Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nybegynnerspørsmål

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Tesla har laget flere plansjer for internt bruk for å hjelpe ansatte i å understreke forskjellene mellom TMS og TM3.

Blant annet viser disse plansjene oss at Tesla vil tilby TM3 i mindre enn 100 ulike varianter, mens TMS leveres i 1500+ kombinasjoner.



Hos Model S framheves premium egenskaper som glasstak eller panoramatak.  For Model 3 oppgis ingen av delene, noe som kan tyde på at det ikke blir noe valg mellom forskjellige typer tak når modellen kommer på markedet.

Det er litt interessant at akselerasjon 0-60 miles for Model S oppgis til inntil 2,3 sekunder, mens Model 3 oppgis til 5,6 sekunder.

Rekkevidde for Model S er 249-335 miles (EPA), angivelse for Model 3 er 215+ miles.

Kan måten dette er oppgitt på tyde på at Model 3 kun kommer med en enkelt batteristørrelse ved lanseringen?


knut.aulie

Helt klart basisutgave med RWD og minste batteri av M3

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 23. mai 2017, klokken 00:15
Hos Model S framheves premium egenskaper som glasstak eller panoramatak.  For Model 3 oppgis ingen av delene, noe som kan tyde på at det ikke blir noe valg mellom forskjellige typer tak når modellen kommer på markedet.

Under avdukningen sist år så ble det opplyst at man ville få valget mellom metall-tak, glass-tak eller panorama-tak (som kan åpnes). Så langt jeg kan se virker det som om alle RC som har blitt observert - der man har kunnet se noe av taket - har vært utstyrt med en eller annen form for glasstak. Jeg finner det lite trolig at glasstak ikke blir noe alternativ for Model 3. Det spekuleres på TMC om alternativet "metall tak" kan ha blitt droppet basert på de siste bilder av "body-in-white" som Tesla har lekket.


Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 23. mai 2017, klokken 00:15
Det er litt interessant at akselerasjon 0-60 miles for Model S oppgis til inntil 2,3 sekunder, mens Model 3 oppgis til 5,6 sekunder.

Ja, DETTE var interessant! Ikke fordi de oppgir 2,3 sekunder på Model S, og ikke fordi 5,6 er så langt unna 2,3 som det er, men fordi det så langt kun har vært opplyst om "mindre enn 6 sekunder". Dette tror jeg er de første oppdaterte tall vedr. TM3 siden avdukingen i fjor! Og i likhet med alle de andre tallene (f.eks. 215+ miles) så er dette tydeligvis tall fra - eller dårligere enn - basisutgaven. (Selv om de sammenligner med TMS P100DL, de er jo åpne om at de anti-selger TM3 for tiden.). Så nå er det bare å vente på at de "glipper" en oppdatert minimums rekkevidde også :)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bmw2002

Bagasjerom mindre eller på størrelse med en BMW 3 serie sedan. Alle jeg kjenner har SUV eller stasjonsvogn som eneste eller hovedbil.  Tesla hadde nok hatt mye større suksess dersom de kom med Model Y først.

THE

Under 400 l bagasjevolum vil nok  føre til at en god del reservasjoner ikke blir omgjort til bestillinger. Jeg skal vente til bilen er tilgjengelig for demo /prøvekjøring, men merker at jeg blir mer og mer skeptisk til om Model 3 blir min neste bil. Da blir det i såfall som erstatning for Zoe'n, og ikke for å erstatte dieselbilen slik som planen var i utgangspunktet.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fonberg

Skuffende bagasjevolum. Jeg hadde håpet/regnet med ca. 80% av TMS, dvs minst 600 l. Så ser det ut til at den kommer med like lite anvendelig bagasjerom som Ampera, og da blir dessverre plass til fem personer mindre relevant når personene (nesten) ikke kan ha med seg bagasje.

Det jeg nå er mest spent på er om det blir mulighet for takstativ.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: fonberg på tirsdag 23. mai 2017, klokken 11:50
Skuffende bagasjevolum. Jeg hadde håpet/regnet med ca. 80% av TMS, dvs minst 600 l. Så ser det ut til at den kommer med like lite anvendelig bagasjerom som Ampera, og da blir dessverre plass til fem personer mindre relevant når personene (nesten) ikke kan ha med seg bagasje.

Det jeg nå er mest spent på er om det blir mulighet for takstativ.

Er for såvidt enig i at det er skuffende, men egentlig ikke så overraskende. Husk at hele bilen skulle være ca 80% av størrelsen av Model S, men at kupeen blir nesten like stor. Så da måtte nødvendigvis størrelsesreduksjonen gå mer ut over lasterommet. For egen del er dette tilstrekkelig selv om jeg meget godt kunne tenkt meg noe litt større (og luke i stedt for lokk). Så dette (alene) blir ikke noen "deal-braker" for min del. Det blir nok evnt. heller det som noen i en annen tråd her treffende beskrev som Model 3's falkonvinger...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fws

Dette med at bagasjerommet er så lite er litt merkelig. Jeg mins å huske at det ble lovet minst like stort bagasjerom som på en bmw 3-serie. Og sedanutgaven av 3-serien har 480L bagasjerom.
Dette kan være en dealbreaker for min del. Men vi får se når bilen kommer.   
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Klykken

Antall liter er jo irrelevant hvis lasteåpningen ikke rommer annet enn et par skistaver f.eks. Er gjerne faste gjenstander man skal frakte.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

MyMuffin

Skuffende volum på bagasjerommet, satser på at det blir mulighet for takboks. I såfall klarer jeg meg fint :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

keepitsimple

For å sette <100 i perspektiv:

- 4 farver
- Premiumpakke?
- Vinterpakke?
- AP?
- AP+?
- 60 eller 75 kWh batteri

=>
128 alternativ
Tesla Model S 60D - 2016

Amoss

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:10
For å sette <100 i perspektiv:

- 4 farver
- Premiumpakke?
- Vinterpakke?
- AP?
- AP+?
- 60 eller 75 kWh batteri

=>
128 alternativ

Om du sjekker den siste videoen i "Tesla``s canadiske fanclub" tråden så taes dette opp der. Ser ut til at han har landet på at "software only" options ikke er medregnes, så det "barberer" i det minste bort AP. 

Men det ser skummelt ut for vinterpakken, og ikke tror jeg at dette blir ett "software only" tilvalg..

Det blir i videoen foreslått f.eks. at dette kan utgjøre
7 farger
2 hjulpakker
2 batteripakker
"D" pakken
3 interiør alternativer (stoff, sort og hvit lær?)

Dette skal da utgjøre 84 mulige kombinasjoner. Men hvordan de med dette skal løse ting som vinterpakke, "premium" interiør, "P" og panorama-tak er vanskelig å se. Tipper derfor at vi her snakker om at det blir mindre enn 100 alternativer *i starten* - før de tilbyr "D" og "P", og kanskje også noen av de andre "premium" til-valgene vil komme til senere?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Dersom under 400 liter bagasjerom stemmer, er dette skuffende. Tanken min var å ha denne som hovedbil, nå er jeg slett ikke sikker lengre. Skal jeg ha en M3 med så lite bagasjerom, må det bli som bil nr to. Og da får den plutselig konkurranse fra mange andre merker ganske fort.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

ladov

Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:55
...
Tipper derfor at vi her snakker om at det blir mindre enn 100 alternativer *i starten* - før de tilbyr "D" og "P", og kanskje også noen av de andre "premium" til-valgene vil komme til senere?

Støtter den. Få opsjoner i starten, flere etter hvert. :)

Hjul? Den skjønner jeg ikke, det er bare snakk om å hente noe i hylla, ikke sende bilen på en egen sløyfe på samlebåndet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA