Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:14

« forrige - neste »

Cookie Monster

#60
Ja er 100% bekreftet en egen Nvidia Tegra2 i lilleskjermen på S/X. 17" MCU har Tegra3.

Sett det selv og bekreftet flere andre steder.

SitatDisplay – Instrument Cluster (IC)
12.3″ LCD, Current: 1920 x 720;  Earlier vehicles: 1280 x 480 resolution
- Nvidia Tegra 2 dual core CPU (Mercury News, 15-May-2013)
- Software – Linux, QT and custom Tesla code

17″ LCD, 1200 x 1920 resolution; may have been 1080 x 1920 in early vehicles.
- Nvidia Tegra 3 quad-core +1 power-saving core (Nvidia blog)
- Software – Linux, QT and custom Tesla code
2015 P85D

Gordon Retriever


Sitatet under stammer fra 1. april 2016. Siden har det vært spekulert mye om hvordan Model 3 skal se ut inni, men det virker som om Tesla har sine ord i behold.

SitatToday a Tesla spokesperson told Jalopnik that "while Model 3 is still a prototype, the interior is reflective of our production intention."



Stigzy

Kan ikke si annet enn at den er rålekker! Liker når ting er minimalistisk som de prøver på her! :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 29. mai 2017, klokken 22:58
Sitatet under stammer fra 1. april 2016. Siden har det vært spekulert mye om hvordan Model 3 skal se ut inni, men det virker som om Tesla har sine ord i behold.

Må si at denne artikkelen nok må ha forbigått meg sist år, men sett forumbrukere som har snakket om noe slikt. Men det eneste jeg fikk av kildelinker (som jeg kan huske) var link til en Youtube fra testkjøringen samme kveld, der en av testsjåførene bekreftet at den liggende 15" skjermen var "endelig" og ville bli med til produksjonen. Oppfattet at det var selve skjermen med denne størrelsen og orienteringen, ikke at den også skulle stå "løst" montert slik den var på prototypene (og fortsatt ser ut til å være på RC bilene).

Basert på dette, samt hvor store endringer det ble på interiøret på både Model S og X fra prototype til produksjonsmodell, har jeg egentlig hele tiden forutsatt at det ville bli en del endringer også på Model 3, noe det nå etterhvert begynner å se ut til at det ikke blir. Og ja, det gjør meg betenkt.

Merk at jeg overhode ikke har noe i mot ett "minimalistisk" interiør, det er igrunnen bare positivt. Barber gjerne bort alt unødig dilldall, og la kun det nødvendige være igjen. Men altså - det nødvendige være der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

geear

Sitat fra: HCO på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:11
Om natten trenger man vel bare fart? Det er bare å installere en gratisapp på telefonen, og legge den oppå dashbordet. Ser ikke på dette som noen showstopper, og iallefall ikke noe jeg er villig til å betale ekstra for. Er kun nyttig ved kjøring på bekmørke veier - blir litt som Black Panel-funksjonen på gamle Saab-er.
Ha en glovarm telefon med batteritappende app liggende på dashbordet med et tregt GPS-signal, kun synlig i mørke, som permanent ordning, er kanskje greit i en bil til 20 lapper, men det blir for dumt i en bil til 4-500 lapper. Det er ikke i nærheten av å være det samme som i biler med original HUD, som virker uansett lysforhold, med meldinger (f.eks. feilmeldinger), navi, fart og så videre svevende der fremme i lufta. HUD skulle vært en menneskerett. Akkurat som rattvarme.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

OlaM

Det er vel fremdeles lovpålagt at du skal ha langlys- og blinklysindikator i tillegg til fart? Sikkert mer og, bremsefeil f.eks. De kan jo ha dem på den store skjermen, men da er du stuck med den på.

ganton

Interessant om forskriftene (EØS dirkektiver?) sier noe om hva slags førerindikatorer som er påbudt (om det i hele tatt er pålagt å ha noen?). Fant ikke umiddelbart noe annet enn forskrifter om utvendige indikatorer og lys etc..
Noen som vet?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

OlaM

Skulle gjerne hatt alle instrumentkravene på ett sted, men her er for lysene i alle fall:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-7

SitatRetningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funksjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt.

Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

Det vil nok ikke være noe problem å få den godkjent med lysene på den sentrale skjermen, det er bare så irriterende å måtte være avhengig av den. "Cleaning mode" på Model S-skjermen og lysstyrke på tommelhjulet er det nærmeste den bilen kommer night mode, på 3eren vil det jo sannsynligvis bli verre.

lunitiks

Selv lurer jeg på om overgangen fra separat IC og MCU til integrert vil ha noen sikkerhetsmessige implikasjoner mht hacking. Systemet i MS/MX er ikke akkurat vanskelig å roote men forestiller meg at én eneste datamaskin (foruten AP2ECU) gjør saker og ting noe enklere...

Ser allerede for meg en utrolig mye mindre komplisert panel-demontasje, færre kabler og konnektorer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Erl_end

Tror ikke det i utgangspunktet kommer til og bli noe problem med ett display.
Det jeg lurer på er når man har på seg solbriller og sola skinner inn på skjermen hvor mye man ser da.?  8)
Kanskje noen av dere som har S eller X kunne si litt om hvordan det oppleves på midtskjermen i dag.?  ::)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Erl_end på torsdag 01. juni 2017, klokken 23:20
Tror ikke det i utgangspunktet kommer til og bli noe problem med ett display.
Det jeg lurer på er når man har på seg solbriller og sola skinner inn på skjermen hvor mye man ser da.?  8)
Kanskje noen av dere som har S eller X kunne si litt om hvordan det oppleves på midtskjermen i dag.?  ::)

Et vel så interessant oppfølgingsspørsmål der, hvordan funker displayene i S med polariserende solbriller? Det glemte jeg å sjekke her om dagen, og får strengt tatt ikke sjekket det før i september.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

o.b.lix

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 01. juni 2017, klokken 23:44
Et vel så interessant oppfølgingsspørsmål der, hvordan funker displayene i S med polariserende solbriller? Det glemte jeg å sjekke her om dagen, og får strengt tatt ikke sjekket det før i september.

Fungerer helt knall.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: o.b.lix på fredag 02. juni 2017, klokken 08:28
Fungerer helt knall.

Ah, kanon! Takk!

Men da er det også grunn til å tro at displayet i M3 også vil kunne håndtere polariserende solbriller, slik at ikke det blir et problem når det bare er ett display.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

THE

Da kan vel o.b.lix, eller andre erfarne Tesla-eiere, si noe om lesbarheten på den store skjermen i Tesla S/X når man får sollyset direkte på skjermen?

I Renault Zoe er det et problem å se skjermen når sola skinner på skjermen i alle fall. Det samme problemet har jeg hatt med en del skjermer på bilradioer opp gjennom åra også.

Jeg synes det er plagsomt at skjermen i Tesla ikke går i "nattmodus" ved kjøring i tunnel f.eks. Det kan da ikke være et kjempeproblem å lage en nattmodus med mørk bakgrunn på skjermen som aktiveres basert på belysningen utenfor bilen.

For Tesla 3 håper jeg det blir mulig å beholde lys kun på den delen av skjermen som er nødvendig for kjøring , mens resten av skjermen kan være svart, omtrent som nightpanel-funksjonen i Saab. Hvis man får en nattfunksjon på skjermen med mørk bakgrunn, og i tillegg kan slå av 3/4 av skjermen (nede og til høyre) når den ikke brukes så vil nok jeg være fornøyd med kun midtmontert skjerm. Til og med på Zoe kan man slå av lyset i skjermen om man ønsker det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Brede

Det skinner godt gjennom at Tesla lager biler i California.
Kan ikke huske å ha tenkt over problemet med sol på skjermen en eneste gang, men manglende dimming og skjermens oppførsel i vintermørke og tunneller er like irriterende i dag som i 2013..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA