Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk feil lampe lyser på P106

Startet av electromax, fredag 11. mars 2011, klokken 10:52

« forrige - neste »

electromax

Noen som har anefalinger på hvilke type batteripakke jeg bør bruke til  dette prosjektet?

elektrolux

#1
Batteripakke er det siste du bør tenke på.

Inntil videre er i praksis all ombygging av biler til Eldrift, eller til oppgradert batteriteknologi stoppet av Vegvesenet.

Vi jobber med taktikker som skal gjøre det mulig å få slike ombygginger godkjent igjen, men inntil videre er det nok enklere å komme på veien med en Elbil som allerede er en Elbil. M.a.o. kjøp en EL registrert bil, og om nødvendig fiks den opp.

Ellers er Volvo 240 lite egnet grunnet den tunge konstruksjonen, med stiv bakaksling. Hvorfor ikke heller prøve deg på en Volvo i 400 serien?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. februar 2011, klokken 13:03
Ellers er Volvo 240 lite egnet grunnet den tunge konstruksjonen, med stiv bakaksling. Hvorfor ikke heller prøve deg på en Volvo i 400 serien?

Tipper at det er fordi Volvo i 200-serien finnes i rikt monn, og at de fås som veteranbiler (har vel vært brukt som "trumfkort" tidligere ifbm konvertering av 2CV?), mens 400-serien ikke var produsert før i 1987, og følgelig ikke fås som veteran?

Og så er det joe mange som ser på gleden ved å gjennomføre et slikt prosjekt som viktigere enn selve resultatet - "Veien er målet". (Om det er electromax sitt ståsted vet jeg selvsagt ikke.)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Tung? En 240 veide drøye 1200 kilo da den kom. I dag veier en POLO like mye. En V70 som størrelsesmessig er nær veier over et halvt tonn mer. Min 945 veier drøyt 1400 kilo. Eller mindre enn en golf pr i dag. ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på tirsdag 15. februar 2011, klokken 15:37
Tung? En 240 veide drøye 1200 kilo da den kom. I dag veier en POLO like mye.

Godt poeng! Selv Think Classicen min er bare et par velfylte handleposer unna et tonn.  ;D  Og så skal men jo ha ut noen kilo under konverteringen (Motor, bensintakt + sikkert litt til)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#5
Går ut fra at det er til daglig bruk (ikke racing).
1. Hvor stor rekkevidde trenger du?
2. Hvor mye vekt kan brukes til batteri? (plassen er ikke noe problem!) Tror du kan erstate passasjerplasser med batterivekt.
3. Ønsker du dyrt batteri som (kanskje) varer i 10 år eller ser du for deg å bytte batteri hver 3. år eller oftere?
4. Hva ønsker du av aks og toppfart?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: electromax på tirsdag 15. februar 2011, klokken 12:40
Noen som har anefalinger på hvilke type batteripakke jeg bør bruke til  dette prosjektet?

Har du bestemt deg for hvilken type motor og styring? AC eller DC? Systemspenning?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

electromax

Rekkevidden bør være minst 8-10 mil. vil ha et batteri som varer mer en 3-4 år. Toppfarten bør være 90 km. Har en veldig velholdt Volvo 240  79 modell som kun er gått 105000 som jeg kjøpte av en gammel mann for ett års tid siden som jeg planlegger å bruke prosjektet.

hens

Uansett hva du tenker å gjøre, start hos biltilsynet. Det vil spare deg for mye arbeid :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

electromax

Har ihvertfall hørt at Biltilsynet i Stavanger er veldig vansklig å forholde seg til ved ombygging av biler. Er det noen som har tips om andre trafikkstasjoner som er enklere å ha med å gjøre?

Baltor

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Thinkstop

Hvis du får nei av Biltilsynet...

Gjør det ulovlig  ;D må nesten det siden 240 er et så stilig prosjekt!

elektrolux

Det har skjedd endringer angående Stavanger/Egersund trafikkstasjon.

Fikk erfare det senest på torsdag, da jeg var i Egersund med C1'en i håp om at det skulle være nok at den hadde Vognkort med E merke fra england, og ECE-R100 dokumentasjon fra uavhengig labratorium.

Stavanger og Egersund byttlåner nå personell, og de kunne opplyse at slike geografiske sprell ikke lenger hjelper. Reglene er de samme uansett, og Norske skilt på det nye gliset mitt ser ut til å være så lenge som 3 år vekke.

Da kan det nemlig hende at bilen har vært en tur innom UK igjen og tas med tilbake til Norge som flyttegods.

Reglene for flyttegodsimport av bil er geniale. Har bilen vært registret i utlandet, og har minst et baklys, og bremser på alle hjul får den også norske skilt. ;D 

Alternativt håper jeg på at Citroen vil velsigne bilen, men hvorfor skulle de gidde det?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Thinkstop på torsdag 17. februar 2011, klokken 17:46
Hvis du får nei av Biltilsynet...
Gjør det ulovlig  ;D må nesten det siden 240 er et så stilig prosjekt!

Tja... Det skjer vel ikke noe ulovlig før evt. en ikke godkjent bil kjøres på offentlig vei, eller? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. februar 2011, klokken 06:22

Reglene for flyttegodsimport av bil er geniale. Har bilen vært registret i utlandet, og har minst et baklys, og bremser på alle hjul får den også norske skilt. ;D 



Er ikke det krav på at du skal bor i utlandet også? I så fall ha det bra!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA