Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny i3 eier

Startet av StigH, mandag 22. mai 2017, klokken 10:25

« forrige - neste »

StigH

Hei i3 folkens!

Da blir jeg i3 eier fra midten av uka. Går over fra Renault Zoe til en årgang 2015 i3. Var en helt annen kjøreopplevelse å prøve denne. Tight og fin og ikke en lyd i dumper og slikt, noe som oppleves helt annerledes i Zoen som virker mer knirkete og knaklete både i interiør og forstilling. Kjøpte en fullspekket en. Den er importert fra en BMW-forhandler i Tyskland. Er det noe annerledes generelt på de når de kommer derfra? Det sitter varmepumpe på den.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

JorgenM

Gratulerer på forhånd :D

På fossilbiler er det endel forskjeller, men tror ikke det er slik på elbilene?

Undertegnede har erfaring fra import X5 4,4i der uisolert veivhusventilasjon sprakk 2 år på rad, ca kroner 18000,- hver gang :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Toalmar

Her bør man nok ikke tro, men gjør en ordentlig sjekk. Så får du ingen overraskelser


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

StigH

Sitat fra: JorgenM på mandag 22. mai 2017, klokken 18:45
Gratulerer på forhånd :D

På fossilbiler er det endel forskjeller, men tror ikke det er slik på elbilene?

Undertegnede har erfaring fra import X5 4,4i der uisolert veivhusventilasjon sprakk 2 år på rad, ca kroner 18000,- hver gang :)

Huff da! Får ikke håpe det er no alvorlige forskjeller på elektriske biler.

Men på Renault Zoe som jeg har kjørt til nå bærer også preg av at den er kun for det europeiske markedet. Den har ikke opplegg for å huske TPMS for 8 hjul en gang. Til og med på den nyeste som selges pr i dag. Var et ordentlig styr på min når jeg satte på vintehjul men har endelig fått orden på det før jeg leverer den videre til neste eier.

Har forøvrig kjørt bil i snart 30 år og dette blir faktisk min første BMW. De har litt rett i at dette er en viktig bil for de da de fleste kjøperne aldri har hatt BMW før :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Trond.m

Mener å ha lest at at i3 som ikke har setevarme, heller ikke har batterivarme.
Uansett trenger du ikke bekymre deg for at det er forskjeller som gjør at bilen ikke kan brukes i kalde strøk. Bare å slå deg til ro med at at du har fått en fantastisk elbil  :)

JorgenM

Sitat fra: StigH på torsdag 25. mai 2017, klokken 00:37
De har litt rett i at dette er en viktig bil for de da de fleste kjøperne aldri har hatt BMW før :)
Mellom 80 og 85% er førstegangs BMW-eiere faktisk. Sånn sett er i3 en suksess :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Orbit

StigH: Dersom du har rammenummer, kan du finne hvilket utstyr bilen hadde fra fabrikk på http://bimmer.work. (For norske biler kan du finne rammenummer ved å slå opp på registreringsnummer hos vegvesenet, men dette er vel en bil direkte fra Tyskland). Men den listen i hånden, er det lettere å sammenligne med en "norsk" bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

StigH

Virker som den har det meste for norsk klima. Varme i seter og varmepumpe var det også. Ble faktisk ganske imponert på rekkevidden hvor lite avvik jeg fikk mot NEDC. Var en 3 timers tur for å hente den. Turen havner på nøyaktig 235 km. Sarpsborg - Moelv. Kun 20 min ladestopp v. Berger nordenfor Oslo. Men hadde fremdeles igjen nesten 5 mil å gå på. Kjørte da på Ecopro+
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Toalmar

Så bra den har det meste utstyret. Kunne ikke blitt bedre vel. Da er det bare å kose seg fremover med en herlig bil.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

StigH

Ja denne bilen likte jeg godt. Og så mye skjulte finesser på den som jeg oppdaget etterhvert :) Likte spesielt også cruise control som er veldig snill når en justerer fart. Den kommer krypende sakte etter når jeg setter ny hastighet kontra min forrige elbil som var veldig aggresiv ved korrigeringer ved at strømforbruket fikk en pigg hver gang jeg skulle finjustere hastighet på langkjøring.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Toalmar

Godt å høre du er fornøyd allerede.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

StigH

Etter 2 dager med i3: FY F.. For en flott bil :) At jeg ikke kjøpte slik først som sist :) Rekkevidden på 16-17 mil er for meg helt super da den faktisk kommer nære oppgitt rekkevidde.

I forhold til min forrige bil der det er lovet 240 km og jeg får ca 130 km. Da har jeg faktisk bil som går lengre tross det er i3'n med 60Ah.

Kommer ikke nærheten en gang med min forrige bil tross samme økonomiske kjørestil. Men jeg fikk et merkelig problem første natten. Pod Point ladestasjonen tok natta mens jeg ladet.

Denne ladestasjonen fulgte med min forrige bil, Renault Zoe. Men er ikke dette rimelig standard? Type 2 kontakt mode 3 ladekabel i mellom bil og lader. Den startet ladingen fint og jeg gikk bare inn igjen. Men så merkelig at den røk akkurat da jeg skulle lade i3'n etter 2 års bruk. Det er vel ikke noe annerledes koblet med Renaulten. Bortsett fra en skilletrafo som lager TN-nett.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Toalmar

Så bra du er fornøyd og kommet til vår verden


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

EV85

Sitat fra: StigH på lørdag 27. mai 2017, klokken 18:21
Etter 2 dager med i3: FY F.. For en flott bil :) At jeg ikke kjøpte slik først som sist :) Rekkevidden på 16-17 mil er for meg helt super da den faktisk kommer nære oppgitt rekkevidde.

I forhold til min forrige bil der det er lovet 240 km og jeg får ca 130 km. Da har jeg faktisk bil som går lengre tross det er i3'n med 60Ah.

Kommer ikke nærheten en gang med min forrige bil tross samme økonomiske kjørestil. Men jeg fikk et merkelig problem første natten. Pod Point ladestasjonen tok natta mens jeg ladet.

Denne ladestasjonen fulgte med min forrige bil, Renault Zoe. Men er ikke dette rimelig standard? Type 2 kontakt mode 3 ladekabel i mellom bil og lader. Den startet ladingen fint og jeg gikk bare inn igjen. Men så merkelig at den røk akkurat da jeg skulle lade i3'n etter 2 års bruk. Det er vel ikke noe annerledes koblet med Renaulten. Bortsett fra en skilletrafo som lager TN-nett.

Moro å høre. Jeg er selv i boksen mellom ny 94 Ah eller en 60 Ah til 190-200 tusen. Vanskelig å vurdere hva som gir mest verdi for pengene.

Ingeniøren

Sitat fra: EV85 på søndag 28. mai 2017, klokken 07:24
Sitat fra: StigH på lørdag 27. mai 2017, klokken 18:21
Etter 2 dager med i3: FY F.. For en flott bil :) At jeg ikke kjøpte slik først som sist :) Rekkevidden på 16-17 mil er for meg helt super da den faktisk kommer nære oppgitt rekkevidde.

I forhold til min forrige bil der det er lovet 240 km og jeg får ca 130 km. Da har jeg faktisk bil som går lengre tross det er i3'n med 60Ah.

Kommer ikke nærheten en gang med min forrige bil tross samme økonomiske kjørestil. Men jeg fikk et merkelig problem første natten. Pod Point ladestasjonen tok natta mens jeg ladet.

Denne ladestasjonen fulgte med min forrige bil, Renault Zoe. Men er ikke dette rimelig standard? Type 2 kontakt mode 3 ladekabel i mellom bil og lader. Den startet ladingen fint og jeg gikk bare inn igjen. Men så merkelig at den røk akkurat da jeg skulle lade i3'n etter 2 års bruk. Det er vel ikke noe annerledes koblet med Renaulten. Bortsett fra en skilletrafo som lager TN-nett.

Moro å høre. Jeg er selv i boksen mellom ny 94 Ah eller en 60 Ah til 190-200 tusen. Vanskelig å vurdere hva som gir mest verdi for pengene.

Vurder ditt reelle behov !

Selv har jeg 60 Ah og har ikke savnet noe mer bortsett fra et par ganger på snart 2 år. Det som skal bestemme valget er det daglige behovet. Har du lang arbeidsvei slik at 60 Ah holder marginalt er vel valget greit - gå for 94 Ah. Har du 30 mil til hytta som du besøker 2-4 ganger i året så spiller det egentlig ingen rolle med mindre de har vært skikkelig kjipe på hurtigladere.

Bortsett fra batteriet er de få eller ingen forskjeller bortsett fra farger.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA