Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?

Startet av StigH, mandag 31. juli 2017, klokken 18:50

« forrige - neste »

SveinJ

Hvis pengene er der, anbefaler jeg å kjøpe 94Ah. Jeg tenkte også at jeg "bare" skulle pendle 80km hver vei og så noen småturer utenom. Men siden det er mye billigere og kjøre på strøm enn diesel, så blir det mye mer enn bare pendling. En tur til Gardermoen = 240km og jeg lader kun 10kWh.
Bruksområdet (og gleden) utvides med større rekkevidde.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Autowinder

Enig med SveinJ, og jeg har sagt det før, om det er flere bilbrukere i husstanden:
Jeg valgte første elbil ut fra antatt kjørelengde, og at det passet mitt kjørebehov. Etter snaue to år måtte jeg innse, med god hjelp fra kvinnen i huset, at dette ikke dekket den praktiske nytteverdien. Den ble rett og slett bare brukt mye mer enn antatt siden "alle ville kjøre elbil" på bekostning av treig dieselsuv :) Så bare å velge bil med lengst mulig rekkevidde. God økonomi er det også. Men det er jo mine preferanser.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

model3citizen

Sitat fra: EV85 på søndag 28. mai 2017, klokken 07:24
Sitat fra: StigH på lørdag 27. mai 2017, klokken 18:21
Etter 2 dager med i3: FY F.. For en flott bil :) At jeg ikke kjøpte slik først som sist :) Rekkevidden på 16-17 mil er for meg helt super da den faktisk kommer nære oppgitt rekkevidde.

I forhold til min forrige bil der det er lovet 240 km og jeg får ca 130 km. Da har jeg faktisk bil som går lengre tross det er i3'n med 60Ah.

Kommer ikke nærheten en gang med min forrige bil tross samme økonomiske kjørestil. Men jeg fikk et merkelig problem første natten. Pod Point ladestasjonen tok natta mens jeg ladet.

Denne ladestasjonen fulgte med min forrige bil, Renault Zoe. Men er ikke dette rimelig standard? Type 2 kontakt mode 3 ladekabel i mellom bil og lader. Den startet ladingen fint og jeg gikk bare inn igjen. Men så merkelig at den røk akkurat da jeg skulle lade i3'n etter 2 års bruk. Det er vel ikke noe annerledes koblet med Renaulten. Bortsett fra en skilletrafo som lager TN-nett.

Moro å høre. Jeg er selv i boksen mellom ny 94 Ah eller en 60 Ah til 190-200 tusen. Vanskelig å vurdere hva som gir mest verdi for pengene.

Mest verdi for pengene gir utvilsomt en 60Ah om du kan leve med rekkevidden i det daglige. Økt rekkevidde gir økt fleksiblitet, men bare du kan svare på om det er verdt merutlegget.

Jeg hadde vår på finn.no nylig, men etter en drøy uke innså jeg at tapet ikke var verdt å ta. Bilen er ennå som ny, er svært rimelig i drift, har rekkevidde som får meg til og fra jobb komfortabelt. Hva mer kan jeg be om?

Rett nok, litt marginer hadde vært fint å ha, men jeg har nå klart meg over 60000km og 18mnd. til nå, så noen år til skal jeg fint klare.

P.S. Sjekket maxSOC på connected drive nå, står fortsatt på 19.69kWh, og jeg opplever heller ingen reduksjon av praktisk rekkevidde.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

StigH

#18
Jeg er vant med en bil som ble lovet brukbart lang rekkevidde på. Husker selger viste meg plansjen hvor langt denne skulle gå i forhold til i3. Jeg sa jeg vurderte i3'n sterkt da jeg skulle handle sist.

Men de overbeviste meg om rekkevidden til slutt. Dette skulle være så mye bedre enn BMW'n. Men så feil kan en selger overbevise. For nå i praksis etter som jeg nå har byttet til i3'n jeg hadde så lyst på den gangen for 2 år siden, får jeg nå mye bedre rekkevidde med i3'n som er like gammel. Selvsagt i ecopro+. Men jeg brukte også stort sett eco på min forrige også for å få best mulig utnyttelse av batteriet.

Så jeg har faktisk blitt veldig overrasket hvor mye lettere det er på i3'n å presse mest ut av batteri. Denne bilen ble liksom av mange avskrevet pga kortere oppgitt rekkevidde på 19 mil mot min andre bil oppgitt på 24 mil.

Men i praksis kjennes det ut som jeg kan klare nære oppgitt rekkevidde ganske greit med enkle tiltak. Noe jeg ble mer og mer overbevist om før jeg byttet nå da BMW jo har gjort det meste riktig med smale hjul og lett kontruksjon. Den må jo også være mere energieffektiv da den har 18kWh batterikapasitet mot Zoen som har drøyt 20kWh så vidt jeg husker.

Dette virket jo helt håpløst å oppnå på gamlebilen der jeg i praksis pr i dag ikke klarte mer enn 13 mil uansett hvor forsiktig jeg var.

Da er det 11 mil unna oppgitt rekkevidde i reklamen for den. Og det på sommertid. Derfor er jo i3'n faktisk mye bedre i praksis der den kommer lengst og lader fortere også :)

Så jeg er rimelig fornøyd med dette bruktkjøpet som kostet like mye som min forrige bil ny men med også mye mer utstyr og opplevd kjøreglede i tillegg. Her har trolig forrige eier tapt mye penger da min har rimelig mye utstyr påkostet.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TM

Dette stemmer godt overens med min og mange andres vurdering av oppgitt rekkevidde på i3 vis. Zoe. Jeg opplever Zoe å ha klart mest oppskrytt rekkevidde av alle elbiler. Men med den nye 400 km utgave må i3 94Ah se seg slått, men mindre en hva man skulle tro. Dessuten er rekkevidde-beregningen på i3 med angitt destinasjon i navigasjonen overraskende presis.

Jeronan

#20
Sitat fra: TM på tirsdag 30. mai 2017, klokken 06:26
Dette stemmer godt overens med min og mange andres vurdering av oppgitt rekkevidde på i3 vis. Zoe. Jeg opplever Zoe å ha klart mest oppskrytt rekkevidde av alle elbiler. Men med den nye 400 km utgave må i3 94Ah se seg slått, men mindre en hva man skulle tro. Dessuten er rekkevidde-beregningen på i3 med angitt destinasjon i navigasjonen overraskende presis.

We were very close into buying the new Renault Zoe, but the still questionable customer service reputation of Renault, the extra 10k NOK for the special converter charge cable, the dreaded ChaDeMo charger that is limited to Medium fast charging in Norway ( 22kW limit ), the low performance of the electric engine ( during the test drive it really felt like an old ladies car, especially compared to the i3 ). 
When you added all the options (though there weren't much), including the 10k NOK extra for the charger cable with converter (which is pretty much obligated and comes standard with other electric cars), the end price wasn't much away from the i3.

All this added to the decision to go for the BMW i3 instead. It has more space, better drive experience, 50kW fast charging type2 and a lot more features.

Having less range, but able to charge almost 3 times as fast on a Fast charge station is better in my opinion than having a bit more range, but spend 3 times longer charging.
Especially in the winter, due to the battery conditioning on the i3, the range difference between the Zoe and the i3 isn't all that much.

If you really want range, I would rather go for the Opel Ampera-e or if you are even more patient, possibly the Tesla Model 3.

Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon Braathen

#21
Vi har både Zoe og i3 94Ah.  Min erfaring er veldig forskjell på byggekvalitet!  I3'n oppleves som en premiumbil og Zoe oppleves mer som en blikkboks. 
Selv om vår Zoe (R240) faktisk "husker" alle 8 sensorene i hjulene så vi slipper iallefall å ta turen innom forhandler når vi skifter mellom sommer/vinterhjul.

Fordelen med Zoe er at den lader på 22kw hjemme og derfor er klar med fullt batteri etter en har vært hjemom å spist middag..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Ingeniøren

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 19:45
Vi har både Zoe og i3 94Ah.  Min erfaring er veldig forskjell på byggekvalitet!  I3'n oppleves som en premie bil og Zoe oppleves mer som en blikkboks.  Selv om vår Zoe (R240) faktisk "husker" alle 8 sensorene i hjulene så vi slipper iallefall å ta turen innom forhandler når vi skifter mellom sommer/vinterhjul.

Du trenger da ikke det på i3 heller....bare å resetter sensorene så fikser bilen resten selv. Ikke sikkert du trenger det heller selv om jeg har gjort de de to gangen jeg har skiftet hjul....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Jeg gjorde ingenting da jeg skiftet hjul og ikke fått noen feilmelding så de virker som gull


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Toalmar

Sitat fra: StigH på fredag 26. mai 2017, klokken 02:08
Turen havner på nøyaktig 235 km. Sarpsborg - Moelv.
Da forstår jeg deg at du bor i Moelv. Da blir det en hvit I3 til i nærområdet. Bor selv ved Gjøvik og jobber på Biri


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Jon Braathen

Ja i3 fikser hjulbytte! :)

Men det gjør også Zoe produsert etter en viss dato i 2016.
Trådstarters 2015 Zoe har kun minne for 4 sensorer og må innom verkstedet ved hvert hjulskift..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Jeronan

#26
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:20
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 19:45
Vi har både Zoe og i3 94Ah.  Min erfaring er veldig forskjell på byggekvalitet!  I3'n oppleves som en premie bil og Zoe oppleves mer som en blikkboks.  Selv om vår Zoe (R240) faktisk "husker" alle 8 sensorene i hjulene så vi slipper iallefall å ta turen innom forhandler når vi skifter mellom sommer/vinterhjul.

Du trenger da ikke det på i3 heller....bare å resetter sensorene så fikser bilen resten selv. Ikke sikkert du trenger det heller selv om jeg har gjort de de to gangen jeg har skiftet hjul....

Not so with the Zoe. It's a long standing known issue along with a lot of complants with the warm pump in winter time.

And good luck with French customer support. They are notorious!
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Var også i tenkeboksen for om mulig å kjøpe Zoe 40Kw da denne kunne ta oss fra Kr.sand til vestlandet med kun en liten ladestopp tilsvarende hurtiglading på i3 94Ah. Syntes Zoe hadde sine positive sider med et beskjedent ytre som passer vår gårdsplass, samt relativt stort baggasjerom så en familie på 4 faktisk kunne klart seg på en helgetur :+1:
Det som trakk ned var jo at vi måtte ha Zaptec lader(eller tilsvarende NoFuel) for å bortelade, og da disse kun er 10A så måtte vi ha en hjemmelader i tillegg for å få fylt opp litt kjappere i en hektisk hverdag. Når man la på dette, valgte "mellompakken" og vinterhjul så var man jo plutselig ikke langt fra en i3 94Ah :o
Jeg valgte derfor å kjøpe brukt i3 til 180' som var gått 36400 km, og er strålende fornøyd med bilen som flere andre her også skriver!
Kom fra Trilling og der måtte man på vinteren hele tiden tenke på varme vs. rekkevidde, og det føltes som det var et stort sort kuldehøl nede i fotbrønnen :( Når det er sagt var det en relativt problemfri bil og funket til nærkjøring i 80% av tilfellene og hadde sine sjarmerende sider ::)
Har allerede hatt flere BMW'er, og ble heller ikke skuffet over i3'en som selv med 60Ah batteri leverer så det holder! Satser på at batteriet varer +100 000 km og at det da kan byttes til større batteri til en litt rimeligere penge, så kan dattera på snart 15 overta bilen når hun får lappen om noen år :D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA