Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste

Startet av Ami, mandag 31. juli 2017, klokken 07:43

« forrige - neste »

Ami

Hei, jeg lurer på om hva som er billigst. Hjemme eller ladestasjon. Og hvor mye vil det koste. Hvilken ladestasjon er best/billigst å velge?

Vollis47

Det er absolutt billigst å lade hjemme, med unntak av noen få plasser hvor det er gratis. De største ladeaktørene er Fortum og Grønn Kontakt, hvor den siste gjerne blir rimeligst, spesielt om du lader mye.

Siden begge tar betalt etter tid du er tilkoblet, avhenger prisen av hvor fort du får ladet, avhenger både av bil og hvor mye strøm du har igjen på batteriene.

Følg med litt på forumet her, så lærer du snart mye.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

sylwester

Hvis du snakker om offentlige ladestasjoner som er gratis lading på så koster det minst. Dvs. at du sparer en femmer hver gang du gjør det i snitt.

Å lade hjemme koster ca 2500kr/året for 12.000km årlig. For andre km tenk  2kr/mil.

Lading med betaling aka kommersielle aktører som Fortum og GK er vesentlig dyrere, mens borettslag som legger på litt for drift er somregel mellom.

Så sant du ikke vurderer å utelukkende lade kommersielt så pleier det å være  rimeligere enn annet drivstoff.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Cral

Man bør kanskje ta med de ca 10 tusen det koster for å kjøpe og få installert hjemmeladestasjon også. Men det kan blir jo ikke like mye per år om man fordeler det utover noen år.

Spørsmålet er jo om den man installerer i 2017 funker til den elbilen i 2022? Eller om elbiler bare er et blaff, og man går tilbake til kulldrevne biler fra 2020...
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

rolandvg99

Utenom gratis offentlige lådstasjoner er nødlader billigst og kommer nok til å bli det en god stund framover. Det går tregt, men holder for de fleste. Holder selv på å installere ladestasjon da jeg ikke allerede har en dedikert kurs uten nellomledd fra sikringskapet til garasjen. Selv ved 10A er det fare for varmgang dersom installasjon har flere ledd mellom lader og sikringsskap - erfart i ny installasjon gjort av elektrikkerfirma før dagens fjærbelastede kontaktpunkter kom på markedet. Bil med 10A motorvarmer koblet på kurs med to taklamper, 2,5 mm2 mantlet kabel og 16A sikring medførte branntilløp i lysbryter nærmest skapet.

Et annet moment er strømselskapenes aktive strømmålere, som jeg regner med kommer til å bli brukt for å tjene noen ekstra slanter på høyt effektuttak.
"I like soul with a capital S"

elektrolux

Vi regner at vi kan kjøpe minst en flaske rødvin hver helg for pengene vi sparer på offentlig lading med original ladekabel. ;D

Ulempen er skadene dette påfører støpselet som selv på temperatursensende originale kladder smelter. grunnet alt for lite vedlikehold av disse ladepunktene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

65lars

Min personlige mening?  (As if anyone cares..  :) )
Er du utsyrt med en lader med vanlig kontakt, det å lade hjemme er jo nærmest gratis...  :o
(I dag var det lokalt salg, på et par bensinstasjoner her, hvor Diesel gikk for kr. 09 pr. liter, og det var lange køer, over alt!! )  :)

Jeg undersøkte det å få en ladestasjon installert der jeg nå bor, og fikk tilbud på fra kr. 12K til 15K
MEN - tilbudet inkkluderte ikke å strekke en dedikert kabel til sikringksskapet, samt installere en dedikert sikring, til dette formålet.  Pris?  Legg til 10K.   Så 25 tusen, - for noe tull! ::)
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Sitat fra: 65lars på søndag 21. mai 2017, klokken 18:18
Jeg undersøkte det å få en ladestasjon installert der jeg nå bor, og fikk tilbud på fra kr. 12K til 15K
MEN - tilbudet inkkluderte ikke å strekke en dedikert kabel til sikringksskapet, samt installere en dedikert sikring, til dette formålet.  Pris?  Legg til 10K.   Så 25 tusen, - for noe tull! ::)

Du er jo en av våre eldste kunder, og så har du glemt å spør oss om pris.  ???

Med mindre du bor i blokk, garantert rimeligere enn dette, men dessverre fremdeles 5 sifret beløp ferdig montert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: Cral på søndag 21. mai 2017, klokken 17:48
..
Spørsmålet er jo om den man installerer i 2017 funker til den elbilen i 2022? Eller om elbiler bare er et blaff, og man går tilbake til kulldrevne biler fra 2020...

Veldig lite blaff hittil. De standardene som eksisterer brukes jo om hverandre med riktig kabel. På bilsiden er det jo en del forskjellige standarder og på EVSE-sdien er det en del forskjellige, men felles for de er jo at du finner kabler ala type1-til-type2 og omvendt.

Jeg våger å påstå at det vil være mulig å kjøpe type3-tiltype2-kabel til en ny bil basert på det nyeste nye i 2022 så sant du ikke kjøper en EVSE med fast typex-kabel. F.eks. så kjøper jo en del ladestasjon med type1-kabel og de vil få problemer når de bytter til en bil med type2 da kablene er designet til å ikke tillate skjøting.

Slik jeg ser det så er eneste grunnen til å bytte en slik boks endret ønsket ladeeffekt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Cral

Jeg fikk en Salto boks (32a) installert med sikring, rør i veggen, og 10mm2 kabel installert for 15 lapper. Og det er ikke den billigste boksen på marked, ei heller den rimeligste løsningen.

Litt kjipt da å oppdage at ladekabelen ikke var beregnet for 32A...
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

sylwester

#10
Så kabelen din var en 16A type2 og dermed dro den kun 16A? Hvis den ikke fungerer i det hele tatt så mener jeg at det er en veldig sær tolkning av standarden og at Salto burde få reklamasjon på det. Tenk alle VW som kommer med 16A-kabel.

En ny kabel koster uansett 1,5 tusen sånn ca så det er verd det for å få igjen litt av investeringen med en gang.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Dersom dette er en E golf er spørsmålet om dette er 1 fase 32A bokskobling, og bilen har en 2x16A lader. I så fall er det ikke spørsmål om kabel, men om bilen hånterer lasking av boks på samme måte som Tesla i sin tid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cral

Kablen var den som følgte bilen, 20A. Den virket, men jeg hadde valgt 7,4kW boksen for å få kunne lade relativt kjapt.

Har alt fått meg ny 32A kabel fra ladespesialisten. Ble ikke fult dobbel så fort, men hjalp en del.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

sylwester

#13
Husk at med K(abel) E(vse) og B(il) sin maksverdi så blir resultatet min(K,E,B). Har e-Golfen din mulighet til å dra 32A? Jeg vet Nissan skryter av 6,6kW, men det er kun på TN. På IT blir det maks 6kW og muligens enda mindre hvis man har litt spenningsfall. Uansett bedre enn 16A da.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. mai 2017, klokken 18:07
Ulempen er skadene dette påfører støpselet som selv på temperatursensende originale kladder smelter. grunnet alt for lite vedlikehold av disse ladepunktene.

Det høres ut som det er schuko-uttak du tenker på, hvor det lett kan bli fysisk belastning.
Oslo kommune har noen schuko-stolper som er konstruert helt uforsvarlig etter min mening. For å få lading, må man låse stolpen først, og den er trang og har et lokk som må presses med svært rå makt så støpselet kommer i skvis, for at det skal gå i lås. Her er det primært rå makt som belaster støpsel og kontakt, og det fører naturligvis til varmgang.

Jeg synes det er helt utrulig at noen har funnet på å sette opp en sånn konstruksjon.

En annen sak er at mange vegguttak og høye stolper mangler vektavlastning for kladden.

Jeg liker best å sette på blå industristøpsel på EVSE. Har man usa-bil, så må man bare klippe vekk originalsøpselet alikevel. Så kan man ha en overgangskabel til schuko. Elektroimportøren har en passe lang overgangskabel, så EVSE kan ligge på bakken, når man bruker høye vegguttak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA