Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Markedsandel jan-feb 2011. Think 18%. I-MIEV 64%

Startet av Finn Arne, torsdag 10. mars 2011, klokken 23:40

« forrige - neste »

Finn Arne

Har nå hatt Thinken i litt over 2 uker og den trenger en skikkelig vask.
Er det lurt å kjøre den inn i en vanlig bilvask med børster og spyling under?
Eller bør jeg vaske den med høytrykksspyler?
Pleier å spyle bilene mine også på undersiden, men vet ikke om det er lurt på en Think?
Liker å ha en ren bil, men lurer på om det er spesielle hensyn jeg bør ta med Thinken.


Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hkaspenberg

Når jeg kjøpte Kewet'en i 1999 fikk jeg rom råd at den "ville drukne i vaskemaskin". Siden har jeg alltid vasket mine elbiler for hånd.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mentol87

Jeg har vasket Think'en uten problemer.
Vedlagt ser du bilde av bilen i vannbad hvor de tester elektronikken. Sjåføren på dette bildet sitter tørt og bilen kjører av egen maskin.

PCU'en, eller "hjernen" til bilen er testet og godkjent for å stå neddykket til 1 meter uten å ta skade.

Så jeg vil påstå at å vaske bilen i maskin ikke utgjør noen risiko overhodet.

- JE

EDIT: Ser dette var forumet for den gamle Thinken, og jeg snakker om den nye. På Think "classic" er jeg usikker.

elektrolux

Det er nye Thinken som tåler å brukes under vann.

Gamle Thinken er ikke like tett, og på mange biler er nipplene til DC-DC brekte av, og vil lekke vann.

Under bilen er det et skjold som burde hindre vann i å nå opp dit, men om den er effektiv nok spørs. Dessuten sitter ikke spoileren bak over vinduet særlig godt fast, og kan skades av de roterende børstene.

Bruk heller høytrykkspyler, og vask godt under hjulbuer etc.

Har funnet ut at Biltema sin kaltavfetting, kombinert med Biltema sin vask og voks shampo funker perfekt på Thinken sin plast. Ser ut som ny etterpå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg har alltid vasket Th!nk classic for hånd med grønnsåpe, slik det står i instruksjonsboka. Skyller av med slange (ikke høytrykk). Tjæreflekker fra nylagt asfalt løses opp med kaldavfetting, whitesprit, parafin eller lignende.

I bakskjermene tror jeg man kan høytrykksspyle, men foran er det helt åpent ved tannstanga til elektronikken og kontakter. Det er også kanaler i torpedoveggen inn til kupeen som bare "stenger" ved regn. Man kan spyle vann inn nedenfra. Har vært borti et par biler der regnvann kommer inn i kupeen når bilen er parkert i bratt oppoverbakke.

Se også http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=897.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Høytryksspyler er det jeg bruker for å vaske min classic.
Det er en sprekk mellom plastkarrosseriet og rammen inne i hjulbuen bak. Denne har jeg tettet med Sikaflex for å hindre at vann og sølesprut trenger inn i batterikassen og rommet bak.
Et problem med classic'en er at tenningen  må stå på for ikke å låse parklocken når bilen kjøres i maskin. Da står hovedlyset på, og når kaldtvannet treffer lyktene kan disse sprekke.
Ved vask i maskin bør parklys benyttes, og du bør sitte i bilen slik at du kan se hvor alle vannlekkasjene er. ;)
Legg også ned antennen hvis du ikke har kjørt bilen i vaskemaskin før, i så fall trenger du ikke å tenke på det. >:(
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Finn Arne

Vasket Thinken med høytrykksspyler i helgen, var forsiktig og holdt god avstand slik at vanntrykket ikke skulle bli så kraftig. Avsluttet med å spyle på voksbehandling, ble som ny.

Bilen var skikkelig møkkete, men var lett å få ren i forhold til en bil med lakk.

Har hatt Thinken i tre uker nå og vurderer seriøst å kjøpe en brukt Think til, en til mor og en til far. 

Plastbil er best :-)
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hens

For å gjøre classicthinken lettere å holde ren kan overflaten glattes med varmepistol. Dette må gjøres en varm sommerdag for at bilen skal være gjennomvarm før behandling.
Vask bilen grundig med grønnsåpe, stiv børste og høytrykkspyler, og la den tørke i solen. Urenheter vil smeltes ned i overflaten!  Benytt et spredemunnstykke og begynn nede på dørkanalen for å bli kjent med prosedyren. Det blir gjerne litt skjoldet og ujevnt til å begynne med, inntil en finner rytmen. De små porene og skjegget som sitter i overflaten blir borte, og bilen får "appelsinhud", som er glattere og lettere å holde ren. 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA