Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: skifte kontakta på think'en

Startet av hens, tirsdag 11. september 2007, klokken 13:18

« forrige - neste »

hens

 Nå har også Bellona hengt seg på hydrogenbløffen.
Det er med skuffelse jeg leser at bellona har sluttet seg til "Hydrogen -Fremtidens Drivstoff".
En fram snekke uten motor har en verdi på ca 10 000 kroner. Så fyller en den med hightech til en halv million kroner, og får en båt som gjør 4 knop i en begrenset tid, og med en drivstoffpris som får det hvite i øynene til å falle ut.

I 1981 kjøpte jeg et halvfabrikat  28 fot seilbåt, Polo 86, vekt 3 tonn.
Etter å ha begynt med innredningen kom jeg over et hyttekjøp, som krevde mye penger. I stedet for en innenbords dieselmotor satte jeg inn en elektrisk motor på 1000 w for å spare penger.
Batteriet var 2  12v 105 Ah solcellebatterier, som ble paralellkoblet mot et 30W solcellepanel under lading, og serie eller paralellkoblet i 2 hastighetstrinn under kjøring. Hastighet 12volt 2 knop, 24 volt3 knop, og forsøksvis 36volt med hastighet 4 knop. 

Total totalt kom denne installasjonen på under 4000 kroner, og batteriet var alltid fulladet.

Dersom  Framsnekken hadde fått dekket kahyttaket med solceller, ville det kommet på 15000 kroner, en elektrisk motor i buken (kr 5000) og noen batterier som ballast (kr 10 000), en shunt regulermotstand til et par hundrelapper, -og en hadde hatt en båt som kunne kjøres nesten kontinuerlig uten drivstoffutgifter, - til en pris mindre enn en dieselmotor.

Og hydrogenbåten  blir lovprist av Bellona? Skuffende!

Jeg har noen motorer 1-15 hk som egner seg dersom noen er interessert.

Henning.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eledille

Skulle tro det måtte være åpenbart for enhver nå at hydrogen er utkonkurrert av batterier - det er bare prisen det står på, og der kan i hvert fall ikke hydrogen bidra med noe som helst.

Jeg så en omskrivning av "Fuel cell" for en stund siden som var treffende: "Fool cell"...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Håkon

Hva med et leserinnlegg i VG, Henning? Du har et veldig godt utgangspunkt i tittelen "Hydrogenbløffen".

Tenk at oljebransjen klarte å få så mange til å tro at hydrogen/brenselceller var en bedre måte å lagre elektrisk energi. Og det bare for å skyve overgangen fra fossilbrensel enda 15 år frem i tid!
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Lars C. Krogenæs

Nå skal Svalbard bli CO2 fritt, basert på kull og hydrogen. Investeringen er 370.000 kroner per innygger (før overskridelser)....

Hvem skal påta seg oppgaven med å vekke sysselmannen?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA