Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En VELDIG rask elbil

Startet av Finn Arne, torsdag 10. mars 2011, klokken 22:17

« forrige - neste »

Finn Arne

Hei, venstre bakhjul låste seg når jeg var ute og kjørte, kjempegøy.
Har nå demontert tromler og gamle bremse bånd, men vet ikke hva disse heter.
Er det noen som kan fortelle meg varenummeret på disse, eller hvilke jeg skal kjøpe.  Trodde det var de samme som sitter på Peugeot 106, men disse var for store.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hkaspenberg

Kjedelig. Så etter på elbilwiki (http://www.elbil.no/wiki/Think:Deler) hvor jeg trodde det skulle stå, men nei. Her må en av de mer erfarne på banen slik at vi kan oppdatere wiki'en i samme slengen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Har du vurdert å laminere på nye bremsebånd?

Ellers bør de minste P106 skoene passe. Prøv fra en 1996 mod.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Jeg har nettopp byttet på min, og det er samme bremsesko som hos f.eks elsaxo som passer. Vil anbefale det å kjøpe et komplett repkit for bremsene bak, der får du med ny hjulsylinder, bremsesko og alt av fjærer. Kjøper du bare bremsesko må du bytte over armene for handbrekkwire, ser de gode ut, så er det en grei løsning. Har du byttet bremesvæske ofte, kan du berge hjulsylinder lenge også.
Men repkitet er å anbefale, skal prøve å finne PSA nummer til deg, det settet er foresten ikke til Elsaxo men til saxo 1,4L tror jeg(andre hjulsylindere på elsaxo).
Delenummer på Meca for bandene finner du under deletråd på Agderavdelingen her, har nettopp skrevet om det der. Byttet på siste side i går på min Think ;)

Mvh Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

#4
Klippet fra Agder elbilforeningtråden.

"
Når det gjelder bremsesko, så tror jeg jeg har funnet riktige.
Samme som er brukt på el-saxo og hos meca er nummeret:1105-407500, merk dette er kun bremseskoene, og fjærer og hanbrekkarmene må brukes opp, er med nye engangslåseskiver for disse. Var dyrere hos citroen(ca 1000kr), men der tror jeg kansje det er med nye handbrekkarmer også(dog usikker).
Vi må snart få inn litt nye data på elwikien også, er det du som er guru på dette Ken?

Mvh Arild R
"
http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=606290&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0

Det står jeg tror, men nå vet jeg de passer ;)
om du trykker på knappen under bildet i linken, så kommer bilmodelene de passer på opp, også Peugeot.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Hjulsylinder hos meca er 1150-101567 og 1150 101568

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=506937&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0

Kommer med PSA nummerne når jeg finner de igjen(rota de bort shø)

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

El rayo

#6
Sitat fra: Finn Arne på mandag 14. februar 2011, klokken 22:25
Hei, venstre bakhjul låste seg når jeg var ute og kjørte, kjempegøy.
Hva var årsaken?

Jeg har bare tatt av trommelen på 4 og 8 års service, rengjort, smurt og satt sammen igjen da slitasjen på båndene var minimal.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Yeyeye

Ikke sikker på hva som skjedde til han, men hos meg skjedde det samme for ca 14dager siden, hadde tatt vannfylling og skulle rygge ut av garasjen på jobb. Rett før drev jeg å "trimmet" handbrekket, da det begynnte å stå veldig mye opp når det var pådradd, virket som om justeringen hadde satt seg. Da jeg rygget ut, kom jeg ca 1m utenfor porten, bremset litt og så låste høyre bakhjul seg helt. Kjørte inn i garasjen igjen med låst hjul :o
Hos meg var belegget slettes ikke utslitt, men pga rust sluppet fra skoen, det på den andre siden var en god del bedre, men nå tatt i alle fall. Salting av veier er fint ;)

A R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Finn Arne

Da var jobben endelig gjort, tusen takk for god hjelp til alle dere her på forumet.
Det som hadde skjedd var at bremsebelegget hadde løsnet fra bremsebåndet og kilt seg fast mellom trommel og bremsebånd. Var ikke mye slitt, men limet hadde løsnet.
Var ikke lett å få løsnet trommel, men etter mye slit og f ord så fikk vi det løs.
På høyre side gikk det som en lek i forhold til venstre side.

Kjøpte delene hos Peugeot, delenummer: 4241. J6.(BG-024-E2)  de minste til Peugeot 106. kostet litt over kr 800.
Brukte 2 timer på jobben.
Føler at jeg og Thinken har blitt litt bedre kjent i kveld.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

Ken

Det er vanlig med mindre Peugeot bakbrems sa Viking mannen da bakhjul til Thinken låst seg fast på en rundkjøring.
Trill bilen bakover til å løsne bremsebånd som har kilt seg fast.

Takk for Peugeot nummer Finn Arne. Jeg ventet den før jeg skulle oppdatere Wikien ;)

Andre deler finnes i Agder Elbilforenings sider her på forumet.

Bendix deler, ikke Girling. Ingenting passelig på Biltema desverre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA