Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S må oppdateres snart!

Startet av e-curious, søndag 30. juli 2017, klokken 00:23

« forrige - neste »

Gardin

Toyota klarer nok overgangen til elbilproduksjon helt fint. De har erfaring å bygge på fra sine hybrider, og de har veldig mange dyktige teknologer. Dette får de til. Men det blir spennende å se hvor lang tid det tar før de gir opp hydrogensatsningen. De kan sikkert finne på å drive med begge deler en god stund.

Det er åpenbart at det snart vil være et brukbart utvalg av batteribiler med 30-40 mils reel rekkevidde (i det minste bra sammenlignet med hydrogenbilutvalget). Da vil hydrogenbil bare kunne være aktuelt for folk som jevnlig kjører mer enn 30-40 mil i strekk og som synes det ville vært helt for jævlig å måtte ta en pause etter 3-4 timers kjøring. Jeg tviler ikke på at disse fins, men det vil være et veldig begrenset marked. Så begrenset at det ikke vil være grunnlag for å bygge hydrogenstasjoner overalt, slik at hydrogenbiler uansett ofte må kjøre omveier for å finne fyllestasjoner, og da forsvinner hele poenget med hydrogen.

AmocoCadiz

Regner med omleggingen av strategi fra hydrogen til elektrisitet for Toyota tar noe lenger tid enn nødvendlig, da ledelsen må gjøre dette gradvis og forsiktig for ikke å miste ansikt (japansk kulturell greie )

turfsurf

Er nok ikke snakk om å legge om til, men å kjøre parallelle løp på kort og mellomlang sikt. Det er mange land hvor elektrisk infrastruktur ikke er på plass, og som i Japan hvor man har tatt ett politisk valg for hydrogen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mai 2017, klokken 07:01
Er nok ikke snakk om å legge om til, men å kjøre parallelle løp på kort og mellomlang sikt. Det er mange land hvor elektrisk infrastruktur ikke er på plass, og som i Japan hvor man har tatt ett politisk valg for hydrogen.
Og det har vel sammenheng med Fokushima. At man må spare på strømmen når atomkraftverkene skal avvikles. Feil tidspunkt med storstilt tilførsel av nytt elforbruk i Japan. Der Toyota har gått seg bort er at det er forskjell på innlands fortreffelighet og internasjonale trender, ikke minst trendene i verdens fremtidsstudie og feltundersøkelse som Norge utgjør på plu-in hybrid og elbiler. Hybridbilene har tatt den nisjen hydrogenbiler burde hatt for flere år siden. Samt at den nisjen bare er en overgang til fullelektriske biler som Espen er inne på. Altså ikke engang plass til hydrogen i overgangsfasen. Snakk om å komme forsent til timen og å bli fullstendig urelevant i markedet  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

doldis1

Sitat fra: Gardin på mandag 22. mai 2017, klokken 00:04
Toyota klarer nok overgangen til elbilproduksjon helt fint. De har erfaring å bygge på fra sine hybrider, og de har veldig mange dyktige teknologer. Dette får de til.
SitatMen det blir spennende å se hvor lang tid det tar før de gir opp hydrogensatsningen.
De kan sikkert finne på å drive med begge deler en god stund.

Alle fossilprodusentene er midt oppi en krise, men forskjellen mellom CEO Toyoda og en del av de andre er
er at han har forstått at det er slik .
Jeg tror Toyota har gitt opp hydrogen for lenge siden, men å gå ut med det betyr nokså sikkert at Toyoda
må gå.
Det kommer han nok til å gjøre også, men det virker vel som om han er bestemt på å få elbilsatsingen opp
å gå først ? Han har tross alt trukket elbil ut av bedriftshirarkiet og har personlig ledelsen over satsingen!

Denne vendingen kan umulig ha vært lett for Toyoda og konsernledelsen så jeg syns denne mannen
fortjener respekt..
Og jeg blir heller ikke særlig overrasket om Toyota kommer med elbil allerede i år, noe oppsiktsvekkende,
enten på pris eller prestasjon ..     :D

knut.aulie

Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 10:06
Og jeg blir heller ikke særlig overrasket om Toyota kommer med elbil allerede i år, noe oppsiktsvekkende,
enten på pris eller prestasjon ..     :D
Men jeg blir veldig overrasket, hvis det er noe konkret til salgs og ikke en luftig prototype som ikke kommer på evigheter.

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. mai 2017, klokken 16:47
Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 10:06
Og jeg blir heller ikke særlig overrasket om Toyota kommer med elbil allerede i år, noe oppsiktsvekkende,
enten på pris eller prestasjon ..     :D
Men jeg blir veldig overrasket, hvis det er noe konkret til salgs og ikke en luftig prototype som ikke kommer på evigheter.

Ha,ha, jeg blir nok en smule overrasket selv om man får bestille ny el-toyota i 2017, kanskje hadde vært
riktigere å skrive at jeg ikke blir sjokkert  ;D Men bottom line er at dette er lovende !

fredag

Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. mai 2017, klokken 16:47
Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 10:06
Og jeg blir heller ikke særlig overrasket om Toyota kommer med elbil allerede i år, noe oppsiktsvekkende,
enten på pris eller prestasjon ..     :D
Men jeg blir veldig overrasket, hvis det er noe konkret til salgs og ikke en luftig prototype som ikke kommer på evigheter.

I Kina kommer det fra og med 2018 krav om 8% av bilene som en bilprodusent selger må være nullutslippsbiler. Derfor MÅ Toyota få ut konkurransedyktige elbiler nå, eller så må de gi opp hele det kinesiske markedet.

Verken Mirai eller Prius kan redde dem fra dette, for de selger ikke.

http://teslaclubsweden.se/stackars-toyota/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

knut.aulie

Sitat fra: fredag på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:39
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. mai 2017, klokken 16:47
Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 10:06
Og jeg blir heller ikke særlig overrasket om Toyota kommer med elbil allerede i år, noe oppsiktsvekkende,
enten på pris eller prestasjon ..     :D
Men jeg blir veldig overrasket, hvis det er noe konkret til salgs og ikke en luftig prototype som ikke kommer på evigheter.

I Kina kommer det fra og med 2018 krav om 8% av bilene som en bilprodusent selger må være nullutslippsbiler. Derfor MÅ Toyota få ut konkurransedyktige elbiler nå, eller så må de gi opp hele det kinesiske markedet.

Verken Mirai eller Prius kan redde dem fra dette, for de selger ikke.

http://teslaclubsweden.se/stackars-toyota/
Kanskje de kan få "liksom"hybridene sine til å fungere som elbil ved å ta ut hele fosilbiten og erstatte det med større batteri og slenge på et hengerfeste[emoji12]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA