Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste

Startet av Mst026, lørdag 29. juli 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

Mst026

Hei!

vurderer E-golf, men er usikker på hvilken utgave jeg skal gå for. Vurderer 2015-16 modell E-golf til 210000-220000 kr eller den nye E-golf til i overkant av 300000kr og lengere rekkevidde.

Daglig kjører jeg ikke mer enn 1-2 mil. Det lengste jeg kjører en vei er vel ca 4 mil.

Er det veldig stor forskjell på den nye og den forrige E-golfen?

Det er ca. 100 000 kr i forskjell på en brukt og den nye med lengere rekkevidde.

Tilleggsspørsmål: noen som vet nøyaktig lengde på ladekabelen som medfølger bilen (kabelen til standard stikkontakt)?

rolandvg99

Tviler på om jeg ville svidd av kr 320 000 dersom de kjøreavstandene du skisserer er maks av det du kjører. Da holder <2016 med varmepumpe mer enn massevis.
"I like soul with a capital S"

geear

Om det holder kommer an på lademulighet, men med daglig lademulighet så holder 190km (med OG uten varmepumpe, siden det ble dratt frem i forrige innlegg) helt fint.

Tror lengden på kabelen med ladekladd står spesifisert på nettsidene til VW, men vil gjette på at den er iallfall fem meter. Kan sikkert måle senere hvis ikke noen andre vet...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 14:33
Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
Hvordan opplever du forskjellen i kjørelengde (om noen) på Ioniq og nye e-golf?

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 17:53
Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 14:33
Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
Hvordan opplever du forskjellen i kjørelengde (om noen) på Ioniq og nye e-golf?
Og hvorfor selge Ioniq eter få måneder, var den så mye svakere enn ny Egolf?

J@x

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 17:53
Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 14:33
Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
Hvordan opplever du forskjellen i kjørelengde (om noen) på Ioniq og nye e-golf?

Føler at Golfen kommer litt lenger enn Ioniq, men det kan komme av at Ioniq kjørte jeg bare på vinterdekk, mens Golfen har jeg bare kjørt på sommerdekk. Temp var vel relativt lik 2-3 uker i overlapp. Det kan også føles slik fordi GOM er mer ærlig i Ioniq enn i e-Golfen.

Tipper de er relativt like...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 19:15
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 17:53
Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 14:33
Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
Hvordan opplever du forskjellen i kjørelengde (om noen) på Ioniq og nye e-golf?

Føler at Golfen kommer litt lenger enn Ioniq, men det kan komme av at Ioniq kjørte jeg bare på vinterdekk, mens Golfen har jeg bare kjørt på sommerdekk. Temp var vel relativt lik 2-3 uker i overlapp. Det kan også føles slik fordi GOM er mer ærlig i Ioniq enn i e-Golfen.

Tipper de er relativt like...
[emoji1360] takk

J@x

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 19. mai 2017, klokken 18:33
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 17:53
Sitat fra: J@x på fredag 19. mai 2017, klokken 14:33
Jeg hadde 14 modell først, uten varmepumpe. Den holdt fint til det meste den var tiltenkt (pendling på jobb 3 mil hver vei + kjøring og henting i skole, barnehage, trening, butikken etc) ( vi har en S-max i tillegg). Men e-Golfen ble raskt den foretrukne bilen, og det ble oftere en hindring i at den kunne brukes til det vi ville, spesielt om vinteren, dette med litt for kort rekkevidde. Jeg valgte å bytte ut den gamle e-Golfen (via en Ioniq først, et par mnd) til ny e-Golf. Nå slipper jeg å tenke så mye på rekkevidden lenger, jeg lader nå annenhver dag på det jevne og har god margin, i stedet for hver dag med den gamle. Angrer ikke enda...
Hvordan opplever du forskjellen i kjørelengde (om noen) på Ioniq og nye e-golf?
Og hvorfor selge Ioniq eter få måneder, var den så mye svakere enn ny Egolf?

Jeg har vel hatt et tyvetalls biler opp gjennom årene, og de har da bare vært europeiske, jeg har aldri følt meg helt tilfreds i asiatiske. Ioniq'en virket lovende, og det er jo en bra elbil, men fikk aldri helt godfølelsen jeg hadde i e-Golfen, den var jeg jo kjempefornøyd med bortsett fra rekkevidden.

For meg går det mye på hvordan ting ser ut og føles, samt sittestilling og kjørekomfort.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

rolandvg99

Utrolig godt vi er forskjellige. Her måtte e-Golf vike for Soul.
"I like soul with a capital S"

geear

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 19. mai 2017, klokken 20:21
Utrolig godt vi er forskjellige. Her måtte e-Golf vike for Soul.
Hva mener du Soul er bedre på enn e-Golf utenom prisen?

For min del er den så lite tiltalende utvendig at jeg aldri har vurdert den, har ikke sett inni en engang. Venter fortsatt på elbil i konebilstørrelse som ser bra ut. :-(
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

brako79

Sitat fra: gr på fredag 19. mai 2017, klokken 20:52
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 19. mai 2017, klokken 20:21
Utrolig godt vi er forskjellige. Her måtte e-Golf vike for Soul.
Hva mener du Soul er bedre på enn e-Golf utenom prisen?

For min del er den så lite tiltalende utvendig at jeg aldri har vurdert den, har ikke sett inni en engang. Venter fortsatt på elbil i konebilstørrelse som ser bra ut. :-(
Fiat 500e
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

rolandvg99

#12
Sitat fra: gr på fredag 19. mai 2017, klokken 20:52
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 19. mai 2017, klokken 20:21
Utrolig godt vi er forskjellige. Her måtte e-Golf vike for Soul.
Hva mener du Soul er bedre på enn e-Golf utenom prisen?

For min del er den så lite tiltalende utvendig at jeg aldri har vurdert den, har ikke sett inni en engang. Venter fortsatt på elbil i konebilstørrelse som ser bra ut. :-(

Høyere sittestilling, bedre bakseteplass, aktiv temperaturstyring og hurtigere DC-lading. Høyere sittestilling er subjektivt, men de tre andre er objektive. For meg er ingen av dagens elbiler perfekte, men hadde e-Golf hatt større baksete hadde jeg kunne levd med lavere sittestilling. Golfen fristet noe voldsomt, men jeg trenger plass til fem voksne i visse situasjoner. Der er Soul langt fra ideel, men vesentlig bedre en e-Golf.

Konebil - lever vi på 60-tallet?
"I like soul with a capital S"

Mst026

Hei og takk for info!

Noen som vet om det er mulig å få lengere ladekabel enn den som leveres som standard? Tenker da på kabelen som brukes i vanlig stikkontakt.

Hvis VW leverer lengere kabel - hvor lang er denne i så fall?

J@x

Sitat fra: Mst026 på fredag 02. juni 2017, klokken 09:36
Hei og takk for info!

Noen som vet om det er mulig å få lengere ladekabel enn den som leveres som standard? Tenker da på kabelen som brukes i vanlig stikkontakt.

Hvis VW leverer lengere kabel - hvor lang er denne i så fall?

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-schuko-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-13a-1-fas

2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA