Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bollinger

Startet av knut.aulie, lørdag 29. juli 2017, klokken 19:14

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:55
Det som gjør skipsfarten til værstinger er oljen de brenner, og farten de går med. Eldre containerskip bygget for å gjøre 25-30knop har enorme motorer, og når de går for fullt brennes det over 300 tonn olje i døgnet. Imidlertid er det slutt på å kjøre i disse hastighetene på de fleste ruter, og nyere skip bygges for hastigheter på 15-20 knop.

Heldigvis kan disse skipene redusere farten til 20 knop og redusere forbruket med 40 til 50%. Effektiviteten på motor og propellere går ikke så mye ned, mens motstanden synker drastisk ved å gå fra 25 til 20 knop.

Per Leon Jonassen

For Norges vedkommende er det slik at pensjonsfondet  eller oljefondet har bidratt til så stor oppbygging av amerikansk oljeskiferproduksjon at oljeutbygging i barentshavet vil bli nøye vurdert
opp imot  inntjening og stor internasjonal  grønn motstand. ser idag at brendt prisen ikke er over
46 dollar fatet
prisen på olje som alt annet er bestemt av tilbud og etterspørsel . Energi er uansett ikke noe man
bør tulle med Av nyeste energimelding ser jeg at regjeringa vår på død og liv søker å fremelske
bruk av Hyogenbiler  tross allmenn enighet om energisløsinga av slik satsing. Virker som hensikten
kun er å få opp forbruket for derved å kunne dra mer el og mva.avgifter inn til statskassa
Eventuell overskudd av vår vann og vind produsjon burde heller være brukt til reduksjon av
fossilkraftverka i landa sør og vest for oss.

Pers REN elbil.

Knut Røe

Krigene i Midt-Østen drev jo oljeprisen til crazy nivåer, 145 var det vel.
I USA sin interesse dette også. Det er mye politikk og penger i dette samt posisjonering ovenfor andre land med tanke på makt og råderett over ressurser.

Blip

Det Nye Norge – kommentar av Andreas Thorsheim: Galskapen som er den nye normalen
Han er inne på noe en del viktige poenger som enkelte i "industrien" fornekter...

NB: Andreas Thorsheim er daglig leder i solcelleselskapet Otovo

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

doldis1

 Verden brenner. Endrede baner for lavtrykkssystemene skaper lokal og regional  oppvarming/uttørking som
i sin tur setter i gang store skogbranner.
Sørlige Europa, Canada, vestkysten av USA, Russland og om vinteren, Australia. Tegnene er mer enn tydelige
på følgene av menneskeskapte klimaendringer.
Alle disse brannene produserer i sin tur enda mer CO2 som igjen akselrerer endringene....

Jo, det er faktisk mulig vi ser slutten på oljealderen, på ett eller annet tidspunkt framom oss klemmer skoa for
hardt og endringer kan komme hurtigere enn noen har trodd var mulig..
Internasjonalt forbud mot utvinning av nye oljefelt ?, forbud mot oljebruk i kraftverk ?, forbud mot 
fossilbiler..? Forbud mot utvinning av fossil olje all over ...?

Alt er mulig nå, ingenting av dette vil overraske meg... Verden kan snu på hælen med tidsperspektiv i
10-talls mnd. ikke 10-talls år !

Vollis47

Skogbranner kan neppe sies å være tegn på at klimaendringer er menneskeskapte.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Amoss

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 20. juli 2017, klokken 13:19
Skogbranner kan neppe sies å være tegn på at klimaendringer er menneskeskapte.

Sant nok, men de kan nok trygt sies å være ett tegn på at klimaendringene er reelle. Og om det er en mulighet for at disse reelle klimaendringene kan være i det minste delvis forårsaket av menneskelig aktivitet så bør man også handle deretter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 20. juli 2017, klokken 13:19
Skogbranner kan neppe sies å være tegn på at klimaendringer er menneskeskapte.

Skogbranner er et forutsett resultat av klimaendringer, klimaendringer som ca. 97 % av forskerne er enige
om at er menneskeskapte... matematikken lyver ikke, 1+1 = 2

timingbeltkiller

Kan ikke gjentas ofte nok:
Oljealderen går mot slutten av en av to årsaker.

1.
Bruken av fossil energi fortsetter med ingen eller liten reduksjon.
Da stiger ikke den globale temperaturen med de ønskede 1,5 til 2 grader.
Men til et nivå hvor størstedelen av kloden blir ubeboelig for mennesker.
Da kollapser den menneskelige sivilisasjon.

2.
Verdenssamfunnet tar seg sammen og går over til 100% fornybar energi
i løpet av 5-10 år slik at fossil energi mangler kjøpere.
Også da får vi globale temperaturer med betydelige skadevirkninger
pga av de langsiktige  virkningene av allerede foretatt fossil energibruk.

Men skadevirkningene blir muligens innenfor en ramme menneskeslekten
(med store offer) kan klare å håndtere.

BTW
I tillegg til klimatrusselen har vi ytterlige trusler mot menneskerasens overlevelse:
- Rasering av det biologiske mangfold menneskene
  på toppen av næringskjeden er avhengig av.
- Forbruk og forurensing langt over det naturen
  er i stand til å gjenskape og rense.
- Overbefolkning
- Det globale økonomiske systemet som bygger på uendelig
  og aksellerende vekst på en planet endelig i størrelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Huawei90

Det å i det hele tatt diskutere om menneskene har en innvirkning på klimaendring er vel litt.....2008? 2007?

Men hvorvidt oljealderen (snart) tar slutt avhenger dessverre ikke av om man har nok kunnskap, men om viljen til å endre seg og godta kalde fakta. Akkurat der er vi inne i en ganske dyster tid hvis man prøver å se på det fra et "internasjonal politikk"-perspektiv.
- Johnny fra Løten

doldis1

 Joda, verden fortsetter å brenne og det er nok alt for tidlig å avslutte denne tråden.. Med den farten dette
går gærne veien kan vi allerede være inne i en rekke av hendelser som ender i et unisont globalt forbud mot
fossilt CO2.
Det krever heller ikke allverdens fantasi å se for seg hendelser som vil utløse et slikt forbud- dessverre

http://www.tv2.no/nyheter/9261573/

https://www.nrk.no/urix/disse-scenariene-kan-gjore-jorda-ubeboelig-1.13598411


Løve

Oljealderen er over og den vil være død innen 2050. Alt vi bruker olje til i dag kan vi, og vil vi, finne alternativer til.

doldis1

  http://e24.no/energi/olje/fersk-rapport-spaar-oljetopp-i-2022/24133039

Nå begynner vi å nærme oss!

Sakset fra rapporten :
SitatI Europa vil halvparten av nybilsalget være elbiler i 2025, mens Nord-Amerika, Stillehavsregionen, Kina og India når 50 prosent elektrisk andel av nybilsalget i 2030. Resten av verden vil komme dit innen 2035, anslår DNV.

Vollis47

Nei, oljealderen er ikke slutt fordi om de fleste biler blir elektriske. Olje brukes til en lang rekke andre produkter enn til bensin og diesel. Men behovet kan kanskje bli mindre. I en slik fremtid tror jeg oljeproduksjonen vår vil få økt betydning.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA