Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bollinger

Startet av knut.aulie, lørdag 29. juli 2017, klokken 19:14

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Solenergi vil fortsette veksten. Sol er i dag billigere og enklere å skalere opp enn ca alt annet, og det er derfor det meste av veksten i energiproduksjon er solenergi.

Jeg tror ikke vi ennå ser slutten på oljealderen - det vi ser er *begynnelsen* på slutten på oljealderen. Det vil ta tiår.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Flere 10 år med omtrent samme bruk av fossil energi som i dag vil koke bort framtidsmulighetene for homo sapiens.

Situasjonen med altfor mye ønskebetont borttolking av de harde vitenskapelige fakta øker sannsynligheten for at det blir reagert for lite og for seint.

Kynisk sett ville en verdensomspennende ny "svartedaud" som kverket 80-90% av verdens befolkning være en livreddende uttynning av den altfor tett sådde og spirende menneskeåkeren.

Dersom det da er noe ønske å unngå det går dinosaurenes vei med menneskeslekta?

Spør du øvrige arter på kloden om erfaringene med homo sapiens som dominerende art, vil det store flertallet ha høstet så negative erfaringer, at svaret blir NEI: De bør absolutt vekk for alltid!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elekTrond

Putter på en film til her. Den heter "Sea blind" og toucher innom LNG, hydrogen og miljørabatt til de som frivillig kommer over fra den mørke siden. Mye prat rundt "black carbon" eller sot, og dets påvirkning på folkehelsa og issmelting i Arktis.
https://tv.nrk.no/program/KOID23005516/svart-kjoelvatn

Sannelig ikke sikker på om filmen levner håp eller ei. Det har vel med din innstilling og syn på livet tenker jeg. Jeg visste i hvert fall ikke at bare 17 containerskip alene slipper ut like mye skade som alle bilene i verden. Hvor mange elbiler må vi da kjøpe for å dekke opp for 10 000 slike sot-trompeter?
'13 Mjau

Bondeknøl

Håper jeg får tak i olje til girkassen på Leafen hvis den må skiftes om noen år.
Kan det være lurt å begynne å sanke olje?
Fint hvis vi beholder matojla.

doldis1

 
Sitatbare 17 containerskip alene slipper ut like mye skade som alle bilene i verden.

Godt eksempel på den vanlige forvirringstaktikken diverse grupperinger bruker for å kunne fortsette
å pøse ut klimagasser...
" Hvorfor kjøre rundt i latterlige elbiler når et skip forurenser mere enn alle Norske biler tilsammen" ?

Fordi ingen skip gjør det, SO2 er svovel og ikke CO2 som er det største problemet relatert til global
oppvarming, den CO2 en ett skip slipper ut er et musepiss i CO2-havet fra bilverdenen ..........!

Nå har dette vanvittige eksperimentet med å endre atmosfærens sammensetning pågått i årtier, og det
mot sterke advarsler fra et sgs. samlet fagmiljø.

Lav oss rent hypotetisk si at "worst case scenario" skulle inntreffe og 100 talls millioner mennesker beviselig
omkommer som en direkte følge av dette.( sult,flom,uvær)
Kan man da se for seg noen form for straffereaksjoner mot folk i nøkkelposisjoner, folk som beviselig
forlenget oljealderen og i så måte vil være indirekte ansvarlig for historiens største massedrap.....?


Ferry

Jeg har ikke sett programmet ennå, men det står i omtalen: "sytten skip slepp ut like mykje svovel som alle bilane i verda." Da lurer jeg på svovelinnholdet i "skipsbensin" kontra bensin og diesel for bil? Er det 10-100-1000 ganger høyere? Ethvert utslippspunkt er en dråpe i havet. Det finnes ikke et eneste enkeltutslipp som kan true klimaet. Uansett er det interessant å sammenligne tallene fra skipsfart og biltrafikk.

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 09:24
Kan man da se for seg noen form for straffereaksjoner mot folk i nøkkelposisjoner, folk som beviselig forlenget oljealderen og i så måte vil være indirekte ansvarlig for historiens største massedrap.....?

Enn du sjøl, har du bidratt til til dette på ein eller annan måte?

doldis1

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 10:09
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 09:24
Kan man da se for seg noen form for straffereaksjoner mot folk i nøkkelposisjoner, folk som beviselig forlenget oljealderen og i så måte vil være indirekte ansvarlig for historiens største massedrap.....?

Enn du sjøl, har du bidratt til til dette på ein eller annan måte?

Opplagt, men målt f.eks. mot korrupte Amerikanske politikere som innfører ekstraskatt på elbiler vs. fossil..?
Hvor går grensen ? Eller er alle i samme båt ?
Går dette skikkelig ille, kommer dette spørsmålet garantert opp før eller siden ....

Burger

Doldis: Tror ikke spørsmålet vil komme opp.

De som flykter har det alt for travelt med å overleve. De som ikke trenger å flykte er for opptatt med politikere som skor seg på fremmedfrykt og vil stenge de som flykter ute.

Det er for lett å peke på andre som ikke er "oss" for å deflektere sinnet ut.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

vartli

#24
Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. mai 2017, klokken 10:02
Da lurer jeg på svovelinnholdet i "skipsbensin" kontra bensin og diesel for bil? Er det 10-100-1000 ganger høyere?

Bunkersolje til skip har inneholdt svært mye mer svovel enn bensin og diesel til bil. Det er innskjerpinger på gang, men er usikker på hvor vidt de rekker. Skipsfarten er en internasjonal bransje som har flaggstater med lave krav til miljø. Det stilles i enkelte områder krav til drivstoff ved havneanløp og innenfor kort avstand til kysten og så bytter de til tank med drivstoff av lavere kvalitet på åpent hav. Rensing gjør at en kan benytte dårligere drivstoff, men det baserer seg mye på tillit. Andre kjenner sikkert bedre til dette. Se også: https://www.tu.no/artikler/fra-nyttar-ma-skip-kutte-svovel-med-90-prosent-men-det-finnes-ikke-utstyr-for-a-kontrollere-det/230997 og https://www.tu.no/artikler/til-kamp-mot-enorme-utslipp-pa-sjoen/239111
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

elekTrond

@vartli: Jeg vet ikke hva som råder av scrubbing og lav-svovel i 2017, men det jeg så i Seablind-filmen er at du som reder slipper å betale "miljøavgift" i anløpsstedet ved å melde deg inn i miljøtrumf-klubben og la havneinspektørene få gå om bord og kikke deg i grønndiesel-kortene.  :police:

Sitat fra: doldis1 på fredag 19. mai 2017, klokken 10:09[...]. Noen som sover i timen- eller er Kina & Indias planer drømmerier ?
Her er et rederi som ikke har sovet i timen:

[...]De to stikkontaktene kobles til og lading av batteripakkene fra ZEM tar til med 440 volt og 600 Ampere per kabel.
– Det tar ett minutt å kople til og fra. Når vi ligger inne i en time i hver ende, er det nok til å lade batteriene fullt slik at vi kan seile hele Nærøyfjorden i åtte knop, sier Jansson. [...]


Sakset dette fra tu.no/artikler/her-er-skipet-som-ikke-etterlater-seg-et-lokk-av-eksos-over-norske-fjorder/387970. Artikkelen er dagsfersk, men cruiseskipet har allerede seilt elektrisk innaskjærs et snaut års tid.

Artig hvis de har gjort dette helt frivillig. Dog påpeker de at å bygge helelektrisk blir for dyrt, sjøl for dem som befrakter slike lukrative varer som turister. Mon tro hva som skal til for å konvertere bulk/container-skipene? Innføre CARB / ZEV credits for rederiene? Minimum åtte av hundre skip som anløper må være (hel)elektriske?

Hvis Kina kan tvinge Toyota i kne ved å nekte dem å selge bilene sine, kan vel vi bruke havnene våre på samme måte.  :angel:
'13 Mjau

stefse

Det som gjør skipsfarten til værstinger er oljen de brenner, og farten de går med. Eldre containerskip bygget for å gjøre 25-30knop har enorme motorer, og når de går for fullt brennes det over 300 tonn olje i døgnet. Imidlertid er det slutt på å kjøre i disse hastighetene på de fleste ruter, og nyere skip bygges for hastigheter på 15-20 knop. Det gjør at de kan utstyres med mindre motorer, samtidig som skipene er større og frakter mer gods. Tidskritisk gods sendes med fly, og med sjøtransport aksepterer man en ekstra uke eller to på en sending fra Østen til Europa ift tidligere.
Det man ser på i Norge nå er ikke denne typen skipsfart, men ferger og nærskipsfart. Her blir det snakk om EL og hybridlløsninger, som gjør at alle anløp gjøres elektrisk, og fossilmotorene startes når skipet har kommet vel ut fra land. Her er det gjerne snakk om gassmotorer, som eliminerer svovel og Nox problemet.
Noe slikt burde nok være mulig å få til på disse cruiseskipene også, og på sikt kreve dette for anløp i f.eks Geiranger.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Per Leon Jonassen

Mange klimadebatter henger seg opp i co2 , sot, metan altså klimagassene.
oppvarming kommer av at atmosfæren slipper ut mindre varme enn tilført, derfor en forykking
av energi,varmebalansen. for å bevisstgjøre dette burde en klimaskeptiker stikke tunga bort på
eksosrøret på en fossilbil, da i litt avstand fra eksosen da den er dødelig.
Pers REN elbil.

elekTrond

Sitat fra: Per Leon Jonassen på søndag 04. juni 2017, klokken 00:27
[...] for å bevisstgjøre dette burde en klimaskeptiker stikke tunga bort på
eksosrøret på en fossilbil, da i litt avstand fra eksosen da den er dødelig.
You have been served:
'13 Mjau

hstad

Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA