Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mens vi venter på Model 3 avdukingen.

Startet av nuclair, lørdag 29. juli 2017, klokken 13:35

« forrige - neste »

nuclair

Har ingen ting vondt å si om el-bil, men pass dere for useriøse forhandlere. Jeg ble selv lurt av en forhandler i Oslo. Firmaet kaller seg "Buddy Electric".
De påstår at de selger samme modeller som merkeforhandlere i Norge, men obs obs. De solgte meg en bil som ikke var ment for norsk klima.
Import fra Frankrike, som ikke har batterivarmer.

Trolig er det mange i Oslo som er blitt lurt her.

Leit med slik kundebehandling.

Til alle: STAY AWAY!!!!

Ecinnaj

Man må ikke ha batterivarmer.
E-golfen kommer uten det og det går da helt fint :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


sylwester

Høres litt rart ut at Buddy skal lure folk. Hva slags bil er det som selges i Frankrike som er forskjellig fra de norske modellene?

Hvis de har solgt bilen på feil premisser er det vel bare å heve kjøpet eller be de utbedre "mangelen"?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nuclair

Det er riktig det. Det er stort sett greit uten varming av batteri, men konsekvensene ved å mangle denne varmemuligheten vil være tregere lading når det er kaldt og i værste fall ikke få ladet.

Bilene fra Buddy er hentet fra syd frankrike der det ikke er nødvendig med varming av batteri. Det sureste er at de har lovet å ordne opp, men klarer ikke å holde avtaler.  :'(

Trekkoppbil

#4
Det er rett nok mange ulemper med et kaldt batteri.
Men batterivarmerene på Leaf har sine svakheter og den  kan være det mest unødige utstyret på bilen. Det kan være til nytte hvis man parkerer i kulda så lenge at batteriet kryper under ca -20C, samditig som ladestrøm er kopla til.
I kyststrøk trur jeg den er sjelden i bruk.
Har man ikke kopla til strømkabel, kan batterivarermeren tappe batteriet ned til 30%, og da trur jeg den fungerer mot sin hensikt. Man kan ikke styre varmen manuelt, og du risikerer at den står på når et er uheldig, og at den ikke står på når det kunne vært heldig.
For bilister flest kan det være værre om setevarmer mangler, men det kan ettermonteres.

Batterivarmer varierer fra bilmerke til bilmerke. Noen batterier har kjøleveske og kraftfulle varme- og kjøleanlegg, og da gir det nok mening.

Problemet med biler fra varme strøk, er at batteriene kan være dårlige, men det er nok i første rekke et problem på eldre årganger av batterier. 2011- og 2012-batteriene til Leaf skulle holde 8,3 år i Paris, og 10,6 år på Rygge, etter denne modellen, men i Sørfrankrike kan det være annerledes: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses

geear

Samme om det er unødvendig eller ei i noens øyne, har vedkommende blitt fortalt at det er det på bilen må det ordnes på et via, enten med kompensasjon eller utbedring. Feil skjer, det er måten det løses på som skiller elendige og gode bilselgere/forhandlere.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: nuclair på torsdag 18. mai 2017, klokken 19:02
Har ingen ting vondt å si om el-bil, men pass dere for useriøse forhandlere. Jeg ble selv lurt av en forhandler i Oslo. Firmaet kaller seg "Buddy Electric".
De påstår at de selger samme modeller som merkeforhandlere i Norge, men obs obs. De solgte meg en bil som ikke var ment for norsk klima.
Import fra Frankrike, som ikke har batterivarmer.

Trolig er det mange i Oslo som er blitt lurt her.

Leit med slik kundebehandling.

Til alle: STAY AWAY!!!!
Først og fremst velkommen som ny på forumet her. Buddy electric har vært med i elbilhistorien siden ELtidens morgen her i Norge. Å kalle dem svindlere fordi de importerer Leaf fra Frankrike finner jeg kunnskapsløst. Europa Leafer er fullverdige Leafer som har fabrikkgaranti fra Nissan og kan serves hos alle orginalforhandlere i hele landet, og det kan være greit når bilen en gang skal selges videre, eller du skal kode opp en ny nøkkel, at bilen er knyttet til EU service server hvor nøkkelkode og sw patcher et kan lastes inn på bilen. Fordeler som går ut over bare garantiperioden sammenliknet med USA biler som er knyttet mot USA serviceregion.

Batterivarme på Leafen er ikke viktig etter min oppfatning. Ett syn jeg deler med Trekkoppbil. Skal være svært kaldt svært lenge før du får en kjerne temperatur så lavt at det betyr noe for en leaf i daglig bruk, hvor lading og bruk generere varme på batteriet. At bilen begynner å bruke strøm på å varme opp batteriet selv om den ikke er tilkoblet kan skape scenarier som er verre enn skadene kulden kan forårsake. Feks komme tilbake til en bil du forventet skulle være nok strøm og finner den med under 30% og må kjøre rett bort til en hurtiglader og lade på en iskald pakke. Er der svært kaldt ute kan man heller ta forhåndsregler å kjøre pent med lite strømtrekk, feks bør man bruke eco mode (som "cold batteri protection mode") for å trekke så lite ampere som mulig, da det er høyt strømtrekk som kan gi lokale oppvarming og ujevn temperaturer i pakka.

Om du ikke bor i de værste kuldehølene i Norge kommer du aldri til å få bruk for varmepakka.

Original forhandlere Nissan elsker å fremme dette som "viktig" da parallell import tar en del av de de mener er "deres" kake. Hadde de priset bilene lavere i utgangspunktet, hadde det ikke vært butikk for parallellimport, så her biter grådigheten dem selv i halen.

Når det er sagt burde buddy være kundeorienterte nok til å la deg heve kjøpet, men spar meg for grunnløse "antakelig mange som er lurt" og grove beskyldinger og advare folk mot Buddy. Samsvarer ikke med mine erfaringer, og jeg har hatt en buddy selv.

Hadde vært mer problematisk om man solgte USA modeller uten å fortelle det. Her er det mer potensielle problemer så her bør det være en tydelig prisdifferanse for å kompensere.

Dersom du ikke viste alt dette (2 innlegg på forumet her) og du ellers synes bilen og prisen er OK, ville jeg beholdt bilen. Du kan serve den hos Nissan om du ikke vil ha noe mer med buddy å gjøre. Jeg bruker Nissan i Drammen og på Alnabru. Drammen er litt billigere og med tilholdssted i bilimporthovedstaden er de profesjonelle da de ofte har kunnskapsrike kunder og er pragmatiske med importerte biler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rav4_EV

Man skal høre mye sprøyt før øra detter av  ;D ;D ;D

Når man er inne på useriøse forhandlere henstiller jeg trådstarter til å komme med navn på selger hos Nissan som har informert om dette. Batterivarme på Leaf har kun en reel verdi dersom temperaturen er vedvarende under 20 minus.
Det er trolig ingen i Oslo-området som på noen måte er lurt her.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

geear

Her er en Leaf-annonse fra Buddy Electric:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96085420

Kan ikke se at de skriver at bilen har batterivarmer? For at mange skal bli lurt må det først være gitt gale opplysninger?

Dessuten; Velger man å kjøpe importbil, så gjør man det som oftest for å spare penger, og tar man den risikoen bør man ha peiling på hva man driver med. Det er ofte forskjell i standardutstyr og i noen tilfeller garantier avhengig av bilmerke og land.

For ordens skyld så har jeg ingen forhold til Buddy Electric overhodet, har aldri handlet med de.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Trekkoppbil

#9
Det er slurvete at den sistnevnte bilen er annonsert som en 2013 Accenta.

Det her er en eldre bil hvor det er satt på nyere felger.

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon

Acenta er produsert kun i England, hvor produksjonen starta 28. mars 2013. 2013-modelen kom i salg sommeren 2013 i Norge.  Når den kom til Frankrike, kjenner jeg ikke til. Den annoserte bilen her oppgies å være registert april 2013.

2013 Acenta har varmepumpe som gir mindre forbruk. Det kan være flere tiltak som gir mindre forbruk og høyere regenerering på denne nye modellen.  Bilen i annonsen har ikke varmepumpe, men vannbåren varme fra et varmelement og varmen går gjennom uisolerte slanger fram til varmeapparatet.  Kjører du varmeapparatet for fullt i 2 timer, vil det bruke halve batterikapasiteten.
Erfaring tilsier at man ikke får så mye tilgjengelig batterikapasitet på de eldre bilene som på 2013-modellene. Det er andre tråder her, hvor bilister mener det kom kapasitetsreduksjon med en softwareoppgradering.
2011- og 2012- modellene hadde batterier som eldres fort i varme strøk.

I annonsen på Finn er det tatt forbehold om feilaktige opplysninger og det står at det kan være illustrasjonsbilder. Det betyr at de kan ha levert en Lada til deg, når det er bilder av en Nissan.

I annonsen er det bilde av skjermen med 12 kapasitetsbarer. Antakelig er bilen en 2012, men den kan også være 2011. 2012-modell med 12 barer, vil jeg tippe har ca 18 kwt med batterikapasitet.  Problemet er at annonsen har illustrasjonsbilde. Den har bilde av en bil som er gått 12202 km, mens man selger en bil som er gått 26500km. Men man veit ikke om 26500 km stemmer heller, da det er tatt forbehold om feil i annonsen. Antallet kapasitetsbarer og bildet av instrumentpanelet er kanskje det viktigste man ser på i en bruktbilannonse for så gammel bil, og da er det forvirrende med illustrasjonsbildet.


hansnissens

Det går strengt tatt ikke an å ta alle mulige forbehold om opplysninger som ikke er riktige iht. hva som fremgår av annonseteksten. Se for eksempel denne:  http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt artikkelen.

Ville forhørt meg om å få hevet kjøpet.

sylwester

Faktafeil i annonsen er en mangel så sant ikke det er helt umulig å se at det er feil ved undersøkelsen.
Dvs. står det at den røde bilen er blå kan man ikke reklamere, men de færreste som kjøper sin første Leaf kan skille mellom de forskjellige generasjonene solgt i 2013. Her virker det som om alle selgere, inkludert BNH, kunne gjort en bedre jobb med å opplyse om objektet.
SOH som er nevnt tidligere burde være opplyst i annonsen og jeg håper Nissan eksponerer verdiene fra menyen i bilen for 3gen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Når det er 12 kapasitetsbarer på illustrasjonsbildet, så synes jeg det hadde vært svært interressant å se hvor mange barer det er på den virkelige bilen.

nuclair

#13
Hei, bare for å klargjøre. Dette dreier seg om en Kia Soul EV. Bilen er helt topp, så ikke noe galt å si om den.

Min sak dreier seg om at når jeg direkte på forespørsel får bekreftet at "Buddy Electric" selger en tro kopi av den modellen som Kia Norge selger (samme spec.), så forventer jeg at dette stemmer.

Når de til slutt innrømmer at bilen mangler batterivarmer forventer jeg at de er villige til å innrømme en form for kompensasjon. Denne mangelen vil i realiteten bety at bilen får en dårligere innbyttepris hvis det skulle bli aktuelt. Ikke var bilen noe særlig billigere hos Buddy heller.

Utrolig useriøst å love en løsning, men likevel ikke gjøre noe. Jeg har gitt dem gjentatte muligheter til å komme med en løsning, men nei.

Det er dette som er bakgrunnen for at jeg fraråder folk om å handle hos Buddy Electric

sylwester

Jeg lurt på hvor folk så det var en Leaf.
Kia Soul sin "batterivarmer" er forskjellig fra f.eks. Leaf. I praksis er det noe som kondisjonerer batteriet før du reiser, men kun hvis bilen er koblet til strøm og kun hvis det er såpass kaldt der du er at det er nødvendig.

Så da gjetter jeg at du har ladeplass ute?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA