Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Sjefen, fredag 28. juli 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Sjefen

Hei!
Skal pendle mellom Bergen og Stord i to år fremover og tenker å kjøpe meg en brukt elbil. Jeg synes det er vanskelig å få en oversikt over de ulike modellene, samt fordeler/ulemper og riktig pris. Tenkte derfor jeg burde forhøre meg hos dere som er eksperter på området.

Fra min hjemmeadresse til jobbadresse, er det omlag 77km, inkludert en fergetur ca halvveis på 22km (muligens rekkevidden synker under fergetur, da batteriet blir kaldt?). Jeg må altså ha en elbil som har denne rekkevidden også under vinterstid. Jeg har lademuligheter på jobb, så bilen trenger ikke rekkevidde til både tur/retur.

Jeg tenker en makspris på 160k. Utseende, merke etc er ikke spesielle viktig. Så er altså spørsmålet, hvilken elbil kunne du anbefalt en førstegangskjøper av elbil til dette behovet? Og hvor stor km.stand bør jeg ha som
maks grense? Kom gjerne med en modell hvor en får "mye elbil" for pengene. Har sett endel på leaf og Renault zoe. Men synes det er så ufattelig mange ulike modeller/årganger osv og er rett og slett redd for å gjøre et dårlig kjøp.

Takker masse for hjelp!

HCO

Fabrikknye Zoe 240 med "lite" batteri selges ut nå for 175.000, inkludert ferdigmontert ladeboks - så lenge lageret rekker. Det er vel et av de beste kjøpene man kan gjøre akkurat nå, dersom man ikke trenger mer rekkevidde. Zoe 240 klarer 10 mil under alle forhold, og oppimot 20 under gode forhold.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

EV85

Sitat fra: HCO på onsdag 17. mai 2017, klokken 08:12
Fabrikknye Zoe 240 med "lite" batteri selges ut nå for 175.000, inkludert ferdigmontert ladeboks - så lenge lageret rekker. Det er vel et av de beste kjøpene man kan gjøre akkurat nå, dersom man ikke trenger mer rekkevidde. Zoe 240 klarer 10 mil under alle forhold, og oppimot 20 under gode forhold.

Ukurant lading på normalt nett og hos lokal forhandler var beste pris ut av porten 202 tusen.

Da er Leaf Visia 30 kwt nesten innen rekkevidde på kampanje.

...

Hva slags lademulighet har du på jobb?

En 2015 Soul EV til rundt 170-180k brukt bør være mulig å få tak i. Da har du fortsatt 5 års nybilgaranti igjen.

geear

Jobbe på/med Njord? ;)

Det blir ikke så kaldt og lave fartsgrenser, så du kommer langt med det meste, og det er jo også hurtiglader på Halhjem (iallfall sørgående) og nordgående er det et lite stykke etter Halhjem. Husker ikke navn. Så da har du 3-4 minutter der som nødløsning om det, mot formodning (!)  skulle være -15 to dager i året.

Zoe har ukurrant lading, men Soul, e-Up, e-Golf (litt over budsjett..), Leaf bør alle gå greit med hurtiglader i bakhånd.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sylwester

Er du slik at 77km er med ferga? Dvs. Du kjører 55km og tar ferge 22km?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

gigafactory

Ja, det er inkludert ferge, så omtrent alt av biler greier det uansett. Det er også lav hastighet på strekningen.

knut.aulie

Her er det omtrent bare å velge, de fleste vil klare det, inkludert ny trilling til 150k. Jeg ville kjøpt en bil jeg likte å kjøre samt hadde mulighet for hurtiglading.
Erfaringen til de fleste er at elbil blir mye brukt og overtar nr 1 plassen fort.

Hvis du vurderer Zoe som ikke har 40 kWh batteri, bør du sjekke bruktmarkedet. 210 og 240 er nærmest uselgelige siden en ikke får transformator hjemmeladerboks på bruktkjøp og det må alle med IT nett ha. Dette betyr at en kan tvinge prisen veldig lavt ved kjøp. En jeg kjenner kjøpte en Zoe 210 til 100k som var tre år gammel.

BMW i3 62 ah er også en kul og spesiell bil som faller mye i pris nå.

Lykke til med prosessen

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:10

Hvis du vurderer Zoe som ikke har 40 kWh batteri, bør du sjekke bruktmarkedet. 210 og 240 er nærmest uselgelige siden en ikke får transformator hjemmeladerboks på bruktkjøp og det må alle med IT nett ha. Dette betyr at en kan tvinge prisen veldig lavt ved kjøp. En jeg kjenner kjøpte en Zoe 210 til 100k som var tre år gammel.

Zoe for 100k må være mye elbil for pengene, det er jo trilling pris!
Fordelen da med Zoe er at du også kan kjøre med varme i bilen     ;)

Men som sagt, sjekk lademuligheter nøye, beste er vel å låne bil å teste på de stedene du har tenkt lade.
Fordelen på vestlandet er vel at det er en del mer TN nett enn ellers i Norge.

Sjefen

Takker masse for svar!

Formulerte meg nok litt dårlig... Total reise er på 96,5 km, hvor fergeturen utgjør ca. 22km av disse. Altså ca. 74,5 km faktisk kjørelengde.

Lademulighetene på jobb er rett og slett vanlig stikkontakt. Jobber døgnturnus, så har muligheter for å ha bilen på lading i 24 timer, så sånn sett skal ikke dette være et problem. Antar at jeg kan utelukke Zoe mtp. lademulighetene på jobb, ettersom den ikke kan lades med vanlig uttak?

Har vært inne og tittet på E-up og denne virker fornuftig. OK priser på denne. Stusser bare litt på rekkevidden på vinterstid, da den er oppgitt til minimum 80km. Litt trist å alltid måtte kjøre med hjertet i halsen. Men på vestlandet synker temperaturen normalt sett ikke så heftig på vinterstid heller. Strekningen jeg planlegger å kjøre har heller ikke de høyeste hastighetene, med maks fartsgrense på 80km/t. Visst jeg skulle kjøpt en brukt E-up, kan jeg jo vel forvente at batteriet ikke er 100%(?) og dermed forvente enda en liten reduksjon i rekkevidden. Kan det være realistisk å bruke en e-up til denne strekningen?

Soul ev var ikke dum, og jeg venter på riktig pris og farge.

Ser at det ligger relativt mange nye modeller(fra 2015) av Leaf(24kwt), med lav km.stand på finn til fornuftige priser. Denne vil nok bli billigere enn en E-up, med litt lengre rekkevidde, med mindre jeg tar feil her? Men felles er at mange er importert fra USA/utlandet. Har dette noen betydning?

Takker masse for gode svar


Krsand

Sitat fra: Sjefen på onsdag 17. mai 2017, klokken 14:32

Lademulighetene på jobb er rett og slett vanlig stikkontakt. Jobber døgnturnus, så har muligheter for å ha bilen på lading i 24 timer, så sånn sett skal ikke dette være et problem. Antar at jeg kan utelukke Zoe mtp. lademulighetene på jobb, ettersom den ikke kan lades med vanlig uttak?

Det er ingen grunn for å utelukke Zoe på grunn av dette, siden lademuggen til NoFuel løser dette på en grei måte. http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

knut.aulie

Sitat fra: Krsand på onsdag 17. mai 2017, klokken 14:59
Sitat fra: Sjefen på onsdag 17. mai 2017, klokken 14:32

Lademulighetene på jobb er rett og slett vanlig stikkontakt. Jobber døgnturnus, så har muligheter for å ha bilen på lading i 24 timer, så sånn sett skal ikke dette være et problem. Antar at jeg kan utelukke Zoe mtp. lademulighetene på jobb, ettersom den ikke kan lades med vanlig uttak?

Det er ingen grunn for å utelukke Zoe på grunn av dette, siden lademuggen til NoFuel løser dette på en grei måte. http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
Er vel to grunner.
1. 9000 kr
2. Måtte ha med en tung og uhåndterlig lader.

Men det kan jo være TN nett på jobben og da er det ingen grunn [emoji1360]

sylwester

I såfall er det bare å plukke etter økonomi. En trilling til rundt 75'kr, 1gen Leaf til 100', 2. gen fra 130'. I realiteten er valget mellom komfort eller budsjett.
Sånn tommelfingerregel ser du etter en bil med større NEDC enn 55*2+20%=132km så selv en Trilling er innenfor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Krsand

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:15
Er vel to grunner.
1. 9000 kr
2. Måtte ha med en tung og uhåndterlig lader.

Men det kan jo være TN nett på jobben og da er det ingen grunn [emoji1360]

Haha - Joda ser den. Men selv med laderen medregnet blir ikke nødvendigvis totalprisen et dårlig kjøp.
Når det gjelder stor og uhåndterlig er jeg ikke uenig, men som nyfrelst i elbilmenigheten må jeg si den er langt mer plasseringsvennlig enn jeg fikk inntrykket av på forumet før kjøpet. Når det er sagt er jeg glad for at jeg slapp unna den gule versjonen som var tidligere [emoji1]

knut.aulie

Sitat fra: Krsand på onsdag 17. mai 2017, klokken 16:51
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:15
Er vel to grunner.
1. 9000 kr
2. Måtte ha med en tung og uhåndterlig lader.

Men det kan jo være TN nett på jobben og da er det ingen grunn [emoji1360]

Haha - Joda ser den. Men selv med laderen medregnet blir ikke nødvendigvis totalprisen et dårlig kjøp.
Når det gjelder stor og uhåndterlig er jeg ikke uenig, men som nyfrelst i elbilmenigheten må jeg si den er langt mer plasseringsvennlig enn jeg fikk inntrykket av på forumet før kjøpet. Når det er sagt er jeg glad for at jeg slapp unna den gule versjonen som var tidligere [emoji1]
[emoji1360]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA