Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde TMX 75D

Startet av Frank J. Josefsen, torsdag 27. juli 2017, klokken 19:54

« forrige - neste »

Frank J. Josefsen

Er det noen som har erfaring med å bruke bilvaskemaskin med børster på I3'en? Har bare brukt børsteløs vask til nå, men ser at det holder ikke.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Klykken

Vil for all del anbefale deg å vaske for hånd hvis du vil ha det rent. Og for å få det helt rent må det til med berøring, da spyling ikke tar trafikkfilmen som ligger igjen. Ellers, børstevask i maskin er aldri en god løsning i og med at du riper bilens ytre unødvendig mye, samt at børstene ikke vasker bilen grundig nok.

Enkel vaskerutine Avfett bilen godt (kaldavetting hvis lakken er nuppete og alkalisk for generell dritt), spyl av, ha en bøtte med vaskerist i bunn og en god vaskehansk/svamp og vask ovenfra og ned. Rens svampen god i risten mellom hver skylling. Spyl av før såpen tørker. Med rutinene i orden er dette gjort på kort tid, og bilen mye renere og mindre ripete enn julingen den får i vaskemaskina som x antall grisebiler har vært innom før deg i.

Mer nerdete tilnærming kan du finne på http://detailersclub.no :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Frank J. Josefsen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:40
Vil for all del anbefale deg å vaske for hånd hvis du vil ha det rent. Og for å få det helt rent må det til med berøring, da spyling ikke tar trafikkfilmen som ligger igjen. Ellers, børstevask i maskin er aldri en god løsning i og med at du riper bilens ytre unødvendig mye, samt at børstene ikke vasker bilen grundig nok.

Enkel vaskerutine Avfett bilen godt (kaldavetting hvis lakken er nuppete og alkalisk for generell dritt), spyl av, ha en bøtte med vaskerist i bunn og en god vaskehansk/svamp og vask ovenfra og ned. Rens svampen god i risten mellom hver skylling. Spyl av før såpen tørker. Med rutinene i orden er dette gjort på kort tid, og bilen mye renere og mindre ripete enn julingen den får i vaskemaskina som x antall grisebiler har vært innom før deg i.

Mer nerdete tilnærming kan du finne på http://detailersclub.no :)

:) Ja, må nok til med kjærlig berøring :) Takk for tilbakemelding
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Klykken

Anbefaler Mac 124s Prickbort for å fjerne asfaltnupper og salt fra lakken, og Bilt Hamber Surfex HD for å knekke generell dritt og trafikkfilm.

Bruker selv bøtte med gritguard og svamp fra Bilnerden.no.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Ikke bare mye riper med børstevask, men alle er i tillegg parallelle, med håndvask blir det mindre riper og mer sirkulær variasjon, så det synes mye mindre i spesielle lysvinkler.

Sent from my A1784 using Tapatalk Pro
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Ferry

Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:46

Svamp? En spesielt god en da? Ikke 10-pack fra Biltema? Jeg sverger til vaskehandske(r) i mikrofiber.

Klykken

Nei, ikke tavlesvamp. ;D
Denne: http://bilnerden.no/north-detailing-spesialsvamp
Bedre å holde i en svamp en å kle på seg en hansk, synes jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

Har brukt vaskehanske, men har gått over til samme svamp selv. Kan anbefales.  Gjør du ett kjøp i dag hos Bilnerden får du i tillegg 17% rabatt på alt du kjøper

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Ferry

Kanskje jeg skulle prøve en slik svamp? Jeg bruker uansett ikke vaskehanske som hanske, men holder den løst som en svamp. Kjappere å dyppe, rense og vri opp da. Og to bøtter med rist, så klart. Bruker egentlig to eller tre vaskehansker underveis. En fra toppen og ned dørene, en litt shabby en under dørene og nedover. Og en enda mer shabby til felger, dekksider etc. Bruker minst mulig trykk på, nærmest bare egenvekten av hansken. Snur og skyller ofte. Verdsetter tida mi såpass høyt, at hvis jeg kan få noen fordeler av bedre/dyrere utstyr så punger jeg gjerne ut. Voks eller forsegling som varer lenge er verdt å betale ekstra for. Største problemet er å ta seg fram i jungelen av produkter. Favoritten nå er Fusso Coat.

knut.aulie

Må bare plukke på en ting. Vaske ovenfra og ned? Da renner all møkk og partikler nedover og gjør at det samler seg nederst som har størst belastning i utgangspunktet. Jeg vasker nedenfra og opp. Når en bruker tobøttesystem og skyller svamp/hanske i ren bøtte med guard så har jeg mer tro på det.

Har i det siste brukt Nerta diamondfoam i stedet for Surfex HD mer miljøvennlig og like god imho.

Ellers er jeg helt enig i gode råd som er gitt.

Ferry

Jeg spyler alltid nedenfra og opp, vasker ovenfra og ned. Har alltid gjort det slik, og er for meg logisk, men mest gammel vane egentlig. Vasker da det reneste først, og avslutter med det mest møkkete. Omtrent som i oppvaskkummen., blanke glass først osv.
Onkel Google ser ut til å være enig:
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/vedlikehold/slik-vasker-du-bilen-utvendig/
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-skånsom-vask-av-bil/

Oddaa

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:27
Må bare plukke på en ting. Vaske ovenfra og ned? Da renner all møkk og partikler nedover og gjør at det samler seg nederst som har størst belastning i utgangspunktet. Jeg vasker nedenfra og opp. Når en bruker tobøttesystem og skyller svamp/hanske i ren bøtte med guard så har jeg mer tro på det.

Har i det siste brukt Nerta diamondfoam i stedet for Surfex HD mer miljøvennlig og like god imho.

Ellers er jeg helt enig i gode råd som er gitt.
Forvask med høytrykk nedenfra og opp. Berøringsvask ovenfra og ned.

Etter en grundig forvask bør problemet du skisserer være minimalt, og jeg har mer tro på ovenfra og ned...

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Kanon

Sitat fra: Ferry på onsdag 17. mai 2017, klokken 10:36
Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:46

Svamp? En spesielt god en da? Ikke 10-pack fra Biltema? Jeg sverger til vaskehandske(r) i mikrofiber.

Hva er feil med svamp fra biltema? Brukt det i årevis...

Klykken

Sitat fra: Oddaa på onsdag 17. mai 2017, klokken 18:25

Forvask med høytrykk nedenfra og opp. Berøringsvask ovenfra og ned.

Etter en grundig forvask bør problemet du skisserer være minimalt, og jeg har mer tro på ovenfra og ned...

forvasken du beskriver er avspyling og praksis ingen vask. Asfalt og annen smuss vil sette seg i vaskeredskapen du bruker ved berøringsvasken og ripe overflaten. Forvasken skal fjerne alt så nær som trafikkfilmen, derav kjemikalier som skal virke uten berøring.

God forvask er nødvendig hvis du vil minimere riper i overflaten som etterhvert gjør at du mister glansen.

Ang. svampen fra Biltema - de er for sprø og litt for "tavleaktig".. Greia er at det lille som kanskje er igjen av dritt skal gå i porene og ikke ligge mellom svamp-overflaten og lakk, og når svampen skylles skal den igjen slippe partiklene. Samtidig skal svampen gli uten motstand over lakken, og det sørger både svamp og såpe for. Mye motstand gir også økt sjanse for riping. Bilnerden-svampen er overlegen det meste her i tillegg til å være overkommelig i pris.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

Dette er noe av det mest nerdete jeg har lest i dette fora. Jeg skjønner ikke at dere i det hele tatt tør å kjøre på norske veier. Det kunne jo komme en gjenstand som vil kunne lage merke i lakken  :o.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA