Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde TMX 75D

Startet av andersmp, torsdag 27. juli 2017, klokken 13:45

« forrige - neste »

andersmp

Har et lite dilemma ved kjøp av ny S 75 nå - og det er valget mellom skinnseter fremfor stoffseter eller dual drive.

Bekymringen ved å velge stoffseter er søl fra to små - og bekymringen ved å ikke velge dual drive er annenhåndsverdi.

Erfaringer mottas med stor takk.

Nasatech

Har skinnseter selv og har hatt det fra jeg fikk barn. Veldig lett å fjerne søl fra og man trenger ikke å engste seg. Har kjørt Model S uten AWD og hadde aldri problemer, men det som kanskje er viktig her er når du skal selge igjen?

Stoffsetene er jo fine også. Har prøvekjørt med de og de er bra. Evt. kan du få 8.000 i rabatt av meg og kjøpe begge [emoji23][emoji6]

krister461

Har nettopp bestilt min tredje bil med stoffseter. Synes disse er bedre å sitte i og holder seg bedre enn Teslas skinnseter.

Jeg bestilt med dual drive denne gangen, men har egentlig aldri savnet det på mine første to biler...

Orake1et

Sitat fra: andersmp på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:29
Har et lite dilemma ved kjøp av ny S 75 nå - og det er valget mellom skinnseter fremfor stoffseter eller dual drive.

Bekymringen ved å velge stoffseter er søl fra to små - og bekymringen ved å ikke velge dual drive er annenhåndsverdi.

Erfaringer mottas med stor takk.

Bestilte ny 75 for et par uker siden og hadde samme valget som deg. Gikk for skinnseter og faktisk de hvite. Syns det løftet interiøret veldig. Skulle jeg hatt sorte seter ville jeg gått for stoff. De holder i massevis.

4wd var noe av det første jeg fjernet fra ønskelista. Det er veldig mange som deg og meg der ute ("Jeg trenger ikke 4wd, men hva med annenhåndsverdi?") og når vi skal kjøpe bruktbil trenger vi fortsatt ikke 4wd. Da går vi heller for bilen som koster 50 000 mindre.

Ift de som trenger 4wd er det flere Teslaer med 4wd der ute enn det kjøpere med et reelt behov for 4wd. Mao. kjøpers marked ift 4wd og selgerne får neppe nok igjen for den ekstrakostnaden de har hatt med 4wd.

Thor2014

Min erfaring: Kjøp det du har lyst på å kos deg med det.
Om det skiller litt fra eller til på annenhåndsverdi skal du tenke på deg selv

o.b.lix

Jeg kjøper ikke bil eller utstyr til andre. Derfor tenker jeg ikke på annenhåndsverdi, men kjøper den bilen jeg vil ha.

Legger derfor ikke folie på heller.

Når det gjelder 4WD er det kjekkest når det er litt snø/slaps, både ved aks og regen. Mulig å kjøre med 2wd, men da må du tenke mere selv. Ellers kommer du inn i sladd du ikke vil ha.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:57
Mulig å kjøre med 2wd, men da må du tenke mere selv. Ellers kommer du inn i sladd du ikke vil ha.

Nuvel, det vil jeg påstå er BS. Jeg har kjørt RWD i tre år, og har aldri hatt uønsket sladd. Den har "nøkket" i bakenden noen ganger, men er lynrask å hente seg inn igjen og fortsetter med den kursen du ønsker. Jeg har aldri klart å framprovosere en sladd bilen ikke har hentet inn igjen. (Det er sikkert mulig, både med RWD og AWD.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Enig. Jeg har begge, og rwd er enklest å provosere inn i sladd men det skyldes bare at det går an å skru av av antispinn på den.

Skulle jeg valgt bil i dag tror jeg det ville blitt en pent brukt rwd på grunn av lydløs drivlinje, stor frunk og at det tross alt ellers ikke er så stor forskjell på bilene som enkelte skal ha det til. Støydemping måtte jeg uansett beregne inn, og slik blir en tidlig utgave roligere enn helt nye når alt er utført. Når jeg tenker meg om er jeg glad jeg ikke skal shoppe bil i overskuelig framtid, for det er ganske mye jobb :)

Veggen

#8
Firehjulstrekkere har jo også adskillig høyere risiko for ulykke på dårlig føre, så er kun fornuftig dersom du har virkelig spesielle fremkommelighetsbehov.
https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

Note:
Jeg har hatt firehjulstrekker noen år før nåværende model S bakhjulstrekk.
Har vært på fjellet i dårlig vær med begge, og med unntak av den siste ubrøytede bratte kneika, så er forskjellen knapt merkbar. Gode vinterdekk betyr mest uansett.
RWD model S er en utmerket bil på vinterføre.

Softblue

#9
Jeg bestilte S75 uten Dual og uten skinn. Tror det holder til mitt bruk. Men ville nok prioritert Dual foran Skinn. Har du unger så legg et laken eller håndkle under barnesetene uansett.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Cookie Monster

#10
Hadde prioritert dual foran skinnseter. De nye setene i stoff ser bra ut selv uten skinn. De er ikke slik som de første setene som ser ut som de kom rett ut fra en Toyota Aygo  ;D

Det med flere ulykker med 4wd er bare folk som ikke har kontroll på underlaget og ikke kan kjøre bil. For de er det best med forhjulsdrift og holde seg i Oslo/Bærum.

Er mye flere biler som er fwd eller 4wd enn rwd i Norge, så er ikke så mye statistikk på rwd. Men BMW som typisk er rwd skiller seg veldig dårlig ut sammenlignet med Subaru og Suzuki som bare har biler med 4wd. Alder på de som eier bilene spiller nok også litt inn her. Subaru har også flere eldre spreke 4wd biler som er populære blant unge men de er likevel blant de bedre på skadestatistikken.

http://www.tv2.no/a/5752039/

Så hvis 4wd gjør at man får større sjanse til å kræsje skulle man sett det på merkestatistikken av ulykker pr 1000 bil på de som bare leverer biler med 4wd noe man ikke gjør.
Er nok heller det at mange bruker bilen med 4wd når de skal på fjellet og under veldig vanskelige kjøreforhold når de med rwd eller fwd ikke fikk bilen ut fra gårdplassen en gang.
2015 P85D

overlay

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:02


Er mye flere biler som er fwd eller 4wd enn rwd i Norge, så er ikke så mye statistikk på rwd. Men BMW som typisk er rwd skiller seg veldig dårlig ut sammenlignet med Subaru og Suzuki som bare har biler med 4wd. Alder på de som eier bilene spiller nok også litt inn her. Subaru har også flere eldre spreke 4wd biler som er populære blant unge men de er likevel blant de bedre på skadestatistikken.



Synes jeg hørte for ikke lenge siden at BMW er den produsenten som selger flest awd i Norge for tiden...?

TeslaK

Bakhjulstrekk er mer stillegående og du får sannsynligvis lenger rekkevidde på vinteren. Men jeg ville valgt dual..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

overlay

Har kjørt rwd to vintre, og kun en gang har jeg hatt problem. Bakken var strødd helt til den ikke var det lenger og jeg måtte stoppe pga. dårlig oversikt over hvor vi skulle, og bakken var skøyteis. Så bakkestart fungerte veldig dårlig akkurat da. Kom opp på andre forsøk, da jeg ikke måtte stoppe for å vite veien og kunne ha momentet oppe.

Cookie Monster

Sitat fra: overlay på tirsdag 16. mai 2017, klokken 17:58
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:02


Er mye flere biler som er fwd eller 4wd enn rwd i Norge, så er ikke så mye statistikk på rwd. Men BMW som typisk er rwd skiller seg veldig dårlig ut sammenlignet med Subaru og Suzuki som bare har biler med 4wd. Alder på de som eier bilene spiller nok også litt inn her. Subaru har også flere eldre spreke 4wd biler som er populære blant unge men de er likevel blant de bedre på skadestatistikken.



Synes jeg hørte for ikke lenge siden at BMW er den produsenten som selger flest awd i Norge for tiden...?

Var en nyhet at de for første gang for noen år siden solgte BMW flere 4wd enn de solgte rwd ja :) Det var først fra rundt 2014-2015. Totalt sett er de fleste BMWer i Norge rwd.

Så hvis 4wd var direkte årsaken til flere ulykker er det igjen rart to av de som bare lager biler med 4wd ligger blant de med minst skader. Men statistikk klarer man stort sett å vri slik man ønsker  ;)



2015 P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA