Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde TMX 75D

Startet av andersmp, torsdag 27. juli 2017, klokken 13:45

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 16. mai 2017, klokken 18:31
Bakhjulstrekk er mer stillegående og du får sannsynligvis lenger rekkevidde på vinteren. Men jeg ville valgt dual..

Nyere biler er mye bedre støydempet og pipelyden fra motoren foran varierer også fra bil til bil. Noen er veldig ille andre har den ikke i det hele tatt eller på en annen del av turtallsregistre man ikke er så ofte på.

Tesla kunne uansett enkelt fikset både lyd og rekkevidde ved å ha valg for å bare brukte motoren bak også i kaldere temperaturer når det ikke er noe snø på veien uansett. Så hadde man hatt bedre rekkevidde med en ikke P Dual motor også på vinteren.
Nå med range mode får man bedre rekkevidden men da brukes bare pipe motoren foran og varmeapparat blir begrenset.

Så hadde man kunne velge hadde alt blitt mye bedre. Er mulig å velge awd, rwd eller fwd i service menyen allerede så ikke mye jobb gjort det tilgjengelig.
2015 P85D

Nasatech

Enig der. Har P i tillegg og kunne man velge litt hva man kan bruke så hadde det vært perfekt. Ludi kan man jo skru av og på. Det samme burde vært med P.

Når der er sagt så må jeg innrømme at jeg digger pipelyden som kommer når man gir på!

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:11
Nyere biler er mye bedre støydempet og pipelyden fra motoren foran varierer også fra bil til bil. Noen er veldig ille andre har den ikke i det hele tatt eller på en annen del av turtallsregistre man ikke er så ofte på.
Husk at det bare er PD biler av firehjulstrekkerene som har stillegående DU bak. "Standard" D har den lille både foran og bak, og på min lager begge lyd i samme hastighets/lastregister. Med range mode kan man til en viss grad kontrollere om lyden er sterkest foran eller bak. I fjor kjørte jeg to pre facelift 90D og en facelift 70D over lengre avstander, og alle tre oppførte seg noenlunde likt som min på dette området. Var ørsmå forskjeller, men i grove trekk ganske likt.

Cookie Monster

#18
Tenkte det er vanskeligere å høre den lille som er bak. På dual uten P lånebilene jeg har hatt så har det stort sett vært mest piping rundt 80. Hørtes egentlig bare ut som kom forfra. En var veldig ille og en nesten ny hørte jeg nesten ikke noe på. Men mulig hørselen min varierte hehe..

Min egen er sånn midt på. Men om sommeren hører jeg nesten ikke noe. Som forklares med at det er stort sett den store bak som jobber i problemområde.
Dual motor er så lenge det er 1 grad eller mer ute samt lett kjøring rwd opp til 90 km/t og først da tar den lille motoren over. Sakker man litt av brukes den lille foran ned til rundt 80 igjen før den bakre kobler inn igjen.

Et annet triks er å høre på mye høy musikk for er vel det at man hører høyfrekvensen som blir skadet først. Eller bare vente til man blir eldre :laugh:
2015 P85D

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:04
Men statistikk klarer man stort sett å vri slik man ønsker  ;)

Tar frem ett godt gammelt sitat her: "Skal du lyve troverdig, bruk statistikk" ;)
(forøvrig uten å ha noen formening den ene eller andre veien i denne aktuelle saken)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

silverwrx

Enkelt valg. Velg dual.

De nye stoffsetene er knallbra. Delskinn. De kan og behandles.

Skinn blir ikke pent når det får bruk.

Mye krefter i Tesla, kjekt med doble elektromotorer.

Kjørt 80k km på 2år med rwd og dual Tesla. Og har 3 barn. Og tmx nå. TMS tidligere. 
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

knut3448

Model S er ganske lav nå. Ca 13,5cm bakkeklaring på biler uten luft etter hva jeg kan se. Tenker folk at det er ekstra viktig med Dual pga lite bakkeklaring?

jkirkebo

Sitat fra: silverwrx på tirsdag 16. mai 2017, klokken 21:04
Enkelt valg. Velg dual.

De nye stoffsetene er knallbra. Delskinn. De kan og behandles.

Kjørt 80k km på 2år med rwd og dual Tesla. Og har 3 barn. Og tmx nå. TMS tidligere.

Enig i anbefalingen på stoffsetene. Stoffsetene i X er de eneste setene jeg har funnet meg skikkelig til rette i, etter skinnsetene i min gamle 2013 P85+. Nextgen i Model S ble jeg aldri fornøyd med, satt forferdelig i de. Samme gjaldt første skinnseter i X, der var nakkestøtten for langt framme og nede. Stoffsetene jeg fikk i min egen X sitter jeg derimot helt perfekt i, og trekket gir et meget godt inntrykk kvalitetsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

overlay

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:52
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:04
Men statistikk klarer man stort sett å vri slik man ønsker  ;)

Tar frem ett godt gammelt sitat her: "Skal du lyve troverdig, bruk statistikk" ;)
(forøvrig uten å ha noen formening den ene eller andre veien i denne aktuelle saken)

To andre jeg liker:
- "Med statistikk kan man bevise alt - også det motsatte"
- "Jeg kan bevise alt ved hjelp av statistikk, bortsett fra sannheten"

o.b.lix

Også Mark Twain sin "det finnes tre former for løgner: løgn, forbannet løgn og statistikk"
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Sitat fra: krister461 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:32
Har nettopp bestilt min tredje bil med stoffseter. Synes disse er bedre å sitte i og holder seg bedre enn Teslas skinnseter.

Jeg bestilt med dual drive denne gangen, men har egentlig aldri savnet det på mine første to biler...

Jeg er også på min tredje TMS med stoffseter. Utstyrer bilene godt, men setene foretrekker jeg i stoff, bedre friksjon, og bedre både når det er varmt, når det er kaldt, og på lange turer. Ville ikke hatt skinnseter om det ikke hadde kostet ekstra.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

E_S

Kjørte en 2014 Model S med stoffseter her om dagen, og ble meget positivt overrasket over hvordan stoffsetene var vs. de "gamle" skinnsetene i samme design. De gamle skinnsetene er noe av det verste jeg har sittet i mens stoffsetene var helt kurante.

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å velge stoffseter. Det eneste er at så vidt jeg vet får man med stoffseter heller ikke skinn på dørpaneler/dashbord, men bare kjip skai selv om man betaler det samme for premium-interiør.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

SabreMan

Sitat fra: E_S på onsdag 17. mai 2017, klokken 11:55
Kjørte en 2014 Model S med stoffseter her om dagen, og ble meget positivt overrasket over hvordan stoffsetene var vs. de "gamle" skinnsetene i samme design. De gamle skinnsetene er noe av det verste jeg har sittet i mens stoffsetene var helt kurante.

Er dagens stoffseter de samme som i 2014-modellen?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Diravi

Sitat fra: SabreMan på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:32
Er dagens stoffseter de samme som i 2014-modellen?

Nei, de har også fått ny design som vel er ganske lik Premium-setene. Jeg hadde nok valgt disse i stedet for skinn om vi hadde kjøpt ny Model S nå, spesielt ettersom de fås sammen med sort taktrekk som standard.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

iCar

Sitat fra: SabreMan på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:32
Sitat fra: E_S på onsdag 17. mai 2017, klokken 11:55
Kjørte en 2014 Model S med stoffseter her om dagen, og ble meget positivt overrasket over hvordan stoffsetene var vs. de "gamle" skinnsetene i samme design. De gamle skinnsetene er noe av det verste jeg har sittet i mens stoffsetene var helt kurante.

Er dagens stoffseter de samme som i 2014-modellen?

De nye stoffsetene
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA