Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:57
Forøvrig var det god plass i de øvrige feltene samt at sjåføren var alene i bilen så her var det nok ikke snakk om planssmangel eller dårlig tid, kun utøvelse av dårlige holdninger og et klart brudd på både lover, regler og etikette i trafikken.

Tja, å ligge i sin fart i et kollektivfelt når det kommer raskere kjøretøy bak er i min bok et klart brudd på etikette.
Kjører man i fartsgrensen med f.eks en leaf er man godt under fartsgrensen og dessuten er det politiet som luker ut fartsyndere ikke du eller jeg.
Kollektivfeltet er for alle praktiske formmål er et fremkommelighetsfelt og har mest til felles med det missbrukte venstrefeltet. Det er der for at noen skal komme lettere frem ikke fordi det passer noen ligge der.
Da er det i min bok god etikette å legge seg i høyre normalfelt når det er plass og farten er ok.
Det hender jeg ligger i kollektivfeltet også ved normal tett trafikk, deilig å slippe biler foran eller bak, men jeg flytter meg selvfølgelig når det kommer en travel taxi/MC eller elbil, det skulle da bare mangle. Hvilken fart han har, tja ligger jeg selv i 20 over fartsgrense, dvs 24 på speedometer så kan han/hun vel gi meg noen sek til å finne en passende luke, men min fart gir meg aldri noen større eller mindre rett til å bli i feltet, det ville være en grov feilvurdering.

Øystein16

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:34
Synes også det er litt spesielt å betegne folk som "elbilhatere" kun fordi de oppfører seg som idioter i trafikken. Bilister som ligger tett oppi og bremser opp etter forbikjøring for å provosere gjør dette uavhengig av typen forbikkørt kjøretøy. Selv om vi kjører elbil er det ikke automatikk i det at alle som ikke gjør det er misunnelige psykopater. Det skaper kun en illusjon om at elbilførere er en gjeng paranoide egoister.
Ja, og det er en ganske stor andel av elbileigarar som og har andre bilar til disposisjon. Den første som kjøpte elbil var sikkert ein man, den siste som sluttar med fossilbil, er sikkert kvinne...

JorgenM

Tesla-hatere da, hvis det høres bedre ut ;)

Aldri opplevd lignende med fossilbil. Begge episodene var raske forbikjøringer og det er nærliggende å anta at de ønsket å vide/yppe seg mot Tesla'en (selv om jeg kunne parkert dem lett).

Aldri opplevd noen problemer med i3'n.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Jejl

At Tesla-hatere fins, fikk vi bekreftet i Sirdalen da kona tok en mann i 50-årene på fersken i å trekke ut stikkontakten når Teslaen sto til lading.

rolandvg99

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mai 2017, klokken 11:55
Tesla-hatere da, hvis det høres bedre ut ;)

Aldri opplevd lignende med fossilbil. Begge episodene var raske forbikjøringer og det er nærliggende å anta at de ønsket å vide/yppe seg mot Tesla'en (selv om jeg kunne parkert dem lett).

Aldri opplevd noen problemer med i3'n.

De få gangene jeg har kjørt biler med over normal prestanda, hvor "guttunger" er klar over ytelsen, skjer dette uansett hva bilen heter. Opplevd i: BMW M3 Alpina sport (en gang på 90-tallet), Mercedes AMG 230e og Porsche 928.

Har forresten en bekjent som eier en Toyota Supra som yter rett over 1000 hk, med digre gummivalser, elevert hekkspoiler og marginal bakkeklaring og den funger som et fluepapir på Tesla-eiere som skal "måle" ytelse, spesielt de med høye "P-siffre" på luka bak. Det går litt begge veier. Det som er synd er at det uansett blir fåtallet som setter standarden for massene. En husker mao den ene idioten bedre enn de 100 som oppfører seg normalt.
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Sitat fra: Jejl på tirsdag 16. mai 2017, klokken 12:16
At Tesla-hatere fins, fikk vi bekreftet i Sirdalen da kona tok en mann i 50-årene på fersken i å trekke ut stikkontakten når Teslaen sto til lading.
Sikker på at du ikke møtte på en selvutnevnt "brannekspert" med begrensede kunnskaper vedrørende lading som ville ha røsket den kabelen uansett elbil? De finnes, for å si det sånn. Bor en sånn en i sameiet der mora mi bor. Hjelper ikke med egen kurs heller, fordi han har sett en video av en bil på nettet som brant, en Reva, og det var ikke måte på hvor mye verre det var enn noe annet han hadde sett og opplevd.
"I like soul with a capital S"

Jejl

Er sikker på det ja. Kona sjekket tilfeldigvis appen akkurat idet ladingen ble avbrudt. Vi ladet fra en campingvogn, og han kom med en fantastisk forklaring om at ledningen lå for nær hans bil. Så isedet for å gi beskjed til en av oss 10 som satt i campingvogna valgte han heller å trekke ut ledningen.
Og han nektet oss å ha ledningen i nærheten av hans bil. Jeg er av den litt fredelige typen, så jeg flyttet bilen slik at ledningen kom et par meter ifra hans bil. Kona er ikke fullt så fredelig, så hun forklarte tydelig til ham hva hun synes om oppførselen hans imens jeg flyttet bilen, mens det var flere lyttende campingplasstilskuere.


cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Sitat fra: Beckern på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:36
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:57
Forøvrig var det god plass i de øvrige feltene samt at sjåføren var alene i bilen så her var det nok ikke snakk om planssmangel eller dårlig tid, kun utøvelse av dårlige holdninger og et klart brudd på både lover, regler og etikette i trafikken.

Tja, å ligge i sin fart i et kollektivfelt når det kommer raskere kjøretøy bak er i min bok et klart brudd på etikette.

I en fri verden med ytringsfrihet så er du i din fulle rett til å hevde slikt, men det gjør det ikke riktigere av den grunn. Kan du vise til noe som helst som underbygger dine påstander i form av lover, regler, forskrifter, forarbeid til slikt/slike eller hva du måtte finne?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jlan

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 17:36
I en fri verden med ytringsfrihet så er du i din fulle rett til å hevde slikt, men det gjør det ikke riktigere av den grunn. Kan du vise til noe som helst som underbygger dine påstander i form av lover, regler, forskrifter, forarbeid til slikt/slike eller hva du måtte finne?

Sitat fra: Straffeloven § 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a)   den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b)   denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Sitat fra: Vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Ut fra dette vil jeg si at å tvinge en bakenforliggende bil til å holde fartsgrensen, hvis den har nødblink på eller blinker intenst med lysene, kan være en straffbar handling.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

rolandvg99

Det som forbauser meg mest er at loven om kollektivfelt ikke prioriterer busser strengre i vikepliktsøyemed. En 18 meter buss har da vesentlig større samfunnsnytte enn meg og mine "medpasienter" (les elbilførere) og burde således fått prioritet. Skjønner jo at de som bedriver offentlig transport av passasjerer lar seg irritere av rigide regeltolkere med stive, selvsentrerte blikk og fullt fokus på seg selv og sin egen matpakke.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Hjelper ikke noe særlig på omdømmet til elbilister når folk blir tatt med dukke i passasjersetet kjørende i kollektivfeltet !

bno

Sitat fra: Jejl på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:09
Episode 2: Kjører vestover med Kangooen i kollektivfeltet på madlaveien i ettermiddagsrushet i dag. Saktegående kø i det andre feltet. Kollektivfeltet går inn på revheimsveien, og etter rundt 500 m  er det fletting mellom kollektivtrafikken og det andre feltet. Farten i det andre feltet er nå rundt 40-45 km/t, og det er når fletteskiltet nærmer seg den interessante oppførselen til flere fossilbilister starter. Først oppdager en bilist meg ca 300 m før fletteskiltet, og jeg kunne høre at han gasset på, for å tette luken til bilen forran. 3 sek avstand ble til 0,5 sek. og de 2 bilene forran hadde muligens allerede sett meg, for de hadde også rundt 2-3 meters avstand. Jeg kjører forbi disse og en til, og ved flettingen havner jeg ved siden av en Mercedes. Jeg slakker litt av på farten for å legge meg bak denne. Fossilbilisten bak liker tydeligvis ikke dette, og kjører som om at jeg skulle ha skiftet kjørefelt og prøver å presse seg fram ved siden av meg.Masse tuting og pressing helt til veien blir for smal til at 2 biler kan ligge side om side.
Burde fått meg et dashkamera.
Kjenner det irriterer men den gode Chablien jeg supet til skal ikke ødelegges av det du beskriver, kun tilkjennegi sammen fall med egne etfaringer. Diagonalen synes jeg er værst med pågassing....Småligheten rir Norge som kreft dessverre. ?.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

model3citizen

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 12:53
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mai 2017, klokken 11:55
Tesla-hatere da, hvis det høres bedre ut ;)

Aldri opplevd lignende med fossilbil. Begge episodene var raske forbikjøringer og det er nærliggende å anta at de ønsket å vide/yppe seg mot Tesla'en (selv om jeg kunne parkert dem lett).

Aldri opplevd noen problemer med i3'n.

De få gangene jeg har kjørt biler med over normal prestanda, hvor "guttunger" er klar over ytelsen, skjer dette uansett hva bilen heter. Opplevd i: BMW M3 Alpina sport (en gang på 90-tallet), Mercedes AMG 230e og Porsche 928.

Har forresten en bekjent som eier en Toyota Supra som yter rett over 1000 hk, med digre gummivalser, elevert hekkspoiler og marginal bakkeklaring og den funger som et fluepapir på Tesla-eiere som skal "måle" ytelse, spesielt de med høye "P-siffre" på luka bak. Det går litt begge veier. Det som er synd er at det uansett blir fåtallet som setter standarden for massene. En husker mao den ene idioten bedre enn de 100 som oppfører seg normalt.

Har opplevd det samme med Lotusen, men det er helt klart snakk om sjeldenheter, og slettes ikke noe grunnlag for generaliseringer.

Antakligvis storkoser vi oss bare med hvert vårt, og sånn er det med det.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

arthur

Sitat fra: jlan på tirsdag 16. mai 2017, klokken 17:56
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 17:36
I en fri verden med ytringsfrihet så er du i din fulle rett til å hevde slikt, men det gjør det ikke riktigere av den grunn. Kan du vise til noe som helst som underbygger dine påstander i form av lover, regler, forskrifter, forarbeid til slikt/slike eller hva du måtte finne?

Sitat fra: Straffeloven § 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a)   den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b)   denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Sitat fra: Vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Ut fra dette vil jeg si at å tvinge en bakenforliggende bil til å holde fartsgrensen, hvis den har nødblink på eller blinker intenst med lysene, kan være en straffbar handling.

Intet tegn til nødblink og ikke intens blinking i den aktuelle situasjonen, men skjønner at du prøver å lage en sak ut av dette, deg om det.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA