Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil ville du kjøpt om TM3 aldri ble lansert?

Startet av ApeX, torsdag 27. juli 2017, klokken 03:13

« forrige - neste »

ApeX

Det ligger veldig an til at det blir Teslakjøp ila uken, føler det er greit å benytte seg både av prisnedgangen og den gunstige renten som er for tiden. Problemet er bare at vi sliter litt med valg av bil..

Foreløpig er det tre ulike alternativer, 2 x 75D og 1 x 90D.

Alt. 1) 90D m/skinn, premium oppgradering, soltak, luft, vinterpakke for ca 820'
Alt. 2) 75D m/skinn, premium oppgradering, soltak, oppgradert AP, UHF, vinterpakke, for ca 780'
Alt. 3) 75D m/skinn, premium oppgradering, soltak, luft, oppgradert AP, UHF, vinterpakke for 799'

90D frister definitivt. Ekstra rekkevidde og ytelse skader ikke. Det store minuset er at den er uten aktivert AP og uten UHF. Vi kan nok overleve uten AP, men litt av sjarmen med Tesla er jo nettopp AP.. prisen for å aktivere i etterkant er også stiv. Dessverre vil den nok gå overbudsjett om det aktiveres av Tesla før kjøp. Manglende UHF er også litt kjipt, men kan bøtes på noe i ettertid ved å bytte ut standardhøyttalerne med høyttalere fra Light Harmonic.

75D med luft er jo fristende, mtp at det ikke produseres lenger. Minuset her er at bilen er sort (obsidian), noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til. Jeg er også usikker på hvorvidt luft er noen stor fordel. Det er nok praktisk og kjekt så lenge det fungerer og man er innenfor garantiperioden. Skulle man være så uheldig å få problemer etter 5 år/100' km, så sitter man igjen med en stor utgift.  Neste 75D på listen er rimeligere, men uten luft.. da er man tilbake til hvorvidt luft vil være et pluss ved salg av bilen, eller noe som potensielt vil skremme bort en eventuell kjøper.

Hva tenker dere ville vært det lureste kjøpet/hva ville dere valgt selv?

Off topic:
Dagens største nedsig var da jeg snakket med Tesla på tlf. og skulle legge inn bestilling på en hvit inventory 75D med tilsvarende utstyr som den til 799', men som var 50' rimeligere. Hadde oppgitt alle kort-detaljer og skulle legge inn reservasjonen da det viste seg at bilen hadde blitt reservert 10 minutter tidligere av noen andre  :'(  #firstworldproblems
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

tkjoerlaug

#1
Jeg har 75D nå og har hatt 85D tidligere. Har hatt bil både med luft og sjåfjører. På mine to år som teslaeier har jeg kun kjørt en tur som har vært marginal på rekkevidde. Du kan dog ha et annet bruksmønster enn meg og andre behov.

Min mening er som følger:

Jeg ville helt klart valgt ap foran ekstra rekkevidde. Uten ap har du ikke adaptiv cruise en gang.  Selv med 75D er ikke rekkevidde et reelt problem. Ladeinfrastrukturen er såpass bra utbygget nå. Chademoadapter er greit å ha.

Det er klart merkbart forskjell i ytelse (85D som jeg hadde tidligere er like rask som 90D), men mest merkbart når man gir flat pedal fra stillestående. Dette er moro første måneden, men etterhvert vokser man det fra seg. Til vanlig kjøring er det ikke praktisk forskjell. 75D er også svært rask og spretter kjapt forbi ved forbikjøring.

Liten praktisk forskjell mellom luft og stål. Kjører med stål nå og savner ikke luft. Forskjell mellom sommer og vinterdekk, eller 19 og 21 er større enn mellom luft og stål. Jeg ville helt klart valgt både ap, rekkevidde, hifi foran luft.

Fordelen med 90D er at du lett kan oppgradere til Ap senere. Batteriet er vanskelig og spinndyrt å oppgradere.

Jeg hadde valgt alternativ 2 her. Jeg har allerede hatt min forrige bil på veksted i 3 uker pga feil på luftdemperene, så det ville jeg valgt bort dersom jeg kunne. Stål er nok mer robust i det lange løp.


Muffinman

Det er svært lite feil på luftfjæringen på Model S, og selv biler med høy kilometer ser ut til å holde bra enda. Utgiftene kommer, men så langt tyder det på at det blir lenge til.Bil på verksted i tre uker pga feil på luftfjæring - det er ikke akkurat dagligdags. Selv har jeg to biler med snart 200.000km på tellerene til sammen. På disse er det vel snart bare luftfjæringen som har fungert helt perfekt...

Nasatech

Så ekstremt kjedelig med den andre bilen som var solgt [emoji30]

Enig med @muffinman. Aldri hatt problemer med fjærene. Ikke kjørt så langt som han, men nærmer meg 100.000 på to biler og de har fungert veldig bra!

AP bruker jeg nesten hver dag, men dette kommer nok an på hvor mye du kjører i rush. Du kan vel kjøpe uten og evt. aktivere senere? Kanskje de trenger penger før en børsoppdatering og selger det billig?

Diravi

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 15. mai 2017, klokken 19:50
Liten praktisk forskjell mellom luft og stål. Kjører med stål nå og savner ikke luft. Forskjell mellom sommer og vinterdekk, eller 19 og 21 er større enn mellom luft og stål. Jeg ville helt klart valgt både ap, rekkevidde, hifi foran luft

Kjenner meg igjen i dette. Har 2016 70D med luft, og merker mer forskjell på sommerdekk/piggdekk enn på den og en 2015 60D med stålfjærer som en bekjent har.

Kjørte ikke-AP loaner nylig og savnet regelmessig både aktiv cruisekontroll og autopilot. Det hadde jeg ikke trodd før jeg kjøpte Tesla, men man venner seg til å sette pris på automatikken. Så AP ville vært viktigere for meg enn luftfjæring. Større rekkevidde ville også fristet, men er ikke et must.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

BMW850

#5
Har kjørt begge deler. Har luftfjæring på min P85. STOR forskjell og om jeg skulle bestillt ny hadde luftfjæring vært meget høyt oppe på lista  :+1: Det er selvsagt at man merker forskjell med 19" kontra 21" men det har allikevel liten betydning for meg. Luftfjæringen er bare så mye mer smooth samtidig som den er "firm" :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kim Kim

#6
Kjøp 90D, da har du muligheten til å oppgradere til det 75ene har senere uansett. Det går ikke andre veien

1. Jeg har Light Harmonics selv og de er bedre enn ultra hi fi. Start med høytalerpakken til 10 000, og legg til subben for 10 000  senere om du føler du behøver det. Dette er også noe du kan ta når økonomien tillater det.

2. AP er supert, men i fremtiden settes kanskje denne prisen ned i midlertidige tilbud også. Slik som Tesla ofte har gjort.  Spar noen tusen i måneden og slå til om det kommer et tilbud.  Eller før om det blir et stort savn :)


1-3-2 er min rekkefølge på valgene :)

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

E_S

Hadde gått for 90D når det er så lite som skiller i pris. Luft er etter min mening ikke så viktig, vinterpakken er etter min mening bare tull. Premium "må" man ha, UHF er kjekt, men ikke noe must.

Om AP er aktivert eller ikke hadde jeg ikke tatt så tungt, det KAN man gjøre noe med i fremtiden bare ved å punge ut siden det kun går på software. Verre med en del andre ting som er umulig å ettermontere..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rumshot

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:30
Kjøp 90D, da har du muligheten til å oppgradere til det 75ene har senere uansett. Det går ikke andre veien

1. Jeg har Light Harmonics selv og de er bedre enn ultra hi fi. Start med høytalerpakken til 10 000, og legg til subben for 10 000  senere om du føler du behøver det. Dette er også noe du kan ta når økonomien tillater det.

2. AP er supert, men i fremtiden settes kanskje denne prisen ned i midlertidige tilbud også. Slik som Tesla ofte har gjort.  Spar noen tusen i måneden og slå til om det kommer et tilbud.  Eller før om det blir et stort savn :)


1-3-2 er min rekkefølge på valgene :)

Installerte du light harmonics selv? evt hvor mye betalte du for å få det installert, og hvor?

ApeX

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens!

Jeg vipper fortsatt mellom en fullspeccet 75D og en hakket mindre utstyrt 90D. Prisforskjellen mellom de to blir på ca 63.000..

NEDC på 75D er 490 km. Er det realistisk på sommerstid å bikke 400+ km på langkjøring?

Sitat fra: Rumshot på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:31
Installerte du light harmonics selv? evt hvor mye betalte du for å få det installert, og hvor?

Ikke den du spør, men kan kjøpes her for rett i underkant av 10k:
https://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-tesla-model-s-mstandard-hifi

Kan evt. også slenge på subwoofer til 10k ekstra:
https://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-ssub10s4d-part-2-subwoofer-oppgradering

Installasjonen koster vel i utgangspunktet kr. 2.400(?).
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

cra

Sitat fra: E_S på onsdag 17. mai 2017, klokken 16:35
vinterpakken er etter min mening bare tull.

Viskervarmer og spyledysevarmer er jeg enig i at det "trenger man ikke", men nå som vinterpakke inneholder varme i rattet er det definitivt verdt pengene tenker nå jeg. Varme i rattet er noe jeg virkelig savner fra min 5 år gamle Leaf.  Spesielt dersom man har skinnseter er det fint med varmetråder; de blir ikke varme med en gang selv om kupelufta har 20 grader etter forvarming. Framsetene har jo oppvarming uansett, men for de som sitter bake er det en fin oppgradering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tkjoerlaug

#11
Sitat fra: ApeX på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:46
NEDC på 75D er 490 km. Er det realistisk på sommerstid å bikke 400+ km på langkjøring?

For å bikke 400km må du ha forbruk på under ca 180wh/km. En bekjent kjørte en 75D Trondheim-Oslo på 160wh/km for noen uker siden som tilsvarer ca 460km reell rekkevidde. På tørt føre med 19" hjul og norske landeveisgrenser på 70-80-90km/t går dette helt greit. På østlandske og europeiske motorveier på 110km/t der farten ligger i 120-130+ km/t vil nok rekkevidden fort krype ned mot 350km.

Vått føre, store hjul, og høy hastighet forkorter rekkevidden. Å kjøre fjelloverganger har litt å si, men mye av det man bruker ekstra på vei opp får man tilbake i regenerering på vei ned.

Folk har ulikt bruksmønster, men jeg har sjelden behov for å kjøre 400km non-stop uten pause. En do/kaffe-pause på superlader på 10min utligner forksjellen på 90D og 75D. Chademo-ladere finner du nå over alt, og der får du 30km ekstra på 10min. Kjører du mye lange strekk uten pauser, ofte på motorvei i høy hastighet eller ferdes i områder med dårlig utbygget infrastruktur bør du gå for 90D, ellers tror jeg du blir vel så fornøyd med en bedre utstyrt 75D.

Kim Kim

Sitat fra: Rumshot på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:31
Sitat fra: Kim Kim på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:30
Kjøp 90D, da har du muligheten til å oppgradere til det 75ene har senere uansett. Det går ikke andre veien

1. Jeg har Light Harmonics selv og de er bedre enn ultra hi fi. Start med høytalerpakken til 10 000, og legg til subben for 10 000  senere om du føler du behøver det. Dette er også noe du kan ta når økonomien tillater det.

2. AP er supert, men i fremtiden settes kanskje denne prisen ned i midlertidige tilbud også. Slik som Tesla ofte har gjort.  Spar noen tusen i måneden og slå til om det kommer et tilbud.  Eller før om det blir et stort savn :)


1-3-2 er min rekkefølge på valgene :)

Installerte du light harmonics selv? evt hvor mye betalte du for å få det installert, og hvor?

Hei, jeg gjorde selv, og lydisolerte dørene samtidig. Har aldri gjort noe lignende før, og det gikk helt fint med instruksjonsvideoene til Light Harmonics. Tok ca 4-5 timer siden man er ny :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

madsskon

Du kjøper ikke Tesla uten adaptiv cruisekontroll! Ikke om det så er P100D ! Da ville jeg heller hatt en 60 med adaptiv cruise.

Dermed står du mellom alternativ 2 og 3. Jeg hadde gått for 3-ern med luft da 75D med luft ikke er mulig å bestille lenger, og det kan være et "trumfkort" ved videresalg igjen.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Rumshot

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 18. mai 2017, klokken 10:22
Sitat fra: Rumshot på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:31
Sitat fra: Kim Kim på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:30
Kjøp 90D, da har du muligheten til å oppgradere til det 75ene har senere uansett. Det går ikke andre veien

1. Jeg har Light Harmonics selv og de er bedre enn ultra hi fi. Start med høytalerpakken til 10 000, og legg til subben for 10 000  senere om du føler du behøver det. Dette er også noe du kan ta når økonomien tillater det.

2. AP er supert, men i fremtiden settes kanskje denne prisen ned i midlertidige tilbud også. Slik som Tesla ofte har gjort.  Spar noen tusen i måneden og slå til om det kommer et tilbud.  Eller før om det blir et stort savn :)


1-3-2 er min rekkefølge på valgene :)

Installerte du light harmonics selv? evt hvor mye betalte du for å få det installert, og hvor?

Hei, jeg gjorde selv, og lydisolerte dørene samtidig. Har aldri gjort noe lignende før, og det gikk helt fint med instruksjonsvideoene til Light Harmonics. Tok ca 4-5 timer siden man er ny :)

Hva brukte du til klipsene? redd jeg kommer til å slite istykker halvparten :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA