Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil ville du kjøpt om TM3 aldri ble lansert?

Startet av ApeX, torsdag 27. juli 2017, klokken 03:13

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: madsskon på torsdag 18. mai 2017, klokken 12:57
Du kjøper ikke Tesla uten adaptiv cruisekontroll! Ikke om det så er P100D ! Da ville jeg heller hatt en 60 med adaptiv cruise.

Dermed står du mellom alternativ 2 og 3. Jeg hadde gått for 3-ern med luft da 75D med luft ikke er mulig å bestille lenger, og det kan være et "trumfkort" ved videresalg igjen.

Hadde jeg hatt penger til en P100D hadde jeg sikkert greid å skrape sammen de siste kr 41.000 også :P Dersom det ikke blir aktivert AP ved kjøp, så vil det bli aktivert senere, kostnaden er selvfølgelig kjedelig med mindre Musk finner det for godt å senke prisen etterhvert.

Har kommet over en annen 75D med både dobbeltlader og luft, den er enda mer "enhjørning", så vurderes kraftig den også. Likevel er det fortsatt også fristende med en 90D.

Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ApeX

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 18. mai 2017, klokken 09:32
For å bikke 400km må du ha forbruk på under ca 180wh/km. En bekjent kjørte en 75D Trondheim-Oslo på 160wh/km for noen uker siden som tilsvarer ca 460km reell rekkevidde. På tørt føre med 19" hjul og norske landeveisgrenser på 70-80-90km/t går dette helt greit. På østlandske og europeiske motorveier på 110km/t der farten ligger i 120-130+ km/t vil nok rekkevidden fort krype ned mot 350km.

Vått føre, store hjul, og høy hastighet forkorter rekkevidden. Å kjøre fjelloverganger har litt å si, men mye av det man bruker ekstra på vei opp får man tilbake i regenerering på vei ned.

Folk har ulikt bruksmønster, men jeg har sjelden behov for å kjøre 400km non-stop uten pause. En do/kaffe-pause på superlader på 10min utligner forksjellen på 90D og 75D. Chademo-ladere finner du nå over alt, og der får du 30km ekstra på 10min. Kjører du mye lange strekk uten pauser, ofte på motorvei i høy hastighet eller ferdes i områder med dårlig utbygget infrastruktur bør du gå for 90D, ellers tror jeg du blir vel så fornøyd med en bedre utstyrt 75D.

Tusen takk for grundig tilbakemelding! 400km uten stopp blir nok særdeles sjeldent aktuelt for vår del også.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Kim Kim

Nå stjeler vi tråden til Apex, men jeg kjøpte nye klips av Tesla og byttet  ut samtlige. Tror ikke det behøves, men er verdt de 80 kronene eller hva det nå enn kostet.

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Øyvind.h

#18
Det man må tenke på er at det sjelden er slik at du kan utnytte 100% av kapasiteten, dvs fra 100% til bilen stopper. Enten fordi man ikke fikk dratt fulladet, fordi det ikke matcher med distansen man skal kjøre eller fordi det blir for ubehangelig/uberegnelig å kjøre med så små marginer. 

I praksis kjører man gjerne ikke engang ned til 0km (før buffer), slik at man må dra av ca 4kWh av tilgjengelig energi. Da er S90D nede på ca 81kWh, mens S75D er nede på ca 67kWh. Om man ønsker et par-tre mils buffer på destinasjonen i tilfelle veiarbeid, omkjøring, dårlig vær etc. kan du dra av 5kWh til. Og på turer med høyt forbruk (type 250Wh/km+) stiger varmetap i batteri/drivverk. Det forbruket teller ikke med og fordufter. Dra av ytterligere 3-4kWh i disse tilfellene.

Da kan man satse på ca 76kWh ut av et 90-batteri, og 62kWh ut av et 75-batteri. Eller 73 vs 59 ved høyt forbruk.

Forbruket vil ligge i spennet 150Wh/km ved svært pen kjøring i moderat hastighet på sommeren, til 280-300Wh/km ved kjøring i høy hastighet på våt veibane i Norge/Sverige/DK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

madsskon

Sitat fra: ApeX på torsdag 18. mai 2017, klokken 15:34
Sitat fra: madsskon på torsdag 18. mai 2017, klokken 12:57
Du kjøper ikke Tesla uten adaptiv cruisekontroll! Ikke om det så er P100D ! Da ville jeg heller hatt en 60 med adaptiv cruise.

Dermed står du mellom alternativ 2 og 3. Jeg hadde gått for 3-ern med luft da 75D med luft ikke er mulig å bestille lenger, og det kan være et "trumfkort" ved videresalg igjen.

Hadde jeg hatt penger til en P100D hadde jeg sikkert greid å skrape sammen de siste kr 41.000 også :P Dersom det ikke blir aktivert AP ved kjøp, så vil det bli aktivert senere, kostnaden er selvfølgelig kjedelig med mindre Musk finner det for godt å senke prisen etterhvert.

Har kommet over en annen 75D med både dobbeltlader og luft, den er enda mer "enhjørning", så vurderes kraftig den også. Likevel er det fortsatt også fristende med en 90D.

Jeg har også 75 D med dobbeltlader og luft. Det får du ikke bestilt nytt i dag. Trenger du rekkevidden på de få milene 90 D gir deg?
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

nie

Sitat fra: madsskon på torsdag 18. mai 2017, klokken 12:57
Du kjøper ikke Tesla uten adaptiv cruisekontroll! Ikke om det så er P100D ! Da ville jeg heller hatt en 60 med adaptiv cruise.

Å?
Har 85D med AP1 og det fungerer helt greit.
Disponerte 70D lånebil uten AP i en mnd i vinter og savnet overhode ikke AP.
Har nå bestilt X90 og det er helt UAKTUELT å betale ca 43000 kr for AP.

Som andre skriver, vil det også bli mulighet for å kjøpe rabattert AP-tilgang i fremtiden dersom jeg skulle ombestemme meg.

fonberg

Sitat fra: madsskon på fredag 19. mai 2017, klokken 11:47
Sitat fra: ApeX på torsdag 18. mai 2017, klokken 15:34
Sitat fra: madsskon på torsdag 18. mai 2017, klokken 12:57
Du kjøper ikke Tesla uten adaptiv cruisekontroll! Ikke om det så er P100D ! Da ville jeg heller hatt en 60 med adaptiv cruise.

Dermed står du mellom alternativ 2 og 3. Jeg hadde gått for 3-ern med luft da 75D med luft ikke er mulig å bestille lenger, og det kan være et "trumfkort" ved videresalg igjen.

Hadde jeg hatt penger til en P100D hadde jeg sikkert greid å skrape sammen de siste kr 41.000 også :P Dersom det ikke blir aktivert AP ved kjøp, så vil det bli aktivert senere, kostnaden er selvfølgelig kjedelig med mindre Musk finner det for godt å senke prisen etterhvert.

Har kommet over en annen 75D med både dobbeltlader og luft, den er enda mer "enhjørning", så vurderes kraftig den også. Likevel er det fortsatt også fristende med en 90D.

Jeg har også 75 D med dobbeltlader og luft. Det får du ikke bestilt nytt i dag. Trenger du rekkevidden på de få milene 90 D gir deg?

90D er også vesentlig raskere enn 75D.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

madsskon

Smaken er som baken. En så dyr bil uten adaptiv cruisekontroll føles helt merkelig. Dette er teknologi som en Ford Mondeo 2007 modell kan ha, så hvis jeg skulle bruke 6-7-8-900.000 på en Tesla hadde jeg nok forventet at den hadde såpass...

Jeg tror du sier du ikke savner det fordi din ikke har det.. :)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

cra

Sitat fra: fonberg på fredag 19. mai 2017, klokken 12:28
90D er også vesentlig raskere enn 75D.

Nuvel. Fartsgrensa er uansett den samme for alle.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oklona

Mitt inntrykk er at man blir stadig mindre opptatt av rekkevidde etterhvert som man eier en Tesla. -Selvfølgelig mulig det er noe jeg tenker siden jeg har 70D selv, men i det virkelige liv, er det ikke mange ekstra kilometer rekkevidde du får for de 105.000 som er prisforskjell mellom S75D og S90D. -Og når du så legger til at du typisk stopper på de samme SC'ene, de dagene i året at du faktisk kjører langturer, så ser jeg ikke helt at det er verdt det.

-Og for meg, som er vant med moderate ICE-biler, så holder 0-100 på 5,4. Er ikke en gang sikker på at jeg hadde kjent så stor forskjell på 5,4 og 4,4, som S90D har.

-Men jeg snur meg allikevel litt ekstra når jeg ser en 100D, enten det er P eller ikke, for hadde jeg først hatt noen hundre tusen ekstra, hadde det jo sikkert vært kjekt ;-)

fonberg

Sitat fra: cra på fredag 19. mai 2017, klokken 13:00
Sitat fra: fonberg på fredag 19. mai 2017, klokken 12:28
90D er også vesentlig raskere enn 75D.

Nuvel. Fartsgrensa er uansett den samme for alle.

Absolutt. Jeg henviste til fakta, og så er det opp til hver enkelt å vurdere hvor mye et sekund raskere 0-100 er verdt for dem.
Mange betaler jo ganske mye for en P på bakluka og et drøyt sekund spart 0-100 (da får man også litt kortere rekkevidde på kjøpet), så det er ingen tvil om at prestasjoner teller for en del. Sikkert av ulike årsaker.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Skjøteledning

Vil alltid være mange variabler i spill, det viktigste er hva som er dine variabler.
Kjøremønster, antall langturer, tilgang på superladere, destinasjonslading, hjemmelading etc.
Samme gjelder for AP. kjører du mye på motorvei, køkjøring eller ikke.

Jeg pendler fra Sandefjord til Gardermoen og kan ikke få lovprist AP nok. Brukes på hele E18/E6 strekningen bortsett fra Skøyen området hvor den ikke fungerer så bra. Har selv 70D kan lade hjemme og på jobb. På langtur bruker superladere og destinasjonsladere, fungerer helt topp. Har hatt en tur på 55.000 km hvor en 85/90 hadde spart meg for et 40 min chademo stopp pga. stikkontakt som ikke virket i en parkeringsgarasje i Stavanger på en overnatting.

Så kjøp bil utifra dine behov, det gjelder også utstyr, farge, lyst/mørkt interiør
etc.
Har aldri skjønt folk som velger alt utifra gjensalgsverdi og folierer bilen så neste eier skal få glede av den fine lakken.
Blir litt som å la være å ligge med kona så hun er fin og ubrukt i tilfelle skilsmisse

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nie

Sitat fra: madsskon på fredag 19. mai 2017, klokken 12:31
Smaken er som baken. En så dyr bil uten adaptiv cruisekontroll føles helt merkelig. Dette er teknologi som en Ford Mondeo 2007 modell kan ha, så hvis jeg skulle bruke 6-7-8-900.000 på en Tesla hadde jeg nok forventet at den hadde såpass...

Jeg tror du sier du ikke savner det fordi din ikke har det.. :)
I så fall anbefaler jeg å lese mitt innlegg en gang til :-)

Nasatech



Kjørte fra Oslo til Uddevalla i dag og er glad jeg ikke hadde 60 (har 90). Hadde gått med 60 også, men hadde hatt hjertet i halsen [emoji33]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA