Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Senterbolt på Turbinhjulene til TM3?

Startet av jws, onsdag 26. juli 2017, klokken 17:47

« forrige - neste »

jws

Etter å ha lusket rundt som gjest på forumet en stund, var det på tide å få registrert seg for å stille litt spørsmål.
Det er vel få andre steder det er samlet så mange som har kunskap rundt elbil ut fra egen erfaring.

Jeg har bestemt meg for å ta skrittet ut i elbilverdenden. Bil er bestilt, men nå er jeg usikker.

Vi har bestilt en ny e-Golf som har forventet levering til sommeren.
Denne har vi bestilt som en pendlebil for meg som pendler Askim-Oslo hver dag, ca 14 mil totalt tur-retur.
Den vil da ta over for en eldre bensinbil jeg har brukt til pendling et par år.

I tillegg til denne e-Golfen har vi fra før en Passat stv som kona bruker, og som vi bruker på hyttetur etc.

Det jeg blir i tvil om er om det hadde vært mer å hente på å kvitte seg med Passaten, erstatte den med en Tesla? Da ville i så fall den blitt brukt til det meste som både pendlebilen og STV brukes til i dag, og den gamle pendlebilen hadde blitt brukt til og fra jobb for kona. (5min hver vei).

I mitt hode ser det ut som den beste løsningen med tanke på Tesla sin garanti for batteri og DU med ubegrenset km, og at det blir mer kjøring man får gjort elektrisk.
Kona er skeptisk til en såpass dyr bil som Tesla, selv om e-Golf og Passat koster det samme totalt.

Totalt går pendlebilen 30-35.000km i året, Passaten går 20-25.000km.

Hva tenker folket om dette?

Ebe

Tror aldri du klarer å "spare inn" en Tesla, fremfor en golf. Så her er det vel subjektive vurderinger; hvor mye vil dere bruke på bil, hvilken kvalitet vil dere ha på bilene deres og hva liker dere å kjøre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

eivhelle

Dere kjører langt med begge bilene og har sånn sett potensiale for å spare mye ved å bytte begge med elbil. Spørsmålet er om dere er avhengig av hengerfeste, ellers ville e-golf pluss Tesla S vært en fin combo. Kjøper du en brukt S85 med bakhjulsdrift, trenger det ikke bli så dyrt heller.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

cra

Uansett hva du går for kommer du nok til å merke at elbilen blir bil nr 1. Den andre vil dere bare bruke når det er nødvendig, enten fordi dere trenger to biler, eller dere trenger noen egenskaper som elbilen ikke har (rekkevidden, tilhengerfeste, lastekapsitet e.l).

Kapitalkostnaden er vanskelig å spare inn, men kan jo være greit å sette opp et lite regneark på hva man kan forvente å spare. Tror det ligger en del slike regnestykker rundtom på forumet her allerede. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jws

Glemte å skrive at det er evt en brukt Tesla S85, evt en 70D jeg har sett på fra Tesla.
Totalsum bundet opp i bil vil bli ganske lik. e-Golf til 300.000++ og Passat til 250.000, eller gammel pendlebil som er verdt tilnærmet 0 og en Tesla til rundt 550.000. E-Golf og Tesla sammen hadde vært flott, men det blir for dyrt, og kan ikke forsvares når kona har 5-6min hver vei til jobb, og trenger bil fint lite utenom det.
Lånet til Golfen har jeg allerede regnet på at vil "dekkes" av det jeg sparer på drivstoff og bom.

Hengerfeste er ikke kritisk for oss. Brukes kun et par ganger i året, og da er det nok av familiemedlemmer vi kan låne bil av.

Det jeg ser for meg er den største forskjellen er hvor mye man kan bruke elbilen. Kan ikke tro vi kommer til å bruke e-Golf til hytta i Gudbrandsdalen om vi skal oppover på helgetur. Med en Tesla vil man slippe unna med ett stopp på superlader, med en e-Golf må vi nok stoppe 2 ganger og da med lavere ladehastighet. I tillegg kommer det praktiske med tanke på barn osv med full oppakning.
Men det er mye å spare på å kjøre den ruten med elbil. Vi bruker vel rundt 1000 kroner på å kjøre tur retur med bom og drivstoff.
Alle andre mer eller mindre faste langturer vi har i løpet av et år er strekninger som dekkes av superlader, eller så nære at et Tesla klarer det uten ladestopp.

Det skinner vel litt igjennom her at far drømmer om Tesla og prøver å rettferdiggjøre det ;D
Tror på ingen måte at Golfen er en dårlig bil, og takket være litt gode avtaler blir det alt tilgjengelig utstyr. Men jeg har alltid vært en sucker for store biler med godt kraftoverskudd.

Funderer også på hvor mye rekkeviddeangsten kommer til å slå inn når vinteren viser seg fra sin mørke side, og bilen har stått 8 timer i kulda uten lading.

Det store spørsmålet er vel hvorden det er å være "bundet" til elektrisk familiebil, og hvordan man kan få med kona (les sjefen) på det. Hun har aldri kjørt Tesla og er meeeeget skeptisk. :laugh:

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Luftventil

Sitat fra: jws på mandag 15. mai 2017, klokken 19:23
Glemte å skrive at det er evt en brukt Tesla S85, evt en 70D jeg har sett på fra Tesla.
Totalsum bundet opp i bil vil bli ganske lik. e-Golf til 300.000++ og Passat til 250.000, eller gammel pendlebil som er verdt tilnærmet 0 og en Tesla til rundt 550.000. E-Golf og Tesla sammen hadde vært flott, men det blir for dyrt, og kan ikke forsvares når kona har 5-6min hver vei til jobb, og trenger bil fint lite utenom det.
Lånet til Golfen har jeg allerede regnet på at vil "dekkes" av det jeg sparer på drivstoff og bom.

Hengerfeste er ikke kritisk for oss. Brukes kun et par ganger i året, og da er det nok av familiemedlemmer vi kan låne bil av.

Det jeg ser for meg er den største forskjellen er hvor mye man kan bruke elbilen. Kan ikke tro vi kommer til å bruke e-Golf til hytta i Gudbrandsdalen om vi skal oppover på helgetur. Med en Tesla vil man slippe unna med ett stopp på superlader, med en e-Golf må vi nok stoppe 2 ganger og da med lavere ladehastighet. I tillegg kommer det praktiske med tanke på barn osv med full oppakning.
Men det er mye å spare på å kjøre den ruten med elbil. Vi bruker vel rundt 1000 kroner på å kjøre tur retur med bom og drivstoff.
Alle andre mer eller mindre faste langturer vi har i løpet av et år er strekninger som dekkes av superlader, eller så nære at et Tesla klarer det uten ladestopp.

Det skinner vel litt igjennom her at far drømmer om Tesla og prøver å rettferdiggjøre det ;D
Tror på ingen måte at Golfen er en dårlig bil, og takket være litt gode avtaler blir det alt tilgjengelig utstyr. Men jeg har alltid vært en sucker for store biler med godt kraftoverskudd.

Funderer også på hvor mye rekkeviddeangsten kommer til å slå inn når vinteren viser seg fra sin mørke side, og bilen har stått 8 timer i kulda uten lading.

Det store spørsmålet er vel hvorden det er å være "bundet" til elektrisk familiebil, og hvordan man kan få med kona (les sjefen) på det. Hun har aldri kjørt Tesla og er meeeeget skeptisk. :laugh:

Har aldri hørt noen angre på et Tesla-kjøp :) Som andre her skriver kommer elbilen garantert til å bli bil nummer 1, så det vil jo selvfølgelig være lettere om bilen er en Tesla med lang rekkevidde. Så mye som dere kjører har dere potensiale til å spare mye penger på å kjøre elektrisk, men det økonomiske aspektet må du finne ut gjennom å sammenligne kostnadene ved dagens bilhold med Tesla.

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

bromm

Løsning = 2 x BMW i3 (til prisen av én Tesla). Tro meg det er mange som har gått for den løsningen allerede, og kjørelengdene som beskrives er ingen problem for 94Ah-utgaven...

jws

Sitat fra: bromm på torsdag 18. mai 2017, klokken 14:12
Løsning = 2 x BMW i3 (til prisen av én Tesla). Tro meg det er mange som har gått for den løsningen allerede, og kjørelengdene som beskrives er ingen problem for 94Ah-utgaven...

Nå har vel BMW i3 og e-Golf facelift som jeg har bestilt oppgitt lik rekkevidde, så da hadde det i så fall blitt 2 e-Golfer.
Jeg har mye bedre avtaler både med kjøp og service hos VW, og kona liker designet på i3 svært dårlig.  ;D :o

Tanken med Tesla var at den kan klare hyttetur hele året med ett ladestopp, med barn og full bagasje. E-Golf må nok ha to, muligens 3 for å klare stigningen siste partiet, og å stå uten lading på hytta. Da strekker nok ikke tålmodigheten til en tidligere fossilforkjemper til. Jeg kjører stort sett turen uten stopp.

Jeg ser etterhvert at den som argumenterer mest for Tesla er meg selv, og da betyr det stort sett at jeg ikke kommer noen vei.  ;D

Får slå meg til ro med at e-Golfen snart går i produksjon, og så får vi ta en vurdering igjen når vi har hatt den en stund.

Takker for innspill til de som har svart. Nå går kursen videre inn i forumet for å finne ut hvilken løsning jeg skal velge for lading hjemme.    :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA