Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedfellbar 2. rad på 7-seter

Startet av vitcho, onsdag 26. juli 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

vitcho

På den gamle slår ACC fra, når man har stået stille i 3 sekunder. Det er ret ærgerligt.

Der står noget om, der er et kø-system på den nye. Er det bare det samme ACC som i den gamle, eller er der ændret, så den selv kan styre og køre i stop-go ved køer på vejen? Ved nogen af de nye ejere noget om dette?

geear

Vet ikke med den nye, men du er klar over at du kan trykke RES på rattet eller gi et lite tap på gasspedalen for å gjenoppta ACC med den forrige?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

vitcho

Det ved jeg godt. Det er dog ikke en løsning, jeg er glad for. Jeg synes, det er frustrerende, den slår fra konstant.

geear

Har ikke rukket å irritere meg over det, men er ikke det noe som kan programmeres om?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Oddaa

Har vært sånn på alle biler jeg har kjørt med ACC så trodde dette var helt vanlig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Hyperstress

Tesla hadde tilsvarende opplegg i starten,( bare noe lenger tid før den "koblet fra"), men de tok til fornuft og fjernet det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Tesla endret oppførsel samtidig med at AP1 ble innført.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

geear

Fant dette på nett for Audi A6, men vet ikke om det er likt på Golf:

13 - Auto Distance Regulator.
16 - Security Access.
10 - Adaptation.
select "Driving off without Driver Trigger After Short Stop"
select Yes or Do It (I don't remember).

Try this as security code:91153


Ser også at noen sier man kan dra i spaken på Audi etter de 3 sec, så vil den stå i 12-15 sekunder til i ready. Kanskje noe tilsvarende i Golf.

Verdt litt research på Golf også hvis det er viktig for deg?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Cral

Accen virker fortsatt slik.Men om du velger sikkerhetspakken får du køkjøringsfunksjonen til VW

"Med køassistenten blir køkjøring komfortabelt, og assistenten hjelper deg å unngå typiske kørelaterte ulykker.¹⁾ Systemet holder bilen i kjørefeltet og styrer i kombinasjon med DSG direktekoblingsgirkasse både gass og brems.  Køassistenten leveres kun som en del av førerassistentpakken Plus", *tror* det er det som heter traffic assist i teksten til sikkerhetspakken.

Angrer litt på at jeg ikke valgte den i ettertid...
(Endte opp på Fjernlysassistend, inkl Lane-Assist og trafikkskiltgjenkjenning) Noe som fungerer helt greit på motorveien, den holder filen helt greit, men først får du visuelt varsel, så får du et lite pip, deretter et litt større pip, før den bremser kraftig i et øyeblikk (Har ikke så mye å si for farten, men du blir vekket). Måtte jo teste dette når jeg hadde veien for meg selv en kveld ;)
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

Magister

Hei

Jeg har sikkerhetspakken, men har ikke sett noe til køkjøringsfunksjonen. På ACC må jeg touche gassen så fort den stopper. Kanskje jeg må dykke litt dypere inn i menyen for å komme til alternativene for dette.

vitcho

Det er præcis den funktion, Cral nævner, jeg også har hørt om, som jeg gerne vil vide, hvad præcis indebærer. Har du "førerassistentpakken Plus", Magister? Hvis du har det, må du meget gerne prøve at grave lidt i det. Det ville da være godt at vide, præcis hvad der ligger i det :-)

Magister

Sitat fra: vitcho på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:38
Det er præcis den funktion, Cral nævner, jeg også har hørt om, som jeg gerne vil vide, hvad præcis indebærer. Har du "førerassistentpakken Plus", Magister? Hvis du har det, må du meget gerne prøve at grave lidt i det. Det ville da være godt at vide, præcis hvad der ligger i det :-)

Jeg kan ikke huske å ha sett det tilleggsutstyret, og kan heller ikke se det nevnt i prislisten på Volkswagen.no

vitcho

Det er lidt besynderligt. De siger, det er ekstraudstyr, men der står ikke noget om det under ekstraudstyr. Der står der bare "inkluderet i førerassistentpakken".

Her er, hvad danske VW skriver om køassistent

"Køassistenten, der fås som ekstraudstyr, anvender velkendte funktioner som Adaptive Cruise Control ACC og vognbaneassistenten Lane Assist til at sørge for nem langsom kørsel, når der er kø. Din e-Golf kan følge den forankørende bil og automatisk styre speederen og bremsesystemet – inden for de systemmæssige grænser. Bilen holdes i vognbanen. "

Det læser jeg som om, den både styrer og kører, selvom hastigheden er under 60km/t. Men det er ret uklart, hvad der præcis ligger i det...

Magister

Sitat fra: vitcho på tirsdag 16. mai 2017, klokken 12:39
Det er lidt besynderligt. De siger, det er ekstraudstyr, men der står ikke noget om det under ekstraudstyr. Der står der bare "inkluderet i førerassistentpakken".

Her er, hvad danske VW skriver om køassistent

"Køassistenten, der fås som ekstraudstyr, anvender velkendte funktioner som Adaptive Cruise Control ACC og vognbaneassistenten Lane Assist til at sørge for nem langsom kørsel, når der er kø. Din e-Golf kan følge den forankørende bil og automatisk styre speederen og bremsesystemet – inden for de systemmæssige grænser. Bilen holdes i vognbanen. "

Det læser jeg som om, den både styrer og kører, selvom hastigheden er under 60km/t. Men det er ret uklart, hvad der præcis ligger i det...

De funksjonene som beskrives der har jeg i min e-Golf, og følger med sikkerhetspakken.

ACC fungerer fint i saktegående kø, men man må altså tråkke på gassen etter full stopp. Lane Assist har jeg så vidt testet på en landevei uten biler rundt, og den holdt meg i kjørebanen. For øvrig har jeg skrudd denne av, da jeg følte at den stadig vekk slo inn uten god grunn (rattet "slapp tak", kjentes det ut som). Om "køassistenten" kombinerer ACC og Lane assist på et eller annet genialt vis, så er det i hvert fall en funksjon jeg ikke har funnet.

zementh

Det står i prislisten at sikkerhetspakken inneholder traffic assist. Men jeg har ikke funnet så mye info om hvorvidt det er det samme som traffic jam assist. Traffic jam assist skal ifølge Volkswagens instruksjonsvideoer på nettet starte  av seg selv etter full stopp. Men jeg har ingen egen erfaring med dette selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA