Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstil/delskinn vs. Veganskinn Seter

Startet av Elified, onsdag 26. juli 2017, klokken 01:41

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 18. mai 2017, klokken 18:06
Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:02
Hittils har det iallefall ikke vært ille for de som var så heldige og fikk AP2. Jeg ser at en OK-spekka X60 selges av forhandler på finn for 819.000,-, så minus et prutningsmonn på 20' så kan vi jo anta at salgspris worst case på denne er 800'.

Det riktige her er vel at en forhandler på finn forsøker å selge en X til den prisen... ikke så sikker på at forhandler vil få 800k, og skal man selge som privatperson må man nok legge seg noen hakk under forhandler igjen.

...og der var utropsprisen justert rett under 800k.  Mon tro hvor lang tid det vil ta før den er solgt, og hva salgsprisen blir.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elified

Tror ingen kjøper brukt X75 til over 750" all den tid startpris med AP er bare litt mer.
Uten AP med metallic,krok får du til 718000kr preowned (ikke nå lengre)
Er nok de som tror de kan selge uten for mye tap, men så innser de at de ikke får henvendelser og tar de av Finn.

Har sett mye på saken og kommet frem til at den til 718" vil tape seg mellom
70-90" per år med normal 20 000km.
Det er dermed ekstremt dyrt å gå fra S til X og jeg velger å tape depositum og ikke hente ut preowned.
Etter å ha kjørt X i en dag og switchet må jeg si gliset kom i første sving med S.
Til mitt bruk, utgår FW og garantiturer til servicesentre med glans.
Familie og mer behov for krok og bakkeklaring så hadde jeg valgt X, men drøyer til ny batt.kjemi, CCS og mer effekt på SC (avhengig av oppgradert hw). Likeledes er der en katastrofe at de fremdeles har samme 17"skjerm som ikke ruller på nettsider. Hjelper nok ikke all verden med ny kernel. Før alt dette kommer skriver vi sikkert høst 2018....

spirrevipp

Vet ikke helt hva som har skjedd med innlegget over, men jeg ikke skrevet det som står i sitatfeltet...

Forøvrig, Tesla Model X til salgs på Finn.no er god underholdning. For kun kr 33 000 mer så kan man altså få en brukt X75 med AP1 istedenfor en ny med AP2...  :laugh:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elified

Sorry sirrevipp. Her har det vært en surrevipp som har holdt på. :-X

Elified

Regner med de har lært av 90 pakken, det kommer nok fremover kun pakker som tåler SC.
De kan på en måte ikke reklamere for fri SC og samtidig være nødt til å strupe effekt for at
pakkene skal tåle det over tid. Batteriprofessoren har nok kontroll.

Prisforskjellen på en 75 og 90 var høy ifht. hva du fikk i rekkevidde. 5-10 min ekstra SC tid tåler de fleste som ikke kjører utelukkende mellom SC.

Har aldri klart å fått noe facts på hva forskjell i ladehastighet er på en ny 75 vs 90/100 pakke.
Annet enn at jeg vet at en 100 er en helt annen liga når det kommer til ladehastighet på høy SOC ut fra skjermdump fra enkelte rundt om. Men det er også en helt annen pakke i sammensetning hvis jeg har forstått riktig.

Hvis det kjøpes X75 nå VS i desember med levering neste år er 2 forskjellige ting.
Tipper det vil slå ut noe ala 50-60 000kr. Men bilen koster jo også mer i desember vil jeg tro.

Hvis det kommer 80 i stedet for 75pakke vil jo det tilsvare kun 5kW, overkant av 2mil på X vinterstid.

Anbefaler dere utelukkende å ta med AP til godt over 40 000kr? Jeg trenger det ikke, og jeg tviler på at bilen er verdt tilsvarende mer i bruktmarkedet om 3 år. Jeg tror heller ikke at Tesla plutselig setter ned prisen 25% slik at den blir like "billig" å kjøpe senere.

Siste vurdering er ifht. skinninteriør: Dette må den ha, er manges mening, men det koster 30 000 med karbonfiber oppgradering for å bli kvitt treverket. Tilsvarende her: Verditapet øker med totalpris og tviler på det betaler seg igjen.

Dermed vil bilen ligge i nedre prissjikt ved salg, der mener jeg det bestandig vil ligge salgsmuligheter pga. det ikke er et hav og velge mellom. Men samtidig er det kanskje også de mest prisbevisste kjøperne

spirrevipp

Jeg tenker at det er helt greit å dropp skinnseter i en X75.

AP koster selvsagt endel penger, men mer usikker på om jeg hadde droppet den. Bruker TACC mye, den hadde det vært kjipt å være uten. Blir litt som mye annet, hvis man ikke er vant til det så klarer man seg nok fint uten.

Generelt så tror jeg en sparsommelig utstyrt brukt X75 vil være kurant å få solgt om 3 år så lenge man har tatt et nogenlunde normalt verditap.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

kjetilho

einig med spirrevipp.  eg brukar adaptiv cruisecontrol svært mykje, og den er kjempefin til å halde jamn avstand til bilen framfor meg.  ein kan slappe av i tett trafikk på ein heilt annan måte.  autopilot brukar eg også ein del, men mest i korte periodar for å kunne opne brusflaska med begge hender eller bytte podcast på telefonen utan å veive over i feil fil.

eg har ein X90D med AP, vinterpakke og hengarfeste.  på austlandet meiner eg vinterpakke er nærmast obligatorisk.  eg frys veldig lett på hendene, så det er utruleg deileg med varmt ratt.  hengarfeste får ein no kjøpt i etterkant, så det er ikkje så kritisk.  AP får ein også kjøpt i etterkant, og det kan hende prisen går ned, men du vil ha det sjølv.  er ikkje litt av greia med Tesla framtidsfølelsen av å ha ein bil som kan køyre av seg sjølv?


spirrevipp

Sitat fra: spirrevipp på fredag 09. juni 2017, klokken 17:42
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 18. mai 2017, klokken 18:06
Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:02
Hittils har det iallefall ikke vært ille for de som var så heldige og fikk AP2. Jeg ser at en OK-spekka X60 selges av forhandler på finn for 819.000,-, så minus et prutningsmonn på 20' så kan vi jo anta at salgspris worst case på denne er 800'.

Det riktige her er vel at en forhandler på finn forsøker å selge en X til den prisen... ikke så sikker på at forhandler vil få 800k, og skal man selge som privatperson må man nok legge seg noen hakk under forhandler igjen.

...og der var utropsprisen justert rett under 800k.  Mon tro hvor lang tid det vil ta før den er solgt, og hva salgsprisen blir.

... og der var den nede på 780k en drøy måned senere.

(Beklager mye quoting, men siden det var en litt gammel diskusjon så var det greit å ta med konteksten).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Go-carter

Se der ja. Vinterdekkene er ute av prisen også, har de alltid vært det?

Nypris for denne bilen er 839.650,- som 75. Averterte bil koster 828.000,- som 75.

10.000,- i reduksjon for 7000km kan nok være litt opptimistisk ja. Tysk premium-SUV har vel et tilsvarende verditap, bare med en ekstra null  8)

Vi får se hvor det ender :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

spirrevipp

Usikker på om vinterdekkene alltid var ute eller ikke.

Er vel dessverre X60/X75 som har kommet dårligst ut av det (for selgere) med prisreduksjoner og ytelsesforbedringer. Litt kjedelig når man får seg noen ekstra nesestyvere fra Tesla, men slik er det nå engang.

Bestilte selv X75D i går, så det garanterer vel nærmest at det kommer noe nytt og spennende de neste månedene som jeg ikke får med...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Go-carter

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:48
Usikker på om vinterdekkene alltid var ute eller ikke.

Er vel dessverre X60/X75 som har kommet dårligst ut av det (for selgere) med prisreduksjoner og ytelsesforbedringer. Litt kjedelig når man får seg noen ekstra nesestyvere fra Tesla, men slik er det nå engang.

Bestilte selv X75D i går, så det garanterer vel nærmest at det kommer noe nytt og spennende de neste månedene som jeg ikke får med...

Mjææ, brukt X75 er jeg enig i at kommer dårlig ut. X60 har jo fått et positivt "hopp" ved at oppgradering til 75 kun koster 48.000,- (kontra 75k/100k før), så tapet er ikke så ille på de. Men inkludert 16kw lader, raskere 0-100, og ny seteløsning gjør nok sitt - spesielt på 7-setere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

olavxxx

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:46
Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:48
Usikker på om vinterdekkene alltid var ute eller ikke.

Er vel dessverre X60/X75 som har kommet dårligst ut av det (for selgere) med prisreduksjoner og ytelsesforbedringer. Litt kjedelig når man får seg noen ekstra nesestyvere fra Tesla, men slik er det nå engang.

Bestilte selv X75D i går, så det garanterer vel nærmest at det kommer noe nytt og spennende de neste månedene som jeg ikke får med...

Mjææ, brukt X75 er jeg enig i at kommer dårlig ut. X60 har jo fått et positivt "hopp" ved at oppgradering til 75 kun koster 48.000,- (kontra 75k/100k før), så tapet er ikke så ille på de. Men inkludert 16kw lader, raskere 0-100, og ny seteløsning gjør nok sitt - spesielt på 7-setere.
Men du får vel ikke 16Kw lader og samme aks på X60D?

Tellus

Jeg antar at Tesla vil oppleve en betydelig nedgang i salg av S og X neste år. Konkurranse fra Audi og Jaguar samt konkurranse fra billigere biler som Model 3, Nissan, Ampera etc vil nok gjøre merkbart innhugg i salgstallene. Mercedes kommer i tillegg med interessante nyheter 2019.

Når sant skal sies så er nok kulhetsfaktoren for S og X på vei ned. Ikke like kult når halve nabolaget har en S eller X i garasjen. Det blir nok full utskiftning i Bærum øst/Oslo vest neste år. Resten av Norge følger på etterhvert.

Model X har i tillegg et litt sært (oppblåst) utseende. Man skal være sterk i troen for å like denne mener jeg.

Jeg droppet X da det til slutt var kun en ting jeg likte med bilen (elektrisk drivverk).  Model S er fortsatt fin å se på, men passer ikke mitt behov.

Neste år blir det Jaguar (evnt. Audi hvis jeg av en eller annen grunn ikke lar hjertet styre).

Flott med valgmuligheter i hvert fall   ;D

turfsurf

Tesla får nok konkurranse, men både Audi og spesielt Jaguar ser ut til å bli mindre enn X. Dvs ikke direkte konkurrenter. For de som egentlig ikke trenger X, så vil de nok stjele en del salg. Men foreløpig er og Tesla det eneste som er praktisk å bruke på Europatur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Go-carter

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 11. juli 2017, klokken 16:07
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:46
Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:48
Usikker på om vinterdekkene alltid var ute eller ikke.

Er vel dessverre X60/X75 som har kommet dårligst ut av det (for selgere) med prisreduksjoner og ytelsesforbedringer. Litt kjedelig når man får seg noen ekstra nesestyvere fra Tesla, men slik er det nå engang.

Bestilte selv X75D i går, så det garanterer vel nærmest at det kommer noe nytt og spennende de neste månedene som jeg ikke får med...

Mjææ, brukt X75 er jeg enig i at kommer dårlig ut. X60 har jo fått et positivt "hopp" ved at oppgradering til 75 kun koster 48.000,- (kontra 75k/100k før), så tapet er ikke så ille på de. Men inkludert 16kw lader, raskere 0-100, og ny seteløsning gjør nok sitt - spesielt på 7-setere.
Men du får vel ikke 16Kw lader og samme aks på X60D?

Jeg tenker brukt X60 sammenlignet med brukt X75. Ingen av de har den nye 0-100 tiden, og kun de som bestilte det har 16kw.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA