Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstil/delskinn vs. Veganskinn Seter

Startet av Elified, onsdag 26. juli 2017, klokken 01:41

« forrige - neste »

Orake1et

Sitat fra: cossie på mandag 22. mai 2017, klokken 11:09
Ingen som kommenterer at moms og engangsavgift kan tilkomme etter 2020 og etter at andre merker I det hele tatt kommer på banen? Hva med ladenettverket til andre merker, skal de satse på dyre privat eide? Dette er viktige elementer som tilseier at Teslaene vil kunne holde seg godt I pris I fremtiden.

Enig. Jeg tror at avgift på Tesla kommer tidligere enn 2020. Kanskje allerede neste år. Jeg kjenner til løftene som er gitt til elbil-eiere, men seriøst; hvem stoler på politikere? Blir det ny regjering er løftene null verdt og uansett kommer de seg rundt det ved litt kreativitet. Mitt tips er at det ikke blir "avgift på elbil", men en "luksusbil-avgift" som f.eks. treffer biler til en pris over 500 000. Da kan politikerne si at de støtter miljøvennelige elbiler (som man fint kan få for under 500 000), men ikke ren luksus (det man betaler for ved kronene over 500 000).

En slik avgift vil gjøre at Teslaer vil holde seg veldig bra i pris.

En annen sak er at Teslaer er store biler, som trenger store batterier. Dette er dyrt å produsere i dag og vil være dyrt å produsere om noen år. De nye elbilene som vil bli billigere er mindre biler som dekker et annet behov (typisk bil nr 2).

Et tredje forhold er at Tesla Model S har et tidløst og svært pent design. Jeg tror derfor at den vil fremstå som moderne også om fem år. Ift dette er jeg mer skeptisk til Model X. Den syns jeg er designmessig mislykket og den vil snart møte konkurranse av pene elbil-SUVer fra Audi og Jaguar. Pga det tror jeg S``en vil holde seg svært godt i pris, mens X``en vil få en smell når elbil-Suvene til Audi og Jaguar kommer, pga designet.
Tipper at Tesla vil bli tvunget til å svare på denne konkuransen med en facelift på Xen, noe som i seg selv vil gi prisnedgang på dagens X.

Go-carter

Sitat fra: Orake1et på mandag 22. mai 2017, klokken 12:18
Sitat fra: cossie på mandag 22. mai 2017, klokken 11:09
Ingen som kommenterer at moms og engangsavgift kan tilkomme etter 2020 og etter at andre merker I det hele tatt kommer på banen? Hva med ladenettverket til andre merker, skal de satse på dyre privat eide? Dette er viktige elementer som tilseier at Teslaene vil kunne holde seg godt I pris I fremtiden.

Enig. Jeg tror at avgift på Tesla kommer tidligere enn 2020. Kanskje allerede neste år. Jeg kjenner til løftene som er gitt til elbil-eiere, men seriøst; hvem stoler på politikere? Blir det ny regjering er løftene null verdt og uansett kommer de seg rundt det ved litt kreativitet. Mitt tips er at det ikke blir "avgift på elbil", men en "luksusbil-avgift" som f.eks. treffer biler til en pris over 500 000. Da kan politikerne si at de støtter miljøvennelige elbiler (som man fint kan få for under 500 000), men ikke ren luksus (det man betaler for ved kronene over 500 000).

En slik avgift vil gjøre at Teslaer vil holde seg veldig bra i pris.

En annen sak er at Teslaer er store biler, som trenger store batterier. Dette er dyrt å produsere i dag og vil være dyrt å produsere om noen år. De nye elbilene som vil bli billigere er mindre biler som dekker et annet behov (typisk bil nr 2).

Et tredje forhold er at Tesla Model S har et tidløst og svært pent design. Jeg tror derfor at den vil fremstå som moderne også om fem år. Ift dette er jeg mer skeptisk til Model X. Den syns jeg er designmessig mislykket og den vil snart møte konkurranse av pene elbil-SUVer fra Audi og Jaguar. Pga det tror jeg S``en vil holde seg svært godt i pris, mens X``en vil få en smell når elbil-Suvene til Audi og Jaguar kommer, pga designet.
Tipper at Tesla vil bli tvunget til å svare på denne konkuransen med en facelift på Xen, noe som i seg selv vil gi prisnedgang på dagens X.

Man kjøper ikke X på grunn av design, men hengerfeste. Dette leveres ikke jaguar's i-pace med, og det er vel heller tvilsomt om audi kommer med det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

GOS

Sitat fra: Go-carter på mandag 22. mai 2017, klokken 12:22Et tredje forhold

Man kjøper ikke X på grunn av design, men hengerfeste. Dette leveres ikke jaguar's i-pace med, og det er vel heller tvilsomt om audi kommer med det.

Audi har bekreftet flerer ganger til meg, senest for noen uker siden når vi fikk anledning til å forhåndsreservere at den får hengerfeste.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cossie

...og jeg som synes deisgnet til X ser mye bedre ut enn S. Spesielt om man møter en hvit i trafikken, den ser t.o.m. fantastisk ut i speilet.

Sitter på gjerdet og lurer på å hoppe mot Audi eller Tesla. Norsk politikk kan bli avgjørende for oss og at vi dermed ikke kan vente på Audi.
Tesla Model X100D

jkirkebo

Sitat fra: GOS på mandag 22. mai 2017, klokken 16:34
Sitat fra: Go-carter på mandag 22. mai 2017, klokken 12:22Et tredje forhold

Man kjøper ikke X på grunn av design, men hengerfeste. Dette leveres ikke jaguar's i-pace med, og det er vel heller tvilsomt om audi kommer med det.

Audi har bekreftet flerer ganger til meg, senest for noen uker siden når vi fikk anledning til å forhåndsreservere at den får hengerfeste.

Nevnte de noe om hengervekt da? Bør vel være et par tonn for en slik bil, f.eks 750kg grenser til ubrukbart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ganrak

Jeg hadde reservert både Jaguar og Audi, men velger nå å gå for en X. Det blir for mange usikkerhetsmomenter med de andre.

Mine hovedgrunner er at X finnes nå og kan leveres innen ganske kort tid. Tesla har et etablert ladenettverk som funker.

Klart den vil tape seg i verdi, det er uansett en bil vi snakker om. Jeg ser ikke noen grunn til at den vil tape seg mer enn andre.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

GOS

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. mai 2017, klokken 22:42

Nevnte de noe om hengervekt da? Bør vel være et par tonn for en slik bil, f.eks 750kg grenser til ubrukbart.

De nevte ikke tall, men jeg sa at jeg nå hadde levd med Model S uten hengerfeste, og skal bytte til el-bil med hengerfeste slik at jeg jeg kunne trekke daycruiser og alt annet som skal til / fra hus/hytte/leilighet.

Og de bekreftet at hengerfeste for slikt formål ville være på e-quatroo.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Go-carter

Sitat fra: GOS på tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. mai 2017, klokken 22:42

Nevnte de noe om hengervekt da? Bør vel være et par tonn for en slik bil, f.eks 750kg grenser til ubrukbart.

De nevte ikke tall, men jeg sa at jeg nå hadde levd med Model S uten hengerfeste, og skal bytte til el-bil med hengerfeste slik at jeg jeg kunne trekke daycruiser og alt annet som skal til / fra hus/hytte/leilighet.

Og de bekreftet at hengerfeste for slikt formål ville være på e-quatroo.

Det er veldig bra å høre! Finner ingen kilder på nett som kan bekrefte dette, men med tanke på at A3 e-tron leveres med hengerfeste er det jo håp :)

Likevel - jeg tror at løsningene, bagasjeplassen, og ladenettverket gjør at Tesla holder seg bedre enn konkurrerende biler innenfor samme kategori. Men jeg har tatt feil før... ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tesla91

Verditapet på Tesla er "brutalt" for tiden. Tenker da på biler kjøpt fra 2016 - d.d. Mye av grunnen er Tesla selv, pris-nedjustering, billige demo/inventory biler, rente kampanjer, etc. Dette ødelegger bruktmarkedet.

Men man kan vel ikke forvente at en bil skulle være en god investering? Og jeg regner med at alle oss som kjøper biler i denne prisklassen ikke har så "vondt" av å tape noen hundrede tusener på kort tid. Sånn er det når man kjøper dyr bil.

Bjoris

Kan ikke si at jeg ser designet på X som en fare for 2. håndsverdien. Den krevde litt tilvenning, men jeg må si at jeg syns det er en vannvittig flott bil. S er klassisk pen, spes facelift, men en må sammenligne SUV mot SUV og Coupe mot Coupe. Sjekk nå A7 mot Q7. Tesla har fått SUven mye bedre til, også coupeen S ser bedre ut en A7

Men prisred og kampanjerenter er selvsagt drepen for brukt om planen var at en skulle få pengene igjen, hehe.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Orake1et

Sitat fra: bjoris på torsdag 25. mai 2017, klokken 11:51
Kan ikke si at jeg ser designet på X som en fare for 2. håndsverdien. Den krevde litt tilvenning, men jeg må si at jeg syns det er en vannvittig flott bil. S er klassisk pen, spes facelift, men en må sammenligne SUV mot SUV og Coupe mot Coupe. Sjekk nå A7 mot Q7. Tesla har fått SUven mye bedre til, også coupeen S ser bedre ut en A7

Men prisred og kampanjerenter er selvsagt drepen for brukt om planen var at en skulle få pengene igjen, hehe.

Enig i at man må sammenligne SUV mot SUV og helst EL-SUV mot EL-SUV. Det er nettopp derfor jeg tror at det er Xen som vil merke konkurransen fra Audi E-tron og Jaguar Ipace. I alle fall for min egen del ville jeg valgt Audien eller Jaguaren hvis jeg ønsket en EL-SUV, mye fordi jeg syns de er vesentlig penere designmessig.

Ift S``en har de konkurranse fra 3ern, og 3ern kunne vært "døden" for S, men slik det ser ut nå tror jeg vi "rike nordmenn" fortsatt vil foretrekke S``en, i alle fall så lenge det ikke innføres avgifter på elbil.

Bjoris

Audien ser jo ikke ut i månelys spør du meg, men blir nok pen i produksjonsversjonen. I-Pacen er tøff, men mye mindre og neppe noe fullgod familiebil etter mitt syn. Men prisingen her blir avgjørende, hvis pris vs rekkevidde her blir bedre så sliter X'en, men tror S vil oppleve konkurranse fra kanskje spesielt Ipace som vel knapt kan kalles crossover?

Vel tiden vil vise, er nok en del av oss som kunne tenkt seg å time ett evt Tesla salg, men det blir særs vanskelig å treffe. Tenker vi beholder til Y kommer.... Så får vi ta tapet som enn mann;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ethoring

#27
Hvis bilen koster 800000 ny og er verdt 15% etter 10 år, får man en lineær avskrivning på 68000 kr/år. Jeg planlegger og hvert fall å forholde meg til dette og ha et langsiktig syn på eierskapet :-) Jeg og mange andre kjøper disse bilene med <<1MNOK i husholdningsinntekt. Gitt 68000 kr/år så er dette billigere bilhold for meg enn å beholde gamlebilen (A6 2006) med tilhørende verditap, reparasjoner, dieselforbruk osv. Og så utrolig mye kulere bil i tillegg, da :-)

Go-carter

Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 08:54
Jeg og mange andre kjøper disse bilene med <<1MNOK i husholdningsinntekt.

Ikke si det for høyt, jeg la ut et bilde av at jeg kjørte et parti med laminatgulv til en lavblokkbebyggelse på X-gruppa på facebook, og fikk til kommentar at det var "helt søkt" å gjøre noe sånt i en slik bil...  ::) :o :laugh: Status-symbolet skal det tas vare på tydeligvis...  8)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

ethoring

Sitat fra: Go-carter på torsdag 01. juni 2017, klokken 10:07
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 08:54
Jeg og mange andre kjøper disse bilene med <<1MNOK i husholdningsinntekt.

Ikke si det for høyt, jeg la ut et bilde av at jeg kjørte et parti med laminatgulv til en lavblokkbebyggelse på X-gruppa på facebook, og fikk til kommentar at det var "helt søkt" å gjøre noe sånt i en slik bil...  ::) :o :laugh: Status-symbolet skal det tas vare på tydeligvis...  8)

Hehe, det var da herskapelige meninger? Bilen er jo flott, men bilen tjenestegjør for meg, ikke omvendt ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA