Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstil/delskinn vs. Veganskinn Seter

Startet av Elified, onsdag 26. juli 2017, klokken 01:41

« forrige - neste »

Elified

Noen som har formening om verditap per km og/eller per år for en X75D med kun
det nødvendigste (krok, svart metallic)? Tenker da ved evt.salg om 3 år/60 000km.

petersv

Regn med 40%, så blir du ikke skuffa.

turfsurf

Tja, jeg ville nok tatt høyde for 50%. Teslaer blir fort gamle.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv


Beamer Screamer

Jeg sjekket leasingpriser på Tesla mod X i høst da jeg vurderte å kjøpe en slik. Leasingprisene jeg fikk var omtrent på nivå med lignende biler (BMW X5, Audi Q7 etc) og tilsa et estimert verditap på litt under 40% på 3 år / 45 kkm. Så dette er hva "proffene" går ut ifra.

Sikkert mange teslaeiere som mener dette er et altfor høyt tall siden Teslaer knapt har falt i pris de 3 årene de har vært på markedet, men dette skyldes jo bare lang ventetid (i begynnelsen) og fallende NOK senere. Nå kan NOK knapt bli svakere mot USD så den effekten er tatt ut.

De kommende 3 årene tror jeg Tesla'er vil ha et ganske bratt verditap grunnet konkurrenter både fra andre merker og oppdateringer på model S og X.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Go-carter

Hittils har det iallefall ikke vært ille for de som var så heldige og fikk AP2. Jeg ser at en OK-spekka X60 selges av forhandler på finn for 819.000,-, så minus et prutningsmonn på 20' så kan vi jo anta at salgspris worst case på denne er 800'. Prisdifferansen på utstyr på denne vs. vår som ble kjøpt for 775' er 19.200, altså har den gått ned 5000,- i reell markedsverdi på snaue 3 mnd.

Så langt, så bra synes jeg iallefall :) Forbrenningsbiler i tilsvarende segment taper seg MYE fortere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elified

Nå er det viktig å huske at jeg sammenligner en X75 til 718 000 kr.
Jeg har regnet et verditap på 60 000kr per år (forutsatt salg før 60¨km)

Leasingselskap er helt på bærtur og har vært det i lang tid på elbil. De vil selvfølgelig ikke risikere å tape på sine kontrakter. De har ikke mva tillegget å spille på som for andre fossiler, derfor må de regne større verditap, selv for 15 000km per år.

De andre produsenter må shoppe b.l.a. DU og batteri fra 3 part. Nøkkelen i fremtiden blir å lage en lettest mulig bil med lav cd og frontareal og en mest mulig optimal utnyttelse av motorene. Hvis Audi kan levere en tilsvarende spekket som X (full AP HW, hengerfeste, metallic og alt som er standardutstyr til 700 000kr så blir jeg veldig overrasket. Tipper også at Tesla faser ut 75 batteriet når 3 er leveringsdyktig. Da blir X plutselig 100 000kr dyrere i innstegspris og de får laget en differensiering mot S. I dag er det forsvinnende liten forskjell i startpris på en S og en X, sett opp i mot bruksområdet.
Hvem andre enn Audi har en tilsvarende bil klar til levering før 3år? Da tenker jeg i samme prissegmentet som en innstegsmodell X.

quote author=Beamer Screamer link=topic=33514.msg577086#msg577086 date=1495059317]
Jeg sjekket leasingpriser på Tesla mod X i høst da jeg vurderte å kjøpe en slik. Leasingprisene jeg fikk var omtrent på nivå med lignende biler (BMW X5, Audi Q7 etc) og tilsa et estimert verditap på litt under 40% på 3 år / 45 kkm. Så dette er hva "proffene" går ut ifra.

Sikkert mange teslaeiere som mener dette er et altfor høyt tall siden Teslaer knapt har falt i pris de 3 årene de har vært på markedet, men dette skyldes jo bare lang ventetid (i begynnelsen) og fallende NOK senere. Nå kan NOK knapt bli svakere mot USD så den effekten er tatt ut.

De kommende 3 årene tror jeg Tesla'er vil ha et ganske bratt verditap grunnet konkurrenter både fra andre merker og oppdateringer på model S og X.
[/quote]

Bjoris

En må bare innse at dette er en nærmest håpløs affære å prøve å estimere. Det skjer mye mer nå enn det har gjort siden S kom. Mange nye biler nærmere seg levering, les 2018 for Ipace og Audi samt da Leaf og Ampera-E selv om disse ikke er i nærheten av samme kategori vet vi at mange har kjøpt en stor bil for å få en elbil som nr 1 bil.

Jeg tror den store "veien i vellinga" kommer den dagen det nærmer seg levering av f.eks Tiguan/Passat 4*4 som ren elbil med lang rekkevidde og da vesentlig lavere pris enn på S og X... Før det tror jeg vi kommer til å ha ok 2. håndsverdi, spesielt om en tar med besparlsene i drivstoff som må inn i dette regnestykket om alternativer er dieselbil f.eks...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Elified

Ja, enig. Jeg spår at S kan få en salgsknekk når det lanseres rimeligere alternativer, selv om de ikke har like "Premium gadgets". Interiørkvalitet i S er f.eks på lik linje med Ford.
De aller fleste som har S i dag trenger ikke all den plassen som er i S.
De vil heller ha en mini SUV 4x4 ala Model Y for å kjøre til hytta osv.
X håper jeg holder seg bedre pga. høy tilhengervekt, finnes det alternativ på den fronten de neste 3 år?
X kommer nok sikkert som en oppgradert versjon, men den tror jeg ikke kommer før de har kontroll på 3 levering. De må jo også tweake S tilsvarende når X skal forbedres. Falconwings er nok kommet for å bli på X.
Tror det sitter veldig langt inne for han å si at dette var et feilet prosjekt.

tkjoerlaug

Tror en annen faktor som begrenser verditap er det faktum at folk flest kjøper bil til under 500k. Veldig mange har lyst på Tesla, men har ikke eller tar seg ikke råd. Dette ser man på finn for eldre Model S i dag. Forskjellen på nyere brukt og eldre brukt er nokså liten, men de billigste blir solgt de også selv om prisen er høy.

spirrevipp

Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:02
Hittils har det iallefall ikke vært ille for de som var så heldige og fikk AP2. Jeg ser at en OK-spekka X60 selges av forhandler på finn for 819.000,-, så minus et prutningsmonn på 20' så kan vi jo anta at salgspris worst case på denne er 800'.

Det riktige her er vel at en forhandler på finn forsøker å selge en X til den prisen... ikke så sikker på at forhandler vil få 800k, og skal man selge som privatperson må man nok legge seg noen hakk under forhandler igjen.

Synes generelt det er mye overprisede Tesla'er på Finn.no, så kan man jo diskutere opp og ned om det er fordi bilene holder seg så godt i verdi eller om det er selgerene som ikke helt har tatt til seg hva reell markedspris er. 

Jeg tror sjansen er stor for at man blir skuffet når man skal selge dersom man forventer vesentlig mindre verditap enn  det som har vært vanlig for de bilene som holder seg best (restverdi i området 64-68% etter 3år med normal kjørelengde).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elified

Du spår altså 78 000kr per år i beste fall.

spirrevipp

Sitat fra: Elified på lørdag 20. mai 2017, klokken 18:41
Du spår altså 78 000kr per år i beste fall.

Spår egentlig ingenting jeg, sier bare at dersom man forventer vesentlig lavere verditap enn det som er vanlig for bruktbilene som holder seg best er sjansen stor for at man blir skuffet når man skal selge. Hadde jo vært flott om Tesla'er trosset "naturlovene" for bruktbilpriser uten drahjelp av valutakurser og prisstigninger, men det tviler jeg på. Tiden vil vise...

Søk opp noen artikler av typen "Disse bruktbilene holder seg best i pris" (f eks: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/) så får du et bilde av hva som er vanlig. Bilene endrer seg fra år til år, men prosentvis restverdi på de som holder seg best endrer seg lite.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elified

De har bommet totalt på den VG artikkelen i allefall.
Hvis du ser på VW/Audi moderat utstyrte biler, så er tapet 55 000kr per år + pruting.
Leaf har ikke tapt seg mye slik de antok.
Autolease sier i artikkelen at SUV taper seg mindre. Dette er jo en selvmotsigende påstand, da de
bestandig er dyrere og vil gi et større verditap (kronemessig).
De er bare populær, og lettere å selge med en høyere bruktpris kontra en Model S.
Det blir uansett spennende å ta opp tråden om et år, to år, 3 år og se an utviklingen.

Hvis nye biler neste år leveres med nye battericeller-> hurtigere lading så vil de nok ta et større verdifall, men noe store ting utover det tviler jeg på kommer. De skal jo tross alt utvikle en Semi, Model Y også parallelt med M3 ramp. De nye batteripakkene 90 har jo fått strupet effekt på SC sammenlignet med de gamle 85 pakkene, så er ikke alltid utviklingen går fremover. Hittil har jo alle ville hatt 90 pga. gjennomsnittlig raskere SC lading, men nå får de payback når de får nedsatt hastighet, hvis de lader ofte.

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 20. mai 2017, klokken 20:24
Sitat fra: Elified på lørdag 20. mai 2017, klokken 18:41
Du spår altså 78 000kr per år i beste fall.

Spår egentlig ingenting jeg, sier bare at dersom man forventer vesentlig lavere verditap enn det som er vanlig for bruktbilene som holder seg best er sjansen stor for at man blir skuffet når man skal selge. Hadde jo vært flott om Tesla'er trosset "naturlovene" for bruktbilpriser uten drahjelp av valutakurser og prisstigninger, men det tviler jeg på. Tiden vil vise...

Søk opp noen artikler av typen "Disse bruktbilene holder seg best i pris" (f eks: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/) så får du et bilde av hva som er vanlig. Bilene endrer seg fra år til år, men prosentvis restverdi på de som holder seg best endrer seg lite.

cossie

Ingen som kommenterer at moms og engangsavgift kan tilkomme etter 2020 og etter at andre merker I det hele tatt kommer på banen? Hva med ladenettverket til andre merker, skal de satse på dyre privat eide? Dette er viktige elementer som tilseier at Teslaene vil kunne holde seg godt I pris I fremtiden.
Tesla Model X100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA