Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er gass mer miljøvennlig enn strøm?

Startet av RoadRunner, søndag 06. mars 2011, klokken 22:26

« forrige - neste »

RoadRunner

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 18. februar 2011, klokken 18:45
Imponerende at du greide å bruke 40 % på 4 mil - du burde nesten vurdert jobb som motorjournalist :-)

Prøvekjører Think igjen - denne gangen en Litium-utgave. Testet forsiktig kjøring, denne gangen uten varmeapparat (kaldt idag, -8C). Brukte i området 5% på underkant av 2 mil - endel nedoverbakke.
Nesten skremmende å se forbruket øke når varme-app brukes (står på 1, full varme, full omluft).

Må innrømme at det er vesentlig (positiv) forskjell på kjøre-opplevelsen i forhold til Buddyen - men det forventer jeg også når prisen nærmer seg det dobbelte  ;).

For de som ønsker å ha amatør-radio i el-bilen sin, kan jeg bekrefte at vhf (2m) er støyfri i Think'en, det er ikke likedan i Buddy!

Får se hva kona sier ikveld....
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Har mottatt tilbud på en ny Think med AirCondition.

Selger sier at det er mindre effekt-forbruk med AC enn med vanlig varme. Hvor stor er forskjellen?

I Trondheim er behovet for varme vesentlig mer aktuelt enn nedkjøling. Er AC bedre enn det vanlige varme-anlegget med tanke på oppvarming?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Sitat fra: RoadRunner på fredag 25. februar 2011, klokken 21:08
Har mottatt tilbud på en ny Think med AirCondition.

Selger sier at det er mindre effekt-forbruk med AC enn med vanlig varme. Hvor stor er forskjellen?

I Trondheim er behovet for varme vesentlig mer aktuelt enn nedkjøling. Er AC bedre enn det vanlige varme-anlegget med tanke på oppvarming?

Hei,

AC trekker 1000W, og varme 4400W om jeg ikke husker feil. AC er jo kun til nedkjøling/tørking av luft.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på fredag 25. februar 2011, klokken 22:29
Sitat fra: RoadRunner på fredag 25. februar 2011, klokken 21:08
Har mottatt tilbud paa en ny Think med AirCondition.

Selger sier at det er mindre effekt-forbruk med AC enn med vanlig varme. Hvor stor er forskjellen?

I Trondheim er behovet for varme vesentlig mer aktuelt enn nedkjoeling. Er AC bedre enn det vanlige varme-anlegget med tanke paa oppvarming?

Hei,

AC trekker 1000W, og varme 4400W om jeg ikke husker feil. AC er jo kun til nedkjoeling/toerking av luft.

Jeg fikk samme beskjed hos forhandler i Sandvika. Varmeanlegget trekker 4000W paa fullt. Om ac staar paa i tillegg trekkes det kun 3000W totalt. For meg er dette uforstaaelig. Hvor er sammenhengen?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på fredag 25. februar 2011, klokken 22:29
AC trekker 1000W, og varme 4400W om jeg ikke husker feil. AC er jo kun til nedkjøling/tørking av luft.

Så sant man ikke benytter en varmepumpe til både kjøling og oppvarming da. Rav4EV hadde jo en slik løsning, og vel også Ford Ranger EV. Forhåpentligvis får Tesla Model S tilsvarende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. februar 2011, klokken 23:34
Så sant man ikke benytter en varmepumpe til både kjøling og oppvarming da. Rav4EV hadde jo en slik løsning, og vel også Ford Ranger EV. Forhåpentligvis får Tesla Model S tilsvarende.
Hadde en Volvo 850 hvor AC kunne kjøres på vintertid - flott når man hadde bilen full av våte barn. Med Audi A6 (97) slår AC-symbolet seg av ved +1 og farkosten dugger tvert man har fått smeltet snøen av skoene.

Virker som at Think har gjort noe bra her da, kanskje. Jeg vil heller prioritere AC framfor varme i frontrute hvis AC virker på denne måten.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Da er en 4-seter Zebra-Think med AC/oppvarmet frontrute (og uten ESP) bestilt. Leveringsklar om ca 3 uker.

Takk for alle gode råd!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Gratulerer så masse! ::) Og tvi-tvi med leveringen, jeg er fornøyd om jeg får min desember-bestilte om tre uker...  ???

EDIT: Nei glem det. De uten ESP er vel ankommet landet allerede?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Yeyeye

Gratulerer så mye, da håper vi det blir en sukses!

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

RoadRunner

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 01. mars 2011, klokken 10:20
De uten ESP er vel ankommet landet allerede?
Kjerra står klar i Finland. Skal bare på båten, 14 dager levering og en uke til klargjøring og registrering. Så får vi håpe at dette medfører riktighet :-).

Fikk forøvrig tilbud om forsikring hos If (via selger). Med 75% bonus var prisen ca 1800/år for full kasko/leiebil etc.. - med varighet i 3 år.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Jau, det høres riktig ut :) Selv om jeg ikke heelt forstår hvorfor det tar 14 dager fra Finland og hit... :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Yeyeye

 :o Er du klar over hvor langt det er å ro ifra finland og helt opp til Trondheim, ja for de ror vel? I allefall så brukes ofte roroskip til biltransport,haha ;D ;D ::)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

skaumann

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 01. mars 2011, klokken 10:11
Da er en 4-seter Zebra-Think med AC/oppvarmet frontrute (og uten ESP) bestilt. Leveringsklar om ca 3 uker.

Takk for alle gode råd!
Gratulerer. Jeg er sikker på at du blir like fornøyd som jeg er. Har ikke kjørt en meter med fossilbilen på tre uker. AC prioriterte jeg bort. Når det blir slike temperaturer at det er nødvendig kjører jeg heller med åpent tak.
Min har ikke ESP. Det har vært uproblematisk så langt. Jeg foretrekker å styre det selv så langt det lar seg gjøre. Så noen mente Eco var bra på vinteren, at øket motorbrems var et gode. I så fall er ESP sikkert bra, men i strid med min kjørelærdom. Er det glatt setter man i N i utforbakker og kjører i D på flata. Minimalt med "kunstig" påvirkning på hjulenes rulleevne er tingen mener jeg.
Hver får finne sin måte, bilen funker i hvert fall perfekt for 95% av min bruk....
Nordmarka.
Think 4-seter om noen måneder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA