Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er gass mer miljøvennlig enn strøm?

Startet av RoadRunner, søndag 06. mars 2011, klokken 22:26

« forrige - neste »

RoadRunner

Som mange vet er jeg en meget fornøyd eier av en Buddy fra desember 2008.

Men det er 2 utfordringer med buddyen:

  • kona synes den er for liten/treg og lite sikker til at hun vil kjøre den selv på E6 til og fra jobb.
  • jeg har av og til utfordringer med at kjørelengden er for kort. Tur-retur jobb og så direkte tur-retur til havna er 6 mil, og det holder ikke med bare lading på jobben - ihverfall ikke på vinterstid. Av og til trenger jeg å dra til flyplassen/Stjørdal også - det er helt uaktuelt med Buddy.
Så idag foreslo hun at jeg kanskje burde se etter noe litt større og sikrere :).

Jeg har jo ønske om ett problemfritt kjøretøy, som ikke trenger service og tåler litt røff bruk. Er ikke sikker på om denne farkosten finnes enda.... Vi har stort sett kjøpt biler som er 1-2 år gamle og kjørt til vi blir lei av at det er mye vedlikehold -  Volvo 850'n gikk 250.000 km på 11 år, den var 1 år gammel/gått 25.000 km da den ble handlet.

Jeg landet på Buddy første gang - glassfiber og galvaniserte rør høres (og er) relativt vedlikeholdsfritt.
En naturlig fortsettelse er Think, med ripesikker plast.

Leste at Go-carter har bestilt Think med Zebra batterier. Kan noen hjelpe meg med litt info hva forskjellen på Zebra og Litium er ? Har lett litt, men fant tydeligvis ikke de riktige innleggene.

Jeg har sett at Froland er meget fornøyd med  Think'en sin. Jeg har kjørt ca 10-12.000 km med Buddyen i året. Kanskje kan bruksområdet mitt og kjørelengden bli litt lengre med en mer egnet farkost.

Nissan Leaf er for lenge å vente på, Mitsubishi synes jeg har for kort kjørelengde med 8 mil på vinteren. Da er det vel egentlig ikke så mye å tenke på, eller ? Det er vel bare Think igjen?

Det er 189 km til hytta (Tustna, nær Kristiansund). Det er vel optimistisk å tro at man skal kunne kjøre så langt med en Think? Over fjellet... uten lading ? (Jeg har 1900w Honda aggregat  ;))
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Yeyeye

Vi kan jo prøvekjøre Zebrathinken på jobben til meg, men mulig det går å få låne en på melhus bil kansje over litt lengre tid også. Om du får i en brukt med 28Kwh pakka, burde vel Tustna kunne nåes i allefall om du kjører Buddystyle ;D
Mulig nythink kan fåes med 28Kwh også?

Arild
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Forøvrig litium er vel rimelig vanlig nå, og virker som thinks batterier virker greit også i kulde, dog mister de en god del effekt de også. Forstår det som om det er vesentlige forskjeller på forskjellige produsenter av litiumbatterier og tap av effekt i kulde.
Zebra er jo "litt" spesielt iogmed at batteriet tar lading først når det har blitt varmet opp til ca 270grader og har en driftstemp fra ca270-350grader(ja det er litt rart). Disse batteriene er godt isolerte og trenger hele tiden litt strøm for å holde seg varme, passer til å stå tilkoblet på lading hele tiden. Det store plusset er at de virker knallgodt i kulda, har brukt jobbThinken ned mot en 18minus og merket ikke noen forskjell, men nå har jeg ikke kjørt den så veldig langt da :)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

El rayo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 10. februar 2011, klokken 22:21
Jeg landet på Buddy første gang - glassfiber og galvaniserte rør høres (og er) relativt vedlikeholdsfritt.
En naturlig fortsettelse er Think, med ripesikker plast.
Ja, det synes jeg. Da jeg kjøpte elbil for 7 år siden sto valget mellom Kewet og Th!nk. At det ble Th!nk skyldes at det var en til salgs akkurat da jeg var klar til å kjøpe.

Th!nk på Fornebu fornyer noen direksjonsbiler for tiden. Foreslår at du tar en telefon dit og hører hva som er tilgjengelig med "gammel" 28 kWh batteripakke, så er hyttetur i elbil mulig med økonomisk kjøring - unngå bremsing, trill så mye som mulig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 10. februar 2011, klokken 22:21
Det er 189 km til hytta (Tustna, nær Kristiansund). Det er vel optimistisk å tro at man skal kunne kjøre så langt med en Think? Over fjellet... uten lading ? (Jeg har 1900w Honda aggregat  ;))

Hmm, med den kjørelengden virker det som om du bør vurdere enten en Model S eller en Rav4EV når disse kommer på markedet om et par-tre års tid. Kanskje kjøpe en brukt Think og bruke i mellomtiden ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

Hadde en prat m Melhus bil istad. De anbefaler Zebra i trhem. Jeg skjønner jo at dette batteriet fungerer året rundt siden det jo alltid jobber i sitt optimale temperaturområde.

Tåler det klattlading ?

Ser at det ville vært kjekt m 4 seter-men de koster jo 270k... Kjører et par ungdommer til skolen om morgenen, men det varer jo ikke evig.

Tror jeg er innstilt på å ha to kjøretøy framover, så denne vil bli en nr to bil. Etter Tesla Model S når Audien fra 1996 skal byttes ut ;)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

Sitat fra: Yeyeye på torsdag 10. februar 2011, klokken 23:00
Mulig nythink kan fåes med 28Kwh også?
Det er samme bilen men med en annen software. Biler har blitt programmert om til lengre rekkevidde, men tipper du må ha en god grunn for å få lov til dette.
Hei RoadRunner: hva skjer med Buddyen? Har den balansererne montert?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

RoadRunner

Sitat
Th!nk på Fornebu fornyer noen direksjonsbiler for tiden
Takk for tipset. Ringte på fredag, men de bilene var solgt.

Sitat fra: Baltor på fredag 11. februar 2011, klokken 18:12
Det er samme bilen men med en annen software. Biler har blitt programmert om til lengre rekkevidde, men tipper du må ha en god grunn for å få lov til dette.
Høres jo interessant ut. Kanskje jeg skal prøve en forespørsel på en ny med "justert" software.
Sitat
Hei RoadRunner: hva skjer med Buddyen? Har den balansererne montert?
Nei, dessverre. Av andre presserende grunner har det blitt meget lite fritid - jeg har greid å få satt inn de nye batteriene, men det er alt.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#8
Nå har jeg lest mye av det som står under "Nye" Think. Virker som at det er en ganske gjennomprøvd konstruksjon. Noen spørsmål:

Vet noen om varmeapparatet nå fungerer bra? Eller er det behov for lufting jevnlig?

Det virker som at en og annen bil har problemer med elektronikken. Hvordan er garantien på dette? Sitter jeg med skjegget i postkassa hvis jeg kjøper en bil fra 08/09 og noe skjer i 2012?

Forstår at det er 2 typer regen avhengig av valget Eco eller Drive. Men kan man slå av regen?

Zebra batterier:
Dette høres jo ut som en meget gjennomprøvd konstruksjon. Min typiske dag til/fra jobben er jo kjøring ca 2 mil før (mulighet for) ny lading. Noen uker i -15C på vinteren, ellers litt varmere, men typisk behov for oppvarming i kjøretøyet.
Har Zebra noe typisk bruksmønster som jeg bør vite om? Med kjørelengden som er angitt så kan jeg jo greie meg med lading i bare en ende av turen. Kanskje det er slik at jeg bare bør lade en gang i døgnet ? Noen tips eller erfaringer?

Kan jeg anta at et Zebra-batteri som jobber i sitt optimale temperatur-område hele tiden vil ha lengre levetid enn Litium?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

III

#9
Hei

Varmeapparatet vårt funker fint (Think mai 2010),  men har hørt enkelte har hatt problemer , tror de Taxifolkene i Trondheim sentrum har hatt litt trøbbel men de vet hva du skal gjøre isåfall.

Har ikke hatt trøbbel med elektronikk utover vindusviskermotoren som røk , men det gikk på garantien(etter mye om og men) og var antakelig et enkeltstående tilfelle.

På Drive er det lite reg på og gjør at bilen føles naturlig å kjøre på langkjøring. Elbil går forøvrig mye jevnere enn fossil. Eco er det vel sånn passe vits i , men er fint når det er mye bakker og stopper og starter.

Zebra- batteriene er knall , men du bør ha den på lading så ofte som mulig. Skal du kjøre bare 2 mil kan den fint stå lenge uten at den taper noe særlig, kanskje taper den 5% i løpet av en arbeidsdag uten lading ?
Vi kjører den ca 20000 km (17000 siden mai) i året og vi merker en økning på ca 2000-3000 kw i året. Vi har den på lading hele tiden når den er hjemme. Lunde på forumet her kan mye om Zebrabatteriet.


Å ha lading på arbeidsplassen er jo en fordel (så du kan lade gratis). Må sende epost til arbeidsplassen(eller havna?) og informere om muligheter for tilskudd til ladeplasser fra Transnova( tror det er muligheter der fortsatt.)

Vi er forøvrig kjempefornøyd med Thinken vår.  :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

I praksis er det så lite regenerering i girspakeposisjon "D" at dette er uproblematisk selv i de glatteste bakker.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RoadRunner

Da har jeg prøvd think for første gang. Spiste mye batteri, 60% gjenstående etter fire mil. Men det var litt testing de to første milene samt at varmeapp sto på en hele tiden.

Jeg som er vant til å trille ned bakkene, synes E ikke var noe særlig. Selv i D ønsket jeg å slippe gassen og trille diverse bakker i "Buddystil".

Er det en stor sak å koble ut regen på E-drive, evt å ha egen bryter til dette?  Eller er det software-styrt alt sammen? Da er det vel fabrikk-arbeide.

Jeg prøvde å bytte mellom E, D og N mens bilen var ifart. Hadde ikke instr bok-er det greit å gjøre slikt?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Carl Anton Stenling

#13
Det går fint å bytte mellom "girene" i fart. F.eks. kan det være praktisk å bytte fra "E" til "D" ved forbikjøringer.

Siden Think har vekselstrømmotor må nok parametre i motorstyringen endres dersom man skal unngå regenerering helt.

Det beste er nok å akseptere fabrikk-konfigurasjonen. Etter litt tilvenning fungerer dette utmerket. I praksis brukes "D" når det er glatt og når man ellers har greit med strøm. "E" bruker man når man skal spare strøm eller for å skåne batteriet - men ikke hele tiden for da ruster bremsene.

Imponerende at du greide å bruke 40 % på 4 mil - du burde nesten vurdert jobb som motorjournalist :-)

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Yeyeye

Har energimeteret på ny thinken noe huske/lærefunksjon? På den vi har på jobb detter også enegimeteret fort, riktignok står alltid varmapparatet på full guffe og det er alltid bare korte turer.

AR

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA