Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisreduksjon og luftfjæring nå inkl. På 75 utgaver.

Startet av goggo, tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:39

« forrige - neste »

goggo


En veldig bra Range and Efficiency sammenligning av forskjellige elbiler tilgjengelig i 2017, selv om våre kjære Souler ikke kommer så bra ut :)
http://pushevs.com/2017/05/13/range-efficiency-table-update/

mvh
Hugo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

rolandvg99

Bekrefter mine tester av ulike modeller rimelig presist, men allikevel - jeg har bestilt meg en 30 kWh Soul. For meg den bilen med mest fleksibilitet til mitt bruk.
"I like soul with a capital S"

goggo

For meg var det nok sittestillingen og kjørekomforten som var den viktigste årsaken til at jeg valgte Soul som "oppgradering" etter noen år i Trilling.  Jeg hadde egentlig lyst på en Zoe, men så var det dette med lading da... Etter over 60000 km i Trilling så vet jeg hvor viktig hurtiglading er, selv om det ikke brukes så ofte.

Jeg har venner med Zoe, Model S, og Leaf. Både Model S og Leaf får jeg vondt i ryggen av å gå inn/ut av (ja, jeg er en "olding" på over 60 år, så who cares... ;) ).

Så for mitt budsjett på ca 200 000,- så var en nyere brukt Soul det klart beste alternativet. 

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

rolandvg99

Jeg blir rett og slett glad når jeg setter meg inn i en Soul og er fornøyd også når jeg skal ut.

Voldsomt fornøyd da jeg kjørt Ioniq og e-Golf også, men Ioniq kom jeg meg nesten ikke ut av. Selv om e-Golf hadde litt av samme problematikken var det baksete og (for meg) et "rotete" førermiljø som satte den til side.

I Leaf fant jeg aldri en behagelig sittestilling og hadde krampe i høyrebeinet etter 30 mil bak rattet. Har aldri opplevd, det hverken før eller siden, i en normal personbil.
"I like soul with a capital S"

moby666

Imponerende av IONIQ nok en gang. Har satt på easy access på IONIQen , dvs at setet går automatisk bakover når jeg går inn og ut av bilen. Synes også det var litt uvant å sette meg inn i IONIQ etter et par år i Soul. Etter 1/2 år i IONIQ så er jeg utrolig fornøyd med setene og alle elektriske innstillinger  på setet. Justerbar korsryggstøtte er også kjekt på langturer. Jeg er også ganske høy ,196 cm, så vinkling av sittepute er også viktig for bedre lårstøtte. Dette mangler desverre de fleste elbiler bortsett fra IONIQ. Langturer med Soul er ikke helt optimalt, men det er ikke helt tanken bak bilen heller.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99

Sitat fra: moby666 på søndag 14. mai 2017, klokken 10:51
Imponerende av IONIQ nok en gang. Har satt på easy access på IONIQen , dvs at setet går automatisk bakover når jeg går inn og ut av bilen. Synes også det var litt uvant å sette meg inn i IONIQ etter et par år i Soul. Etter 1/2 år i IONIQ så er jeg utrolig fornøyd med setene og alle elektriske innstillinger  på setet. Justerbar korsryggstøtte er også kjekt på langturer. Jeg er også ganske høy ,196 cm, så vinkling av sittepute er også viktig for bedre lårstøtte. Dette mangler desverre de fleste elbiler bortsett fra IONIQ. Langturer med Soul er ikke helt optimalt, men det er ikke helt tanken bak bilen heller.

For en som liker oppreist sittestilling, og rattet lavt a la lastebil/kassevogn, er Soul helt ypperlig.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

En venner seg til det meste. Har hatt Pajero med 32 tommer dekk hvor en klatret opp i bilen og Mini Cooper hvor du åler deg ned.
Likte begge veldig godt.

Soul er den som klart er mest grei å gå inn og ut av. Synes setene er veldig gode på langtur også (har kjørt mange 50 mils turer) spesielt kaldluftvifte er pro sammen med høy fin sittestilling.

Rekkevidde er veldig bra sett i forhold til kupestørrelse, og til småkjøring en av de beste.

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. mai 2017, klokken 12:56
En venner seg til det meste. Har hatt Pajero med 32 tommer dekk hvor en klatret opp i bilen og Mini Cooper hvor du åler deg ned.
Likte begge veldig godt.

Soul er den som klart er mest grei å gå inn og ut av. Synes setene er veldig gode på langtur også (har kjørt mange 50 mils turer) spesielt kaldluftvifte er pro sammen med høy fin sittestilling.

Rekkevidde er veldig bra sett i forhold til kupestørrelse, og til småkjøring en av de beste.

Gleder meg som en unge til Gøteborg-tur i sommer.
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Sitat fra: goggo på søndag 14. mai 2017, klokken 09:33

En veldig bra Range and Efficiency sammenligning av forskjellige elbiler tilgjengelig i 2017, selv om våre kjære Souler ikke kommer så bra ut :)
http://pushevs.com/2017/05/13/range-efficiency-table-update/

mvh
Hugo
Er PushEv tabellen inkl. med bruk av varme/AC, last og/eller 4-5 i bilen?
Har aldri klart oppnå så høyt forbruk på Soul.

Soul har ved "normal, ikke først ut av lyskryss" kjøring alltid oppnådd rekkevidde veldig nært  oppgitt rekkevidde.

Soulen overrasket igjen positivt igår med turretur Oslo-Skjeberg 200km i regnvær større delen av turen med kun totalt 3kW sakte destinasjonslading i Skjeberg. 18km rest tilbake i Oslo. Da passerte vi ca 20 hurtigladere i Østfold som vi ikke trengte stoppe ved men kunne hvis vi ville ha pitstop og strøm.

Kanskje vi likevel ikke trenger AmperaE'n... ;)

goggo

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 15:21
Er PushEv tabellen inkl. med bruk av varme/AC, last og/eller 4-5 i bilen?
Har aldri klart oppnå så høyt forbruk på Soul.

Tabellen viser rett og slett offisiell EPA range, som jo regnes som ganske realistisk.

Her kan man lese litt om hvordan EPA tester, jeg har ikke satt meg inn i detaljene her men det er i alle fall tester  både med aircondition og med kupevarme.
http://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml

Ellers så forstår jeg nå etter å ha lest hans kommentar til artikkelen hvorfor Pedro Lima ikke har tatt med E-UP, Zoe og Trillingene i sin tabell. Han har rett og slett bare tatt med de bilene som er testet av EPA og selges både i USA og Europa. Siden I-Miev i USA ikke er samme bil som I-Miev i Europa så har han ikke tatt med denne.

mvh Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AppleKnocker

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 15:21
Har aldri klart oppnå så høyt forbruk på Soul.
Da hadde du klart enda lavere forbruk i alle andre elbiler ;)

Hvis noen blir overrasket over disse resultatene, må det være virkelige hardcore fanboys. Det var jo noen på forumet som påsto at Soul går dobbelt så langt som eGolf for en stund siden.

Soul er sikkert er bra bil for de som liker beige, har minimalt med bagasje, kjører veldig sakte og har hår som vokser ut av ørene.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. mai 2017, klokken 16:44
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 15:21
Har aldri klart oppnå så høyt forbruk på Soul.
Da hadde du klart enda lavere forbruk i alle andre elbiler ;)

Hvis noen blir overrasket over disse resultatene, må det være virkelige hardcore fanboys. Det var jo noen på forumet som påsto at Soul går dobbelt så langt som eGolf for en stund siden.

Soul er sikkert er bra bil for de som liker beige, har minimalt med bagasje, kjører veldig sakte og har hår som vokser ut av ørene.

Skal vel lete lenge etter biler med dårligere utnyttet kubikkmeter kontra kvadratmeter enn Tesla. Soul får med seg inntil 1400 liter bagasje med baksetene lagt ned og er dermed kun slått av Ioniq og B250e i klassen for biler folk flest tar seg råd til (og som ikke tar utgangspunkt i varebiler).

Ikke har jeg det så fryktelig travelt heller. Holder meg stort sett til fartsgrensene, slipper forbi folk med høyt adrenalin-nivå og selvhevdelsesbehov, kjøper bil etter behov og ikke etter status. Ikke er jeg spesielt misunnelig heller (hadde funka dårlig i nabolaget der jeg bor), men lar meg desverre tidvis provosere av regelret sløseri, dobbeltmoral, folk som tar seg tilrette og folk som kynisk skor seg på andre.

Vet utmerket godt at Soul ikke er den mest effektive bilen i >80 km/t, men her jeg bor er det 4 mil til nærmeste 90-sone med hovedvekt på 70-sone.
"I like soul with a capital S"

AppleKnocker

Hvis jeg skulle dratt på ferie med Kia Soul måtte jeg kjørt tre turer. Bilen har 281 liter bagasjerom :o. Med setene nedslått er det 890 liter tilgjengelig - fortsatt mindre plass enn en Tesla Model S som har 900 liter bagasjerrom med fem seter i bruk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

#13
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. mai 2017, klokken 17:33
Hvis jeg skulle dratt på ferie med Kia Soul måtte jeg kjørt tre turer. Bilen har 281 liter bagasjerom :o. Med setene nedslått er det 890 liter tilgjengelig - fortsatt mindre plass enn en Tesla Model S som har 900 liter bagasjerrom med fem seter i bruk.
281 liter er under hattehylle og over løsgulv. 890 liter er under "kar", dvs opp til vindu. Opp til tak bak forseter er det fremdeles ca 1400 liter og med min 470 liter takboks har jeg mer enn nok plass til en familie på 3 og litt stasj. Sykkel kan fraktes på taket eller hektes på kroken bak.

Om jeg virkelig trengte plass hadde Tesla vært helt uaktuell da den bilen jeg har nå er nedbetalt og har ca 1000 liter til rådighet bak baksetet med fem sitteplasser for voksne. Hadde det ikke vært for at Nissan e-NV200 Evalia har litt snau rekkevidde hadde jeg kjøpt den og hatt plass til 7 voksne og 800 liter bagasje.
"I like soul with a capital S"

goggo

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. mai 2017, klokken 16:44
Soul er sikkert er bra bil for de som liker beige, har minimalt med bagasje, kjører veldig sakte og har hår som vokser ut av ørene.
Faen i hælvete, AppleKnocker - hva er det som er problemet ditt? Tror du at du er morsom eller noe?
Har du noengang hørt om ordet folkeskikk, og har du noen anelse om hva dette ordet betyr?

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA