Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?

Startet av Lokführer, tirsdag 25. juli 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

turfsurf

Man får normalt lavere nominell rente med høyere egenkapital. Med fast nominell rente blir den effektive renten lavere jo mere man låner. Dette grunnet faste kostnader sitt relativt lavere andel av totalbeløpet. Det betyr jo ikke at totale rentekostnader blir lavere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

morpheos

Med et så høyt lån så er det uansett ikke de faste kostnadene som utgjør den store kosten, men selve renten. Rentekosten i dette tilfellet er latterlig lav; total kredittkjøpspris over 10 år blir jo rundt 50'. Det er veldig lavt.

Øyvind.h

Når det er billig å låne penger er det lett å låne mye mer enn planlagt. Dyrere bil=høyere verditap.

En X taper seg fort 10-15.000,- per måned første år. Og rundt 10.000,- år 2. Renten er et mindre problem :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Hm, hvis Xen taper seg mindre enn 200k det første året blir jeg overrasket. De siste bilene (ikke Tesla) jeg hadde i denne prisklassen lå på ca det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

morpheos

Verditapet får du jo uansett om du har lån eller ikke. Med lav rente så betaler du ned mer enn ellers. Hvis man låner 100% over 10 år og bilen koster 1mill, så er månedsbeløpet rundt 8300, og av dette er ca 3-400 kr rente. Differansen opp til verditap blir da mye mindre enn ellers. Men med 0 egenkapital og lån over 10 år så bør man ha egenkapital i bakhånd hvis man vil bytte bil innen 3-5 år ellers er verditapet vesentlig høyere enn nedbetalingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ganrak

Tror vi kan slå fast at vi ikke kan diskutere hva som lønner seg når det gjelder kjøp av bil til 1 mill.

Det blir vel heller en diskusjon om hva som er minst ulønnsomt :)
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

morpheos

Enig - det er vel få biler som det lønner seg å eie, og veldig få på den listen er nybiler


Sent from my iPhone using Tapatalk

Teslanewbie

Hvis det ikke innføres moms fra 2020 da..... da kan prisene holde seg over tid
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

morpheos

Ja, Tesla har jo vært litt motstandsdyktig mot prisfall av ulike årsaker, men tror det er farlig å bygge business case på at moms hindrer verditap


Sent from my iPhone using Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

Tesla bør falle tregere i verdi enn tilsvarende prisede fossilbiler, for med elbil er jo eierskapskostnadene lavere enn med fossilbil. Kan man velge mellom en Tesla til 200k og en BMW til 200k, så er det økonomisk sett riktigere å velge Teslaen, og spare 1500 kr/mnd i drivstoff. Da vil kanskje heller situasjonen være at Teslaen koster 250k, og BMWen koster 200k.

Men spørsmålet er vel hvor raskt en ny fossilbil vil falle i verdi. Jeg tenker at en ny fossilbil kan falle i verdi uhyggelig raskt de nærmeste årene, så selv om en Tesla holder seg bedre, så trenger det ikke være noe hyggelig regnestykke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#70
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juni 2017, klokken 09:28
Hm, hvis Xen taper seg mindre enn 200k det første året blir jeg overrasket. De siste bilene (ikke Tesla) jeg hadde i denne prisklassen lå på ca det.

Ja X til en mill ligger nok oppunder det. Jeg kjøpte nylig 6 måneder gammel X med nypris 1.050".

Den ga jeg 900k for. Dvs 150.000,- i fall første 6mnd. Nå 3mnd senere tipper jeg at den kan selges for 860-880". De som tror X har samme utvikling som S har hatt historisk og faller lite får seg nok et sjokk :)

Å avskrive flatt over 10 år blir helt feil. Da sitter man med en bokført verdi som er alt for høy de første årene. Dvs får man lyst på noe nytt eller tvinges til å selge får man en økonomisk smell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

morpheos

Det er vel vanskelig å spå noe om prisfallet på TMX mot TMS, i alle fall prisfallet fra tidlige TMS. Det er en viss forskjell på størrelsen på kjøpergruppen i intervallet 500-750' og 900' - 1 mill. I tillegg har vel valutakurs, prisoppgang og tilgjengelighet spilt inn på at en del sikkert solgte TMS eller tradet opp uten å tape penger.

Selv med moms (som neppe kommer før 2019-2020, og da vil prisen ha falt en del uansett) så tror jeg man må beregne verditap av størrelse som gjør vondt, lave renter eller ikke. Det betyr vel bare at man A) bør være forberedt på det, eller B) at man må ha litt langsiktighet. Kjøper man en ny bil og bytter den ut etter 3 år, så koster det. Tapet, som Øyvind.h skriver, er ikke linært.

jaycea

Noen som vet om man får kampanjerenten på inventory biler også?
Model S85
Multicoat Red
Bekreftet 11.05, VIN 12.05
Levering august 2014

olabt

Noen som har prøvd seg å få samme rente på en 100D ? Nå som 90 alternativet er borte...
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

morpheos

Ikke aktivt, men ble fortalt at det kun gjaldt 75 og 90. Renten var vel bla. for å pushe ut 90D før disse gikk ut av sortimentet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA