Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Delskinn vs. Veganskinn

Startet av RunnerM5, mandag 24. juli 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

RunnerM5

Planlegger denne turen og det blir min så langt lengste med Leaf 24 kwh. Sikkert en del som har tatt denne turen på vei til vestlandet og jeg lurer på om mitt planlagte ladeoppsett vil fungere. Tenkte Oslo(100%)-sokna(lade til 80%) gol(lade til 90% pga stigningen) og ankomme Borgund med 10-20%.  Er jeg innenfor eller far off? Har kjørt 20000 med leafen vår men lite lange stigninger, derfor tenket jeg å høre før jeg setter ut på ferden. Går ut ifra tørr vei og 10-15 grader men del gjerne historier om andre forhold og hva dere gjorde.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

Trekkoppbil

#1
Du bør nok ta dobbelt så mange ladestopp.
Hvis man har et bra 2015-batteri så synes jeg det er greit å lade hver 5. mil.
Det er fordelaktig å ikke lade til mer enn 50-60%. Når ladehastigheten begynner å gå ned, så liker jeg å vurdere å kjøre videre. Hvis man kan holde max ladehastighet på ca 47kw det meste av tida, og man kan slippe å komme ned på f.eks 30kw, så er mye spart.

Hva med denne planen?
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1269258/

4 ladestopp av ca 10 minutter hver burde holde hvis du kjører litt økonomisk og du er heldig med å få maks ladestrøm, men man må se an forhold og vurdere alternativer undervis.

Olee

Ta heller en ekstra stopp i Hemsedal enn å lade til 90% på Gol...

RunnerM5

Takker for svar!
Ser at ekstra stopp fremfor 90% er mer hensiktsmessig.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

Dnn .

Får du hurtigladet til 90% uansett da på 24kw? Min stopper på 84%

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Olee

Jeg får iallefall det. Har ladet til 100% en gang den ble stående, og til 96% i Eidfjord før jeg skulle over Vidda. Mulig noen ladere stopper rundt 80%.

Leifern

Når skal du dra på denne turen? Spent på å høre erfaringene med lading  :)
Jeg planlegger tur Oslo - Haugesund via Haukeli i sommer med nykjøpt 2017 Leaf Nordic 24 kWh

Trekkoppbil

Her kan det bli 8 ladinger:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1285275/
Det kan kreve en del beregninger, da du for hvert hopp må vurdere avstand og toplogi for å avgjøre hvor mye du vil lade for å komme videre. Lader du for høyt opp vil det være tidkrevende og batteriet vil bli varmt, og lader du ikke høyt nok, vil du ikke komme fram eller du risikerer å måtte lusekjøre. F.eks mellom Røldal og Etne er det 77km og et par stigninger. Motsatt retning er nok værst. Leaf Spy Pro er nok viktig her. Det er viktig å tilpasse kjøringa etter ressursene man har.

RunnerM5

Sitat fra: Leifern på torsdag 18. mai 2017, klokken 21:57
Når skal du dra på denne turen? Spent på å høre erfaringene med lading  :)
Jeg planlegger tur Oslo - Haugesund via Haukeli i sommer med nykjøpt 2017 Leaf Nordic 24 kWh

Blir august, årlig tur på fiske i Lærdalselvi.
Kan legge ut her hva jeg endte på.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

RunnerM5

Sitat fra: Dnn . på søndag 14. mai 2017, klokken 22:27
Får du hurtigladet til 90% uansett da på 24kw? Min stopper på 84%

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Faktisk aldri hurtigladet opp til 100% på annet enn tesla så det kan jeg ikke uttale meg om før jeg har forsøkt
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA