Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hadde dere kjøpt BMW i3 igjen eller annen el bil

Startet av Batraxos, mandag 24. juli 2017, klokken 08:13

« forrige - neste »

Batraxos

Jeg har en to år gammel Leaf som er pent kjørt 25.000 km av meg siden den var ny. I vår har jeg fått en slags klonkelyd som høres ut som den kommer fra førersiden av bilen foran. Den høres spesielt ved moderat gasspådrag i lav hastighet f.eks. på en parkeringsplass eller i lave hastigheter. Det virker på meg som det har blitt noe slakk i overføringen fra motor i drivverket, for det kommer ikke noe lyd i dumper, kun ved gasspådrag og også litt ved motorbrems, gjerne når bilen står i B modus. I hastigheter over 40+ høres det ikke, antagelig pga. dekkstøy og vindstøy. Er det noen som vet hva dette kan skyldes?
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

BE

Det er vel ikke noe så enkelt som løse hjulmutrer? (Opplevde nesten tilsvarende for en måned siden)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Batraxos

Nei, det er ikke løse hjulmuttere. For jeg stoppet på en parkeringsplass og strammet mutterne ytterligere på alle hjula selv om ingen var løse, og den samme lyden er der ved gasspådrag.
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

Bjeff

Hei,

Skal ikke si 100% sikkert, men er temmelig sikker på at det er knutene på drivakslingen / stikkakslingen. Har hørt andre har samme lyd. (Har lyd selv)
Nissan sa til meg at det ikke er noe å bry seg om. Produktstandard.

Men det er nok best å levere den inn til Nissan da det kan være noe annet.
Lykkelig eier av Leaf

ladov

Hadde slitte drivknuter på passaten for noen år siden. Den laget klonkelyder på kombinasjonen av lav hastighet, krapp sving og pådrag. Typisk når jeg skulle kjøre inn på en vei når det ble klart.. Kan ikke huske at lyden var der når jeg akselererte rett frem.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hexachordia

Sjekk også shims på drivaksel. Dette er også noe slitt på min Leaf. Kan visstnok lett fikses ved å legge inn nye shims (skiver som forhindrer slakk).
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

nr1rayner

Du skal ikke bare stramme hjulmuttere ekstra pga en lyd.
Spesifisert moment er 112Nm, noe avvik kan man selvsagt ha, men strammer du f.eks. 200Nm flere ganger er faren meget stor for å strippe gjenger og/eller knekke bolt.

Klonking når man får en brå overgang i pådrag eller slipper gassen har jeg vært borte for mange ganger på gamle fossilbiler.
Det skyldes da gjerne slitte foringer i bærebru, slitt bærekule, slitte motor-/girkassefester, slitt innfesting av støtdemper.
Ta hendene på klokken 3 og 9, og 6 og 12 (dette er jo litt vanskelig med hjulene på bakken, så begge hender på kl 12 eller ca 5 og 10 fungerer også). Rikk frem og tilbake, små bevegelser, du skal ikke kjenne vesentlig slakke.

25'km er alt for lite til at noen av disse skal være utslitt ved normal bruk og normale deler, men, det kan være produksjonsfeil eller monteringsfeil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA