Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Go-carter, søndag 23. juli 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

Go-carter

Da ser det ut som Thinken har fått nådestøtet, iallefall er frykten stor etter et juletre av dystre feilmeldinger i dag tidlig.

Budsjettet er lavt, og kravet er plass til barnesete og nok strøm til jobbpendling 33km hver vei. Får stort sett lade på jobb eller gate, sammen med hjemmelading, så rekkevidde er ikke et must.

Hva er "safe"? 3-4 år gammel Leaf, trilling, eller legge på litt mer og få en pent brukt eUp?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HCO

Zoe med "lite" batteri selges nå ut for 175.000,- så lenge lageret rekker. Inkludert PodPoint-installasjon til en verdi av inntil 20.000.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

ReneM

Sitat fra: Go-carter på torsdag 11. mai 2017, klokken 08:29
Da ser det ut som Thinken har fått nådestøtet, iallefall er frykten stor etter et juletre av dystre feilmeldinger i dag tidlig.

Budsjettet er lavt, og kravet er plass til barnesete og nok strøm til jobbpendling 33km hver vei. Får stort sett lade på jobb eller gate, sammen med hjemmelading, så rekkevidde er ikke et must.

Hva er "safe"? 3-4 år gammel Leaf, trilling, eller legge på litt mer og få en pent brukt eUp?

Hadde satset på en e-up. Liten bil men samtidig mer bil en en trilling. Vi kjøpte en brukt e-up for ca 5 mnd tilbake for 131.000kr. Vi har forresten 2 barn på 1 og 2 år og barnesetene passer fint.

Fordel med e-up:
- liten, lett å parkere i gatene
- app for forvarming / kjøling
- city nødbrems som standard sikkerhetsutstyr
- navigasjon og DAB
- eventuelt med soltak
- lave vedlikeholdskostnader
- mest sannsynlighvis høyere restverdi (pga VW logo i fronten)

Ulempen:
- rekkevidde er ikke helt optimalt om vinteren (kanskje 60-80km).
- liten baggasjerom (dog stort nok for ukeshandling eller en barnevogn) 
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Trekkoppbil

Barnesete får man ofte plass til. Det kan være værre med plass til en voksen i forsetet foran barnesete. Så spørsmålet er om man klarer seg med plass til kortbeinte foran.

Nye biler på 30-40kwt kan ha dobbelt så lang rekkevidde som 5 år gamle biler på 15-20 kwt. Så er spørsmålet om man vil ha en ny bil som kanskje taper seg 100 000kr på to år, eller man kan kjøpe en bil til 100 000 som kanskje går i 5 år. Eller om man skal kjøpe en mellomting.

Når det gjelder sikkerhet, så synes jeg sikt er viktig. Breie A-stolper og annen design skaper dårlig sikt i mange el-biler.  Arroundview er et poeng hvis man kjører i gang utenfor barnehager og skoler. Jeg har hørt om trillinger som ikke har A/C: Kommer man inn i Strømsåstunnellen, må man gjerne kjøre til sides og vente noen minutter til varmeapparatet fjerner dugg, som ellers ville bli borte på noen sekunder med A/C.

Jeg fant en artikkel som sier at E-up har 16,8 kwt tilgjengelig. Det høres lite ut, men bilen er oppgitt til å ha lite forbruk også.  I farta klarte jeg ikke å finne data om hvordan batteriet utvikler seg over tid. https://elbil.no/elbil/volkswagen-e-up/
For andre bruktbilmerker kan batterikapasiteten variere mye fra bil til bil. I 100 000-kr klassa kan man både finne biler med vesentlig mer enn 16,8 kwt, og man kan finne biler med dårligere kapasitet.

Ett annet hensyn er om man ønsker 3 eller 6 kwt likeretter.

Go-carter

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 15. mai 2017, klokken 13:26
Barnesete får man ofte plass til. Det kan være værre med plass til en voksen i forsetet foran barnesete. Så spørsmålet er om man klarer seg med plass til kortbeinte foran.

Nye biler på 30-40kwt kan ha dobbelt så lang rekkevidde som 5 år gamle biler på 15-20 kwt. Så er spørsmålet om man vil ha en ny bil som kanskje taper seg 100 000kr på to år, eller man kan kjøpe en bil til 100 000 som kanskje går i 5 år. Eller om man skal kjøpe en mellomting.

Når det gjelder sikkerhet, så synes jeg sikt er viktig. Breie A-stolper og annen design skaper dårlig sikt i mange el-biler.  Arroundview er et poeng hvis man kjører i gang utenfor barnehager og skoler. Jeg har hørt om trillinger som ikke har A/C: Kommer man inn i Strømsåstunnellen, må man gjerne kjøre til sides og vente noen minutter til varmeapparatet fjerner dugg, som ellers ville bli borte på noen sekunder med A/C.

Jeg fant en artikkel som sier at E-up har 16,8 kwt tilgjengelig. Det høres lite ut, men bilen er oppgitt til å ha lite forbruk også.  I farta klarte jeg ikke å finne data om hvordan batteriet utvikler seg over tid. https://elbil.no/elbil/volkswagen-e-up/
For andre bruktbilmerker kan batterikapasiteten variere mye fra bil til bil. I 100 000-kr klassa kan man både finne biler med vesentlig mer enn 16,8 kwt, og man kan finne biler med dårligere kapasitet.

Ett annet hensyn er om man ønsker 3 eller 6 kwt likeretter.

Takk for fyldig svar :) Vi endte opp med en 2015 US-Leaf uten utstyr, men med 6,6kw lader. Da er både jeg og samboer garantert tur/retur jobb på vinterhalvåret uten lading, investeringskost er ikke enorm, og jeg fikk tre års garanti.

Antakeligvis et litt større verditap når nye Leaf kommer til vinteren igjen, men det får gå.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA