Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kostnader ved rødt stikk (400V TN)

Startet av KristofferNaley, søndag 23. juli 2017, klokken 19:55

« forrige - neste »

KristofferNaley

Hei!

har ikke så mye erfaring med EL-bil, men ser at for en student så er ikke en stor Honda CRV SUV økonomisk, så vurderer å ta opp et lån og kjøpe en billig leaf.

har sett noen som er hos en lokal forhandler i Haugesund

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93960272

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95108743

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93488175

- Noen som har erfaring med leaf?
- Hva koster det å lade den?
- Hvordan er rekkevidden?
- Problemer?

Håper noen som er gode på dette kan komme med gode råd :)
1998 Honda CR-V
2011 Nissan Leaf US import
2019 e-Golf

TB

#1
Har ikkje personlig erfaring med Leaf, men det er det mange andre som har.

Generelt ved kjøp av brukt bil:
- Hugs på at ved utløp av garanti og reklamasjon vil det være risiko for "uflaks", dvs. dyre komponenter som sluttar å fungere og ein bil som står. Reklamasjon må rettes til selger, så ikkje alltid like effektivt. Garanti kan rettes mot produsent, dvs står sterke her.
Har du anstrengt økonomi, eller låner stor del av kjøpesummen kan det bli dyrt...  Dvs, å kjøpe av seriøs selger vil nok lønne seg for å ikkje bli lurt.


- Vegavgift er ikkje noko stor utgift.
- Forsikring kan være en større kostnad, spesielt om du har låg bonus og er ung.

- Generelt er driftstoff kostnader for elbiler svært låge, ved at drivstoffet (strøm) koster ca 2 kr pr mil (ca 1kr pr kWh)
- Skal det være praktisk må du ha ein plass å lade bilen. Har du muligheit til å lade den der du parkerer for natta er det svært enkelt. Må du bruke offentlig lader er det litt meir å passe på - og må du bruke hurtiglader (2,5 pr minutt er normal pris her) blir det nok litt styr, men det finnes dei som får til det og...

- Rekkevidde - ca halvparten av det produsenten påstod når bilen var ny er ein god regel.  :)

- Problemer. Sjå opp for importerte biler, her er det mindre garanti og enkelte ting som mulig mangler eller ikkje fungerer.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sylwester

Av de annonsene du har listet opp er de to første førstegenerasjonsbiler, begge utenlandske. De har ikke utstyrsklasse så at det står Tekna og Acenta på de er feil og useriøst.

Den siste ser ut som en norsk (eventuelt europeisk) andregenerasjonsbil. Jeg vil tro dette er et sikrere valg, men her bør du sjekke om den faktisk er norsk og om nybilgarantien det skrives om er fra Nissan.

Prisene kan sikkert prutes litt med tanke på at det snart er generasjonsskifte. Jeg vil tro vi vil se et lite prisras allerede i September når nissan kommer med ny Leaf med større batteri og rekkevidde og mange bruktbiler på markedet rundt nyttår. tyåisk kan du da gjøre et varp på 30kWh-versjonen som har 30% lengre rekkevidde enn 24kWh-utgaven.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 Hei, det du minimum bør sjekke før du bruker mer tid på en bil er at den har 12 kapasitetsbarer på dashens
høyre side. Det indikerer at batteriet har minimum 86 % kapasitet igjen.


sylwester

Og med barer så mener @doldis de 12 korte prikkene på høyre side av barene som indikerer batterinivå.
På bilde ser du at batterinivået er 10/12 (78-84%) og batterikapasiteten er 12/12 (85-100%).


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Leaf er den første elbilen som også er en "ordentlig" bil. Sammenlignet med mye annet i den størrelsen, er det en overraskende bra og romslig bil. Rekkevidden er normalt fra 80-170 avhengig av batteritilstand, temperatur, kjørestil m.m. Oppgitt rekkevidde oppnår man kun hvis man kjører som en neddopet munk.

Sjekk batteriet med Leafspy. Ellers er det lite problemer med disse bilene, men jeg ville absolutt anbefalt gen 2 (høsten 2014->)

Full tank koster ca 20 kroner hvis du lader hjemme og da kommer du som sagt 80-170km.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. mai 2017, klokken 17:20
Leaf er den første elbilen som også er en "ordentlig" bil. Sammenlignet med mye annet i den størrelsen, er det en overraskende bra og romslig bil. Rekkevidden er normalt fra 80-170 avhengig av batteritilstand, temperatur, kjørestil m.m. Oppgitt rekkevidde oppnår man kun hvis man kjører som en neddopet munk.

Sjekk batteriet med Leafspy. Ellers er det lite problemer med disse bilene, men jeg ville absolutt anbefalt gen 2 (høsten 2014->)

Full tank koster ca 20 kroner hvis du lader hjemme og da kommer du som sagt 80-170km.
gen 2 kom vel midten av 2013?
Ellers er brukt Leaf mye elbil for pengene, traust men brukbar.

Leveres og bygges av en bilprodusent som faktisk bryr seg om elbilteknologien og tar levering på alvor, noe som gir tillit og stabiliserer bruktverdien.

Folk flest har vist oppdaget at brukt Leaf er brukbar, ser ut som omsetningstakten går som varmt hvetebrød for tiden
en venn av meg har "mistet" flere Leafer som gikk bare minutter etter første kontakt med selger.

AppleKnocker

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 12. mai 2017, klokken 03:25
gen 2 kom vel midten av 2013?
Ellers er brukt Leaf mye elbil for pengene, traust men brukbar.
Du har helt rett, den kom i 2013 ikke 2014 som jeg skrev.

Jeg solgte min Leaf 2015 nå i 2017, og har aldri hatt så mange interessenter på en bil jeg har lagt ut på finn.no. Bilen tapte seg rundt 30 000 på 2år/60 000km.

OT: Naboen selger en VW diesel og har hatt bilen ute en mnd uten å få én telefon....
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

#8
Her er det alvorlig juks og bedrag!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93960272
Vinnummeret slutter på 0013963. Tipper det er en 2012-model.
Tekna kom i produksjon våren 13, og den kom i salg i Norge sommeren 13. Jeg tipper skinnsetene er ettermontert.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95108743
Vinnummeret slutter på 008311, og jeg kan ikke forstå annet enn at dette er en 2011-modell. Nederst på sida her under ekstra info sies det at det er en produsert september 2011: https://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/JN1FAAZE0U0008311
Den har ikke varme i rattet, og jeg ser heller ikke brytere til setevarmere. Jeg vil anta at dette er en bil i 80 000kr klassa. Bilen er avslått og bildet viser et mørklagt instrumentpanel. Det er et dårlig tegn at kapasitsbarene sjules på bildet, og dersom mange barer mangler, så har ikke bilen noen reel verdi.  Acenta blei prodsat våren 2013 og er kun produsert i England, mens denne bilen er produsert i Japan i 2011. Det som kan trekke opp på denne bilen er at den er bruktimportert, og det kan være mange år igjen med reklamasjonsrett.
Carwings har sim-kort med 5 års abonnement. Jeg har hørt om en 2012-eier som fikk et år ekstra. Men det er tullete å si at en 2011-modell har carwings når man skal selge den.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93488175
Interiørbildene viser at det er generasjon som kom i 2013. Annonsen oppgir ikke reg-nummer eller vin.

- Noen som har erfaring med leaf?
Ja.
- Hva koster det å lade den?
Hjemme koster det rundt 1 kr pr kwt pluss evnt elektrikkerarbeid. Hurtiglading koster mange steder 2,50 kr/min. Er batteriet under halvfullt kan du opptil ca 47kw og det kan koste 3-4 kr kwt.  Er batteriet ganske fullt eller kaldt får du liten effekt, og det blir dyrt. Gamle batterier er også treigere å lade. Ellers varierer prisene rundt omkring.  Ofte bruker man 1,5-2 kwt på mila.
- Hvordan er rekkevidden?
På normal kjøring kommer man gjerne 5-7 km/kwt avhengig av årstid. På motorvei kortere og på søndagstur kan du strekke rekkevidda lengre, om du lærer deg å kjøre økonomisk.
- Problemer?
Batteriene kan være redusert på så gamle biler som du har sett på avhengig av hvordan bilen er holdt. Det er tråder på forumet her om at kapasiteten på 2011- og 2012 blei redusert ved en sw-oppgradering. Disse batteriene blir dårlige av høye temperaturer og er bilen gått i varme strøk så bør du ikke kjøpe om den ikke har fått nytt batteri.
Batterier fra våren 2013 eller seinere har gjerne noen flere kwt som gir 2-4 mil ekstra rekkevidde, og disse batteriene kan ha lengre levetid enn de gamle. Varmeappratet bruker mye effekt på disse 2011- og 2012-modellene og mangler du setevarmer så bruker du mer varmeapparat. Setevarmer kan ettermonteres og du finner det på Ebay eller Aliexpress. 2013-versjonen har mindre strømforbruk.
Jeg har inntrykk av at det er juks og bedrag med de fleste europeiske og "norske" leafene som annonserers som 2013-modeller på Finn, da de er eldre modeller. 2013-modellen blei prodsatt våren 2013 i Europa og kom til Norge sommeren 13. Det var 2012-modeller som Nissan ikke klarte å selge i Sverige, som blei solgt billig i Norge i 2013 hvor prisen var satt ned fra ca 270- til 220 000kr. 2013-modeller fra Japan finner du ikke på norske veier, så dersom første tegn i vin-nummeret er j, så er det en eldre model.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon
Det kan være tryggere å kjøpe usa-modell, da årsmodellen der er koda inn i 10. siffer i vin. Det er fallgruver på usa-modellene også, da enkelte av dem har dårlige batterier.

Gordon Retriever

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 15. mai 2017, klokken 23:03

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93488175
Interiørbildene viser at det er generasjon som kom i 2013.

En av de kjappeste måtene å se forskjell på Originalleaf og den oppgraderte fra sommeren 2013 er det større bagasjerommet i den nyeste utgaven.

I linken for den ekte Acentaen over er bagasjeromsbildet på plass i annonsen.  De to andre annonsene der tidlige modeller blir annonsert som "Tekna" og "Acenta" mangler bilde av bagasjerom.
Helt overbevist om at dette er en tilfeldighet er jeg ikke.

Trekkoppbil

Man ser det også på knappene her som er av gammel type:

Her ser man dessuten at sistnevnte mangler bryter til rattvarme og setevarmer.
2013-generasjonen kjennetegnes derimot med flere brytere og spesielt brytere til ladeluka:


sylwester

Til neste kvartal blir det vanskeolig å frostå denne tråden om det er første eller andregenerasjonsmodelen som omtales som "gammel type" og noen vil sikkert hevdet at de første 3. generasjonsbilene levert i 2018 er 2017-modeller siden de er produsert i 3. kvartal 2017 og ikke 1. kvartal 2018.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA