Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe

Startet av cibietici, søndag 23. juli 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

cibietici

Hei, jeg er ikke ekspert ,jeg brukt elbil bare to år. batteri til min buddy er desverre helt tømt. Når jeg setter på lader Zirvan piper og blinker en rød lys. Hva jeg forstått ved å lese andre innleger er at jeg skulle lade lang tid med lavspenning og Ampere . Men hvordan gjøre det er ikke klar for meg. Takk for hjelpen!

Rav4_EV

Sett på noen 12 volt batteriladere på hvert enkelt batteripar og lad opp like mye på hver. Når batteripakken er ladet litt opp kan du koble inn Zivanladeren som lader hele pakken full.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cibietici

Takk! jeg kjøpt på biltema en vanlig 12 volt 15 A batterilader med booster. Jeg skal begynner med å lade sakte 12 V 6A . Det blir langt prosess fra hva jeg har forstått. Jeg skal oppdatere resultater.

Rav4_EV

Kan være greit å koble fra batteripakka slik at ikke DC/DC konverter som lader det lille 12volt batteriet "bruker opp" det du "fyller" inne på hovedbatteriet. Bare fjern en kabel mellom batteriparene under setet. Gnistrer litt når du kopler på igjen, men ingen fare. Bruk hansker. Og selvfølgelig ingen verktøy eller kabler mot gods. Da blir det Mc Gyver sveiseapparat. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cibietici

hei takk for svarer! jeg begynte å lade en etter hverandre, alle 6 batterier (Odyssey batterier), koblet fra hverandre. De var ikke tømt på like nivå, noen er helt flat: 0.3 volt osv. Det lønne seg å set i parallet en vannlig batteri om det er for lav strøm nivå, om batterilader finner ikke motstand strøm for å lade, gir feil signal at batteri er ikke koblet. Det tar lang tid men det virker bra, ihvertfall med de 4 batteri som er foran, de to bak sliter jeg litt mer med, er det på grunn at disse to er koblet direkte til Zirvan? og som du sier er bedre å koble fra(kabel under seter?). Jeg har satt på lading i går kveld igjen de to batterier bak, om det skjer ikke så mye, da skal jeg begynne å demontere seter. Jeg skal oppdatere i morgen!

cibietici

Prosessen er ferdig jeg har ladet alle batterier til omtrent 12 volt inkludert den lille batteri under Zivan. koblet tilbake Zivan og nå lader og viser at 100% på dashboard. Jeg provde å kjøre Buddy men mister kraft nester med en gang. jeg klarer å kjøre noen meter og det skjer ikke noe mer ved å gi gass. Alle sikringer ser godt ut. Trenger bilen en reset via cc car controller? noe idéer?

RoadRunner

Hvis det er batteri-celler som har blitt tappet ned til 0,3V er det stor sannsynlighet for at de kan være ødelagt. Som du har funnet ut, så er det 6 stk i serie * 2 batteri-celler i parallell.

For å bekrefte det, så kan du jo lade slik du har beskrevet. Etter at du har kjørt litt, mål spenningen på de ulike batteri-cellene. Hvis voltmetret viser lav spenning (f.eks under 11 volt) er en (eller mest sannsynlig begge) av cellene som står i parallell defekte.
Den beste spennings-avlesningen får du under belastning (kjøring) - men dette er ofte litt tricky å få til. Ha med en kompis for å lese av voltmetret :-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

cibietici

Hei , takk for svar, det kanskje stemmer som du sier, jeg fikk oppladet til 72,3V i totalt (målet bak på inngang  av zivan). Da hadde jeg nullstill carcontroller men etterhvert merket at kraft var ikke nok som før. Zivan begynte å pipe igjen, ved å koble i lading. jeg skal starte prosessen igjen for å se om det er noe feil med batteri eller carcontroller. jeg skal oppdatere!  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA