Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tar ikke lading, besynderlig foranledning

Startet av oland, søndag 23. juli 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: Kriss på fredag 26. mai 2017, klokken 13:55
Når Ampera-e nå blir solgt på finn til rundt 400 tusen, viser det vel at Opel Norge bommet grovt på prissettingen. De undervurderte markedet og fikk samtidig GM med på å levere til en pris som rett og slett er for lav. Det ser vi nå som GM har mistet lysten til å levere.

Prisen er for lav akkurat nå når de desperate etternølerne er på biljakt. Hadde startprisen ligget på kr 400 000 hadde neppe ventelistene vært så lange.
"I like soul with a capital S"

Como

Sitat fra: oland på fredag 26. mai 2017, klokken 10:02
416.000
https://www.finn.no/97070780
Sitat fra: bno på fredag 26. mai 2017, klokken 11:03
Tror den blir solgt raskt for den prisen.
Det tror jeg også. Dette er samme pris som tidligere solgte biler.  400 000 + 16 000 for vinterhjul.

knut.aulie

Spørsmålet er hvor tipper kurven?

Jeg holder en knapp på rundt 420 ish nærmer den seg 450 blir det uansett for mye. Det koster nå 597 tusen for en ny S 75 og de skal kanskje enda lengre ned.

ReneM

Sitat fra: knut.aulie på fredag 26. mai 2017, klokken 23:36
Spørsmålet er hvor tipper kurven?

Jeg holder en knapp på rundt 420 ish nærmer den seg 450 blir det uansett for mye. Det koster nå 597 tusen for en ny S 75 og de skal kanskje enda lengre ned.

Alt over listepris er uansett risky business for kjøper.

Når markedet blir fylt med bruktbiler og flere biler med lengre rekkevidde kommer er alt over listepris ekstra tap for selger.

Setter jeg det i en tradisjonelt regnestykke taper bilen 30% ila første år.

350.000 betyr et tap på ca 100". Betaler du 420" kan tapet fort blir 170". Altså 14" i avskrivning PER MÅNED.

Man må blir steingale å betale så mye. For 420" er en tesla i rekkevidden, med garanti og alt, kan ikke ser for meg at den taper opp mot 170" ila et år. Da kjører man også en del større enn ampera E.

Ellers tar jeg det helt feil?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

AmocoCadiz

Sitat fra: ReneM på søndag 28. mai 2017, klokken 00:23

Ellers tar jeg det helt feil?
Nei det stemmer.
Kjøpere som betaler så mye for AE nå på Finn må ta meget stor avskrivning og tap, og har tydeligvis feilberegnet elbilgodene en god del.
Det er ikke moms på elbil neste år.

Og neste år begynner markedet flomme over av virkelige gode elbilalternativer,
da får AE virkelig tøff konkuranse og vi vil IKKE se noen TeslaS tilstander for Opelen i bruktmarkedet.

knut.aulie

Helt likt for de som kjøpte ny Tesla S75 nå nylig, der er nypris satt ned 90 tusen og nå snart kommer Model 3 med 74 kWh batteri og setter enda mer press på bruktprisen.

Jeg regner ALLE penger brukt på bil som tapt i utgangspunktet. Det en får for en bruktbil går jo bare rett inn i neste tapsprosjekt.

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. mai 2017, klokken 09:18
Helt likt for de som kjøpte ny Tesla S75 nå nylig, der er nypris satt ned 90 tusen og nå snart kommer Model 3 med 74 kWh batteri og setter enda mer press på bruktprisen.

Jeg regner ALLE penger brukt på bil som tapt i utgangspunktet. Det en får for en bruktbil går jo bare rett inn i neste tapsprosjekt.

Jepp. Derfor har alle mine biler fram til nå vært bruktbiler. Har også kjørt samtlige til de har passert 10 år. Soul er min første nybil, med plan om å brukes i minst 6 år.
"I like soul with a capital S"

Oddaa

Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. mai 2017, klokken 09:18
Jeg regner ALLE penger brukt på bil som tapt i utgangspunktet. Det en får for en bruktbil går jo bare rett inn i neste tapsprosjekt.
Riktig, dette er ingen risiko, snarere svært forutsigbart. Og om en betaler overpris så vet en at en taper enda mer penger...




Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

rolandvg99

@Oddaa
Likevel er det forbausende mange som ikke tar med innkjøpskost og verditap i sine bilregnskap. Har man en nedbetalt bil skal reparasjonsutgiftene stort sett utgjøre mer enn 15% av innkjøpspris på nybil, årlig, før det lønner seg å gi slipp på den gamle. Unntaket er dersom en går fra en bil uten incentiver til en med. F.eks fra fossil til el.
"I like soul with a capital S"

trykkertor

Nå tar det litt av her.
For det første. 30% ned første år er tull. Vi har sett Leafer, Souler, ModelSer holde seg godt i pris, og knapt ikke gå 10% første året engang.
Så begynne å regne inn tap ditt og datt og spille på fornuft.
Vel all fornuft sier eie bil er ufornuftig, økonomisk sett.
Hva pokker skal jeg med en motorsykkel til 100.000,-
Hva skal folk med nyeste iPhone?

Det må da være lov å leve litt, ha det gøy, leke med det nyeste, uten at fornuft og regnskap skal presses inn i alle livssituasjoner. Hvor fornuftig var det å få barn sett opp mot kostnaden av kondomer eller kastrering?
Hvor fornuftig var det å bruke x-tusen på ferien, når vi kunne vært hjemme og lånt bøker på biblioteket.

For dem som har råd til å kjøpe en A-e på finn til godt over nypris. Nyt den, kos deg, det er en opplevelse og tape penger gjør vi uansett. Noen mer enn andre.

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på søndag 28. mai 2017, klokken 12:12
For dem som har råd til å kjøpe en A-e på finn til godt over nypris. Nyt den, kos deg, det er en opplevelse og tape penger gjør vi uansett. Noen mer enn andre.
Helt enig i dette, men ser det altså ikke som en risiko. Personlig kjøper jeg kun nye biler og har tapt svært mye penger opp gjennom tidene på det;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

rolandvg99

Har ingen problem med at folk bruker penger på hva de vil, men det handler om å kalle en spade for en spade. Det er ikke "lønnsomt" å bytte bil hvert 2.-3. år, en bil er ikke en "investering" med mindre den er sjelden og etterspurt, eller som de første Tesla'ene handlet inn til dollarkurs < 6 kr. Å bytte fra f.eks. en Leaf til en overpriset Ampera-E handler om å bytte for å få en annen opplevelse/bruksverdi. :)
"I like soul with a capital S"

Stikkkontakt

Jeg kjøpte en brukt e-Golf for 208.000 kr for 2,5 år siden. Tror jeg kommer greit ut av det med verditapet på den.
Min forrige bil, en VW Sharan tapte seg 38% på knappe 5 år. Men her er det mer snakk om smarte kjøp enn gode salg. Sharanen ble kjøpt i Danmark for mer enn 100000 kroner under norsk listepris.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

ReneM

Jeg mener absolutt at folk må kjøpe det de vil kjøpe. Og at det er personer som betaler såpass mye viser frem hvor ettertraktet bilen er.

Poenget var kun at disse 70.000 kr over listepris er et solid verditap. Og at man mest sansynlighvis kan finne bedre alternativer. Men for al del, jeg mener absolutt at det er lov å betale så mye ;)

Verditap på 30% er kanskje litt høyt, men 10% er også altfor optimistisk. Dette er ren spekulasjon. Så lenge det ikke finnes alternativer og tilgang er lav så kan du sikkert selge til listepris en god stund fram i tid. Men når alternativer kommer kan det fort slå ut motsatt retning. (Vår e-golf hadde en listepris på 330". Kjøpte den for 255" når den var 8 mnd gammel. Det viser hvor veien kan går).
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

rolandvg99

Det å ta et umiddelbart tap på kr 70 000 på en bil til den prisen det er snakk om her er for meg helt kokkelimonke. Om en sparer inn kr 250 pr dag i utgifter kan det forsvares, men det innebærer da at noen er villig til å betale veil nybilpris etter et år for en bruktbil.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA