Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blinklys

Startet av Kim Kim, søndag 23. juli 2017, klokken 00:18

« forrige - neste »

Kim Kim

Etter Elon Musk sine uttalelser om større revisjoner  hver sjette til tolvte måned så blir det jo litt viktig å time sitt kjøp så man ikke går i en AP1-AP2 felle.

Siden jeg er på trappene til en X lurer jeg på om det kanskje nå er riktig å ha litt is i magen fremover


1. Det er snart et år siden AP2 ble lansert, så større sjanse for at det blir lansert ny teknologi eller annen større oppgradering av interiør
2. Nye 2170 batterier, (høyere ladehastighet, vekt?)
3. Støydemping, går det rykter om kommer forbedringer på i august/september
4. Nye låsekasser og andre forbedringer på FWD skal komme
5. Andre ting?


Valgene mine er jo som følger:

1. Kjøpe en på Finn.no, men synes de er overpriset i forhold til fordelene med å kjøpe ny
2. Kjøpe en inventory som er 90% lik min konfigurasjon
3. Bestille ny sensommeren for levering rundt jul ( større sjans for å ikke få med siste større revisjon)
4. Bestille i høst for mars levering, (føles veldig lenge)
5. Håpe på en knallgod slutten av året tilbud som man kan få i romjulen

Sitter jo i en Model S AP2 så lenge så lider jo ingen nød :)


Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

petersv

Det kommer nok et par endringer etter sommeren når de gjør re-tooling. Sikkert nye batterier også når Model 3 og gigantfabrikken er oppe å kjører. Osv. osv. ;)

Espen Hugaas Andersen

Jeg forventer egentlig få endringer på Model S/X i nær fremtid. Fokuset nå er Model 3, Model 3 og Model 3.

Noen mindre endringer kan man riktignok forvente. Jeg tror at det som endres vil hovedsaklig gå på kostnader og kvalitet. Altså punkt 3 og 4 er ganske mulige, mens 1 og 2 er ikke veldig sannsynlige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cstromme

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. mai 2017, klokken 08:53
Noen mindre endringer kan man riktignok forvente. Jeg tror at det som endres vil hovedsaklig gå på kostnader og kvalitet. Altså punkt 3 og 4 er ganske mulige, mens 1 og 2 er ikke veldig sannsynlige.

2. har jo vi fått bekreftet med Elon. 1. vil jeg tror skjer innen det neste året etter at de dro inn Volvo sin sjef for interior engineering i desember i fjor.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Espen Hugaas Andersen

2 skjer neppe i år. Gigafactory må kjøres opp, og da er produksjonen først og fremst tiltenkt Model 3. Tesla har også kontrakter med Panasonic om å kjøpe store mengder 18650-celler, som ikke er ferdige ennå.

Jeg forventer at man ikke ser større endringer før høsten 2018. Men så klart kan jeg ta feil. Vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#5
Noen mindre endringer som jeg tror er sannsynlige i de neste 12 månedene:

- Kjemiendring på 18650-cellene. 5-10% økt kapasitet på alle batteripakkene, muligens økt levetid og raskere lading. (Dette blir kanskje rullet ut gradvis.)
- Endring på 90 kWh pakken, der man går fra 16 moduler med 444 celler til 14 moduler med 512 celler (samme moduler som 100 kWh pakken). Altså ~0,8% økning i kapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HKS

Regner med at det også kommer en ny revisjon av AP etter at neste "Drive PX" er tilgjengelig.
Produktet fra Nvidia har kodenavn "Xavier" og vil være tilgjengelig for bilprodusenter fra Q4 2017.

Siste halvdel av 2018 tror jeg nok er et bra estimat for en større endring.
Tesla Model S 90D

keepitsimple

Tesla kjørte jo på mobileye i 4 år. Tror ikke de bytter hardware i det første.

Eg har mye større tro på nyere batterier (om det gir noe for slutkunde er annen sak da).
Tesla Model S 60D - 2016

turfsurf

Mobileeye i 4 år? Prøv 2 år og noen måneder du. Men jeg tror heller ikke AP hardware er det som byttes først. Interiøroppgraderinger, ny MCU og først og fremst overgang til 2170 battericeller når kapasiteten er på plass.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kim Kim

#9
Siste halvdel 2018 rimer ikke så godt med Elon Musk sitt utspill med "Major revisions every 6-12 months". Men kan jo være Teslamåneder :)

Det jeg tenker kan komme av ny AP hard ware er to ekstra kameraer på C stolpen som ble observert på en model 3 prototype

https://electrek.co/2017/04/05/tesla-model-3-prototype-autopilot-sensor/
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

KrW

#10
Tror det er "major revisions every 12-18 months" han har sagt og ikke 6-12. 
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Espen Hugaas Andersen

Det er vel ingen vits i å oppgradere autopilot hardware før de i hvert fall har tatt i bruk all hardwaren i bilene i dag.

Hittil bruker de vel 2-3 kameraer. Resten er til pynt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HKS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. mai 2017, klokken 21:36
Det er vel ingen vits i å oppgradere autopilot hardware før de i hvert fall har tatt i bruk all hardwaren i bilene i dag.

Hittil bruker de vel 2-3 kameraer. Resten er til pynt.
Spørs hvor viktig full autonomi er for dem. Snakket med flere i industrien og i Nvidia under GTC, og har enda til gode å finne noen som tror at Drive PX2 vil kunne bli sertifisert for level 5.
Tesla Model S 90D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HKS på lørdag 13. mai 2017, klokken 06:32Spørs hvor viktig full autonomi er for dem. Snakket med flere i industrien og i Nvidia under GTC, og har enda til gode å finne noen som tror at Drive PX2 vil kunne bli sertifisert for level 5.
Det kan hende de bytter ut datamaskinen etter hvert, når de har kommet så langt de kan med PX2. Denne datamaskinen skal også være mulig å bytte ut på dagens biler, ved behov. Men det er lenge til de makser ut PX2. Det blir ikke i år, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA