Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blinklys

Startet av Kim Kim, lørdag 22. juli 2017, klokken 23:48

« forrige - neste »

Kim Kim

Jeg hadde en X i bestilling, men kansellerte da jeg fikk en god pris på Model S med AP2 rundt jul.
Nå er familieforøkelsen et faktum, så atter igjen vurderer jeg å bytte. ( 2 barn)

Jeg har vært ganske sikkert på en del valg ift Model X men nå er jeg mer usikker igjen, så hadde satt stor pris på litt innspill nå som flere av dere begynner å få noen kilometer under beltet.

1. Lastekapasitet i 6 seter X mot lastekapasitet i Model S? For meg ser dette ganske så likt ut med det blotte øyet.
Har alltid ønsket 6 seter, men tror det er av estetiske grunner. 5 Seter er kanskje veien å gå om 6 seter lastekapasiteten er lik med S. Mindre grunn til å bytte i såfall. Har begynt å lene mot at de praktiske fordelene med 5 seter overgår design, og muligheten til å frakte 6 personer og  1-2 ganger i året :)

2. Hvor praktisk er den egentlig som familiebil i forhold til S?

3. Hengerfeste er kjekt, men ikke noe jeg ser så stor nytte av. Har ikke benyttet/hatt behov siste to år.

4. Er det noen med X som vurderer å gå tilbake til S?

5. Hadde du byttet fra S til X ( med to barn)om du hadde muligheten i dag med den erfaringen du har fra begge biler?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Nasatech

Har 4 barn så var "no brainer" med 6-seter for meg. Før hadde vi to elbiler, mens nå klarer vi oss med 1 6-seter.

Så til spørsmålene:
1. Model S har helt genialt med lasteplass. Jeg hadde ikke D så kunne ha en stor bag++ foran i bilen. Men har ikke hatt problemer med Model X og ting jeg har hatt med. Har kjørt med skap, parkett, IKEA stasj, sykler osv. I 6-seteren får man i tillegg plassen mellom setene.

2. Veldig praktisk! Folk er skeptiske til dørene, men eneste ulempen jeg ser er at man ikke kan ha skistativ. Det er lett inn og utstigning. 6-seteren har jo 2 seter på andre rad som er som fører og passasjer foran. De kan vinkles og styres og man har koppeholder og ladere. Barna elsker å sitte der og de voksne som har sittet der har ikke annet enn lovord. Når det gjelder dørene så har jeg vært borti noe med de tradisjonelle framdørene, men aldri med FWD og det har aldri vært et problem at de er FWD.

3. Jeg bruker mye henger. Skal vi på fjellet med ski eller sykler og vi er 6 i bilen så er det et must. Enten til henger eller til skistativ. Ville nok valgt dette. Om du ikke bruker det selv så ihvertfall for annenhåndsverdien.

4. Nei

5. Ja :)

Sjekk forresten antall seter og registrering på: http://teslastats.no

Kilroy

Enig med alt Nasatech skriver. Jeg ville ikke gått tilbake til Model S, har 2 barn og ut og inn av bil er milevis forskjell mellom de 2, S er lav og knotete å drive med barnesete, sette på belte osv. X-en er høy og luftig og mer plass. Har også 6 seter og digger det at det er 2 +2 seter baki. Vi kjører endel med andre barn og det er veldig sosialt med 2 + 2, barne digger det og våre gutter krangler ikke lengre som før siden de ikke sitter helt inni hverandre :)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Kim Kim

Takk for svar

Hengerfeste er selvsagt med på listen, men nevnte det siden det ikke er av den støste betydelse for eget bruk.
6400 kroner for å ikke eksludere 99% av kjøpere når den skal selges er vel en no brainer :)
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model 3 - Reservert

eb

@Kim Kim: Gratulerer med familieforøkelse :)

Det er åpnet for ettermontering av hengerfeste nå, så dette trenger ikke lenger være noen deal-breaker for deg om du skulle finne en inventory som ellers er perfekt.

Ellers har jeg hatt stor suksess med å bruke sugekoppstativ på taket for å frakte ski til/fra fjellet stort sett hver helg gjennom hele vintersesongen. Du får bare brukt én FWD, men har selv tre barn i baksetet, og det har aldri vært noe problem å få dem ut gjennom den ene døren. Når dere nå skal tilbake til minste barnesetet, kommer du til å oppleve FWD som en stor velsignelse. Model S føles trang og knotete til sammenligning.

De to største mine er 6 og 4 år, og jeg tror nok de er de i familien som er aller mest fornøyd med bilen :) (etterfulgt av min samboer). Stemningen har i hvert fall aldri vært bedre på langturer uansett hvilken bil vi har kjørt før. De sitter høyt, har god sikt ut til siden og framover, og kupeen føles romslig. Kranglingen i baksetet har opphørt etter overgang fra S til X.  :)

turfsurf

Med 2 barn (og ikke planer om flere) ville jeg valgt 5 seter uten tvil. Vi er 5, og med seks seter får alle litt albuerom. Vi kjører flere 8-10 timers turer i året, pluss mange 3-4 timers turer, så for oss er sittekomfort viktig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Med to barn trenger du ikke Model X, men hvis du trenger en unnskyldning for å bytte, kjør på! Sånn objektivt har X litt mer feil pga kompleks konstruksjon og nyere modell, samt et høyere forbruk. Fordelene er du kjent med, plass osv. Barnevogntida er ugunstig med X hvis man har fler enn 5 seter (alt for lite bagasjerom med tre seterader), så da er det enda mindre forskjell på S og X.

Kim Kim

Sitat fra: petersv på onsdag 10. mai 2017, klokken 11:42
Med to barn trenger du ikke Model X, men hvis du trenger en unnskyldning for å bytte, kjør på!
Ha ha, du skulle bare visst hvor rett du hadde i dette. Man sitter jo og leter etter unnskyldninger for å overbevise (lure) seg selv til å kjøpe ny bil selv om den man har fungerer mer enn godt nok :)

Men ja, er barnevogntid i hvertfall 2-3 år til så 6 seter er kanskje ikke det beste valget. Blir det tre barn er det 4-5 år til og tviler på at jeg har bilen over 5 år uansett.

Jeg flytter til Sverige i løpet av året og da får man ha med en bil toll, mva og avgiftsfritt med på flyttelasset om man har eid den i 6 måneder. Siden den koster 500 000 mer i Sverige med min konfigurasjon er det god butikk.
Derfor jeg vurderer å bytte til X siden jeg da mest sannsynlig kommer til å beholde den en stund lenger.

Model 3 - Reservert

Øyvind.h

Med to unger ville jeg gått for 5-seter. Enorm bagasjeplass!
Skal du ha to barneseter på rad 2 er det gull å ha hele bagasjerommet reservert for bagasje, i tillegg til at det er mulig for voksen å sitte på rad to mellom barna ved behov.

Jeg har to små og to store. Vi gikk for 7-seteren og den er perfekt for oss. På langtur kan kona hoppe bak på rad 2 om ungene må ha assistanse.
16-åringen elsket rad 3 i påsken. Digget å ha en rad for seg selv.

Når det gjelder bagasje - med 5-seteren har du en vegg mot bagasjen. Det er uhyre viktig. Bak rad 3 er det overraskende stor plass pga veldig stort rom under gulvet. Tror faktisk det er mulig å ha 7 pers pluss barnevogn bakerst i denne bilen, i tillegg til stor frunk som størrelsesmessig plasserer seg mellom rwd og 4wd Model S frunk.

For øvrig - fwd og barneseter er en nydelig match. Model X er en langt bedre bil for småbarnsforeldre enn Model S.
Model S er dog bedre å kjøre, har lavere forbruk, bedre ytelser og er vel kanskje hakket mer vellykket designmessig. X støyer også mer og har flere barnesykdommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kim Kim

Jeg tror dere har overbevist meg til å velge bort 6 seter og gå for 5 seter.

Takk :)
Model 3 - Reservert

nie

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:30

Jeg har to barn og bestemte meg for 5-seters.
Dette da 5-seter har det antall seter som jeg trenger, seteryggen på baksetene kan justeres samt at bagasjen på langtur er bedre sikret enn hva den er på 6-seters. Det er viktig for oss da vi ofte er på langtur og da er det kun oss fire i familien. I tillegg har femmeren et enormt bagasjerom.

petersv

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:30

for å gjøre valget enda vnaskeligere for deg, du kan jo alternativt gå for 7-seteren og kun bruke 1. og 2. rad fram til barnevogna/ene er ute av bildet. Da får du gleden av å bli bussjåfør for hele nabolaget i alle sammenhenger når barna begynner på fritidsaktiviteter.

Kim Kim

Er det forresten trangere i baksetet mtp benplass for 5 seteren enn 6 seteren?
Nå sitter jo kjæresten bak med et barn.

Har nemlig aldri sett en 5 seter :)
Model 3 - Reservert

Nasatech

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 17. mai 2017, klokken 21:17
Er det forresten trangere i baksetet mtp benplass for 5 seteren enn 6 seteren?
Nå sitter jo kjæresten bak med et barn.

Har nemlig aldri sett en 5 seter :)

Samme har jeg tenkt. Har 6-seter selv og er veldig fornøyd med seterad nr. 2.

morpheos

Vurderer sterkt bytte til X (6-seter) - men er litt skeptisk til dette med å legge ned tredje seterad og bruke som bagasjerom. Følger det med noe bagasjenetting, fiksfakserier eller lignende? Hvis ikke betyr jo det i praksis at du får bagasjerommets innhold i bakhodet ved bråbrems, og det ser jeg ikke på som noe utstrakt pluss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA