Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe ladekabel og trenger tips

Startet av Jankoic, lørdag 22. juli 2017, klokken 14:41

« forrige - neste »

Jankoic

Hei
Etter å ha kjørt peugeot ion  i snart et år, er jeg blitt "frelst" på El-bil. Jeg lot meg overtale til å kjøpe nybil bil i dag. Jeg har bestilt en ny 2018 modell Mercedes B180 Eldrive modell Electric Eiditon med levering rundt midten av juni. Det var en kampanje på denne så prisen ble meget bra synes jeg.
Er det fler her inn som har denne 180.
Jeg ser frem til å få ny bilen, men jeg har en del jeg vil spørre om. Er det noen som har en link til hvilke hurtigladere en skal velg - ser for meg en pris på mellom 4-6000- tips. Jeg har 16 amp kurs i garasjen. Er det ellers noen som har erfaring med denne bilen og som har tips eller info å komme med som kan være nyttig å vite om.

Lars C. Krogenæs

#1
Hei

Gratulerer med oppgradering av elbil.

Du er nok på utkikk etter en ladestasjon (mode3 lader) og ikke en hurtiglader.....

Bilen kan lades med:

Énfase 230v IT-nett:, 16A, 3,6kW = lading over natten
Trefase 400v TN nett: 16A, 11kW,= lading på under 3 timer

Spørsmålet er da om du har 400v hjemme? Det kan du finne ut ved å se på sikringsskapet ditt. Har du en hovedsikring med 4 moduler? Du kan se forskjell på disse i forhold til 230v på bildet under:


Har du ikke 400v er 16amp det raskeste du kan lade med.

Da må du imidlertid få innstallert ny sikring, ny kabel ut i garasjen, og så ladestasjon der.

Dette kommer på 14.000,- ferdig innstalert med saltoboks fra Norgeseliten.

Du kan evt. kjøpe og strekke kabel selv, kjøpe en ladestasjon fra elbilhjelpen/ladespesialisten/No-Fuel og betale timespris for tilkopling hos elektrikkeren. Da vil du komme billigere ut av det.

Skal du først strekke ny kabel anbefaler jeg 3-fas og så tykk kabel som mulig, slik at du kan bli med på moroa videre :-)

Lars



Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jankoic

Takk for nyttig svar Lars.
Jeg har en helt ny strukket kurs fra 16 amp ut i garasjen. Så hvis jeg har forstått deg rett kan jeg kjøpe meg en ladestasjon og få den montert i garasjen. Naboen er elektrikker så vi kan bli ening om en montasje.
Kan jeg velg f.eks denne ladestasjon 3,6 kW ladestasjon 4m spiral kabel T2 - eller er det bedre alternativ ?

Espen Hugaas Andersen

Er det noe annet på denne kursen?

Nyetablerte ladepunkter skal ha en egen dedikert kurs, og klasse B jordfeilvern. Om det ikke er noe annet på kursen, så kan du kjøpe en ladestasjon med klasse B jordfeilvern innebygget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PaulusA

Gratulerer med nybil!
Husk at den heter B250e. Jeg ble først litt forvirret, men det er kun en modell og den har 180 hk
Den pakka du har bestilt er meget gunstig priset
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jankoic

#5
Takk,- jeg var også forvirret her. Men nå er det oppklart... :)det med B250E.


Når det gjelder kursen i garasjen er det ikke noe annet på den kursen, kun for ledning av elbil.

Lars C. Krogenæs

Men skal du ha 16 amp ladestasjon, må du ha 4mm på kabelen mellom sikringsskap og ladestasjon.....

Jeg ville bedt naboen over på en visitt....

Forøvrig har ladestasjonene til nofuel.no (Keba) jordfeilvern type B innebygget, mens det er "tilleggsmodul" på ladestasjonen til ladespesialisten.no (Viridian). Ratio sine ladestasjoner til elbilhjelpen.no har ikke mulighet for dette og du må da få det i sikringsskapet, eller evt. i egen boks før ladestasjonen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:15Men skal du ha 16 amp ladestasjon, må du ha 4mm på kabelen mellom sikringsskap og ladestasjon.....
Det må du vel ikke. 2,5 mm kan være nok. Elektriker må vurdere dette (trolig *har* vurdert dette.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 10. mai 2017, klokken 10:31
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:15Men skal du ha 16 amp ladestasjon, må du ha 4mm på kabelen mellom sikringsskap og ladestasjon.....
Det må du vel ikke. 2,5 mm kan være nok. Elektriker må vurdere dette (trolig *har* vurdert dette.)

Ja, det kommer an på forlegning. Men generelt vil jeg anbefale 4mm2 og 20A sikring til en 16A ladestasjon. Prisforskjellen er mikroskopisk, om det allikevel skal trekkes ny kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jankoic

#9
Ser detter kommer en del tips inn her. Den kursen jeg har er 16amp med 2,5 mm ledning fra sikringsskapet og ut.
MEN i dag fikk jeg låne en demo bil hos forhandleren som jeg kunne ha til over helga. Bilen var meget bra. MEN, igjen jeg er meget skuffet over lengden på ledningen til laderen som var med bilen. Det er jo bare en liten stump av ledning og den spiral ledning er jo også så kort at det nesten ikke er brukbart til noen ting. Det fører til påstand både på støpselet i veggen og på ladekontakten i bilen. På Ion er det mye mye bedre med lengden på ledningen på ladeenheten. Er det mulig å få lenger ledning, evntber det mulig å bruke forlenger ledning av 2,5 mm? Jeg er faktis så skeptisk til det som fulgte bilen at jeg vurdere å skrin legget kjøpet.
Men hvis det er mulig å kan fikse dette uten for store kostnader så ville det jo vært fint.. >:(

PaulusA

Det beste er å bruke en ladestasjon uansett bil.
Alternativt kjøpe en annen ladekladd, sjekk bl.a. Elbilhjelpen og nofuel

Ved den kabelen du har og stikk-kontakt bør du ikke lade med mer enn 8-10A uansett bil
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jankoic

Jeg googler å ser og leser. I dag hadde jeg laddet over natten 11 timer - den viste da 15 mil i følge rekkevidde måleren, så jeg ladder nå uten forlenge kabel. - Håper det blir bedre. Jeg har satt opp laddestyrken opp til 13 amp - det samme som jeg bruker på ion.
Jeg har sett litt på denne
Ratio Evcharge 3,7KW 16A/1Fase 5190,- fra Elbilgrossisten, noen som harverfaring med denne?

PaulusA

Ratio sine produkter er gode

Men, du må ha jordfeilbryter type B før denne ladestasjonen.
I tillegg maks 10A på din kabel

Kjøp heller denne, da den er det lovlig å koble til med kabel, har innebygget jordfeilveen og du kan utvide med kraftigere lading etterhvert. Vil dekke behovet i mange år.
Jeg bruker selv denne i garasjen
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-2-stasjon-5m?tm=ladestasjoner

Husk maks 10A for kontinuerlig bruk, men for et par timer av gangen tåles det nok 16A
Du kan også stille inn bilen på 13A og lader på 16A, da vil bilen begrense det
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jankoic

Dens er meget bra ut. Litt dyr, men slipper jo og plage naboen. Du sier at jeg kun må ladde med 10amp over lengere tid. Nå har jeg satt bilen på 13amp. Om jeg ønsker det kan jeg sette ladderen på 10amp og den vil ladde med 10amp? Og så et spørsmål til slutt, jeg har jo vanlig kontakt nå kan jeg bruke denne overgangen til denne ladderen. Adaptorkabel 16A Cee hunn til Shuko hann.
Takk for all hjelpe og alle råd og tips jeg har fått, da blir det vel og opprett holde bestillingen☺️☺️

Jankoic

Det er mer forvirring ute å går her. Jeg var ute i bilen nå. Den viste at hovedbatteriet var fullt oppladet, (viste med fire grønne lys på laddekladden og på flow menyen i bilen) men rekkevidde indikatoren viste 130km og det gjorde også aksjonsradius måleren, forstår ikke helt dette. Er det at hovedbatteriet ikke er fult oppladet, eller hva er det som skjer. På min Ion har dette aldri vært noe problem, den er brukt på samme kursen uten at det har vært noe tull.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA