Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av elbil med minimum 11 mil rekkevidde på vinter

Startet av knut3448, fredag 21. juli 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

knut3448

Jeg har bestilt en slik og har sjekket google+youtube og finner overraskende lite om S75. Alt av tester og omtaler er stort sett S75D eller S60 med og uten D. Så da lager jeg en tråd og med spørsmål til dere som allerede eier bilen

Iflg www.evtripplanner.com skal S75 med 19" sommerhjul greie en tur fra Oslo til Nordfjord, over Golsfjellet og Fjærland på 139Wh/km. Dette skal den greie med +10*C ute og +20*C i bilen, 250kg last og kjøring etter fartsgrensene. Total høydeforskjell -100 og noe meter. Dette forbruket høres ekstremt lavt ut, S70D skal greie samme turen på 160Wh, mer realistisk men fortsatt lavt. Hva erfarer dere som eier S75?

Stemmer det at effekten på S60 og S75 er identisk? 330hk ser ut til å være tallet som brukes.

Hyperstress

Har S85, men er vel samme motor. (pre-facelift). Kjørt mellom øst- og vestland nå med fullstappet bil, uten å prøve å spare, og med ca 22 grader i bilen og har snitt på 175. Har tidligere kjørt med lett bil, og gått inn for å spare (men uten å kjøre sakte) og kommet ned rundt 160 på samme rute.

139 høres urealistisk ut. 160 mer sannsynlig.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orake1et

Sitat fra: Hyperstress på mandag 08. mai 2017, klokken 23:14
Har S85, men er vel samme motor. (pre-facelift).

Er S85 (pre-facelift) og dagens S75 samme motor? Hva er forklaringen i tilfelle?

Amoss

Sitat fra: knut7 på mandag 08. mai 2017, klokken 21:15
Stemmer det at effekten på S60 og S75 er identisk?

S60(D) (facelift) er i virkeligheten en S75(D), men med software begrenset batterikapasitet. Så ja, de skal ha samme effekt, samme akselerasjon, samme vekt og samme forbruk. Eneste forskjellen er rekkevidde og tid for å lade til 100%.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hyperstress

Hva er forklaringen på at det eventuelt ikke er samme motor..
Mulig de ikke har samme FW, men motoren skal vel fysisk være lik.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

o.b.lix

Sitat fra: Orake1et på mandag 08. mai 2017, klokken 23:22
Er S85 (pre-facelift) og dagens S75 samme motor? Hva er forklaringen i tilfelle?

Det mener jeg de har. Men S75 har mindre batteri med lavere spenning, så motoren får da ut mindre effekt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Orake1et

Sitat fra: Hyperstress på mandag 08. mai 2017, klokken 23:41
Hva er forklaringen på at det eventuelt ikke er samme motor..

S85 selges som en dyrere og bedre motor enn S75. Basert på denne tråden er S60 / S75 / S85 (pre facelift) samme motor. I tilfelle ville jeg følt meg lurt hvis jeg hadde kjøpt S85.

o.b.lix

Sitat fra: Orake1et på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:59
S85 selges som en dyrere og bedre motor enn S75. Basert på denne tråden er S60 / S75 / S85 (pre facelift) samme motor. I tilfelle ville jeg følt meg lurt hvis jeg hadde kjøpt S85.

Nei den har ikke dyrere og bedre motor, men dyrere og bedre batteri som gir økt ytelse...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Orake1et på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:59S85 selges som en dyrere og bedre motor enn S75. Basert på denne tråden er S60 / S75 / S85 (pre facelift) samme motor. I tilfelle ville jeg følt meg lurt hvis jeg hadde kjøpt S85.
Jeg kan ikke huske at det har stått noe om at det er forskjellig motor i de forskjellige utgavene på Teslas nettsider. Ofte har det kun vært ytelsene som har blitt oppgitt forkjellig, noen ganger også hestekrefter begrenset av batteri. Nå står det ingenting om hestekrefter, bare ytelsene, og så har man en oversikt over drivlinjene på denne siden: https://www.tesla.com/no_NO/models

Der kan man se at alle RWD og performance versjonene har tilnærmet samme motor bak. (Performance drive unit kan være litt forskjellig, men da er det snakk om små detaljer.) Motoren foran er lik på de versjonene med AWD, mens ikke-performance AWD har en annen (mindre) motor bak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Før leveringene startet var 85 oppgitt med 900A inverter på nettsidene, mens P85 skulle ha 1200A.

knut3448

160Wh høres jo bra ut, og S75 skal være noen % mer effektiv iflg EPA. Det blir spennende å se hva den greier på langtur sommertid.

Jeg vet at nye S60 og S75 er samme batteri, men det kunne jo hende at det var høyere max batterispenning på S75 og dermed høyere kW. Men det er kanskje invertere som begrenser effekten.

Amoss

Sitat fra: knut7 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 11:37
Jeg vet at nye S60 og S75 er samme batteri, men det kunne jo hende at det var høyere max batterispenning på S75 og dermed høyere kW. Men det er kanskje invertere som begrenser effekten.

Mener å huske at det var en som oppgraderte fra 60 batteri til 85 batteri for noen år siden (dette lenge før både facelift og "D" - så gammel 60). Batteriet ble byttet, og en variabel ble satt i SW, så fikk bilen full 85 ytelse. Motor/inverter ble så vidt jeg husker ikke byttet. Men det var altså ikke snakk om "P85"...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Softblue

#12
Tok sjansen på å bestille en basic S75 i dag. Mitt første steg inn i Teslaverdenen er litt skremmende. Men håper det blir bra.

Foreløpig konfigurasjon ble slik
Model S 75 kr. 591.900
Rød Multi-Coat lakk kr. 12.400
Soltak kr. 16.500
19" sølv Slipstream-hjul
Svarte tekstilseter
Innredning i mørk asketre
Svart innertak
Gratis superlading inkludert
Premium lyd kr. 20.700
Destinasjons- og dokumentavgift kr. 2.800
Henvisning (kr. 8.000)
Vrakpant kr. 2.400
Totalt (Før MVA) kr. 638.700,00 Totalt (Inkludert MVA) kr. 638.700
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

eKramer

Gratulerer så mye med kjøp☺ håper du blir nøgd ☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

alda

Sitat fra: Softblue på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:20
Tok sjansen på å bestille en basic S75 i dag. Mitt første steg inn i Teslaverdenen er litt skremmende. Men håper det blir bra.

Foreløpig konfigurasjon ble slik
Model S 75 kr. 591.900
Rød Multi-Coat lakk kr. 12.400
Soltak kr. 16.500
19" sølv Slipstream-hjul
Svarte tekstilseter
Innredning i mørk asketre
Svart innertak
Destinasjons- og dokumentavgift kr. 2.800
Henvisning (kr. 8.000)
Vrakpant kr. 2.400
Totalt (Før MVA) kr. 618.000,00 Totalt (Inkludert MVA) kr. 618.000

Härligt, grattis!
Men det är fel färg! Med tanke på ditt nickname borde du ha samma färg som mig ;)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA