Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor ofte må jeg reelt sett lade?(og hvordan)

Startet av c.kristensen, fredag 21. juli 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

bmw2002

Har tilsvarende dårlig erfaring med Nokian på andre biler, tør ikke kjøre over 120 km med dem. Byttet til Continental og er langt bedre å kjøre på motorvei.

Jeronan

#16
It is really strange to read all this, since I remember very clearly last year that I read the exact opposite about people heavily complaining about the earlier deliveries of the i3 with Bridgestone winter tires and how dangerous and bad they were on the Norwegian roads and that some people got their i3's delivered with Nokian winter tires were satisfied and more happy and that due to pressure of customers demanding them switched to Nokian, BMW has changed to now deliver i3 with only Nokian winter tires as per request from customers!
And now people want the Bridgestone winter tires again?? /shakes head

I read all the troubling reports from last year from how people were complaining about the Bridgestone winter tires and I mentioned this to the seller at Bavaria last year when we were about to order the i3, so we were happy back then to hear that BMW changed their policy of 50/50 Bridgestone/Nokian to entirely Nokian winter tires.

I have not experienced much trouble with the i3 on Nokian's this winter (we got ours delivered first week February, so we have been driving nearly 3 months on the Nokian's ), just that the car swings a lot in heavy wind (which isn't suprising due to it's form factor) and one day a scary slip in a sharp bend when snowing with fresh snow on the road, which was my fault since I went in too fast, but luckily managed to correct easily. This would have happened with any other similar car.

Having the correct tire pressure is extremely important and can greatly affect your driving experience. So I wonder if the OP that started this topic didn't by chance had too little pressure in his/her Nokian winter tires?

When it comes to the i3, both winter and summer tires need to be at 3.0 bar. This is also how I got the i3 delivered with all 4 winter tires at 3.0 bar.
I also changed my habit on pressure on the V60 and now have both my winter and summer tires always at 2.8 bar. I experience much better grip that way.
NAF also gives this advice every single year, indicating that many people are driving with too little pressure in their winter tires!

Don't be fooled by the tire pressure indicator on the i3, since it's still shows OK when your tires are at 2.5 bar, while they should be at 3.0 bar!

So I can't say anything bad about the Nokian winter tires so far, other than that the regen got indeed quite a bit worse after about a month or so (maybe because the average temperature was slowly rising?).
The summer tires are so far excellent with regen. Will see if this continues after a month.

PS. I have Nokian Hakka black summer tires and Nokian winter tires on our V60 and extremely satisfied with them! The car is like a stable tank on the road, no matter the weather conditions.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Orbit

Er det Continental TS850 dere tenker på som det nye alternativet? Og er det noen som har prøvd Nokian WR D4 (som vel er et mer mellomeuropeisk vinterdekk)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elekTrond

#18
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. mai 2017, klokken 18:50
Er det Continental TS850 dere tenker på som det nye alternativet? Og er det noen som har prøvd Nokian WR D4 (som vel er et mer mellomeuropeisk vinterdekk)?
Tomrh i Sør-Trøndelag har visstnok god erfaring med WR D4 i 15/16" på LEAF. Takk for tipset om dekkleader.com. Jeg ante ikke at det selges vinterdekk i Andorra (!)  :laugh: Æsj, nå fikk jeg lyst på 595 RS-R til trillevogna ...  8) :police:

Har ikke greie på i3, men vil påpeke at TS850 også er et mellomeuropeisk vinterdekk. Étt kjennetegn er runde dekkskuldre alá sommerdekk. Et annet kan være seipingen eller lamellene. Legg spesielt merke til TS 800 i midten under.

Kjører selv på tilsvarende WinterContact 760 foran og 800 bak i 15". 760 er ikke så verst to kun to og tre seipinger per knast, men de bak grenser til "helårs sommerdekk" i mønster og grep. Ikke moro å ake sidelengs på kram nysnø. Har jeg hørt ... :P

Conti WinterContact serien (runde skuldre = mellomeuropeisk)

 
 

TS 760
TS 800
TS 850


Kantede/rette skuldre = nordisk eller egnet for nordiske forhold

 
 

VikingContact 6
Hakka R2
Hakka R2

Skal du ha nordiske Conti som matcher Nokian Hakka R2 må du opp på Viking Contact 6. De finnes dog ikke i 19"(?). Jeg ser Dekkonline.com foreslår totalt fire alternative dimensjoner, uten at det hjelper stort.(Se bildevedlegg under.)

Videre slo jeg opp en random '14/15 modell i3 med EL45xxx. Denne har 155/70R19 rundum. Er det standard på alle i3 eller finnes det en kombo med 155/70R19 VA og 175/60R19 HA alt. 155/60R20 og 175/55R20 VA/HA?

'13 Mjau

Autowinder

Jeg har en velkjent kombo 155/60 20 foran og 175/55 20 bak, levert standard kun som sommerhjul så vidt jeg vet. Bridgestone Ecopia EP500. Tendenser til uling på grov asfalt i 80+


Sent from my A1784 using Tapatalk Pro
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

pendleren88

Denne ulingen har jeg også registrert.

Skiftet fra vinterdekk til sommerdekk nå nylig. Først da jeg merket uling, spesielt i høye hastigheter, som er utrolig irriterende. Nesten slik at man vil reklamere på det...
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

Toalmar

Samme hos meg. Man føler seg rett å slett lurt når man har brukt 300'+


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Malawi

Kanskje du hadde kjørt en stund og dekkene var varme? 
Vinterdekk er myke om de er gode som nordiske vinterdekk, man merker et veldig godt om temperaturen nærmer seg 10 grader.
Kjører ekstra forsiktig, spesielt i rundkjøringer og krappe svinger de første varme vårdagene før jeg får byttet.

Orbit

#23
På tide å ta frem fjorårets vinterdekktråd igjen.

Alternativene er vel fremdeles kun disse for nordiske vinterdekk

  • Bridgestone Blizzak NV
  • Nokian Hakkapeliitta R2 (som noen fant å være for myke for å få skikkelig regen på bare veier
  • Continental Conti Viking Contact 6

Sistnevnte er det kanskje ikke så mange med erfaringer med ennå? Fant tilfeldigvis et tilbud på 6900,- for "full pakke" dekkbytte for 4 stk, som ikke er så helt 'ille' (siden det er i Askim). Har en ikke felger fra før, er 12490,- for Bridgestone på originale 428-felger en bra deal, faktisk rimeligere enn å ta med momsfrie vinterhjul på nybil!

Edit: Rettet opp feil modellnavn på Blizzak etter tips fra LeafSwe (takk!)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bgk

Fikk lagt på nye nokian dekk i dag, og bilen ble helt jævelig å kjøre,
skikkelig vinglete, og antispinn slår inn med en gang man er borti gasspedalen
På tørr asfalt. Disse dekkene kan jo ikke være trygge å kjøre på...

Jejl

Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.

LeafSwe

Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:21
På tide å ta frem fjorårets vinterdekktråd igjen.

Alternativene er vel fremdeles kun disse for nordiske vinterdekk

  • Bridgestone Blizzak LM-500
  • Nokian Hakkapeliitta R2 (som noen fant å være for myke for å få skikkelig regen på bare veier
  • Continental Conti Viking Contact 6

Sistnevnte er det kanskje ikke så mange med erfaringer med ennå? Fant tilfeldigvis et tilbud på 6900,- for "full pakke" dekkbytte for 4 stk, som ikke er så helt 'ille' (siden det er i Askim). Har en ikke felger fra før, er 12490,- for Bridgestone på originale 428-felger en bra deal, faktisk rimeligere enn å ta med momsfrie vinterhjul på nybil!

Bridgestone lm-500 är europeiska vinterdäck
Bridgestone blizzak nv är nordiska versionen

https://bmwi3owner.com/sv/2014/10/winter-tyre/
3P+
3SR+

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på tirsdag 26. september 2017, klokken 23:14
Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.

Kan bare snakke for meg selv men vi har hytråte på fjellet og må derfor bruke vinterdekk fra og med november og ut april sånn circa. Noen ganger oktober-mai.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bgk

Sitat fra: Jejl på tirsdag 26. september 2017, klokken 23:14
Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.

Tenkte være tidlig ute før resten av norge skal kjøpe vinterhjul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA