Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Rumshot, fredag 21. juli 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

Rumshot

Har bestilt en 90D som de hadde i inventory. Den mangler bare hifi lyd og soltak.
Denne får jeg med ubegrenset lading og oppgradert lader.

Men så merket jeg at den ikke har glasstak heller, vanlig alu tak.
Når har jeg bruker jeg aldri soltaket som jeg har på min audi.

Burde jeg droppe oppgradert lade og ubegrenset lader for å bestille en helt ny med panoramatak? Mister da også ca 16000 kr i rabatter.

Hva mener dere som har eller ikke har dette?

Cookie Monster

#1
Her kommer det nok masse meninger siden man vil alltid beskytte det valget man tok selv ;)

Men for å snakke for meg selv valgte jeg bevist uten panotak når jeg bestilte min. Valgte heller alutak selv om jeg har stort sett alt det andre ekstrautstyret.

Årsakene til at jeg valgte det bort.

- vært mye problemer med det og lekkasjer.
- mer støy
- kaldere/kulderas på vinteren
- øker vekten på bilen med ca 60 kg ekstra på taket som er litt negativ for ytelsen.
- Er selv glad i minst mulig lys fra solen inn i bilen (selv om taket er sotet ble det litt vel lyst for min smak)
- Ville aldri ha åpnet taket uansett siden jeg er drit allergisk mot pollen og hater støv i bilen :P


Fordeler med panotak er at bilen føles mer åpen, kan åpne taket og man kan ikke ha takstativ hvis bilen har alutak eller helglass. Bare biler med panotak som kan ha det. Finnes noen løsninger med sugekopper til ski osv.
Man får også litt bedre plass rett over hode men litt mindre plass på sidene.
2015 P85D

Øyvind.h

Hadde panotak på begge S'ene og hadde lite problemer med det. Stort savn nå! Har tatt meg selv flere ganger i å ønske å åpne taket i X'en.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

madsskon

- det nye panoramataket (2016 og etter) er oppgradert - ergo ingen problemer med lekkasje.
- det er ikke merkbart mer støy
- kulderas fra taket har jeg aldri opplevd
- lys fra solen har aldri plaget meg selv om jeg har panorama
- bilen ser MYE tøffere ut med panorama
- er du over 185 cm får du bedre plass til hodet i bilen

Så ja, du skal avbestille og velge en Model S med panorama. S uten panorama er som tannbørste uten hårene på enden.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

snd

Jeg valgte dessverre pano på min. Har ingen lekkasjer foreløpig, men det kommer mest sannsynlig etterhvert. Synes bilen ser finere ut uten pano. Jeg har aldri åpnet taket. Når jeg tenker meg om hadde jeg betalt for alutak hvis pano var gratis.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Saberhagen

Bestilte nå nylig S75D med Panotak. Ikke fordi jeg bruker takstativ eller lignende, men fordi jeg hadde det på min P85 og syntes det var utrolig deilig å åpne panotaket om sommeren for å få frisk luft. Liker også at det er litt lysere i bilen + at det gir en mer romslig "look".

Ikke minst fordi det ser finere ut.

madsskon

Sitat fra: Saberhagen på mandag 08. mai 2017, klokken 12:51
Bestilte nå nylig S75D med Panotak. Ikke fordi jeg bruker takstativ eller lignende, men fordi jeg hadde det på min P85 og syntes det var utrolig deilig å åpne panotaket om sommeren for å få frisk luft. Liker også at det er litt lysere i bilen + at det gir en mer romslig "look".

Ikke minst fordi det ser finere ut.

Kunne ikke vert mer enig! Bilen ser dobbelt så dyr ut med panorama enn uten..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Rumshot

men om jeg bestiller en med panorama tak så mister jeg jo gratis lading og oppgradert lader også
derfor det er et vanskelig valg :P

madsskon

Gratis lading - da spørs det jo hvor mye du kommer til å bruke dette i hverdagen. Personlig har jeg hurtigladet 2 ganger til nå. Kjørt 13000 km og lader kun hjemme på 13 ampere. Funker perfekt til mitt bruk.
Dersom du skal pendle over lange avstander og må hurtiglade hver dag hadde jeg tenkt meg om - hvis ikke så driter du i om du betaler 0,- eller 30 kr pr hurtiglading;)

Oppgradert lader - det får du bare nytte av dersom du installerer ladeboks hjemme. Med vanlig stikkontakt merker du ikke forskjell.

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

TorR

Behold bilen du har bestilt. Vi har panoramatak som gjør bilen luftig og fin inni, men jeg ville ikke vært uten "dobbelladeren" som bilen ble levert med. 22kW-uttak har vi benyttet oss en god del av på kjøpesentre, hoteller og byladepunkter når vi er på lengre turer.

Rumshot

Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 13:06
Gratis lading - da spørs det jo hvor mye du kommer til å bruke dette i hverdagen. Personlig har jeg hurtigladet 2 ganger til nå. Kjørt 13000 km og lader kun hjemme på 13 ampere. Funker perfekt til mitt bruk.
Dersom du skal pendle over lange avstander og må hurtiglade hver dag hadde jeg tenkt meg om - hvis ikke så driter du i om du betaler 0,- eller 30 kr pr hurtiglading;)

Oppgradert lader - det får du bare nytte av dersom du installerer ladeboks hjemme. Med vanlig stikkontakt merker du ikke forskjell.

Blir vel ikke mer enn 1000-2000kr i året på hurtiglading. har 13A i garasjen, tenkte å se hvordan dette gikk først. men har mulighet til å legge ut 400V ved behov (sikkert ikke)

Cookie Monster

Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 12:55
Sitat fra: Saberhagen på mandag 08. mai 2017, klokken 12:51
Bestilte nå nylig S75D med Panotak. Ikke fordi jeg bruker takstativ eller lignende, men fordi jeg hadde det på min P85 og syntes det var utrolig deilig å åpne panotaket om sommeren for å få frisk luft. Liker også at det er litt lysere i bilen + at det gir en mer romslig "look".

Ikke minst fordi det ser finere ut.

Kunne ikke vert mer enig! Bilen ser dobbelt så dyr ut med panorama enn uten..

Når bilen er svart ser man jo ikke om det er med eller uten uansett ;)

Ellers ikke enig at bilen ser mye dyrere ut med men er vel en smakssak. Vant med mye dyre biler i vennekretesen som er mye dyrere enn Tesla og ingen av de har noe panotak. Tenker mer Fransk 7 seter familiebil når jeg ser panotak :)
2015 P85D

madsskon

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. mai 2017, klokken 13:19
Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 12:55
Sitat fra: Saberhagen på mandag 08. mai 2017, klokken 12:51
Bestilte nå nylig S75D med Panotak. Ikke fordi jeg bruker takstativ eller lignende, men fordi jeg hadde det på min P85 og syntes det var utrolig deilig å åpne panotaket om sommeren for å få frisk luft. Liker også at det er litt lysere i bilen + at det gir en mer romslig "look".

Ikke minst fordi det ser finere ut.

Kunne ikke vert mer enig! Bilen ser dobbelt så dyr ut med panorama enn uten..

Når bilen er svart ser man jo ikke om det er med eller uten uansett ;)

Ellers ikke enig at bilen ser mye dyrere ut med men er vel en smakssak. Vant med mye dyre biler i vennekretesen som er mye dyrere enn Tesla og ingen av de har noe panotak. Tenker mer Fransk 7 seter familiebil når jeg ser panotak :)

Klart man ser panotaket selv på svart bil. I "vent" posisjon blir bilen mye tøffere utvendig med pano enn uten.

Mange meninger om dette, enige blir vi sikkert aldri.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

madsskon

Sitat fra: Rumshot på mandag 08. mai 2017, klokken 13:19
Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 13:06
Gratis lading - da spørs det jo hvor mye du kommer til å bruke dette i hverdagen. Personlig har jeg hurtigladet 2 ganger til nå. Kjørt 13000 km og lader kun hjemme på 13 ampere. Funker perfekt til mitt bruk.
Dersom du skal pendle over lange avstander og må hurtiglade hver dag hadde jeg tenkt meg om - hvis ikke så driter du i om du betaler 0,- eller 30 kr pr hurtiglading;)

Oppgradert lader - det får du bare nytte av dersom du installerer ladeboks hjemme. Med vanlig stikkontakt merker du ikke forskjell.

Blir vel ikke mer enn 1000-2000kr i året på hurtiglading. har 13A i garasjen, tenkte å se hvordan dette gikk først. men har mulighet til å legge ut 400V ved behov (sikkert ikke)

Du lader lett fra 60% til 90% over natta på 13 ampere. Så om ikke du kjører masse hver eneste dag trenger du hverken gratis hurtiglading eller dobbeltlader. Lading på kjøpesentre bør du absolutt unngå. Grunnen er at du da må parkere bilen ved siden av f.eks eiere av Nissan Leaf som gir totalt faen i bilen sin, og dører slås inn i nabobiler over en lav sko. Lading på kjøpesenter er uaktuelt for min del av denne grunn.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

madsskon

Sitat fra: TorR på mandag 08. mai 2017, klokken 13:17
Behold bilen du har bestilt. Vi har panoramatak som gjør bilen luftig og fin inni, men jeg ville ikke vært uten "dobbelladeren" som bilen ble levert med. 22kW-uttak har vi benyttet oss en god del av på kjøpesentre, hoteller og byladepunkter når vi er på lengre turer.

Tør du det? Hvordan ser bilen ut? Har du mye merker fra Leaf-eiere...;)

Og hvorfor bruker du ikke heller SC på Tesla? Går jo mye fortere der..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA