Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Cral, fredag 21. juli 2017, klokken 08:54

« forrige - neste »

Cral

Hei,

Nå har jeg bladd gjennom håndboka et par ganger, men greier ikke helt å finne ut av et par små ting.

Så da spør jeg ekspertisen her først. :)

Hva er adaptiv kjørefeltvarsling? Lane Assist/Kjørefeltvarsling (?) står jo på, men det er et eget valg for Adaptiv kjørefeltvarsling. Og varsling? Burde det ikke være assistent el.?



Hva betyr de to feltet jeg har merket her. 

På forhånd takk,
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

rolandvg99

#1
Ang de to feltene:
Nede til venstre har du batterinivå (1-0) og til høyre har du max strømuttak over normalnivå.

Adaptiv kjørefeltvarsling tar hensyn til retningen på kjørefeltene. Dvs at den tolker motgående kontra medgående trafikk. På motorvei får du til tider opp flere felt når bilene ligger parallelt. LaneAssist hindrer deg i å vrenge inn i biler som ligger i dødsone (og den trengs da speilene ikke på langt nær er av de største jeg har kjørt med).

PS. Motorvei er drepen for rekkevidde. ;)
"I like soul with a capital S"

Cral

Nede venstre - Batterinivå. Er ikke batterinivå i midten av speedometeret da? Og jeg føler at de to ikke viser det samme? Får sjekke når jeg kjører hjem :)


~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99

Sitat fra: Cral på mandag 08. mai 2017, klokken 10:08
Nede venstre - Batterinivå. Er ikke batterinivå i midten av speedometeret da? Og jeg føler at de to ikke viser det samme? Får sjekke når jeg kjører hjem :)

I midten av Speedometer finnes gjenværende rekkevidde basert på gjennomsnittsforbruk og gjenværende batterikapasitet. Nede til venstre på "Power - meter" viser batterikapasitet fra 1=full til 0=tom.

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 10:21
Hvor finner man gjenværende batteri i % på AID?

Har ikke funnet batterinivå angitt i % noe sted.
"I like soul with a capital S"

Chivas

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 10:31


Har ikke funnet batterinivå angitt i % noe sted.

Fordelen nå er at den skalaen er delt opp i 10 slik at det nå er lettere å anslå gjenværende kapasitet i %

rolandvg99

#6
Sitat fra: Chivas på mandag 08. mai 2017, klokken 11:07
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 10:31


Har ikke funnet batterinivå angitt i % noe sted.

Fordelen nå er at den skalaen er delt opp i 10 slik at det nå er lettere å anslå gjenværende kapasitet i %

Det er ingen inndeling for batteri i Active Display, kun en heltrukken blå linje som minker med bruk. Displayet er misvisende da "1" på batteri sammenfaller med maksimal regenerering (det grønne feltet til venstre for kl 12). For å være helt ærlig fremstår ActiveDisplay relativt rotete.
"I like soul with a capital S"

Chivas

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 11:22
Sitat fra: Chivas på mandag 08. mai 2017, klokken 11:07
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 10:31


Har ikke funnet batterinivå angitt i % noe sted.

Fordelen nå er at den skalaen er delt opp i 10 slik at det nå er lettere å anslå gjenværende kapasitet i %

Det er ingen inndeling for batteri i Active Display, kun en heltrukken blå linje som minker med bruk. Displayet er misvisende da "1" på batteri sammenfaller med maksimal regenerering (det grønne feltet til venstre for kl 12). For å være helt ærlig fremstår ActiveDisplay relativt rotete.
Hvis du ser på den høyre klokken, har du en blå strek mellom speedometeret og gjettometeret. Den er delt opp i 10, og viser gjenværende batterikapasitet - slik jeg har forstått det.

rolandvg99

@Chicas: Trur jaggu du kan ha rett, men jeg mener fremdeles at Active Display er et kaos av duplisert/uklar info. :)
"I like soul with a capital S"

vitcho

Altså, hvis vi tager udgangspunkt i Steve Krugs usabilitydogme "don't make me think" har de i hvert fald tabt på dette display.

Jeg kan egentlig godt acceptere, man skal have instruks for at forstå et interface, men så skal det sgu være fordi, det giver noget ekstra. Det her er jo den samme information bare mere uforståeligt? Heldigvis er det fuldt digitalt, så mon ikke, de retter op på det, når de først 10000 har ringet ind med det spørgsmål til det?

Jeg forstår egentlig godt displayet til højre. Gættometeret i midten og tilbageværende batteri i den blå cirkel udenom. Det jeg ikke forstår er displayet til venstre.

Hvis det der batteriikon skal give mening skal det vise noget andet end tilbageværende batteri, for det har vi jo vist, hvor det faktisk giver mening, ovre ved rækkevidden. Kan det være temperatur? Det kunne da måske være meget nyttigt? E-max kan jeg genkende fra det gamle display, men jeg forstår ikke, hvad brugeren reelt skal bruge den til? Kunne det ikke være klaret med en linje i manualen "Når batteriet er ved at være tomt kan du ikke regne med fuld motorkraft". Den fortæller jo ikke mere end det. Det er jo ikke sådan, man kan regne ud, præcis hvor meget, man har. Bare at det ikke er fuldt. Der var mange ting, jeg hellere ville bruge plads på end det.

eivhelle

Slik jeg har skjønt AID, så har man mulighet for å velge noen ulike display moduser. Disse igjen skal du kunne tilpasse via innstillinger i navi enheten ved å krysse av for hvilke målinger du vil ha synlig på AID. Det skal derfor være mulig å fjerne informasjon man ikke ønsker å vise.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Cral

Ja, den nede til venstre kunne de godt spart seg for, den er jo nesten ubrukelig. Ikke lett å se at den i bildet mitt er på 70%. Den i høyre klokke funker "litt" bedre, og er jo lett å lese.

Uansett, det flotte med active info display er at det software oppdateres, og man kan kanskje få fjernet unødvendig info der om nok folk gir beskjed om at det er unødvendig...

Eivhelle: de valgene har jeg ikke funnet, men jeg får se etter dem da.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

vitcho

Fedt hvis man kan fjerne det unødige/forvirrende information. Det forklarer dog ikke, hvorfor det er der til at starte med? Der skal næppe mange brugertests til at afsløre, der er problemer med elementerne i den venstre side vil jeg mene. Sig til, når du ved i hvilket omfang den kan konfigureres, Cral.


ASVN

Noen som vet hvordan man kan få Google earth i active info display? Får det kun på hovedskjermen.

rolandvg99

Sitat fra: ASVN på onsdag 10. mai 2017, klokken 20:49
Noen som vet hvordan man kan få Google earth i active info display? Får det kun på hovedskjermen.

Ikke mulig etter det jeg klarte å "fugle" ut.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA