Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av Cookie Monster, torsdag 20. juli 2017, klokken 21:34

« forrige - neste »

Cookie Monster

Blir vel spekulert litt i der inne at chademo også teller med. Altså at telleren teller antall ladinger på DC. Det er isåfall veldig merkelig.

Beste er nok å vente noen dager så får man sikkert avklart mer ;)
2015 P85D

Espen Hugaas Andersen

#46
Det er vel ikke kjent hva det faktisk er snakk om.

Men jeg syns ikke det er bra om det er en dum teller og ikke en eller annen logikk som måler eller estimerer tilstanden i batteriet. En smart teller, som estimerer tilstanden på batteriet utifra antall minutter ladet med gitt effekt, vil kunne være tilnærmet like bra som en måling, og det har jeg ikke noe i mot.

Jeg vil nesten tro at utfordringen med rask lading er at risikoen for at det danner seg litiumdendritter øker. Dette er nok ikke så lett å måle - cellene vil bare plutselig kortslutte når dendrittene har vokst seg store nok. Men disse dendrittene vil også kunne løse seg opp ved gjentatte opp- og utladinger med saktelading.

Jeg håper dette er ting som laderene tar hensyn til. Kanskje man får begrenset ladeeffekt i en periode der man hurtiglader mye, og deretter får man tilbake ladeeffekten etter en periode med mye saktelading.

Jeg føler ikke jeg har nok info til å kritisere Tesla, men jeg syns absolutt de burde forklare litt nærmere hvordan dette fungerer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Virker ikke som den teller med Chademo (jeg er sikker på jeg har DC ladet over 300 ganger..bare med chademo. Men på tur i går så innbiller jeg meg at de skrur ned hastigheten fortere enn før. 74kW ved 50% og raskt ned.
Vi kjørte Østfold - bergen- Haugesund - Østfold i går.
Vi ladet opp til vi fikk ca 50kw på Superchargeren i Haukås.  Etter det dro vi på fortum sin chademo. Det går en del kjappere enn med superchargeren.

Hodetelefoner

Det positive her, er at listen jeg har med folk som lar bilen stå med høy SOC over lang tid, og de som misbruker supercharging. Faktisk kommer til nytte :D

Måkemannen

Sitat fra: Robert Sund på søndag 07. mai 2017, klokken 23:29
Sitat fra: Cookie Monster link=topic=33428.msg574391#msg574391Rett å slett bare sånn batterier er at de slites av bruk. Spesielt hardt bruk og mye hurtiglading sliter mer.
Hva er countergate?
Sitat fra: Jejl på søndag 07. mai 2017, klokken 22:49
6685kwh med DC lading, hovedsaklig med Chademo reduserte altså i maks ladehastighet fra 120 til 90 kw.
Dette var skuffende.
Trodde ikke lading med Chademo ble regnet som hurtiglading engang sett i forhold til størrelsen på 85kwh batteripakken, siden det maks gir ca 45kw?
Jeg vil tippe jeg har rundt 3300kwh med DC lading, og er da allerede halveis til å få redusert ladehastighet?
Han anslo at han hadde ladet 50-60 ganger i tillegg på supercharger. Men det er ikke mye det heller.

Hemmeligholdet er ett stort problem i seg selv også.

Så viktig som Tesla er gir det grunn til bekymring når de endrer seg betydelig i uetisk retning.


Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Postman pat

Som nevnt her og på FBook.  Tesla må komme opp med en "utskrift" fra bilens systemer som gir helsetilstand på brukte Teslaer. Only way to go.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Cirion

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:58
Det positive her, er at listen jeg har med folk som lar bilen stå med høy SOC over lang tid, og de som misbruker supercharging. Faktisk kommer til nytte :D7
Lager du liste?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

N00b

Veldig skeptisk til de påstander som kommer med redusert ladehastighet.

Men men, vi får vel vite ettersom flere kommer i antall km og ladinger.

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:46
Virker ikke som den teller med Chademo (jeg er sikker på jeg har DC ladet over 300 ganger..bare med chademo. Men på tur i går så innbiller jeg meg at de skrur ned hastigheten fortere enn før. 74kW ved 50% og raskt ned.
Vi kjørte Østfold - bergen- Haugesund - Østfold i går.

Det er vel primært 90-batteriet som rammes av reduksjon i ladehastighet ved ekstrem bruk av supercharger?

Uansett - jeg merket også en reduksjon i ladehastighet på min S85 fra 2013 til høsten 2015. Tipper rundt 5-10% fall i ladeeffekt. Men tror det var primært sw endringer og ikke degradering av batteriet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Vår 2013 fikk 74kW@50% i desember 2015 like etter at vi tok levering på den nye 85D``en. Nybilen tok til sammenligning rundt 85kW ved samme SOC. Nå er den også ramlet ned til 74-75. Går fortsatt fort i starten, men trapper raskere ned.

Robert Sund

#55
Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:13Hva er countergate?
Countergate er at Tesla har solgt tilgang til høyere ytelse, tatt pengene, og deretter i hemmelighet tatt mye av ytelsen bort igjen.
Mye av det er dokumentert i denne (lange) tråden
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pack-performance-and-launch-mode-limits.82525/

Tesla benyttet tellere til å bestemme når ytelsene skulle bli tatt bort. IIRC ble reduksjonen aktivisert med versjon 8 av programvaren. Endel har sluttet å "oppgradere" programvaren for å unngå slike trojanere.

Etter at det var blitt grundig dokumentert og Tesla var blitt tatt i løgn flere ganger lovde Tesla at de ikke lengre skulle redusere ytelsene basert på tellerne. Mange av kjøperne ble glade og trodde på Tesla.

Og så viser det seg at Tesla istedet reduserer ytelsene for mange flere biler. De reduserer for de som ikke tellerne var trigget på i tillegg. Så da virker det som om Tesla hadde planlagt å gjøre dette allerede før de lovde å fikse det; noe som sikkert er tilfelle. Folk er blitt ganske sinte og det er over 3800 innlegg bare i den tråden (og det er flere tråder).

Mange er også blitt svært lei seg, da de ikke trodde Tesla ville gjøre noe slikt.


(Edit: og etter at de ble avslørt og mistet salg har de forsøkt å ro seg iland, men det er mye som er galt ennå)

Måkemannen

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 09. mai 2017, klokken 22:09
Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:13Hva er countergate?
Countergate er at Tesla har solgt tilgang til høyere ytelse, tatt pengene, og deretter i hemmelighet tatt mye av ytelsen bort igjen.
Mye av det er dokumentert i denne (lange) tråden
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pack-performance-and-launch-mode-limits.82525/

Tesla benyttet tellere til å bestemme når ytelsene skulle bli tatt bort. IIRC ble reduksjonen aktivisert med versjon 8 av programvaren. Endel har sluttet å "oppgradere" programvaren for å unngå slike trojanere.

Etter at det var blitt grundig dokumentert og Tesla var blitt tatt i løgn flere ganger lovde Tesla at de ikke lengre skulle redusere ytelsene basert på tellerne. Mange av kjøperne ble glade og trodde på Tesla.

Og så viser det seg at Tesla istedet reduserer ytelsene for mange flere biler. De reduserer for de som ikke tellerne var trigget på i tillegg. Så da virker det som om Tesla hadde planlagt å gjøre dette allerede før de lovde å fikse det; noe som sikkert er tilfelle. Folk er blitt ganske sinte og det er over 3800 innlegg bare i den tråden (og det er flere tråder).

Mange er også blitt svært lei seg, da de ikke trodde Tesla ville gjøre noe slikt.


(Edit: og etter at de ble avslørt og mistet salg har de forsøkt å ro seg iland, men det er mye som er galt ennå)
Wow. Takk for svar. Trodde ikke Tesla opererte slik.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Jejl

Bjørn Nyland har også begrenset ladefart på sin 90kwh bil, og har lagt ut en ny ladevideo på Youtube.
Jeg sammenlignet ladetiden med hans gamle ladevideo av 85kwh pakken på ladet ved SC Lier:

             90kwh      85kwh

10kwh    7:45          5:20

20kwh    14:45        10:55

30kwh    21:25        17:20

40kwh    28:00         25:10

50kwh    35:30        35

58kwh   44:50         44:50


Cookie Monster

#58
Så til slutt veldig lik tid hvis man skal lade mye. Men den gamle bilen til Bjørn virker som lader saktere enn nyere 85 eller alt var ikke optimalt. Sist jeg sjekket lading på min holdt den 106 kW på 40% mot 90 kW på Bjørn sin video.

Er mye som skal være optimalt for best hastighet og batteri må være akkurat riktig temperatur. For kaldt eller varmt og det går utover hastigheten så ofte vanskelig å sammenligne direkte så lenge ikke alt er likt og de lades samme sted med samme ute temperatur osv.

Mulig det også er noe begrensinger fra tidligere også. Slik at ladefarten trappes ned tidligere etterhvert som batteriet eldes. Bjørn sin 85 var jo der allerede mye brukt på SC.
2015 P85D

Jejl

Hvordan får du bilen til å vise infoen til høyre på bildet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA