Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av Cookie Monster, torsdag 20. juli 2017, klokken 21:34

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 09:36
Rettferdig :-)

Hvorfor er det rettferdig? Synes du det er stas å måtte vente ekstra lenge pga at noen får begrenset hastighet fordi de lader ofte?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: OlaM på tirsdag 09. mai 2017, klokken 08:15
Vet vi om 77% på Ioniq tilsvarer samme cellespenning som Tesla?
77% på Ioniq er lavere, siden 100% ikke er 100% cellespenning, i motsetning til Tesla.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

madsskon

Sitat fra: cra på tirsdag 09. mai 2017, klokken 08:29
Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 09:36
Rettferdig :-)

Hvorfor er det rettferdig? Synes du det er stas å måtte vente ekstra lenge pga at noen får begrenset hastighet fordi de lader ofte?

Hvis noen skal få redusert hastighet så er det rettferdig at det er de som belaster systemet mest som får redusert hastighet. 

Personlig har jeg kun hurtigladet et par ganger og aldri opplevd kø. Tror heller ikke det blir lenger kø om storforbrukerne får redusert hastighet, tror ganske mange lader unødig mye på SC for å spare strøm hjemme.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Cookie Monster

Får kanskje folk til å tenke litt mer på om det faktisk er nødvendig å spare noen kroner i strøm for å slite unødig på batteriet samt ødelegge for hastighet når man faktisk er på langturer.
2015 P85D

krl

Hvis bilene som belaster systemet mest får redusert hastighet, så blir det desto mer kø på superladerene.

I praksis, så er skjult ladestruping et langt større problem enn manglende HK på diverse P-modeller. Så det blir spennende hvordan dette går. Det kan bli dyrt for Tesla for å si det slik.

Cookie Monster

#35
Er vel stort sett frivillig å "misshandle" batteriet til vanlig ;)
Veldig få som må bruke SC til daglig lading og er bare de dette blir et problem for. Har selv ikke ladet på SC på sikkert 4-5 måneder bruker det bare når jeg skal på langturer.
Forstår at noen har annet bruksmønster men de som kjører mer enn 30-35 mil om dagen er ikke mange.

Har lest og satt meg mye inn i hvordan batterier fungerer så utsetter ikke bilen unødig for det. Selv mobilen har jeg deaktivert hurtiglading på.
Når det kommer til effekt vil også det med tiden bli dårligere etterhvert som batteriet brukes men det har også Tesla informert om og er også bare slik batteriteknologien er.



2015 P85D

Øyvind.h

Ladehastigheten vil falle etter hvert som batteriet slites. 90kW er fortsatt god effekt. At dette skal få noen konsekvens økonomisk for Tesla tviler jeg sterkt på. Vi snakker tross alt om bruk langt ut over nettverkets hensikt. Med 10 års forbruk på ett år vil det naturligvis dukke opp konsekvenser :)
At batteriet er en slitedel og således kan få reduserte ytelser over tid er vel alle klar over? Alle har pc, mobil etc. som riktignok slites langt raskere enn batteriet i bilen, men like fullt.
Kapasiteten vil falle, evnen til å ta imot strøm/levere strøm vil falle. Og dette er det mulig å påvirke utifra hvordan man behandler batteriet.

Når det gjelder ladehastighet sammenlignet med andre produsenters biler – det avhenger av kjemi. 2C på en bil kan være mindre skadelig enn 1C på en annen pga batteriets kjemi.

Bør Tesla skrive på hjemmesiden at massiv hurtiglading kan få konsekvenser for batteriets levetid og ytelse? Absolutt. Bør det få noen konsekvens for Tesla at de ikke har gjort det så langt? Ikke etter mitt syn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

#37
Sitat fra: madsskon på tirsdag 09. mai 2017, klokken 08:59
Hvis noen skal få redusert hastighet så er det rettferdig at det er de som belaster systemet mest som får redusert hastighet. 
Tvert imot. De som misbruker systemet bør få full effekt, så de får mest mulig redusert kapasitet. Kjappere å trykke inn 50kWh med full pupp. Til slutt så ender de kanskje opp med 30% kapasitet  ;)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gigafactory

Sitat fra: krl på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:14
Hvis bilene som belaster systemet mest får redusert hastighet, så blir det desto mer kø på superladerene.

I praksis, så er skjult ladestruping et langt større problem enn manglende HK på diverse P-modeller. Så det blir spennende hvordan dette går. Det kan bli dyrt for Tesla for å si det slik.

Ikke nødvendigvis betydelig mer kø. Hvis det er kø så er selvsagt alle båser opptatt, om en storbruker "bare" får 95 kW peak så vil det være mer tilgjengelig effekt i den andre båsen på samme lader. 

En eldre Nissan Leaf lader ikke like raskt lenger den heller, uten at jeg har sett noen søksmål på akkurat det ennå, men det er jo gjerne en litt annen kundebase.


Tesla-man

#39
Jeg har en 15 modell P85D som er endel brukt på Autobahn.  Har tildels hard kjøring nattestid med max belastning mellom SC'er og lading fra 0 til 30-40%. Bilen blir nær sagt alltid effektbegrenset mellom SC'ene pga temperatur. Kjører mest om natta så det er stort sett full effekt på laderene. Bilen er gått 75000km. (har aldri brukt chademo - for mye plunder)

Jeg har ikke redusert ladehatighet, men lader med opptil 119kw - som vel er det høyeste jeg har registrert såvidt jeg husker.  Burde ikke bilen - med dette bruksmønsteret - vært redusert på ladeffekt eller kan det være individuelle forskjeller fra bil til bil?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

alda

Sitat fra: alda på mandag 08. mai 2017, klokken 08:31
Och har det inte snackats om att det bara gäller 90kw-batterier? (har för mig att Bjørn Nyland har den teorin).
Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:11
Jeg har en 15 modell P85D som er endel brukt på Autobahn.  Har tildels hard kjøring nattestid med max belastning mellom SC'er og lading fra 0 til 30-40%. Bilen blir nær sagt alltid effektbegrenset mellom SC'ene pga temperatur. Kjører mest om natta så det er stort sett full effekt på laderene. Bilen er gått 75000km. (har aldri brukt chademo - for mye plunder)

Jeg har ikke redusert ladehatighet, men lader med opptil 119kw - som vel er det høyeste jeg har registrert såvidt jeg husker.  Burde ikke bilen - med dette bruksmønsteret - vært redusert på ladeffekt eller kan det være individuelle forskjeller fra bil til bil?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Cirion

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:11
Jeg har en 15 modell P85D som er endel brukt på Autobahn.  Har tildels hard kjøring nattestid med max belastning mellom SC'er og lading fra 0 til 30-40%. Bilen blir nær sagt alltid effektbegrenset mellom SC'ene pga temperatur. Kjører mest om natta så det er stort sett full effekt på laderene. Bilen er gått 75000km. (har aldri brukt chademo - for mye plunder)

Jeg har ikke redusert ladehatighet, men lader med opptil 119kw - som vel er det høyeste jeg har registrert såvidt jeg husker.  Burde ikke bilen - med dette bruksmønsteret - vært redusert på ladeffekt eller kan det være individuelle forskjeller fra bil til bil?
Nei, høres mer ut som piss i artikkelen. Samme som deg, opplever alltid maksfart når jeg har kjørt ned batteriet på langtur. Riktignok er enkelte stasjoner begrenset nedover i europa, men de fleste av disse har fått oppgradert stasjonene. 60kW på palleladerne, 90kW i luxenburg osv.. Men 118kW får jeg fortsatt, på så og si samtlige nedover mot alicante med hard kjøring. Min har vel gått 82 000km. Ser ikke disse hastighetene på Solli eller Lier på vei nedover, siden da er ikke forholdene riktig for slik lading, men på vei hjem kan både Solli og Lier vise 118kW og bilen hyler av ladeglede (høres ut som en F16 som tar av).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cookie Monster

#42
Er bekreftet av Tesla selv men mye rart fra de/enkelte ansatte også :) Er han samme fra Tesla som bekreftet dette som begrensing av ytelsene med teller som var riktig, så jeg tviler ikke på at det stemmer. Det store spørsmålene er hvor mange ganger og om enkelte utgaver teller "ned" raskere.

Slik det ser ut til nå på TMC er det stort sett bare de med tidlig 90 batteri som opplever dette i større antall og en med 85. Mulig også 75 med ny celle kjemi er samme men er nok ikke nok data enda.

Har man kjørt rundt 75 000-80 000 km, hatt bilen 1-2 år og brukt SC sånn av og til er man langt fra å nå noe grense uansett. Telleren ser ut til å være rundt 300 ladinger på SC.
2015 P85D

KrW

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. mai 2017, klokken 12:46
Er bekreftet av Tesla selv men mye rart fra de/enkelte ansatte også :) Er han samme fra Tesla som bekreftet begrensing av ytelsene med teller som var riktig så jeg tviler ikke på at det stemmer. Det store spørsmålene er hvor mange ganger og om enkelte utgaver teller "ned" raskere.

Slik det ser ut til nå på TMC er det stort sett bare de med tidlig 90 batteri som opplever dette i større antall og en med 85.

Har man kjørt rundt 75 000-80 000 km, hatt bilen 1-2 år og brukt SC sånn av og til er man langt fra å nå noe grense uansett. Telleren ser ut til å være rundt 300 ladinger på SC.

Får en X90D slutten av mai. Har denne da en nyere versjon av 90 batteriet enn disse som har blitt rammet?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. mai 2017, klokken 12:46
Telleren ser ut til å være rundt 300 ladinger på SC.

Har nok ikke fulgt så nøye med på TMC på denne saken, så får tilgi meg om dette er noe som alt er avklart...

Men er det altså sikkert at det er en ren teller? Oppfattet det slik at han som ført kom frem med denne saken hadde noe bortimot 98% lading på DC hurtigladere (dog først og fremst på ChaDemo). Kan det ikke være ett forholdstall mellom DC-lading og AC-lading? Eller en kombinasjon av teller+forholdstall? F.eks. "Mer enn 300 SC ladinger, og minst 75% DC lading"? Eller noe i den duren der?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA