Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger tips til batteri til elsykkel 36v eller 48v

Startet av coffeeh, onsdag 19. juli 2017, klokken 11:27

« forrige - neste »

Esp1gr1

Har satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver" som bør teipes fast inne i reflektoren for å ikke skade denne ved kjøring på ujevn vei osv.

Synes setene er gode og har mer enn nok innstillingsmuligheter. Sitter lavere enn hva jeg er vant til, men dette er jo også en tilvenningssak. Langt bedre plass i disse setene enn i mange andre biler. Kona som bruker bilen mest klager imidlertid på at nakkestøttene presser hodet for langt frem, så her må jeg se på en løsning.

Ellers så er sortering av importert POI selvfølgelig et problem, og ekko ved bruk av Apple Car forferdelig irriterende. Nå har bilen straks rullet 15.000 km siden vi fikk den i november og må på service, så da blir vel Apple-problemet løst og vi får et kart med mer oppdaterte ladestasjoner, så kanskje ikke dette blir så stort problem likevel?

Ellers så hadde det vært kjekt om det var godkjent med taklast og man kunne fått kjøpt tilpasset takstativ.

Er for øvrig ikke enig i at skjermen er for liten - mener det er en fordel, spesielt når det er mørkt for å ikke ha for mye sjenerende lys på nær der øynene fokuserer. For mange spennende funksjoner på et stort display tar også fokus bort fra kjøringen. Har heller ingen problemer med plasseringen av knapper eller filassistenten. Det er ikke en autopilot og er ikke ment å styre for deg - den er ment for å redde deg inn i farlige situasjoner. Det finnes vel ingen andre biler i denne prisklassen som har slikt avansert sikkerhetsutstyr til denne prisen. Er for øvrig også veldig fornøyd med radarfunksjonene både foran og bak - jeg er sikker på at dette vil forhindre mange mindre og større ulykker på veiene og på parkeringsplasser.

Kunne imidlertid foretrukket om parkeringsassistenten ble automatisk slått på når bilen kom under f.eks. 5 km/t eller nådde full stopp og ikke bare når man skifter gir.

Alt-i-alt er vi veldig fornøyd med bilen. Jeg har aldri hatt så god samvittighet ved et bilkjøp før - denne gir etter min mening mer verdi for pengene enn noen andre biler i markedet i dag.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

moby666

Antar du vet at det er mulig å justere nakkestøtten frem og tilbake?


Sitat fra: Esp1gr1 på onsdag 24. mai 2017, klokken 16:57
Har satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver" som bør teipes fast inne i reflektoren for å ikke skade denne ved kjøring på ujevn vei osv.

Synes setene er gode og har mer enn nok innstillingsmuligheter. Sitter lavere enn hva jeg er vant til, men dette er jo også en tilvenningssak. Langt bedre plass i disse setene enn i mange andre biler. Kona som bruker bilen mest klager imidlertid på at nakkestøttene presser hodet for langt frem, så her må jeg se på en løsning.

Ellers så er sortering av importert POI selvfølgelig et problem, og ekko ved bruk av Apple Car forferdelig irriterende. Nå har bilen straks rullet 15.000 km siden vi fikk den i november og må på service, så da blir vel Apple-problemet løst og vi får et kart med mer oppdaterte ladestasjoner, så kanskje ikke dette blir så stort problem likevel?

Ellers så hadde det vært kjekt om det var godkjent med taklast og man kunne fått kjøpt tilpasset takstativ.

Er for øvrig ikke enig i at skjermen er for liten - mener det er en fordel, spesielt når det er mørkt for å ikke ha for mye sjenerende lys på nær der øynene fokuserer. For mange spennende funksjoner på et stort display tar også fokus bort fra kjøringen. Har heller ingen problemer med plasseringen av knapper eller filassistenten. Det er ikke en autopilot og er ikke ment å styre for deg - den er ment for å redde deg inn i farlige situasjoner. Det finnes vel ingen andre biler i denne prisklassen som har slikt avansert sikkerhetsutstyr til denne prisen. Er for øvrig også veldig fornøyd med radarfunksjonene både foran og bak - jeg er sikker på at dette vil forhindre mange mindre og større ulykker på veiene og på parkeringsplasser.

Kunne imidlertid foretrukket om parkeringsassistenten ble automatisk slått på når bilen kom under f.eks. 5 km/t eller nådde full stopp og ikke bare når man skifter gir.

Alt-i-alt er vi veldig fornøyd med bilen. Jeg har aldri hatt så god samvittighet ved et bilkjøp før - denne gir etter min mening mer verdi for pengene enn noen andre biler i markedet i dag.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Esp1gr1

Sitat fra: moby666 på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:48
Antar du vet at det er mulig å justere nakkestøtten frem og tilbake?
Den er for langt fremme for fruen i bakerste posisjon. Mulig det går an å bøye stengene litt? Forøvrig en litt snedig patent med å dytte nakkestøttene helt frem for å få flyttet dem til bakerste posisjon.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

jornhd

Sitat fra: Vesel på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:02
Prøvekjørte bilen i to døgn. Syntes bilen stort sett var super, men dette er mine mangler:

...

- Får bare opp digitalt speedometer om man er i sportsmodus. Jeg vil ha et presist tall, ikke en utydelig speedometerskive, i alle moduser.
Du kan få digitalt speedometer i alle modus. Den ligger på en av "sidene" til kjørekomputeren, så det er bare å bla seg frem til den når du måtte ønske.

Vesel

Sitat fra: jornhd på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:06
Sitat fra: Vesel på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:02
Prøvekjørte bilen i to døgn. Syntes bilen stort sett var super, men dette er mine mangler:

...

- Får bare opp digitalt speedometer om man er i sportsmodus. Jeg vil ha et presist tall, ikke en utydelig speedometerskive, i alle moduser.
Du kan få digitalt speedometer i alle modus. Den ligger på en av "sidene" til kjørekomputeren, så det er bare å bla seg frem til den når du måtte ønske.
Ja, men den delen av skjermen vil jeg ha reservert til å vise andre ting, som ACC info eller energiforbruksdata.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jornhd

Fikk bilen i november, og har ikke så mange direkte negative erfaringer egentlig.
Er kanskje minst fornøyd med den innebygde navigasjonen og LKAS. Navi er anno 2005 virker det som og skal ha land og by før adressen. Ladestasjoner og kart blir ikke oppdatert automatisk, men dette må gjøres på service. Forøvrig vises avstand til nærmeste ladestasjon i luftlinje.  ::)
LKAS _kan_ fungere bra hvis forholdene ligger til rette, og kan faktisk styre bilen helt på egenhånd rundt slake svinger, men den er nok ment for å hjelpe oss til å holde oss å holde bilen i eget kjørefelt og hindre møteulykker. Da er det veldig dumt at den krever begge henda på rattet, for med det er den helt ubrukelig for meg som ofte kjører med en hånd.

Av ting jeg savner, og kanskje hadde forventet, er småting som at speilvarme ikke har egen knapp, men slås på sammen med bakrutetrådene (meningsløst og måtte starte disse bare for å fjerne litt dugg på speilene). Irriterende at viskerne stanser midt på ruta hvis du slår av bilen akkurat da. Det gjorde de ikke engang på min gamle Touran 2003 modell! Og savner at vinduene ikke kan heises opp med fjernkontrollen.

moby666

#36
Hvorfor bruker du ikke Android auto og Google maps? Dette er det eneste navigasjonssystemet som funker uansett bil. Fordelen med innebygd navi i IONIQ er fotboksvarsel. Tror ikke det er så mange elbiler som har dette? (Kanskje Zoe?)

Trenger ikke 2 hender på rattet for lkas, det holder med 1;)

Hoved savnet mitt er en app for ladestatus. Forvarming uten opp synes jeg funker veldig bra.


Sitat fra: jornhd på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:30
Fikk bilen i november, og har ikke så mange direkte negative erfaringer egentlig.
Er kanskje minst fornøyd med den innebygde navigasjonen og LKAS. Navi er anno 2005 virker det som og skal ha land og by før adressen. Ladestasjoner og kart blir ikke oppdatert automatisk, men dette må gjøres på service. Forøvrig vises avstand til nærmeste ladestasjon i luftlinje.  ::)
LKAS _kan_ fungere bra hvis forholdene ligger til rette, og kan faktisk styre bilen helt på egenhånd rundt slake svinger, men den er nok ment for å hjelpe oss til å holde oss å holde bilen i eget kjørefelt og hindre møteulykker. Da er det veldig dumt at den krever begge henda på rattet, for med det er den helt ubrukelig for meg som ofte kjører med en hånd.

Av ting jeg savner, og kanskje hadde forventet, er småting som at speilvarme ikke har egen knapp, men slås på sammen med bakrutetrådene (meningsløst og måtte starte disse bare for å fjerne litt dugg på speilene). Irriterende at viskerne stanser midt på ruta hvis du slår av bilen akkurat da. Det gjorde de ikke engang på min gamle Touran 2003 modell! Og savner at vinduene ikke kan heises opp med fjernkontrollen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Carl Anton Stenling

Leaf med navi har fotoboksvarsel.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Inop

SitatHar satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver"
Bra tips! Var disse bare å plugge rett inn, eller krever de noe montering, strømtrekk eller noe sånt? Med driver så mener du den svarte lille boksen, ikke sant?

SitatDa er det veldig dumt at den krever begge henda på rattet, for med det er den helt ubrukelig for meg som ofte kjører med en hånd.
LKAS trenger bare et par fingre på rattet for å fungere. Den detekterer om du vrir på, ikke om hånden er på rattet. Har sett en video hvor noen putter en halvfull vannflaske inn i rattet og det funker fint (ikke anbefalt selvfølgelig).

SitatKunne imidlertid foretrukket om parkeringsassistenten ble automatisk slått på når bilen kom under f.eks. 5 km/t eller nådde full stopp og ikke bare når man skifter gir.
Tenkte det jeg også, men tror det hadde blitt veldig irriterende i sakte kø hvis man ikke holder god avstand. Kunne jo vært en opsjon som man kan slå av og på ettersom hva som passer.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Esp1gr1

#39
Sitat fra: Inop på fredag 26. mai 2017, klokken 08:46
SitatHar satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver"
Bra tips! Var disse bare å plugge rett inn, eller krever de noe montering, strømtrekk eller noe sånt? Med driver så mener du den svarte lille boksen, ikke sant?
Disse gikk greit å få plass til i lyktene, og med driver mener jeg den lille svarte boksen på bildet i linken ja. Krever ingen ekstra strømtrekk - de plugges rett i eksisterende pærekobling. Brukte dobbeltsidig tape til å feste boksen inne i lykten. Forsøkte først med Ledlys-utgave med vifte istedenfor kjøletråder, men disse fikk akkurat ikke plass når lokket skulle på. Vet ikke hvor mange meter ekstra man kan kjøre ved å halvere strømforbruket på langlyset - men det er jo en positiv bivirkning også  :)
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

Elmo

Sitat fra: Esp1gr1 på fredag 26. mai 2017, klokken 09:29
Vet ikke hvor mange meter ekstra man kan kjøre ved å halvere strømforbruket på langlyset - men det er jo en positiv bivirkning også  :)
Sikker minst 4-5 METER ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

larsif

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 21:36
Sitat fra: Amoss på mandag 22. mai 2017, klokken 13:07
Sitat fra: larsif på mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Siden setene i Bolt/Ampera-e har vært svært debattert kunne det vært interessant å høre din vurdering av disse om du har fått testet dem. Har selv prøvesittet både Ioniq og Ampera-e (pre-produksjon), men ikke kjørt dem - hverken kort eller langt. Fant meg godt til rette og satt bra i Ioniq, men reagerte fort på manglende korsryggstøtte i Amprea-e.
Ja tenkte det samme, siden det er kommet så mange forskjellige erfaringer fra setene på AmperaE hadde det vært interessant å høre Larsif erfaring fra AE . (prøvebiler er tilgjenglig nå)

Da var AmperaE prøvet.Synes den var i samme leia.
Satt litt høyere i AmperaE,men sete har en høy,hard kant,lik Golf``n,
som var det fruen ikke likte.
Er sjeleglad vi valgte Ioniq,men vurderer sterkt hurtig bytte til Kona,
hovedsakelig pga. vei,vinter og snøforholdene vi har.
Men da bør bakkeklaringen være betydelig høyere enn på Ioniq.
Høy bakkeklaring er viktigere enn firehjulsdrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA