Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Danmark, trenges eget adapter?

Startet av Orake1et, tirsdag 18. juli 2017, klokken 23:22

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: snd på mandag 08. mai 2017, klokken 12:51
Jeg drømmer om at Tesla leverer forskjellig tidskompensering vha. setesensorene. Sweetspot for fører hvis ingen andre sitter i bilen. Ja, tror ikke Tesla bruker tid på dette.

Ikke en dårlig ide å bruke setesensorene.
Men min personlige erfaring er at enten sitter man i sweetspot, ellers så gjør man ikke det. Forskjellen er minimal for passasjerene om man har sweet spot i førersetet, eller om den er midt i bilen.
Så jeg pleier vanligvis bare ha sweetspot på førersetet til enhver tid, passasjerer eller ikke.

rolandvg99

Ikke for å rakke ned på ting og tang, men  husker dere Neil Young og hans Pono? Han påsto hardnakket forskjell mellom 16- og 24- bit og taps/tapsløs kompresjon. Alt avhenger av lydkilden og 24-bit flak av en master med loudness kompresjon har like dårlig dynamikk som en 8-bit mp3 i 192 kbs. Du hører forskjell i inn-/ut-toning, men det er så og si det som skiller dem. Neil og gutta klarte aldri å gjette 10 av 10 på blindtester og svarene ble forskjellige fra gang til gang med snitt på 7 av 10.
"I like soul with a capital S"

Trustno1

Jeg holder med deg i at det er mye synsing og voodoo i hifibransjen. Mange påstander og meninger om hva som høres best ut. Og som du sier så blir det ofte feilet i blindtester.

Men jeg kan garantere deg at tidskompensering ikke er blandet dette. Her er jeg villig til å stille opp i hvilken som helst blindtest og sette penger på at jeg skal klare 10/10 :) Denne forskjellen er klart og tydelig.

Det samme vil de fleste andre også klare, gitt at de har hørsel på begge ører.

Muffinman

Voodo i hifibransjen? Har jeg aldri hørt om  ;D

For eksempel finnes strømkabler man kan sette mellom veggen og utstyret til prisen av en flott bil, og som løfter lyden MYYYYE. Og det finnes dumme folk med for mye penger.

(Seriøst, det er ufattelig at selskaper som f.eks. Nordost får lov til å fortsette svindelen etter alle disse årene)

rolandvg99

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 11. mai 2017, klokken 08:05
Jeg holder med deg i at det er mye synsing og voodoo i hifibransjen. Mange påstander og meninger om hva som høres best ut. Og som du sier så blir det ofte feilet i blindtester.

Men jeg kan garantere deg at tidskompensering ikke er blandet dette. Her er jeg villig til å stille opp i hvilken som helst blindtest og sette penger på at jeg skal klare 10/10 :) Denne forskjellen er klart og tydelig.

Det samme vil de fleste andre også klare, gitt at de har hørsel på begge ører.

Tidskompensering klarer de aller fleste å høre, ja. Driver med PA, lydinnspilling, miksing og mastring og har gjort det i snart 25 år. Tidskompensering rydder godt i lydbildet,  men bil har som regel 3-7 problemer det er vanskelig å bli kvitt grunnet konstruksjon og lovverk: vindusflater. I bil fører det til faseproblematikk og spesielt i biler med store kabiner. Med hotspot i førersetet i f.eks. Tesla Model X kan baksetepassasjerer hygge seg med inntil 9 ms diagonal forsinkelse ispedd litt ullen 4-5 ms fra venstre og en kakofoni av reflektert lyd fra høyre vindu.
"I like soul with a capital S"

kirky

Det ble hvertfall mye bedre når jeg flyttet fokuspunkt fra midt i bilen til midt i førersetet. Litt justering på kurven så er det allerede godkjent. Men mulig de kunne laget en slags auto-"loudness" funksjon på lavt lydnivå som avtok ved mer volum - for bedre lyd på lavere volum. Det høres også nå ut meste av lyden kommer rett foran fra over dashbordet. Noe det sikkert gjør, men det hadde vært bra om følelsen av lyden var litt videre men fortsatt fokusert på lytteren.

De kjører vel neppe 320kb / Extreme selv på Premium via streaming? Håper på minst 192kb da, burde vært mulig å få svar fra Spotify - evt at noen sjekket ved å koble til wifi hjemme å se databruk om mulig. Men bitraten virker forsåvidt helt okei generellt.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Trustno1

Sitat fra: kirky på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:06
Det ble hvertfall mye bedre når jeg flyttet fokuspunkt fra midt i bilen til midt i førersetet. Litt justering på kurven så er det allerede godkjent. Men mulig de kunne laget en slags auto-"loudness" funksjon på lavt lydnivå som avtok ved mer volum - for bedre lyd på lavere volum. Det høres også nå ut meste av lyden kommer rett foran fra over dashbordet. Noe det sikkert gjør, men det hadde vært bra om følelsen av lyden var litt videre men fortsatt fokusert på lytteren.

Her har du nok desverre blitt utsatt for en god dose placebo :)

Det eneste "fokuspunktet" i Tesla gjør er å endre på balanse/fader. Dvs volumet du får i fra hver enkelt høyttaler. Tidskompensering gjør en faktisk forflyttning av hvor det oppfattes at lyden kommer i fra. Du vil få en viss effekt ved å endre balansen også, da lydvolum har litt å si, men da skal du flytte punktet mot passasjersiden, og ikke mot førersiden slik at du får kompensert lydvolumet du taper ved å sitte litt lengre unna høyttaler på passasjersiden.

Ellers så er jeg helt enig i hva Rolandvg99 skriver. Det er utrolig mange utfordringer med lydbildet i en bil. Harde flater som reflekterer, uønskede resonanser. Man vil aldri bli 100% kvitt utfordringene, men man kan kompensere dette relativt godt med en avansert dsp.
Og selvfølgelig ikke minst en god slump demping i bilen.

I min dsp har jeg 32 bånds separat EQ for 8 kanaler, samt full kontroll over samtlige delefrekvenser og steilhet. Med dette kan jeg fjerne mange av disse utfordringene, men det er utrolig tidkrevende og man kan sitte i dager om ikke uker å justere lyden uten å bli helt fornøyd. Skrur man på en innstilling så er det plutselig noe annet som ikke stemmer lengre.

Trustno1

Angående bitraten, så er det sikkert mange meninger her, men selv så er jeg av den oppfatning at dette har mindre å si så lenge man ikke ordner opp i de akustiske utfordringene i bilen først.
Man kan ha en aldri så god lydkilde, men om lyden blir forvitret før den når øret ditt, så har det lite betydning.
Men er kilden alt for dårlig så vil man såklart høre forskjell uansett

rolandvg99

Alt over 2 høyttalerpunkter og lytteposisjon midt i hotspot er bassert på kompromisser.
"I like soul with a capital S"

Trustno1

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:47
Alt over 2 høyttalerpunkter og lytteposisjon midt i hotspot er bassert på kompromisser.

Helt korrekt. Dessverre er man helt avhengig av disse kompromissene i en bil.

Det vil bli svært vanskelig å plassere to store subwoofere midt i hver A-stolpe :)

Derfor er mitt tankesett slik når jeg designer ett lydanlegg til en bil:

1. Man plasserer de høyttalerne som spiller frekvensene man hører desidert best retningen på i dashbord / Astolpe (diskanter og mellomtone)
Dette gjør at man løfter lyden til ca høyden man har ørene og får lyden rett fremfor deg. Det er fra denne retningen man har best hørsel.
2. Midbass plasseres i dør eller kickpanel. Da får man disse frekvensene i det minste frem, selv om de ikke er helt optimalt plassert med tanke på høyden.
3. Sub plasseres der man får plass. Her trenger man gjerne stort volum, så i 90% av tilfellene havner denne i bagasjerommet. Ikke optimalt, men man har mindre retningsoppfatning av subfrekvensene, så det fungerer greit.

I min egen bil har jeg faktisk også laget en sub i midtkonsollen som tar seg av det øvre subområdet, mens det nedre blir håndtert av en svært dypt tunet sub i bagasjerommet, for å få respons "helt ned i kjelleren"

Tesla har designet sitt anlegg etter dette prinsippet, så utgangspunktet er ikke så ille. Det mest ødeleggende er at folk flest bare kjører på med lyd fra alle kanter. Mitt tips er å sette faderen helt frem og slå av dolby, slik at man deaktivere bakhøyttalerne.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA