Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Danmark, trenges eget adapter?

Startet av Orake1et, tirsdag 18. juli 2017, klokken 23:22

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Orake1et på lørdag 06. mai 2017, klokken 19:45
I følge en lydgeek på et amerikansk forum kunne man få bedre kvalitet ved å bruke bluetooth fra telefonen. Den anbefalte løsningen var imidlertid å laste over musikk i høyeste kvalitet til USB.
Jo, men det forutsetter at man har kjøpt kilden (f. eks. en CD).  Har man Spotifyabonnement er nok det beste å laste ned låtene på telefonen  (wifi) med høyeste kvalitet og så streame dem til bilen over Blåtann.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Sitat fra: Orake1et på lørdag 06. mai 2017, klokken 19:38
Kan du utdype hva du har gjort? Har du prøvd både vanlig Spotify og Spotify premium i Teslaen? Er du sikker på at du har valgt maksimal lydkvalitet (innstilling) på ditt Spotify Premium abonnoment?

Ja jeg har kjørt på standard (gratis) spotify siden det ble introdusert i Tesla. Hørt på mange av de samme låtene flere ganger. Etter at jeg forleden dag kjøpte et premium abonnement og avspilte noen av de samme låtene synes jeg lyden virket dårligere. Følte liksom at jeg måtte skru opp litt volum.

Sikkert bare pleisbo
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

gigafactory

Standard på mobile/ARM er 96 kbps, det er helt kokos dårlig. Standard på desktop/X86 er 160 kbps, som er high quality på mobile.

OlaM

Sitat fra: lunitiks på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:44

Ja jeg har kjørt på standard (gratis) spotify siden det ble introdusert i Tesla. Hørt på mange av de samme låtene flere ganger. Etter at jeg forleden dag kjøpte et premium abonnement og avspilte noen av de samme låtene synes jeg lyden virket dårligere. Følte liksom at jeg måtte skru opp litt volum.

Sikkert bare pleisbo

Låter med høyere kompresjon, altså dårligere lyd, høres ofte høyere ut enn den samme med lavere kompresjon. Jeg er ikke veldig lydnerd og klarer ofte ikke å høre forskjell på 160 og 320 kbps, men det er ikke så veldig vanskelig. Det som i alle fall er kjempeenkelt er å skrive hvilken bitstrøm du hører på i grensesnittet, men det har hverken Spotify eller Tesla noen interesse av å gjøre, selvsagt...

rolandvg99

Sitat fra: lunitiks på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:44
Sitat fra: Orake1et på lørdag 06. mai 2017, klokken 19:38
Kan du utdype hva du har gjort? Har du prøvd både vanlig Spotify og Spotify premium i Teslaen? Er du sikker på at du har valgt maksimal lydkvalitet (innstilling) på ditt Spotify Premium abonnoment?

Ja jeg har kjørt på standard (gratis) spotify siden det ble introdusert i Tesla. Hørt på mange av de samme låtene flere ganger. Etter at jeg forleden dag kjøpte et premium abonnement og avspilte noen av de samme låtene synes jeg lyden virket dårligere. Følte liksom at jeg måtte skru opp litt volum.

Sikkert bare pleisbo

Lyden er lavere, men ikke dårligere. Den har større dynamisk spennvidde enn 128 kb/s gratis Spotify. "Loudness"-krigen ble startet fordi kunden mente høy lyd er god lyd. Lydfiler med høy oppløsning/dynamikk høres ofte dårligere ut i bil fordi støy fra bilen lettere maskerer deler av musikken som befinner seg i nedre dynamiske områder.
"I like soul with a capital S"

alda

Det som skrivs om amerikanska bilar gäller streaming via Slacker, finns inte Spotify i amerikanska bilar ännu såvitt jag vet.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

rsomby

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:54
Det tror jeg også. For øvrig er det "vilt mye" å hente på standardanlegget ved omfattende lyddemping. Begge bilene i signaturen har fått så det holder, og av en eller annen grunn låter den eldste mye bedre enn den nyeste. Mulig Tesla kjipet inn på standardanlegget på et eller annet tidspunkt?

Jeg er rimelig sikker på at de har endret på premium anlegget. Min S85 låt betydelig bedre enn min nye 90D. Den gamle spiller mye dypere og kraftigere i bassen, og det føles som det er bedre oppløsning i lyden. Jeg ble skuffet når jeg fikk nye bilen.

overlay

Sitat fra: rsomby på søndag 07. mai 2017, klokken 18:58
Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:54
Det tror jeg også. For øvrig er det "vilt mye" å hente på standardanlegget ved omfattende lyddemping. Begge bilene i signaturen har fått så det holder, og av en eller annen grunn låter den eldste mye bedre enn den nyeste. Mulig Tesla kjipet inn på standardanlegget på et eller annet tidspunkt?

Jeg er rimelig sikker på at de har endret på premium anlegget. Min S85 låt betydelig bedre enn min nye 90D. Den gamle spiller mye dypere og kraftigere i bassen, og det føles som det er bedre oppløsning i lyden. Jeg ble skuffet når jeg fikk nye bilen.

Bra det ikke bare er jeg som har lagt merke til det :P

kirky

Litt skuffet også; Virker som det er lite lyd fra siden? at det er smalt lydbilde / mest i midten, og at spesielt ved lav lyd er dårlig balanse, mulig de burde laget noe adaptive loudness-funksjon. Tror faktisk ikke det er bitrate sin skyld.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Trustno1

Sitat fra: kirky på mandag 08. mai 2017, klokken 01:29
Litt skuffet også; Virker som det er lite lyd fra siden? at det er smalt lydbilde / mest i midten, og at spesielt ved lav lyd er dårlig balanse, mulig de burde laget noe adaptive loudness-funksjon. Tror faktisk ikke det er bitrate sin skyld.

Dårlig stereobilde skyldes at man ikke sitter i sweetspot. Dvs at man har ulik avstand til høyttalerne, noe som er vanskelig å unngå i en bil. Dette kan kompenseres med rett utstyr (Dsp) men er en relativt omfattende jobb å montere, spesielt om man har HIFI pakka.

Mange tror at man ikke hører forskjellen ved kompensert lyd uten å være "lydnerd", men dette er direkte feil. Absolutt alle personer jeg har demonstrert dette for i min bil har hørt stor forskjell på lyden med og uten kompensasjon. Når man får kompensert lyden så sweetspot blir i lytteposisjon så vil lyden oppleves mye bredere, fokusert og generelt mer behagelig å lytte til.

For å illustrere dette, så kan man også nevne at mye grunnen til at vi mennesker klarer å lokalisere retningen på lyd er nettop avstanden mellom våre ører, og de små forsinkelsene som oppstår fra at lyd når det ene øret til det når det andre.

Saberhagen

Sitat fra: overlay på søndag 07. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: rsomby på søndag 07. mai 2017, klokken 18:58
Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:54
Det tror jeg også. For øvrig er det "vilt mye" å hente på standardanlegget ved omfattende lyddemping. Begge bilene i signaturen har fått så det holder, og av en eller annen grunn låter den eldste mye bedre enn den nyeste. Mulig Tesla kjipet inn på standardanlegget på et eller annet tidspunkt?

Jeg er rimelig sikker på at de har endret på premium anlegget. Min S85 låt betydelig bedre enn min nye 90D. Den gamle spiller mye dypere og kraftigere i bassen, og det føles som det er bedre oppløsning i lyden. Jeg ble skuffet når jeg fikk nye bilen.

Bra det ikke bare er jeg som har lagt merke til det :P

Kan det være at anlegget ikke er "kjørt inn" ordentlig enda? Husker fra gamle tider hvor man satte inn en basskasse så måtte man kjøre dette forsiktig inn i løpet av noen dager.

snd

Sitat fra: Trustno1 på mandag 08. mai 2017, klokken 09:43
Sitat fra: kirky på mandag 08. mai 2017, klokken 01:29
Litt skuffet også; Virker som det er lite lyd fra siden? at det er smalt lydbilde / mest i midten, og at spesielt ved lav lyd er dårlig balanse, mulig de burde laget noe adaptive loudness-funksjon. Tror faktisk ikke det er bitrate sin skyld.

Dårlig stereobilde skyldes at man ikke sitter i sweetspot. Dvs at man har ulik avstand til høyttalerne, noe som er vanskelig å unngå i en bil. Dette kan kompenseres med rett utstyr (Dsp) men er en relativt omfattende jobb å montere, spesielt om man har HIFI pakka.

Mange tror at man ikke hører forskjellen ved kompensert lyd uten å være "lydnerd", men dette er direkte feil. Absolutt alle personer jeg har demonstrert dette for i min bil har hørt stor forskjell på lyden med og uten kompensasjon. Når man får kompensert lyden så sweetspot blir i lytteposisjon så vil lyden oppleves mye bredere, fokusert og generelt mer behagelig å lytte til.

For å illustrere dette, så kan man også nevne at mye grunnen til at vi mennesker klarer å lokalisere retningen på lyd er nettop avstanden mellom våre ører, og de små forsinkelsene som oppstår fra at lyd når det ene øret til det når det andre.

Kan Tesla i prinsippet gi oss denne "sweetspot" via SW?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Trustno1

Ja, det bør definitivt være mulig. De har jo allerede forbedret EQ fra 3bånd til 5bånd.

Men da dette er svært uvanlig for fabrikanter å levere tidskompensering originalt (jeg vet ikke om noen) så tviler jeg sterkt på det vil skje.

snd

Jeg drømmer om at Tesla leverer forskjellig tidskompensering vha. setesensorene. Sweetspot for fører hvis ingen andre sitter i bilen. Ja, tror ikke Tesla bruker tid på dette.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

rsomby

#29
Sitat fra: Saberhagen på mandag 08. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: overlay på søndag 07. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: rsomby på søndag 07. mai 2017, klokken 18:58
Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:54
Det tror jeg også. For øvrig er det "vilt mye" å hente på standardanlegget ved omfattende lyddemping. Begge bilene i signaturen har fått så det holder, og av en eller annen grunn låter den eldste mye bedre enn den nyeste. Mulig Tesla kjipet inn på standardanlegget på et eller annet tidspunkt?

Jeg er rimelig sikker på at de har endret på premium anlegget. Min S85 låt betydelig bedre enn min nye 90D. Den gamle spiller mye dypere og kraftigere i bassen, og det føles som det er bedre oppløsning i lyden. Jeg ble skuffet når jeg fikk nye bilen.

Bra det ikke bare er jeg som har lagt merke til det :P

Kan det være at anlegget ikke er "kjørt inn" ordentlig enda? Husker fra gamle tider hvor man satte inn en basskasse så måtte man kjøre dette forsiktig inn i løpet av noen dager.

Anlegget er innkjørt, jeg har hatt bilen siden 30sept.2016.

Jeg merker lett forskjell på enkeltlåter spesielt hvor lydbildet er mangelfullt nå. Jeg spiller flac fra en usb stick, samme som på gamlebilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA