Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av teralv, tirsdag 18. juli 2017, klokken 23:11

« forrige - neste »

teralv

Jeg har en Nissan Leaf, 2013 modell - importert fra Frankrike til Norge.
Det har vert null feil med denne, og jeg er strålende fornøyd.

Så leser jeg om noe her på forumet om DC Converter som kan havarere, og det kan koste over 110.000 å fikse - for min del ville det være kondenmering...

Har noen spørsmål angående dette:

1. Er dette bare et problem på US Leafer, eller gjelder det også min bil?

2. Min bil var på service hos Nissan Drotningsvik for 1,5 år siden. Vil en softwareupdate da være gjort og elmiminert dette problemet?

3. Hvilken software versjon har løst problemet?
    Oppdateres software alltid på service?

4. Er det noe man kan gjøre for å unngå at havari vil kunne finne sted?

Håper på svar på dette. Ikke vits i å lenke til andre tråder, da det er litt uoversiktlig og ikke helt skiller mellom US leaf og andre.

Takk for eventuelle svar.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

jkirkebo

Sitat fra: teralv på fredag 05. mai 2017, klokken 21:01
Jeg har en Nissan Leaf, 2013 modell - importert fra Frankrike til Norge.
Det har vert null feil med denne, og jeg er strålende fornøyd.

Så leser jeg om noe her på forumet om DC Converter som kan havarere, og det kan koste over 110.000 å fikse - for min del ville det være kondenmering...

Dette er deler man får billig på skroten, det er vraket så mange Leafer i Norge etterhvert at det er god tilgang på slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

#2
Av det jeg har forstått så var dette en feil/bug som ble rettet med softwareoppdattering.
Og feilen kunne skje om bilen forvarmet uten lader tilkoblet, og man startet bilen mens forvarmingen ennå gikk. (Den stopper etter 15 min om det kun varmes fra driftsbatteriet).
Jeg vet ikke noe om hvilken softwareversjon som er "riktig".

Forebygging kan da være å ikke forvarme uten at ladekabel står i.

Raskt søk på eBay, og DC/DC brukt koster 3000,-. Ny fra UK, £2200. Så finnes rimeligere alternativer enn nytt kjøpt i Norge.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

teralv

Takker for svar.
Med andre ord så er det overkommelige deler brukt, men hvordan klarer de å bruke mange arbeidsdager på en slik jobb da? Leser at bare arbeidet kommer på titalls tusen.

Håper Nissan her i Bergen er i stand til å fortelle meg om jeg har rett software eller ei. Venter på svar på mail siden onsdag.

Dekker pluss forsikringene til f.eks Gjensidige slike hendelser mon tro?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

sylwester

#4
Jeg tror dette kun var et problem på førstegenerasjon. Uansett skader det ikke å ringe de som har tatt service å spørre om de vet om det ble oppdatert og om bilen din har utestående oppdatering eller garantirettinger.

Jeg pleier å ta opp slike samtaler.

Forsikringer bør du lese nøye igjennom. For. Eks. har jeg sett at mange dyre forsikringer kun gjelder i bilens 1-2 år slik at du betaler for noe du ikke får etter den tiden går ut. Snakeoil alt sammen så må igjennom vilkår og endringer!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Bare 1 gen som hadde dette potensielle problemet ja.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

teralv

Hva er pr definisjon 1.generasjon Leaf?
Kan min 2013 modell være 1 eller 2 generasjon?
Den har ikke varmepumpe.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=el27693
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

jkirkebo

Sitat fra: teralv på lørdag 06. mai 2017, klokken 16:02
Hva er pr definisjon 1.generasjon Leaf?
Kan min 2013 modell være 1 eller 2 generasjon?
Den har ikke varmepumpe.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=el27693


Har den elektrisk håndbrekk er det 1.gen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat


leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

#10
Ja, en 2013-modell kan enten være 1.gen og 2.gen.
Din er en 1.gen siden understellsnummeret starter på JN1.
JN1 betyr at den ble produsert i Japan.

Nissan produserte og solgte Leaf som 2013-modell første halvdel av 2013. De annonserte ny bil i Mai og første var vel på veien etter sommeren en gang av 2013-modeller som var 2. generasjon. Dette er en real oppgradering, en helt annen bil, mens 2013-modellen som er 1gen har lite endringer fra 2012-modellen. Man kan ikke stole på noen biler registrert i 2013 er 2. gen siden Nissan har nok hatt en del 1gen på lager som de har solgt til hyggelig pris hele det året.

Jeg har også 1. gen og er fornøyd med den. Kunne vært litt bedre seter (som jeg har hørt de har i 2gen), men bortsett fra det så har jeg hatt lite problemer med denne. Kona kjørte langturn med den i idag or kom hjem glad og fornøyd.



Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

teralv

Takk for all info. Dere er supre altså!

Ang Japan modell, er ikke de regnet som gode eksemplarer? Mener å ha lest det tidligere her inne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

kaiat

Jeg har sett på det amerikanske Leaf-forumet at enkelte der foretrekker gen.1-bilene da disse er produsert i Japan og ikke på Nissans fabrikk der borte i Tennessee.

Trekkoppbil

Jeg antar at det er biler med vannbåren varme som er utsatt, da varmelementet kan svikte og dra med seg en sikring i DC-omformeren.  Alternativet til å bytte DC/DC, er å ta pirkejobben med å bytte sikring, mens varmeren må vel byttes.

Trekkoppbil

Sitat fra: kaiat på lørdag 06. mai 2017, klokken 19:21
Jeg har sett på det amerikanske Leaf-forumet at enkelte der foretrekker gen.1-bilene da disse er produsert i Japan og ikke på Nissans fabrikk der borte i Tennessee.
Interressant.
Hva er nærmere begrunnelse for dette?

Personlig liker jeg best å kjøre 2012, mens et bedre familiemedlem ikke kan fordra det og holder seg til 2013.
Antakelig er det bedre dreimoment som gjør at 2012 føles mye kjappere i aksen. På langkjøring kommer man nok lengst med 2013.
Ellers er det nok hva man er vant til som bestemmer hva man liker.

Det kan være forskjell fra land til land:
Ulempene med 2012 er at vannbåren varme har mye tap, og batterikapasiteten på de originale batteriene er begrensa og den taper seg over tid. Jeg har aldri fått stort mer enn 18,5kwt på sånne batterier.
I varme stater er det ikke så stort problem, og der har mange bytta til nytt type B batteri som etter min erfaring gir over 21,5kwt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA