Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe eller ikke på 2018 modellen?

Startet av rolandvg99, tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

rolandvg99

Da starter mora.
God å kjøre, men mer "rot" enn noen av de andre jeg har prøvd med tanke på betjeningsfunksjoner. Bakseteplass er god selv for meg, men den er vel mer en 4,3 seter enn en 5-seter.

Off we go - testrute neste.

Perfekt temp. 18-21°C skyfritt og tørr asfalt. 500 høydemeter opp og ned over snaue 23 km med retur = 12,7 kWt/100 KM over 46 km.

Total rundtur med ytterligere 400 høydemeter,  svingete veier, humpettw veier og normal rilsvei fartsrense 80 km/t. Total kjørelengde 176 km, slett ikke økonomisk kjøring og snittforbruk på 13,1 kWt/100 km. Slett ikke verst. Bilen føles forbausende lett og triller nesten like lett som Ioniq.

MEN - det er noen men. Både Ioniq pg ZOE slukte skrale Telemarksveier med telehiv vesentlig bedre en e-Golf.

Så til en kjapp og subjektiv liste med for/mot.
For
- God kjørefølelse.
- Gode justeringsmuligheter for ratt/sete.
- Mye utstyr.
- ACC funker utmerket
- Variabel regen
- Mange muligheter for tilpasning av instrumentpanel.
- Veldig godt støyisolert.
- God rekkevidde.
- Relativt kort leveringstid.

Mot
- Unødvendig mange, og lavt plasserte, knotter for klimakontroll
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
- Dårligste beinplass i midtsetet av samtlige jeg har prøvd
- Et motorrom som støvsuger norske veier for dritt. Hvorfor har ikke VW et underliggende motordeksel som er tett i forkant? Man ser rett ned i asfalt og ut til hjulhus.
- Kunne med fordel kostet kr 20 000,- mindre.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 18:01
Da starter mora.
God å kjøre, men mer "rot" enn noen av de andre jeg har prøvd med tanke på betjeningsfunksjoner. Bakseteplass er god selv for meg, men den er vel mer en 4,3 seter enn en 5-seter.

Off we go - testrute neste.

Perfekt temp. 18-21°C skyfritt og tørr asfalt. 500 høydemeter opp og ned over snaue 23 km med retur = 12,7 kWt/100 KM over 46 km.

Total rundtur med ytterligere 400 høydemeter,  svingete veier, humpettw veier og normal rilsvei fartsrense 80 km/t. Total kjørelengde 176 km, slett ikke økonomisk kjøring og snittforbruk på 13,1 kWt/100 km. Slett ikke verst. Bilen føles forbausende lett og triller nesten like lett som Ioniq.

MEN - det er noen men. Både Ioniq pg ZOE slukte skrale Telemarksveier med telehiv vesentlig bedre en e-Golf.

Så til en kjapp og subjektiv liste med for/mot.
For
- God kjørefølelse.
- Gode justeringsmuligheter for ratt/sete.
- Mye utstyr.
- ACC funker utmerket
- Variabel regen
- Mange muligheter for tilpasning av instrumentpanel.
- Veldig godt støyisolert.
- God rekkevidde.
- Relativt kort leveringstid.

Mot
- Unødvendig mange, og lavt plasserte, knotter for klimakontroll
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
- Dårligste beinplass i midtsetet av samtlige jeg har prøvd
- Et motorrom som støvsuger norske veier for dritt. Hvorfor har ikke VW et underliggende motordeksel som er tett i forkant? Man ser rett ned i asfalt og ut til hjulhus.
- Kunne med fordel kostet kr 20 000,- mindre.
Knappene på rattet er forskjellig fra bil til bil. Når man lærer seg funksjonen er ikke dette noe problem lenger. Jeg hadde samme opplevelse da jeg prøvekjørte Ioniq. Men det er et  minus at man har fjernet volum knappen fra navi enheten. Det er ikke like enkelt å justere med +/- knappene på rattet eller touch knappene på navi skjermen.

Kontrollen for klimaanlegget er den man roter minst med, og det er derfor logisk å ikke prioritere plasseringen av denne foran andre funksjoner. Mitt inntrykk er at de fleste bilmerker har plassert denne kontrollen lavt nede i dashbordet.

Plasseringen av batteriet gir redusert beinplass for den som sitter i midten bak, så kan nok si meg enig i at det er mest komfortabelt for to personer i baksetet. På den annen side har jeg kjørt turer på over 400 km med tre barn i baksetet, uten noen form for klager, så det går nok greit med 3 bak så lenge det ikke er voksne.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Da har jeg fått testa bagasjeplass med positivt resultat. Akkurat breit/dypt nok bak til å få en gitarkasse på tvers, en liten PA, mikser, LED-lys og stativer uten å legge ned seter. Dette var med gulv ute.

Problemet med Cruise er at av-knappen ligger teit til. Litt uellegant å måtte tråkke på brems for å være sikker på å slå av Cruise. Hadde en svett opplevelse inn mot et kryss, for å si det sånn. I ZOE, Leaf, Ioniq, Soul og e-NV200 var det null stress. Hadde gjort seg med en liten forhøyning/prikk på bryterne - problem solved.
"I like soul with a capital S"

J@x

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 00:06
Da har jeg fått testa bagasjeplass med positivt resultat. Akkurat breit/dypt nok bak til å få en gitarkasse på tvers, en liten PA, mikser, LED-lys og stativer uten å legge ned seter. Dette var med gulv ute.

Problemet med Cruise er at av-knappen ligger teit til. Litt uellegant å måtte tråkke på brems for å være sikker på å slå av Cruise. Hadde en svett opplevelse inn mot et kryss, for å si det sånn. I ZOE, Leaf, Ioniq, Soul og e-NV200 var det null stress. Hadde gjort seg med en liten forhøyning/prikk på bryterne - problem solved.

Jeg har hatt både e-golf og Ioniq, og kan dele mine erfaringer/synspunkt.

Det som jeg syns er bedre på Ioniq er:
-håndterer små ujevnheter bedre
-varmeapparatet er raskere
-litt lavere forbruk
-ryggekamera er i utg pkt bedre, men det blir så fort skittent at det blir uansett dårligere i praksis.
-lavere pris
-konfigurerbare kjøremodus, men husker dette bare en dag eller to
-husker forrige temperatursetting
-mer korrekt gjettometer
-varme i ratt

Det jeg syns er bedre på e-golf:
-mye bedre sittekomfort
-mye bedre oversikt, spesielt bakover
-stillere
-kjappere
-mye bedre acc
-veldig bra skjerm på infotainment
-"kjører" mye bedre, mye mer retningsstabil, styringen er mer presis, takler større ujevnheter bedre, typisk fartshumper og telehiv.
-adskillige hakk opp på premiumfølelse og kjøreglede.
-bedre lys
- 2-fase lading ser det ut til
-design er mye bedre etter min smak
-bedre lyd i standardanlegget
-appstyring og oppvarming av bil uten at den er tilkoblet strøm
-enklere å sette seg inn i for en med dårlig rygg og kne
-styring av acc føles enklere for min del, men har ca 40000km bak meg i e-golf.

Trodde jeg skulle savne fysisk volumknapp mer, men man har knapp på rattet, samt at touchen responderer veldig bra.

Jeg prøvde virkelig å like Ioniq, og syns ved prøvekjøring og i starten at det var en god bil, men flere og flere ting gjorde at jeg gikk tilbake til vw. De viktigste var dårlig stabilitet på veien, dårlig sittekomfort ved lengre turer, litt mye hjulstøy, manglende kjøreglede, pussig utseende på fronten, litt ekkel følelse når man bremser ved ujevnheter/glatte partier på veien, da kobler regenerering seg ut og bilen skyter fart et lite halvsekund, +mange flere småting

Alt i alt syns jeg prisforskjellen opp til e-Golfen var verdt det. Ioniq er muligens en litt bedre elbil, men e-Golfen er en bedre bil, og det er det jeg vektlegger. Men igjen, folk har ulike preferanser og ulike ting de vektlegger, men nå har jeg en bil jeg er fornøyd med  8)

2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

rolandvg99

Liker e-Golfen godt, men baksetet er, i liket med Ioniq, Leaf og ZOE, en utfordring. Jeg må kunne frakte 5 voksne innimellom og midtsetet har noen umiddelbare utfordinger, både med tanke på beinplass og nakkestøtte. En person over 160 brekker nakken ved påkjørsel bakfra.

Ting taler for at jeg må ha en Nissan e-NV200 Evalia. Nissan må bare få finger'n ut av et visst hulrom og sette inn et >30 kWt batteri først.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:49
Liker e-Golfen godt, men baksetet er, i liket med Ioniq, Leaf og ZOE, en utfordring. Jeg må kunne frakte 5 voksne innimellom og midtsetet har noen umiddelbare utfordinger, både med tanke på beinplass og nakkestøtte. En person over 160 brekker nakken ved påkjørsel bakfra.

Ting taler for at jeg må ha en Nissan e-NV200 Evalia. Nissan må bare få finger'n ut av et visst hulrom og sette inn et >30 kWt batteri først.
Tror de fleste biler i denne størrelsen sliter med plassen, om en skal stable 3 personer over 180cm i baksetet.  Nakkestøtten i midtsetet er for lav for folk over 175cm, men påstanden om at man ville brekke nakken henger ikke helt på greip. For meg som er 190cm høy er støtten 5 cm for lav og gir ikke optimal beskyttelse, så jeg ville nok ha fått en real nakkesleng. Men for folk under 175cm vil det gå helt greit. Så det er trygt nok for voksne av moderat størrelse og for barn.

Min vurdering er at det går helt greit å frakte 3 voksne i baksetet, over kortere distanser, hvor ikke komforten er like viktig. Og du plasserer selvsagt den minste passasjeren i midten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Kjører 2017 egolf i dag og har noen spørsmål.

Hvordan aktiverer jeg "Voice command" på Android Auto? Jeg har koblet til AA, men kun VW sin "Voice command" og ikke AA når jeg trykker på Voice knappen på rattet.

Klarer heller ikke å få grafikk på DAB med nyheter, vær, info. Må man høre lenge på en radiostasjon før dette dukker opp?

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

ReneM

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 10:29
Kjører 2017 egolf i dag og har noen spørsmål.

Hvordan aktiverer jeg "Voice command" på Android Auto? Jeg har koblet til AA, men kun VW sin "Voice command" og ikke AA når jeg trykker på Voice knappen på rattet.

Klarer heller ikke å få grafikk på DAB med nyheter, vær, info. Må man høre lenge på en radiostasjon før dette dukker opp?

Med Carplay må man holde inn knappen ca. en hel sekund før den aktiveres. Kanskje det er det samme på AA.

Bildene på DAB kommer etter ca. 15 sek tipper jeg. Ikke alle stasjoner sender det ut. Du kan også endre dette i innstillinger.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

geear

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 18:01
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
Morsomt å se hvor forskjellige man er. Multifunksjonsrattet på Ioniq var et av ankepunktene mine på den bilen. Jeg kjørte den umiddelbart fra forhandler og 300 meter rett ut på motorvei, og måtte sitte og se på rattet i 100km/t flere ganger, fordi jeg satt og prøvde å bevege på ting som ikke var brytere. Trodde noe var trykk mens det var vipp eller noe i den duren. Hadde helt sikkert gått seg til etter kort tid, men jeg irriterer meg over ting som krever tilvenning fordi det (i mine øyne) er dårlig design. Morsomt at du hadde samme opplevelse med rattet i e-Golf - som jeg IKKE hadde problemer med. Men det kan hende at VW sitt er mer likt BMW sitt - som igjen gjør at assosiasjoner gjør noe mer intuitivt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

rolandvg99

Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:21
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 18:01
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
Morsomt å se hvor forskjellige man er. Multifunksjonsrattet på Ioniq var et av ankepunktene mine på den bilen. Jeg kjørte den umiddelbart fra forhandler og 300 meter rett ut på motorvei, og måtte sitte og se på rattet i 100km/t flere ganger, fordi jeg satt og prøvde å bevege på ting som ikke var brytere. Trodde noe var trykk mens det var vipp eller noe i den duren. Hadde helt sikkert gått seg til etter kort tid, men jeg irriterer meg over ting som krever tilvenning fordi det (i mine øyne) er dårlig design. Morsomt at du hadde samme opplevelse med rattet i e-Golf - som jeg IKKE hadde problemer med. Men det kan hende at VW sitt er mer likt BMW sitt - som igjen gjør at assosiasjoner gjør noe mer intuitivt.
Jepp. Der er folk forskjellige.
Kommer fra Renault hvor kun +(set)/-(set) og Resume/off sitter på ratt. Med +(set)/-(set) på venstre side og Resume/off på høyre. Betjening av multimedia sitter på egen spak på høyre side bak ratt og aktiveringkansellering av talekommandoer gjøres med høyre kne (bryter på rattstamme). Ingen problem å ta imot samtaler/betjene anlegg samtidig som jeg holder orden på Cruise Control og betjener rattet. Har også tydelige, følbare markeringer en umulig kan ta feil av selv med rattet snudd i ulike vinkler.

Problemet med Golf er at funksjonene ligger spredd utover rattet, uten berøringmarkeringer som tydelig skiller funksjoner, samt tidvis kontraproduktiv plassering (volum/cruise off (ligger i tillegg på indre knapp hvor en må strekke tommel/skifte posisjon på hånd)/resume). Nissan, Hyundai og Kia har funksjonene mer gruppert og mulig å adskille ved berøring, men fremdeles for mye på selve rattet. Nissan har en merkelig løsning der funksjonene sitter på horn-betjeningen (ble en del ufrivillig tuting når jeg betjente Cruise).

Alt ì alt, mange løsninger og litt å sette seg inn i ved bytte av bil.

[emoji41]


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

J.Lafton

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 11:08
Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:21
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 18:01
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
Morsomt å se hvor forskjellige man er. Multifunksjonsrattet på Ioniq var et av ankepunktene mine på den bilen. Jeg kjørte den umiddelbart fra forhandler og 300 meter rett ut på motorvei, og måtte sitte og se på rattet i 100km/t flere ganger, fordi jeg satt og prøvde å bevege på ting som ikke var brytere. Trodde noe var trykk mens det var vipp eller noe i den duren. Hadde helt sikkert gått seg til etter kort tid, men jeg irriterer meg over ting som krever tilvenning fordi det (i mine øyne) er dårlig design. Morsomt at du hadde samme opplevelse med rattet i e-Golf - som jeg IKKE hadde problemer med. Men det kan hende at VW sitt er mer likt BMW sitt - som igjen gjør at assosiasjoner gjør noe mer intuitivt.
Jepp. Der er folk forskjellige.
Kommer fra Renault hvor kun +(set)/-(set) og Resume/off sitter på ratt. Med +(set)/-(set) på venstre side og Resume/off på høyre. Betjening av multimedia sitter på egen spak på høyre side bak ratt og aktiveringkansellering av talekommandoer gjøres med høyre kne (bryter på rattstamme). Ingen problem å ta imot samtaler/betjene anlegg samtidig som jeg holder orden på Cruise Control og betjener rattet. Har også tydelige, følbare markeringer en umulig kan ta feil av selv med rattet snudd i ulike vinkler.

Problemet med Golf er at funksjonene ligger spredd utover rattet, uten berøringmarkeringer som tydelig skiller funksjoner, samt tidvis kontraproduktiv plassering (volum/cruise off (ligger i tillegg på indre knapp hvor en må strekke tommel/skifte posisjon på hånd)/resume). Nissan, Hyundai og Kia har funksjonene mer gruppert og mulig å adskille ved berøring, men fremdeles for mye på selve rattet. Nissan har en merkelig løsning der funksjonene sitter på horn-betjeningen (ble en del ufrivillig tuting når jeg betjente Cruise).

Alt ì alt, mange løsninger og litt å sette seg inn i ved bytte av bil.

[emoji41]


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Dette med plassering av knapper og brytere er veldig individuelt hva folk mener. Jeg mener motsatt av deg, å syntes golf har den beste plassering av knapper.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA